Een verslag van de wandeltocht die ik afgelopen vakantie heb gedaan.
De 'Tour du Mont Blanc' is een wandeltocht van ongeveer 160km om het Mont Blanc-massief heen. Je loopt hierbij door Zwitserland, Frankrijk en Italië.
Ik loop hem in 11 dagen, waarbij ik ongeveer de route volg zoals die in de Cicerone-gids staat.
Hoewel de meeste personen de tocht in Les Houches (Frankrijk) starten, ben ik in La Fouly (Zwitserland) begonnen.
Dit omdat ik hem met mijn vader ging lopen en deze etappe het makkelijkst is, zodat je lekker rustig kunt beginnen.
Met uitzondering van La Fouly, waar we op een camping stonden, hebben we overal in berghutten overnacht op basis van half-pension. Dit om zo min mogelijk gewicht mee te nemen (geen tent en slaapzak, weinig eten).
Kaart van de route:
Dag 1: La Fouly - ChampexAfstand: 15km, hoogtemeters: 420m+ 565m-Nadat we de tent afgebroken hebben en alle spullen die we niet meenemen in de auto gelegd hebben, gaan we de ochtend lekker rustig door de vallei naar beneden lopen.
Het is een makkelijke wandeling waarbij je ook door een aantal dorpjes loopt.
Op het einde van de vallei moet je omhoog lopen naar Champex, waarbij mijn vader onmiddellijk last krijgt van een oude blessure (achillespees).
Hij besluit om na Champex niet meer verder te gaan en de bus terug te nemen, waarna ik de tocht in mijn eentje verder ga lopen.
Wandelen door Val Ferret
Gladde Slang
Kuifmees
Lac de ChampexDag 2: Champex - Fenêtre d'Arpette - Col de la Forclaz (variant)Afstand: 14km, hoogtemeters: 1199m+ 1139m-Omdat mijn vader niet meer mee loopt, besluit ik om vandaag een variant te lopen.
Deze gaat over de pas 'Fenêtre d'Arpette'. Het is een hogere route met mooier uitzicht.
Het Mont Blanc-massief vanuit Val d'Arpette
Uitzicht op Glacier du TrientDag 3: Col de la Forclaz - Tré-le-ChampAfstand: 13km, hoogtemeters: 1069m+ 1178m-Er moet een aantal keer flink gestegen en gedaald worden, dus vanwege de warmte doe ik het rustig aan.
Vandaag komt wel de Mont Blanc voor het eerst in zicht.
Col de Balme met in de achtergrond de Mont Blanc. Dit is ook de grens met Frankrijk.
Het massief met de Mont Blanc rechts in beeldDag 4: Tré-le-Champ - Refuge de la FlégèreAfstand: 8km, hoogtemeters: 733m+ 257m-Dit is een korte etappe met weinig hoogtemeters. Je komt wel een stukje tegen waar je met ladders en railing omhoog moet klimmen.
Terwijl ik mijn wandelstokken in mijn rugzak stop om hier te kunnen klimmen, zie ik een steenbok om het hoekje kijken en besluit ik om zo snel mogelijk omhoog te gaan.
Koekoek
De steenbok laat zien dat je dit ook zonder ladders kunt doen en komt naar beneden terwijl ik omhoog ga.
Op 2 meter afstand gaat ie van het pad af en springt via rotsen naar beneden.
Een 'kleine vos' landt op mijn horloge en gaat een paar minuten gezellig mee.
Uitzicht 's avonds op het massief vanaf refuge de la Flégère.
In het midden zie je Aiguille du midi, deze top is nog 1000m lager dan de Mont Blanc.Dag 5: Refuge de la Flégère - Les HouchesAfstand: 17km, hoogtemeters: 772m+ 1546m-Een lange dag mede vanwege een flinke afdaling naar Les Houches, en ik hou niet van afdalingen.
Tussendoor kom je nog langs de top van Le Brévent, waar je ook met een gondel kunt komen dus er zitten veel dagtoeristen.
Vandaag 2 gemzen tegengekomen die razendsnel naar beneden renden, helaas geen goede foto kunnen maken.
Een tapuit die net insecten gevangen heeft.Dag 6: Les Houches - Les ContaminesAfstand: 18km, hoogtemeters: 646m+ 633m-Het eerste stuk is flink afzien, het wordt vandaag 30°C. Een hele steile gravel-weg naast een ski-piste, vrijwel zonder uitzicht.
Eenmaal over de pas is het grotendeels rustig door dorpjes lopen.
Een boerenzwaluw in één van de dorpjes.
De kerk in Les ContaminesDag 7: Les Contamines - Refuge du Col de la Croix du BonhommeAfstand: 10km, hoogtemeters: 1286m+ 40m-Een mooie wandeling die rustig begint en hoog in de bergen eindigt.
Voor het eerst ook het gevoel om in een echte berghut te zijn, de rest van de overnachtingen lagen nog in een erg toeristisch gebied.
Wandeling naar Chalet de la Balme.
Refuge du Col de la Croix du Bonhomme.
Tijdens het desert wees iemand naar buiten en bleek er een groep steenbokken langs de hut te lopen.
Dag 8: Refuge du Col de la Croix du Bonhomme - Col du Fours - Rifugio Elisabetta (variant)Afstand: 15km, hoogtemeters: 1011m+ 1134m-Vandaag weer een variant genomen, omdat je anders vanaf Les Chapieux ruim een uur over asfalt moet lopen.
Tevens heb je vanaf Col du Fours een mooier uitzicht.
Een sneeuwveld op de Col du Fours.
Ik kom vandaag veel marmotten tegen. Die ook nog eens rustig blijven zitten.
Een barmsijs
Terugblik op Col du Fours (helemaal rechtsboven) en la Ville des Glaciers (links in het midden) waar ik langsgelopen ben.
Uitzicht vanaf Col de la Seigne waar je Italië binnenkomt. Links wederom de Mont Blanc.
Rifugio Elisabetta en Glacier de la Lex Blanche.Dag 9: Rifugio Elisabetta - Rifugio le RandonneurAfstand: 14km, hoogtemeters: 460m+ 860m-Eén van de kortste en makkelijkste etappe's, vandaag kom ik vroeg aan in de berghut.
De eigenaresse geeft dan ook het advies om Mont Chetif te 'beklimmen', omdat je vanaf de top fantastisch uitzicht hebt.
Het einde van het dal waar je het eerste uur over een weg doorheen loopt.
Zodra je iets hoger zit krijg je uitzicht over Val Veny, met rechts Mont Chetif waar ik vanmiddag op te top sta.
Een tapuit die vrij agressief kenbaar maakt of ik weg wil gaan.
De Mont Blanc met massief gespiegeld in een bergmeertje.
De complete zuid-oostkant van het massief, met links Col de la Seigne (Frankrijk) en rechts Col Ferret (Zwitserland).
Het beste zicht wat ik tijdens de wandeltocht heb gehad, ik ben de eigenaresse van de hut erg dankbaar.Dag 10: Rifugio le Randonneur - Mont de la Saxe - Rifugio Bonatti (variant)Afstand: 18km, hoogtemeters: 1509m+ 1238m-Wederom vanwege het uitzicht een variant gepakt. Dit maakt het wel de zwaarste etappe van de tocht, met een aantal afdalingen en flink wat stijgen.
Bij aankomst in rifugio Bonatti blijkt deze vol te zitten, maar omdat ik gereserveerd heb is er voor mij nog wel een leeg bed te vinden. Veel wandelaars gaan door naar rifugio Elena, 2,5 uur verderop.
Mont Chetif waar ik een dag eerder op de top stond.
Uitzicht vanaf Tête de la Tronche.
Helemaal links zie je Mont Chetif, de groene bergrug is Mont de la Saxe waar je overheen loopt en in de achtergrond het Mont Blanc-massief.Dag 11: Rifugio Bonatti - La FoulyAfstand: 20km, hoogtemeters: 895m+ 1410m-De laatste en vrij lange etappe, maar omdat de afdaling niet steil is, is het een makkelijke wandeling.
Terugblik op rifugio Bonatti.
Het einde van de Italiaanse Val Ferret, vlakbij rifugio Elena.
Uitrusten en koffie drinken op Grand Col Ferret met uitzicht op Val Ferret (Italië).
Camping Des Glaciers in La Fouly is alweer in zicht.
Na 11 dagen weer terug bij het beginpunt.[ Bericht 0% gewijzigd door victorinox op 19-07-2015 22:26:42 ]