Fien1989 | zondag 12 juli 2015 @ 13:21 |
Er is een probleem met de koelfan (die ene die achter de radiator zit) van mijn auto. Het gaat nog steeds om de Renault Mégane 1.6 16v (K4M-701 blok met DP0 automaatbak), bj 1999, tellerstand ongeveer 360k. Brandstof is benzine, geen LPG-installatie o.i.d. Het probleem zit er eigenlijk al in sinds ik 'm 3 jaar geleden kocht, maar het komt hooguit ongeveer 2 tot 4 keer per jaar voor, voornamelijk bij warmer weer en ook alleen in bepaalde omstandigheden. Het werd dus snel een "vergeten" probleem. Het probleem is als volgt: de koelfan werkt meestal prima. Zo nu en dan slaat hij aan als de temperatuur boven een bepaalde waarde komt en gaat ook weer uit als de temperatuur gezakt is. Tot zover normaal. Maar heel soms komt het voor dat de koelfan nog blijft draaien als de motor is uitgezet, zelfs met contact volledig uit, sleutel eruit. En dan stopt hij niet meer vanzelf, draait net zo lang door totdat de accu leeg is ![]() 3 jaar geleden is in de eerste maand na aankoop de accu op deze manier in 6 uurtjes leeg getrokken na een avondje bij een vriend verblijven ![]() Daarna kwam het lange tijd niet meer voor en de keren waarbij het gebeurde, merkte ik het op tijd en dan is het simpel op te lossen: de motor weer starten en ongeveer een minuutje stationair laten draaien. Dan zakt de temperatuur en stopt de koelfan vanzelf. En dan uitzetten ![]() Gisteren kwam ik het probleem dus ook weer tegen: auto was afgekoeld na een half dagje in een parkeergarage, daarna gestart en 3,5km mee gereden in warm weer naar de McDonalds. Daar uitgezet had ik niet gemerkt dat de koelfan nog draaide en toen ik terugkwam na 1,5 uur draaide hij nog ![]() ![]() Het lijkt erop dat het probleem voornamelijk kan optreden in situaties waarin de koelfan vaker moet draaien m.a.w. situaties waarin de koeling door rijwind beperkt is gecombineerd met warmer weer en zwaardere belasting v/d motor. Voorbeelden: - Korte stadsritten. - Zware belasting i.c.m. lage snelheden (=minder rijwind) bijv. bergen rijden of aanhangwagen trekken. Ik heb ooit wel eens een keer in de zekeringenkast onder de motorkap gekeken (kastje rechtsonder als je ervoor staat) terwijl het probleem optrad. Er zaten daar een aantal paarse relais in waarvan volgens mij eentje dan warm werd als de koelfan al zo'n 2 uur heeft gedraaid. Als je die eruit trok, stopte de koelfan. Maar bij terugplaatsen draaide hij weer vrolijk verder. Ook alle relais in dat kastje tegelijk lostrekken en weer terugplaatsen leverde hetzelfde op. En ik had ook geprobeerd om het warme relais om te wisselen met een andere koude van hetzelfde type en dan draait de koelfan ook nog steeds. Dus het lijkt mij dat het warme relais niet kapot is, maar hij warm was geworden doordat hij zo lang bekrachtigd was door iets anders ![]() Omdat hij toen na 2 uur draaien al echt koel was, hoefde ik alleen maar het contact tot het tweede vakje (=waarbij je instrumenten ook aangaan) aan te zetten en weer uit, toen stopte de koelfan al met draaien. Starten van niet eens nodig. De auto rijdt verder prima. Ook geen koelproblemen ermee gehad. Hij kan in zomers weer uren in de file, in het stadsverkeer of met 170km/u op de Duitse autobahn rijden, nooit koelproblemen gehad ermee. Lange ritten van 600km zijn ook nooit een probleem. Ook geen dusdanige vloeistoflekkages gehad waarbij ik ze moest bijvullen tussen de 20k beurten door. Het probleem is misschien meer elektrisch van aard, maar ik heb geen idee waar dat kan zitten ![]() Bij moderne auto's zie je nog wel eens een sticker waarop staat dat je moet oppassen voor de koelfan is mogelijk na draait. Maar bij deze staat dat nergens. Tijdens het rijden is er geen last van dit probleem. Het is alleen erg vervelend als je het bij het uitstappen niet opmerkt dat hij nog draait (bijv. als de auto op een lawaaiige plek staat) en dan een lege accu hebt als je terugkomt ![]() Als het geen dure reparatie is, wil ik het eigenlijk nog (laten) repareren. Maar dan moet ik natuurlijk wel weten wat er stuk aan kan zijn... ![]() Edit: toen dit probleem gisteren optrad, had ik wel toevallig de airco aan. Ik heb geen idee of het gebruikt van de airco invloed heeft op de koelfan ![]() | |
hoas | zondag 12 juli 2015 @ 13:24 |
Ik heb het gehad met een Peugeot 307 hdi, maar die sloeg netjes af na 7 minuten, volgens het boekje dus. Ik denk dat er iets met je timer is. | |
Mr.Ping | zondag 12 juli 2015 @ 14:30 |
De airco kan er zeker mee te maken hebben, als je die aan hebt gaat altijd de van op de eerste stand draaien. Zet de airco eerst eens uit voor je de motor uitzet, als hij dat wel stopt dan zit daar het probleem en heeft het niets met warm worden/zijn te maken. | |
Fien1989 | zondag 12 juli 2015 @ 14:51 |
Ik heb geen instructieboekje bij de auto gekregen, dus weet niet wat het "standaard gedrag" hoort te zijn ![]() Ik zal eens uitproberen of dat uitmaakt. Ik ben wel bang dat het probleem te weinig voorkomt om het nu direct te reproduceren ![]() Gisteren toen het gebeurde stond de airco wel toevallig aan ![]() Maar zonder airco gebeurt het volgens mij ook, want 2 jaar geleden toen hij na het rijden op een bergweg omhoog in Zwitserland bleef na draaien, kon ik me herinneren dat ik geen airco had gebruikt. Het was de laatste week van augustus, motregende nogal en bijna 22u 's avonds... geen weer voor airco. Overigens... eerste stand is dus zachtjes draaien? Bij het blijven doordraaien draait hij wel op hoge snelheid, volgens mij tevens maximaal ![]() | |
Fer | zondag 12 juli 2015 @ 15:34 |
Denk dat de thermostaatschakelaar gewoon blijft plakken. Bij lang draaien, warmt misschien de schakelaar zelf op en blijft aan staan. Ik zou daar eens een nieuwe inzetten, of doormeten als het probleem zich weer voordoet. http://www.mister-auto.nl(...)pk_v11485_g1103.html Voor dat geld zou ik er gewoon een nieuwe in draaien. [ Bericht 37% gewijzigd door Fer op 12-07-2015 15:41:09 ] | |
Mr.Ping | zondag 12 juli 2015 @ 19:45 |
Klopt is standje 1, dan heeft het niets met de airco te maken ![]() Wel stoer dat je met deze kilometerstand nog naar Roemenië gaat! | |
Fien1989 | maandag 13 juli 2015 @ 21:25 |
Waar zit deze schakelaar? Ik kon 'm vandaag niet vinden in de buurt v/d radiateur en koelfan ![]() Die vakantie gaat mogelijk dit jaar niet door i.v.m. persoonlijke omstandigheden ![]() ![]() | |
DonJames | maandag 13 juli 2015 @ 21:45 |
Zit doorgaans in de radiateur geschroefd. Hopelijk ten overvloede: de koelvloeistof loopt eruit als je die schakelaar losdraait.. | |
Hendroit | dinsdag 14 juli 2015 @ 23:40 |
Gewoon een extra schakelaar ertussen zetten | |
Fien1989 | vrijdag 17 juli 2015 @ 23:28 |
Hmm... dat het koelwater wegloopt als hij uitgedraaid wordt, is wat minder fijn ![]() ![]() Overigens heb ik de schakelaar nog steeds niet gevonden. Bij deze auto zit namelijk de condensor v/d airco voor de radiator. Waar ik de vorige keer had gekeken, was dus per vergissing de condensor ![]() Het probleem was er gisteren trouwens ook na een half uurtje in Luxemburg-stad rondrijden bij 35 graden zomer. Toen ik 'm parkeerde in de parkeergarage bleef de koelfan draaien na uitzetten ![]() Hoe? En lijkt me niet ideaal... als je 'm vergeet aan te zetten, raakt hij oververhit ![]() |