abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_154163358
quote:
Per 1 juli geldt een nieuw ontslagrecht. Bovendien krijgen tijdelijke krachten meer rechten. De belangrijkste veranderingen op een rij.

1. Ontslag óf via de rechter, óf via het UWV
Er kan geen keuze meer worden gemaakt tussen het beëindigen van de arbeidsovereenkomst via het UWV of de kantonrechter. Ontslag op grond van bedrijfseconomische redenen gaat straks standaard via het UWV Werkbedrijf.
Ontslag op grond van disfunctioneren of andere redenen die verband houden met de persoon die ontslagen wordt, loopt via de rechter.

2. Huidige ontslagvergoeding verdwijnt
Bij ontslag wordt de huidige ontslagvergoeding op grond van de kantonrechtersformule vervangen door de transitievergoeding. Na een arbeidsovereenkomst van ten minste twee jaar ontstaat recht op deze vergoeding, die gebruikt kan worden voor scholing en om over te stappen naar een andere baan, of een ander beroep. Het bedrag mag je overigens wel vrij besteden.
Van belang is dat het geen ontslagvergoeding meer is, maar een ‘uit dienst-vergoeding’. Dat betekent dat ook de werknemer wiens contract van rechtswege eindigt (doordat de afgesproken duur afloopt) er aanspraak op kan maken als hij of zij langer dan twee jaar in dienst is geweest.

3. Hoogte nieuwe vergoeding bij uit dienst treden
De hoogte van de vergoeding is een derde maandsalaris per gewerkt dienstjaar en een half maandsalaris per dienstjaar dat men langer dan tien jaar in dienst is geweest. Er komt een overgangsregeling voor werknemers van 50-plus die langer dan 10 jaar in dienst zijn. Overigens geldt die overgangsregeling alleen voor bedrijven met meer dan 25 werknemers.
De uit dienst-vergoeding wordt maximaal 75.000 euro, of maximaal een jaarsalaris voor mensen die meer dan 75.000 euro per jaar verdienen.
Wel zal de mogelijkheid worden geboden een billijke vergoeding te vorderen bij ernstig verwijtbaar handelen van de kant van de werkgever. Het lijkt er op dat het dan moet gaan om ernstige verwijtbare aangelegenheden, zoals discriminatie, pesten en andere ernstige handelingen. Ook kan de rechter een lagere vergoeding toekennen als de werknemer nalatig is geweest.

4. Hoger beroep na ontslag
Werknemers kunnen straks in hoger beroep als zij het niet eens zijn met de beslissing van het UWV Werkbedrijf of de kantonrechter een ontslagvergunning te verlenen. Dat is op dit moment niet het geval, en het is de vraag hoe dat gaat uitwerken. Een procedure kan immers een stuk langer worden.

5. Bedenktijd
In de praktijk worden nu vaak geen procedures gevoerd maar spreken werkgever en werknemer samen af onder welke voorwaarden ze uit elkaar gaan. Dat wordt vastgelegd in een vaststellingsovereenkomst en daarmee kunnen partijen uit elkaar op een wijze die bijvoorbeeld de rechten op een WW-uitkering niet aantast.
Nieuw is de introductie van twee weken bedenktijd. De werknemer krijg de mogelijkheid om binnen twee weken terug te komen op een vaststellingsovereenkomst. In theorie kan dit een bron van problemen zijn. De werknemer die tekent en zich bedenkt, heeft in ieder geval weer twee weken extra salaris ‘gewonnen’.

6. Beperking WW-duur
Tenslotte komt er beperking van de WW-uitkering. Deze wordt vanaf 2016 stapsgewijs afgebouwd tot maximaal 24 maanden in 2020.
Het is een ingrijpende reeks wijzigingen en de uitwerking in de praktijk is ongewis. De wetswijzigingen zijn echter hard op weg om – op enkele amendementen door de Eerste Kamer na – aangenomen te worden.
Let op: arbeidsovereenkomsten moeten rekeningen houden met de nieuwe regelgeving. Zo mogen tijdelijke contracten voor korter dan 6 maanden geen proeftijd meer bevatten.
bron
Ik ben benieuwd of men, in onze samenleving of in eigen omgeving, iets heeft gemerkt van deze wet.

Zijn er meer mensen ontslagen voor 1 juli vanwege de uitdienst- vergoeding die nu van kracht is?
pi_154163524
quote:
3s.gif Op woensdag 8 juli 2015 09:05 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd of men, in onze samenleving of in eigen omgeving, iets heeft gemerkt van deze wet.

Zijn er meer mensen ontslagen voor 1 juli vanwege de uitdienst- vergoeding die nu van kracht is?
Er zijn wel meer mensen ontslagen per 1 juli ja.
pi_154163808
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 09:21 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Er zijn wel meer mensen ontslagen per 1 juli ja.
Het moest toch juist ervoor :?
pi_154163817
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juli 2015 09:46 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Het moest toch juist ervoor :?
Nee.
pi_154163822
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juli 2015 09:46 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Het moest toch juist ervoor :?
Haha, je stuk begint met: Per 1 juli geldt ;) Ontslagen voor 1 juli vallen onder de oude regeling.
pi_154163876
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 09:47 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Haha, je stuk begint met: Per 1 juli geldt ;) Ontslagen voor 1 juli vallen onder de oude regeling.
Ja :?
Is het niet zo dat die transitievergoeding juist nadelig is voor werkgevers?
pi_154163980
quote:
15s.gif Op woensdag 8 juli 2015 09:51 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Ja :?
Is het niet zo dat die transitievergoeding juist nadelig is voor werkgevers?
De vergoeding is juist lager, en dat het niet persé via de rechter moet, maar ook via het UWV kan, maakt dat het minder duur wordt voor werkgevers.
pi_154164168
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 09:58 schreef Toefjes het volgende:

[..]

De vergoeding is juist lager, en dat het niet persé via de rechter moet, maar ook via het UWV kan, maakt dat het minder duur wordt voor werkgevers.
Afhankelijk van reden/ grond van beëindiging wordt bepaald via welke instelling dacht ik. Het is niet dat je kan kiezen.

Waar maak je uit op dat die transitievergoeding per 1 juli lager is? :)
pi_154164482
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juli 2015 10:13 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Afhankelijk van reden/ grond van beëindiging wordt bepaald via welke instelling dacht ik. Het is niet dat je kan kiezen.

Waar maak je uit op dat die transitievergoeding per 1 juli lager is? :)
Omdat de ontslagvergoeding via de kantonrechter verdwijnt, en het nu 1/3 maandsalaris per gewerkt dienstjaar wordt (voor de eerste tien jaar, daarna een half maandsalaris per jaar).

Volgens de kantonrechtersformule A*B*C (beloning per maand * aantal dienstjaren * correctiefactor) waren de vergoedingen logischerwijze een stuk hoger, omdat de correctiefactor er hooguit voor kon zorgen dat het bedrag gehalveerd werd. Maar in het gunstigste geval voor de werknemer ook verdubbelt zelfs.
pi_154164529
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 09:58 schreef Toefjes het volgende:

[..]

De vergoeding is juist lager, en dat het niet persé via de rechter moet, maar ook via het UWV kan, maakt dat het minder duur wordt voor werkgevers.
Maar het dossier moet veel beter op orde zijn omdat de toetsing veel strenger is geworden.

quote:
Zoals hiervoor aangegeven, zal een kantonrechter ná 1 juli 2015 niet tot ontslag wegens disfunctioneren overgaan, indien het disfunctioneren wordt veroorzaakt door een gebrek aan scholing in het verleden. Bij de beoordeling door de kantonrechter van een ontslagaanvraag wegens disfunctioneren zal ná 1 juli 2015 bovendien, meer dan nu reeds het geval is, grote waarde worden gehecht aan de vraag of de betreffende werknemer voldoende de kans heeft gehad om zich te verbeteren. Het is aldus nog meer dan thans van belang dat, indien een werkgever ná 1 juli 2015 een werknemer wegens disfunctioneren wil ontslaan, hij ten aanzien van die werknemer een goed dossier heeft. Uit dit dossier moet blijken dat regelmatig functioneringsgesprekken zijn gevoerd, waarbij tevens expliciet verbeterpunten zijn aangegeven. Het kan (vooruitlopend op een eventuele ontslagprocedure ná 1 juli 2015) aldus lonen om nu reeds te beginnen met het inlopen van een eventuele achterstand in de dossieropbouw.
http://www.oomenadvocatuu(...)echt-per-1-juli-2015
pi_154165149
Ik had gelezen dat er vanwege deze wet er net zoveel ontslag verzoeken per dag aan werden gevraagd dan normaal in een maand :P
pi_154165230
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 11:10 schreef Yasmin23 het volgende:
Ik had gelezen dat er vanwege deze wet er net zoveel ontslag verzoeken per dag aan werden gevraagd dan normaal in een maand :P
Het was wel druk in elk geval bij de arbeidsrecht advocaten.
pi_154165416
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 11:10 schreef Yasmin23 het volgende:
Ik had gelezen dat er vanwege deze wet er net zoveel ontslag verzoeken per dag aan werden gevraagd dan normaal in een maand :P
En de maanden ervoor minder in afwachting van.
Het gaat uiteindelijk om het totale volume over een langere periode.
Raken mensen hun baan kwijt vanwege de nieuwe wet? Waarschijnlijk niet.
Raken ze hun baan kwijt per 1 julie omdat de werkgever minder kwijt is? Vermoedelijk wel.
Aan de andere kant konden ze dan iets langer blijven.
pi_154165449
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 11:23 schreef Godtje het volgende:

[..]

En de maanden ervoor minder in afwachting van.
Het gaat uiteindelijk om het totale volume over een langere periode.
Raken mensen hun baan kwijt vanwege de nieuwe wet? Waarschijnlijk niet.
Raken ze hun baan kwijt per 1 julie omdat de werkgever minder kwijt is? Vermoedelijk wel.
Aan de andere kant konden ze dan iets langer blijven.
Ja dat is maar net hoe je het opvat. Als deze wet niet was in gegaan waren ze nu niet ontslagen.
pi_154165459
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 11:24 schreef Yasmin23 het volgende:
Als deze wet niet was in gegaan waren ze nu niet ontslagen.
Een gedeelte wel een gedeelte niet. Dan waren ze vermoedelijk eerder ontslagen.
Nu hebben ze gewacht tot de wet in ging.
pi_154165480
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 11:25 schreef Godtje het volgende:

[..]

Een gedeelte wel een gedeelte niet. Dan waren ze vermoedelijk eerder ontslagen.
Nu hebben ze gewacht tot de wet in ging.
Hoezo hebben ze gewacht tot de wet in ging?
pi_154165500
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 11:26 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Hoezo hebben ze gewacht tot de wet in ging?
Omdat het in veel gevallen goedkoper is. Zie post #9 van toefjes
  woensdag 8 juli 2015 @ 11:28:13 #18
443405 BaardaapAd
hasa diga eebowai
pi_154165510
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 09:47 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Haha, je stuk begint met: Per 1 juli geldt ;) Ontslagen voor 1 juli vallen onder de oude regeling.
En inderdaad zijn er 'op het laatste moment' heel veel mensen ontslagen zodat dat onder de oude regeling viel (was een nieuwsitempje; op DE LAATSTE DAG zijn er net zo veel aanvragen bij de rechtbank ingediend als normaal in een maand).

De correctiefactor in de kantonrechtersformule was een slim instrument; hoe minder je ontslag je aan te rekenen valt, hoe hoger de factor. Heel wat 'sociaal plan' regelingen gebruikten dan ook de kantonrechtersformule als basis. In het overleg was het dan vaak (tussen de vakbond en de bedrijfseigenaar) op het laatst een kwestie van overeenstemming bereiken over de te gebruiken correctiefactor.
De tijd is een rivier waarin álles verzuipt.
pi_154165532
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 11:27 schreef Godtje het volgende:

[..]

Omdat het in veel gevallen goedkoper is. Zie post #9 van toefjes
On dan heb ik het verkeerd begrepen blijkbaar. Ik dacht dat het dus goedkoper was om deze mensen te ontslaan voor het ingaan van de wet.
pi_154165575
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 11:29 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

On dan heb ik het verkeerd begrepen blijkbaar. Ik dacht dat het dus goedkoper was om deze mensen te ontslaan voor het ingaan van de wet.
Dat voor sommige ook.
pi_154165998
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 10:32 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Omdat de ontslagvergoeding via de kantonrechter verdwijnt, en het nu 1/3 maandsalaris per gewerkt dienstjaar wordt (voor de eerste tien jaar, daarna een half maandsalaris per jaar).

Volgens de kantonrechtersformule A*B*C (beloning per maand * aantal dienstjaren * correctiefactor) waren de vergoedingen logischerwijze een stuk hoger, omdat de correctiefactor er hooguit voor kon zorgen dat het bedrag gehalveerd werd. Maar in het gunstigste geval voor de werknemer ook verdubbelt zelfs.
Ja idd.
pi_154166024
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 11:28 schreef BaardaapAd het volgende:

[..]

En inderdaad zijn er 'op het laatste moment' heel veel mensen ontslagen zodat dat onder de oude regeling viel (was een nieuwsitempje; op DE LAATSTE DAG zijn er net zo veel aanvragen bij de rechtbank ingediend als normaal in een maand).

De correctiefactor in de kantonrechtersformule was een slim instrument; hoe minder je ontslag je aan te rekenen valt, hoe hoger de factor. Heel wat 'sociaal plan' regelingen gebruikten dan ook de kantonrechtersformule als basis. In het overleg was het dan vaak (tussen de vakbond en de bedrijfseigenaar) op het laatst een kwestie van overeenstemming bereiken over de te gebruiken correctiefactor.
pi_154166066
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 11:29 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

On dan heb ik het verkeerd begrepen blijkbaar. Ik dacht dat het dus goedkoper was om deze mensen te ontslaan voor het ingaan van de wet.
Het is nogal verwarrend. :P
pi_154166078
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juli 2015 11:59 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Het is nogal verwarrend. :P
Ja idd :p
pi_154166114
Geld die transitievergoeding ook voor mensen in dienst bij een uitzendbureau trouwens?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')