abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 20 juli 2015 @ 19:22:48 #26
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_154495029
Zeg TS, heb je je bitcoins überhaupt ooit in je belastingaangifte verwerkt?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 20 juli 2015 @ 19:23:15 #27
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_154495045
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 19:00 schreef DeLepelaar het volgende:

[..]

Als je thuis woont en geen uitgaven hebt en op tijd bitcoins hebt gekocht?
Nog knap toch? Ik ken er niet veel die dat voor elkaar hebben gekregen ;)
  maandag 20 juli 2015 @ 19:24:02 #28
371580 DeLepelaar
#Ed_Leraapel ®
pi_154495070
Als iemand bitcoins of andere virtuele betaalmiddelen heeft, dan moet daarvan aangifte gedaan worden bij de belasting. Bitcoins vallen onder de vermogensbelasting.

‘Virtuele betaalmiddelen, zoals bitcoins, staan op uw computer opgeslagen. U kunt deze alleen gebruiken als betaalmiddel op internet. U geeft van deze middelen de waarde in het economisch verkeer aan op 1 januari van het jaar van aangifte,’ zo stelt de Belastingdienst op de website.
  maandag 20 juli 2015 @ 19:24:32 #29
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_154495082
Is dat nog een beetje hip, dat Bitcoin? Hoor er niks meer over de laatste tijd, dacht dat de hype wel voorbij was.
  maandag 20 juli 2015 @ 19:25:13 #30
371580 DeLepelaar
#Ed_Leraapel ®
pi_154495101
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 19:22 schreef Leandra het volgende:
Zeg TS, heb je je bitcoins überhaupt ooit in je belastingaangifte verwerkt?
Ja anders heb je sowieso wel een "probleempje" met ze.
  maandag 20 juli 2015 @ 19:26:19 #31
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_154495146
quote:
◾bitcoins en andere virtuele betaalmiddelen
Virtuele betaalmiddelen, zoals bitcoins, staan op uw computer opgeslagen. U kunt deze alleen gebruiken als betaalmiddel op internet. U geeft van deze middelen de waarde in het economisch verkeer aan op 1 januari van het jaar van aangifte.
Bron

Ander leesvoer: http://www.bitcoinspot.nl/belasting-betalen-over-je-bitcoins.html
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 20 juli 2015 @ 19:31:42 #32
371580 DeLepelaar
#Ed_Leraapel ®
pi_154495320
quote:
Eerst even emigreren dus alvorens je ze inwisselt. :')
pi_154495387
Dit kon nog wel eens lastig worden.

Als jij die Bitcoins destijds voor een paar honderd Euro gekocht hebt, dan heb je ze al een aantal jaren.

Rond 1 januari 2014 waren ze 820 Dollar per stuk, dat betekent dat je dit jaar aangifte over 2014 had moeten doen voor een vermogen van 3000 x 820 Dollar = 2.460.000 Dollar.
De Dollar stond op 1 januari 2014 op 0,73 Euro dus is dat 2.460.000 x 0,73 Euro = ¤ 1.795.800

Dit had je moeten aangeven in Box 3.

De Belastingdienst gaat uit van 4% fictief rendement wat weer voor 30% belast is.
Je had dus 1,2% over 1.775.800 Euro (= 1.795.800 - 21.000 vrijgesteld) moeten betalen.

Dat is ¤ 21.309,60 wat je bij de aangifte over vorig jaar had moeten betalen.

Het jaar ervoor was de Bitcoin op 1 januari (2013) slechts 13,51 $.
In 2014 had je dus 3000 x 13,51 $ = $ 40.530 = ¤ 30.802,80 in Box 3 moeten bij de aangifte over 2013 moeten aangeven.

Dat jaar had je dan over (30.800 - 21.000 vrijstelling) 9800 Euro die 1,2% moeten betalen, ofwel zo'n 118 Euro.

Bij de aangifte volgende jaar (over 2015) zal je de prijs van 1 januari 2016 x 3000 moeten doen en dat terugrekenen naar Euro's.

Ofwel: ik zou er een deskundige op zetten, dit kan echt een groot probleem voor je gaan worden.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 20-07-2015 19:39:10 ]
pi_154495429
Het maakt toch overigens niet uit of je de bitcoins wel of niet verkoopt? Of je nu het bedrag in euro's of bitcoins hebt, het is allebei vermogen in box 3.

Tevens zou ik, mocht je toch gaan verkopen, wel een goede strategie hiervoor bedenken hoe je dat wilt gaan doen. Via een exchange? Of via een 1-op-1 verkoop? Op de meeste online exchanges zijn de orderboeken niet zo heel diep en als je in 1 keer 3000 BTC verkoopt krijg je behoorlijk wat 'slippage'. Ik zou dus sowieso een limietorder gebruiken. Tevens zijn er vaak regels met de bedragen die je kunt 'verhandelen'.
pi_154495453
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 19:34 schreef Tourniquet het volgende:
Het maakt toch overigens niet uit of je de bitcoins wel of niet verkoopt? Of je nu het bedrag in euro's of bitcoins hebt, het is allebei vermogen in box 3.

Tevens zou ik, mocht je toch gaan verkopen, wel een goede strategie hiervoor bedenken hoe je dat wilt gaan doen. Via een exchange? Of via een 1-op-1 verkoop? Op de meeste online exchanges zijn de orderboeken niet zo heel diep en als je in 1 keer 3000 BTC verkoopt krijg je behoorlijk wat 'slippage'. Ik zou dus sowieso een limietorder gebruiken. Tevens zijn er vaak regels met de bedragen die je kunt 'verhandelen'.
Klopt.
Zie berekening hierboven... hij had bij de aangifte van dit jaar zo'n 21.000 Euro moeten betalen...

Mijn Bitcoins + spaargeld zaten begin 2013 nog lang niet boven de Box 3 waarde.

Op 1 januari 2014 wel en dus heb ik dit jaar netjes zowel het deel wat ik nog had als het deel dat ik al op m'n spaarrekening had staan opgegeven bij de Belastingdienst in Box 3.
  maandag 20 juli 2015 @ 19:37:10 #36
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_154495508
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 19:34 schreef Tourniquet het volgende:

Voor de belasting maakt het idd niet uit, maar als TS verwacht uit de Wajong te worden herkeurd dan heeft hij er wel belang bij dat hij geen vermogen meer heeft als hij in de bijstand wil komen.
Ergo: hij wil gaan frauderen om zijn uitkering zeker te stellen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_154495545
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 19:37 schreef Leandra het volgende:

[..]

Voor de belasting maakt het idd niet uit, maar als TS verwacht uit de Wajong te worden herkeurd dan heeft hij er wel belang bij dat hij geen vermogen meer heeft als hij in de bijstand wil komen.
Als hij dat geld snel gaat uitgeven is hij helemaal de klos want daar trappen ze niet in, geld weg en geen uitkering is dan het gevolg.
  maandag 20 juli 2015 @ 19:39:09 #38
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_154495557
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 19:31 schreef DeLepelaar het volgende:

[..]

Eerst even emigreren dus alvorens je ze inwisselt. :')
Als TS zijn bitcoins niet opgegeven heeft bij de belasting, en nu verwacht uit de Wajong te worden gezet, dan is dat waarschijnlijk de beste methode om niet met zijn belastingfraude te worden geconfronteerd.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_154495619
quote:
Ik vind dat nogal een voorbarige conclusie eerlijk gezegd :@
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  maandag 20 juli 2015 @ 19:42:05 #40
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_154495629
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 19:38 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Als hij dat geld snel gaat uitgeven is hij helemaal de klos want daar trappen ze niet in, geld weg en geen uitkering is dan het gevolg.
Klopt, daarbij heb ik het idee dat hij sowieso al een probleem heeft omdat hij zijn bitcoins niet in z'n belastingaangifte verwerkt heeft.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_154495646
Nog even los van de Belastingdienst en Wajong:

Verkoop je Bitcoins sowieso in kleine hoeveelheden tegelijk.
Mocht een exchange leeggeroofd worden of ineens failliet zijn (zoals MtGox vorig jaar) dan ben je alleen dat deel kwijt.

Ik heb 140 BTC verspreid over 5 weken verkocht via Bitstamp en Bitonic in kleine bedragen van zo'n 15.000 Euro per keer. Pas als het geld binnen was deed ik de volgende transactie.

Dat zal bij 3000 stuks wat te langzaam gaan maar je zou bijvoorbeeld 250 BTC per keer kunnen doen. Geduld is een schone zaak.
  maandag 20 juli 2015 @ 19:43:26 #42
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_154495674
quote:
7s.gif Op maandag 20 juli 2015 19:41 schreef Geralt het volgende:

[..]

Ik vind dat nogal een voorbarige conclusie eerlijk gezegd :@
Ja okay, maar TS verwijst zelf een paar keer naar bijstand (het vangnet als je uit de Wajong geschopt wordt), en met zo'n vermogen aan bitcoins komt hij daar simpelweg niet voor in aanmerking, want TS heeft helemaal geen vangnet nodig, die heeft een stapel matrassen waar de prinses op de erwt jaloers op is.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_154495687
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 19:42 schreef Leandra het volgende:

[..]

Klopt, daarbij heb ik het idee dat hij sowieso al een probleem heeft omdat hij zijn bitcoins niet in z'n belastingaangifte verwerkt heeft.
Absoluut, ik heb er contact over gehad met de Belastingdienst om het op de juiste manier te doen en niet nog een vervelende heffing achteraf te krijgen.

In het aangifteprogramma 2014 kon je zelfs de waarde van valuta als Bitcoin apart in Box 3 aangeven.
pi_154495795
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 19:43 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja okay, maar TS verwijst zelf een paar keer naar bijstand (het vangnet als je uit de Wajong geschopt wordt), en met zo'n vermogen aan bitcoins komt hij daar simpelweg niet voor in aanmerking, want TS heeft helemaal geen vangnet nodig, die heeft een stapel matrassen waar de prinses op de erwt jaloers op is.
zou het niet gewoon mogelijk zijn dat TS geen enkel verstand van belastingaangifte doen heeft en zich nooit verdiept heeft in de kwestie bitcoins/belastingdienst? Het is niet zo een heel eenduidig verhaal namelijk.

Waarom meteen van het slechte in de mens uit gaan? Misschien heeft hij die coins heel in het begin gekocht en is hij ze min of meer vergeten tot hij ineens realiseert van hey ik moet herkeurd worden. Wat nou als ik goedgekeurd wordt; dan moet ik weer (meer) werken. Wacht eens, ik heb nog een hele bult van die coins liggen waar ik nooit wat mee gedaan heb!!! Die ga ik verkopen!

Dat kan toch ook? :)
pi_154495849
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 19:43 schreef Leandra het volgende:

[..]

Klopt, het is een "vervelend" geluk wat hij heeft.

De beste optie voor TS is:

- zoek betaald werk, maakt niet uit wat, zorg dat je uit de Wajong / Bijstand komt en blijft. Dan kan je in iedergeval je Bitcoins laten uitbetalen en bijvoorbeeld van 1 deel een woning kopen en het andere deel als een aanvulling op je inkomen gebruiken.
- neem contact op met de Belastingdienst (of eerst een deskundige) en zorg dat je een oplossing zoekt voor de aangiftes van de afgelopen 2-3 jaar. Bereken per jaar wat je had moeten betalen, mijn berekening is al aardig nauwkeurig.

Ieder ander scenario wat ik bedenk loopt op een kleine ramp uit.
Of ziet iemand anders een andere oplossing?
pi_154495893
quote:
7s.gif Op maandag 20 juli 2015 19:47 schreef Geralt het volgende:

[..]

zou het niet gewoon mogelijk zijn dat TS geen enkel verstand van belastingaangifte doen heeft en zich nooit verdiept heeft in de kwestie bitcoins/belastingdienst? Het is niet zo een heel eenduidig verhaal namelijk.

Waarom meteen van het slechte in de mens uit gaan? Misschien heeft hij die coins heel in het begin gekocht en is hij ze min of meer vergeten tot hij ineens realiseert van hey ik moet herkeurd worden. Wat nou als ik goedgekeurd wordt; dan moet ik weer (meer) werken. Wacht eens, ik heb nog een hele bult van die coins liggen waar ik nooit wat mee gedaan heb!!! Die ga ik verkopen!

Ik ga ook zeker niet van het slechte uit, hoewel iedereen de wet hoort te kennen is het met alle regels niet voor iedereen helder.

Maar de Belastingdienst zal vragen gaan stellen als je ineens met zo'n bedrag op de proppen komt. Wees dat voor en onderneem actie, zeg ik tegen TS.

Ik vind het belangrijk dat dit niet een TS afzeiktopic gaat worden, dat TS in de shit zit heeft hij nu zelf ook wel door.
pi_154495901
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 19:49 schreef MaGNeT het volgende:
Of ziet iemand anders een andere oplossing?
Ik niet. Trouwens ook als heel die herkeuring niet ter zake deed en hij gewoon al die jaren al bitcoins had gehad.

:)
pi_154495913
quote:

[..]

Nee hoor. Ik verwacht inderdaad dat ik goed gekeurt ga worden volgens de huidige regels. Echter zie ik een garantie baantje vanwege psychische gezondheids klachten niet zo zitten.

Het probleem zit hem erin dat ik pas over een paar jaar herkeurd wordt terwijl de prijs van bitcoin sterk kan fluctueren. Dan liever nu cashen. ;- )
:- )
  maandag 20 juli 2015 @ 19:52:14 #49
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_154495933
quote:
7s.gif Op maandag 20 juli 2015 19:47 schreef Geralt het volgende:

[..]

Ook als je onbewust vermogend bent en je je niet realiseert dat je dat vermogen gewoon moet meenemen in de aangifte (of daarom zelfs aangifte moet doen), ontslaat je dat niet van je verplichting.

En nee, ik ga in principe niet van het slechte van de mens uit, maar in deze bekruipt mij heel erg het gevoel dat einde wajong + vermogen in bitcoins willen verkopen niet helemaal uit vergeetachtigheid is, juist omdat hij zelf die Wajong herkeuring koppelt aan zijn bitcoins.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_154495987
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 19:51 schreef VincentWolf het volgende:

[..]

Nee hoor. Ik verwacht inderdaad dat ik goed gekeurt ga worden volgens de huidige regels. Echter zie ik een garantie baantje vanwege psychische gezondheids klachten niet zo zitten.

Het probleem zit hem erin dat ik pas over een paar jaar herkeurd wordt terwijl de prijs van bitcoin sterk kan fluctueren. Dan liever nu cashen. ;- )
Ook als je nu niet casht blijf je met het probleem zitten dat je dit jaar al 21.000 Euro belasting had moeten betalen omdat je Bitcoins op 1 januari 2013 een waarde van 1,7x Miljoen vertegenwoordigden in Box 3.

Realiseer je je dat?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')