Hallo,
Wellicht hebben enkelingen, of de meeste, die op dit moment deze topic lezen mijn andere topic al doorgespit:
WGR / Eigen onderneming als studentOf je het al gelezen hebt of niet, dat maakt niet uit. Wat ik al enige tijd al wil is een webshop openen, wat betreft de technische kant maak ik mij niet al te druk. Daar barst ik van de zelfvertrouwen dat het wel goed komt, daarentegen maak ik mij wel druk om andere gebieden van de gehele webshop-willen-starten- proces:
1. Logistieke methodiek: ik kies ervoor om gebruik te maken van dropshipping, anders Affiliate marketing. Vanwaar deze keus? Mijn financiële middelen zijn zéér gering. Het reikt niet verder uit dan om de onderhoudskosten te betalen (hosting, domein). Voor zo ver ik weet vallen methodieken waarbij ik een eigen voorraad moet onderhouden dus af. Er blijft dus niet veel over dan 'dropshipping' of 'affiliate marketing', of er moet opeens een ander methodiek boven drijven dat mij handig lijkt.
2. Garantie e.d.: dit lijkt mij één van de grootste barrières om een eigen webshop te openen, niet omdat ik er tegenop kijk: nee, omdat ik, zoals in punt 1 al naar voren gebacht, geen voldoende financiële middelen heb om telkens de kosten van de garanties (e.d.) op mij te nemen. Uitgaande van het slechtste: van de eerste 10 verkopen zijn er minimaal 7 klanten die zich beroepen op garantie. Wel heb ik er aan gedacht om het risico op falen op dit punt te reduceren door een deel van de omzet die gegenereerd wordt als reserve aan te houden, zodat ik met dat bedrag de garantiekosten e.d. kan betalen. Verder heb ik geen idee hoe ik dit risico verder kan beperken dan ook een goed product uitgezocht te hebben waar het risico op garantieclaims kleiner zijn dan bij andere producten. Een cliché voorbeeld: de kans dat een pot pindakaas teruggenomen moet worden in verband met garantie is kleiner dan bij een auto.
3. Product; welk product, of beter gezegd welke productcategorie ga ik verkopen? Daar heb ik lang over na zitten denken, langer dan de bovenstaande geposte (andere) topic bestaat. Momenteel heb ik een methodiek uitgevonden om enigszins te kijken of een markt interessant voor mij kan zijn.
Hiervoor heb ik 4 variabelen gebruikt:
*Zoektermen
*Gemiddeld maandelijkse zoekvolume
*Zoekresultaten die Google geeft bij het invoeren van de zoekterm(en)
*KEI Index (gemiddeld maandelijkse zoekvolume gedeeld door de zoekresultaten die Google geeft)Uiteindelijk heb ik een lijst van 41 zoektermen (mogelijke productcategorieën) met de daarbij behorende 3 overige variabelen, zoals hierboven aangegeven. De productcategorieën wil ik niet openbaar plaatsen, maar ik heb een excel sheet gemaakt waarvan ik een print screen heb gemaakt met alle variabelen naast elkaar per zoekterm (zoekterm weggelaten natuurlijk).
Ik heb overigens ook de 41 zoektermen (mogelijke productcategorieën) gemarkeerd met twee kleuren:
rood: welke aangeeft dat de kans groot is dat het voor mij, als zéér amateuristische en beginnende webshop-ondernemer, een kansloos verhaal kan worden, en
groen:
waar ik enigszins interesse heb en niet zie als een kansloos verhaal. De gegevens van kolom 1 heb ik gevonden via Google Adwords. Gegevens van kolom 2 via Google, door de zoektermen in te vullen en te enteren. Kolom 3 is natuurlijk de deling tussen Kolom 1 en 2.
Een voorbeeld hoe ik te werk ga:
De OP wil ik niet al té lang houden, dus ik hoor graag tips, adviezen en eventueel kritiek of aanvullingen.
Ik ben pas vandaag begonnen met het echt uitwerken ervan.