Je installatie is er geschikt voor. Dus dat is goed nieuws voor je.quote:
Een goede pompschakelaar zorgt ervoor dat de pomp 1 keer per 24 uur een x aantal minuten aangaat.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 17:53 schreef Catch22- het volgende:
Moet dat ding niet af en toe draaien om alles te spoelen?
Zo duur zijn die schakelaars toch niet? Ik zie ze al voorbij komen voor <75 euro....quote:Op dinsdag 7 juli 2015 19:05 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Je installatie is er geschikt voor. Dus dat is goed nieuws voor je.De reden dat het er niet standaard opzit heeft te maken met de prijs, het merendeel van de mensen zijn gierig of ze denken verkeerd. Eerst wordt een budget bepaalt, dan wordt er gekeken wat er voor te koop is..
Je moet eerst kijken naar wat je graag wil, daar komt dan een prijs uit en dat kost het dan. Mensen die graag lowbudget willen, krijgen een uitgeklede installatie, het werkt, maar daar is het ook mee gezegd.
Lijkt mij een prima ding.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 19:29 schreef n.olislagers het volgende:
nee klopt ze zijn ook niet duur, maar ja als niet professional denk je niet aan dat soort dingen en ben je afhankelijk van advies van je loodgieter. Die kan dat toch op z'n minst als tip meegeven. Of je er een verkopen. Het is dat ik nu mezelf aan het verdiepen ben in energiebesparende opties en dat ik het tegenkwam.
Maar als ik het goed begrijp is er dus geen enkele reden om het niet te doen?
Ik zag deze:
https://www.vloerverwarmi(...)wcmCtF_zFhoC_iTw_wcB
Als het niet werkt, dan kun je altijd nog de sensor verlengen tot naar een plek waar het wel warm wordt.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 21:50 schreef Captor het volgende:
Kan zo'n pompschakelaar ook bij een hydraulisch actief systeem worden toegepast? Volgens mij heb ik nl. Een hydraulisch actief systeem, m'n vv pomp zit meer dan 6 meter van mijn cv vandaan. Zodra de cv ketel en pomp aanspringt vraag ik me af of m'n leiding bij de aanvoer naar de vv unit wel warm wordt zodat de pompschakelaar dit detecteert en de vv pomp inschakeld?
Hmm, dat zal bij mij niet echt een optie zijn. De vv unit (in de hal) wordt gevoed via een aanvoer/retour recht uit de vloer, onder de vloer loopt deze 3 meter naar de plek in waar die is aangesloten in de woonkamer op de Hoofd aanvoer / afvoer uit 't plafond welke naar de cv gaat.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 22:38 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als het niet werkt, dan kun je altijd nog de sensor verlengen tot naar een plek waar het wel warm wordt.
Dat ligt helemaal aan het vermogen van de pomp. Als dat bv een 90W pomp is kan dat best ruim ¤ 130,- per jaar zijn.quote:Op woensdag 8 juli 2015 16:02 schreef axamenta het volgende:
De vraag is misschien ook wat is voor jou "veel geld" ?
Van wat ik uit andere topics gehaald heb is die besparing maar iets van 50,- p/j
Laat jij je verlichting thuis ook constant branden? Ze slijten namelijk vrij veel van het in en uitschakelen. (anders hadden ze er wel een schakelaar bijgedaan)quote:Voor dat geld ga ik niet moeilijk doen, en laat ik de boel draaien zoals de fabrikant dat bedoeld heeft (anders hadden ze inderdaad vd fabriek uit wel zoiets toegevoegd)
Geen CV radiator in de buurt om de sensor aan te bevestigen?quote:Op dinsdag 7 juli 2015 22:46 schreef Captor het volgende:
Hmm, dat zal bij mij niet echt een optie zijn. De vv unit (in de hal) wordt gevoed via een aanvoer/retour recht uit de vloer, onder de vloer loopt deze 3 meter naar de plek in waar die is aangesloten in de woonkamer op de Hoofd aanvoer / afvoer uit 't plafond welke naar de cv gaat.
Het is niet alleen de besparing van geld, als je een flinke pomp hebt dan maakt die ook wel wat geluid en het is prettig als dat ding gewoon stil is 's nachts.quote:Op woensdag 8 juli 2015 16:02 schreef axamenta het volgende:
Van wat ik uit andere topics gehaald heb is die besparing maar iets van 50,- p/j
Voor dat geld ga ik niet moeilijk doen, en laat ik de boel draaien zoals de fabrikant dat bedoeld heeft (anders hadden ze inderdaad vd fabriek uit wel zoiets toegevoegd)
Jij maakt thuis de vloer ook nooit schoon? Anders was er wel een stofzuiger bij geleverd...quote:Op woensdag 8 juli 2015 16:02 schreef axamenta het volgende:
Voor dat geld ga ik niet moeilijk doen, en laat ik de boel draaien zoals de fabrikant dat bedoeld heeft (anders hadden ze inderdaad vd fabriek uit wel zoiets toegevoegd)
"Maar" ¤50 per jaar besparing ?quote:Op woensdag 8 juli 2015 16:02 schreef axamenta het volgende:
Je geeft zelf al een reden om het niet te doen, veel apparaten gaan langer mee als je ze continue laat draaien ipv iedere keer uit en aan. En ja dat geld ook voor verlichting, maar ik denk dat je meer bespaart op verlichting dan op die pomp (en ze zijn goedkoper om te vervangen mochten ze inderdaad stuk gaan)quote:Op woensdag 8 juli 2015 16:21 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Laat jij je verlichting thuis ook constant branden? Ze slijten namelijk vrij veel van het in en uitschakelen. (anders hadden ze er wel een schakelaar bijgedaan)
Maakt voor zo'n pomp niet uit, als hij maar niet te lang (maanden) achter elkaar stil staat. Maar deze pompschakelaars laten de pomp elke dag minimaal een paar minuutjes draaien. Hij slijt evengoed wel minder dan als hij continu draait.quote:Op woensdag 8 juli 2015 23:30 schreef axamenta het volgende:
Je geeft zelf al een reden om het niet te doen, veel apparaten gaan langer mee als je ze continue laat draaien ipv iedere keer uit en aan. En ja dat geld ook voor verlichting, maar ik denk dat je meer bespaart op verlichting dan op die pomp (en ze zijn goedkoper om te vervangen mochten ze inderdaad stuk gaan)
In nieuwere CV-ketels (jonger dan 15 jaar? CVboer2 kom er eens in...) is het gewoon standaard dat de pomp pas bij warmtevraag gaat draaien. Maar daar heb je ook een makkelijke indicatie van de warmtevraag, namelijk de thermostaat. De vloerverwarming heeft dat niet, dus lost men dat op met een losse sensor op de aanvoerleiding. Dat is allemaal wat lastiger te realiseren en ik denk dat een pompfabrikant daar geen trek in heeft, en de fabrikant van het verdeelblok ook niet. Nou dan hou je niemand anders over als jezelf.quote:En dat zo'n installatie uit verschillende onderdelen bestaat snap ik ook, maar hoe vaak wordt deze optie aangeboden door installateurs (bij mij niet in ieder geval). Daar zullen vast wel meerdere redenen voor zijn dan alleen concurrentie.
Dat moet ieder voor zich weten. Jij hoeft van mij ook het licht niet uit te doen als je van huis gaat. Waarom zou je ook? Dat bespaart veel minder dan deze pompschakelaar, dus laat maar gewoon zinloos branden. Sterker nog, jarenlang, dag in dag uit, iedere keer die lichtschakelaar bedienen is ook nog eens veel meer werk dan eenmalig een pompschakelaar ertussen zetten.quote:Maar ik zeg niet dat je het niet moet doen, ik stel alleen de vraag of je de besparing interessant vind
Dat dus. Een pomp van een ketel draait echt niet 24 uur per dag. Die werkt alleen bij warmtevraag. Heb je geen warmtevraag, gaat hij toch 1 keer per 24 uur aan, om vastlopen te voorkomen.quote:Op woensdag 8 juli 2015 23:54 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Maakt voor zo'n pomp niet uit, als hij maar niet te lang (maanden) achter elkaar stil staat. Maar deze pompschakelaars laten de pomp elke dag minimaal een paar minuutjes draaien. Hij slijt evengoed wel minder dan als hij continu draait.
[..]
In nieuwere CV-ketels (jonger dan 15 jaar? CVboer2 kom er eens in...) is het gewoon standaard dat de pomp pas bij warmtevraag gaat draaien. Maar daar heb je ook een makkelijke indicatie van de warmtevraag, namelijk de thermostaat. De vloerverwarming heeft dat niet, dus lost men dat op met een losse sensor op de aanvoerleiding. Dat is allemaal wat lastiger te realiseren en ik denk dat een pompfabrikant daar geen trek in heeft, en de fabrikant van het verdeelblok ook niet. Nou dan hou je niemand anders over als jezelf.
[..]
Dat moet ieder voor zich weten. Jij hoeft van mij ook het licht niet uit te doen als je van huis gaat. Waarom zou je ook? Dat bespaart veel minder dan deze pompschakelaar, dus laat maar gewoon zinloos branden. Sterker nog, jarenlang, dag in dag uit, iedere keer die lichtschakelaar bedienen is ook nog eens veel meer werk dan eenmalig een pompschakelaar ertussen zetten.
Beetje vreemd om het als "lastig te realiseren" te omschrijven terwijl iedere leek het kan kopen en installeren.quote:Op woensdag 8 juli 2015 23:54 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
In nieuwere CV-ketels (jonger dan 15 jaar? CVboer2 kom er eens in...) is het gewoon standaard dat de pomp pas bij warmtevraag gaat draaien. Maar daar heb je ook een makkelijke indicatie van de warmtevraag, namelijk de thermostaat. De vloerverwarming heeft dat niet, dus lost men dat op met een losse sensor op de aanvoerleiding. Dat is allemaal wat lastiger te realiseren en ik denk dat een pompfabrikant daar geen trek in heeft, en de fabrikant van het verdeelblok ook niet. Nou dan hou je niemand anders over als jezelf.
Hoe moet de pomp van de vloerverwarming weten dat de CV een warmtevraag krijgt? Voor die van de CV is het makkelijk want de CV weet het onmiddelijk en die kan dus simpel de CV pomp aan of uitzetten.quote:Op donderdag 9 juli 2015 16:37 schreef axamenta het volgende:
Beetje vreemd om het als "lastig te realiseren" te omschrijven terwijl iedere leek het kan kopen en installeren.
Als het voor CV's dus zo standaard is dan moet dat voor vloerverwarmingsinstallaties ook makkelijk te realiseren zijn.
Hmmm niet echt, of er moeten al draadloze pompschakelaars te koop zijn. Dan kan ik de sensor in de kamer op de leiding hangen...quote:Op woensdag 8 juli 2015 16:32 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Geen CV radiator in de buurt om de sensor aan te bevestigen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |