abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_154147307
Hallo, ik heb een vloerverwarming als hoofdverwarming op de begane grond met 4 groepen. Ik heb een Remeha Czerra C4 ketel daarop met een ZAN Euroflex pomp/verdeler. Nu las ik dat het veel geld scheelt als je een pompschakelaar op de aanvoerleiding van de pomp plaatst. Het lijkt me wel logisch aan sich dat de pomp niet continu hoeft te draaien. Is mijn installatie daar geschikt voor?

Ik vraag me wel af. Als zo iets simpels en besparend werkt waarom niet standaard plaatsen of verwerken in de pomp. Mijn loodgieter heeft daar ook niets over vermeld. Moet ik het doen of niet?
  dinsdag 7 juli 2015 @ 17:53:36 #2
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_154147674
Moet dat ding niet af en toe draaien om alles te spoelen?
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  dinsdag 7 juli 2015 @ 19:05:50 #3
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_154149270
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 17:39 schreef n.olislagers het volgende:
ZAN Euroflex pomp/verdeler.
Je installatie is er geschikt voor. Dus dat is goed nieuws voor je. :) De reden dat het er niet standaard opzit heeft te maken met de prijs, het merendeel van de mensen zijn gierig of ze denken verkeerd. Eerst wordt een budget bepaalt, dan wordt er gekeken wat er voor te koop is.. ;( Je moet eerst kijken naar wat je graag wil, daar komt dan een prijs uit en dat kost het dan. Mensen die graag lowbudget willen, krijgen een uitgeklede installatie, het werkt, maar daar is het ook mee gezegd. :P
Share your talent, move the world.
  dinsdag 7 juli 2015 @ 19:06:45 #4
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_154149298
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 17:53 schreef Catch22- het volgende:
Moet dat ding niet af en toe draaien om alles te spoelen?
Een goede pompschakelaar zorgt ervoor dat de pomp 1 keer per 24 uur een x aantal minuten aangaat.
pi_154149353
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 19:05 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Je installatie is er geschikt voor. Dus dat is goed nieuws voor je. :) De reden dat het er niet standaard opzit heeft te maken met de prijs, het merendeel van de mensen zijn gierig of ze denken verkeerd. Eerst wordt een budget bepaalt, dan wordt er gekeken wat er voor te koop is.. ;( Je moet eerst kijken naar wat je graag wil, daar komt dan een prijs uit en dat kost het dan. Mensen die graag lowbudget willen, krijgen een uitgeklede installatie, het werkt, maar daar is het ook mee gezegd. :P
Zo duur zijn die schakelaars toch niet? Ik zie ze al voorbij komen voor <75 euro....
pi_154150019
nee klopt ze zijn ook niet duur, maar ja als niet professional denk je niet aan dat soort dingen en ben je afhankelijk van advies van je loodgieter. Die kan dat toch op z'n minst als tip meegeven. Of je er een verkopen. Het is dat ik nu mezelf aan het verdiepen ben in energiebesparende opties en dat ik het tegenkwam.
Maar als ik het goed begrijp is er dus geen enkele reden om het niet te doen?

Ik zag deze:

https://www.vloerverwarmi(...)wcmCtF_zFhoC_iTw_wcB
  dinsdag 7 juli 2015 @ 21:34:59 #7
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_154153940
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 19:29 schreef n.olislagers het volgende:
nee klopt ze zijn ook niet duur, maar ja als niet professional denk je niet aan dat soort dingen en ben je afhankelijk van advies van je loodgieter. Die kan dat toch op z'n minst als tip meegeven. Of je er een verkopen. Het is dat ik nu mezelf aan het verdiepen ben in energiebesparende opties en dat ik het tegenkwam.
Maar als ik het goed begrijp is er dus geen enkele reden om het niet te doen?

Ik zag deze:

https://www.vloerverwarmi(...)wcmCtF_zFhoC_iTw_wcB
Lijkt mij een prima ding. :)
pi_154154543
Kan zo'n pompschakelaar ook bij een hydraulisch actief systeem worden toegepast? Volgens mij heb ik nl. Een hydraulisch actief systeem, m'n vv pomp zit meer dan 6 meter van mijn cv vandaan. Zodra de cv ketel en pomp aanspringt vraag ik me af of m'n leiding bij de aanvoer naar de vv unit wel warm wordt zodat de pompschakelaar dit detecteert en de vv pomp inschakeld?
pi_154155258
dezelfde vraag stelde ik mezelf ook maar volgens mij begint het water te stromen als het kamerthermostaat om warmte vraagt. tenminte dat dacht ik. wacht ook even het antwoord af
pi_154156454
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 21:50 schreef Captor het volgende:
Kan zo'n pompschakelaar ook bij een hydraulisch actief systeem worden toegepast? Volgens mij heb ik nl. Een hydraulisch actief systeem, m'n vv pomp zit meer dan 6 meter van mijn cv vandaan. Zodra de cv ketel en pomp aanspringt vraag ik me af of m'n leiding bij de aanvoer naar de vv unit wel warm wordt zodat de pompschakelaar dit detecteert en de vv pomp inschakeld?
Als het niet werkt, dan kun je altijd nog de sensor verlengen tot naar een plek waar het wel warm wordt.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_154156681
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 22:38 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Als het niet werkt, dan kun je altijd nog de sensor verlengen tot naar een plek waar het wel warm wordt.
Hmm, dat zal bij mij niet echt een optie zijn. De vv unit (in de hal) wordt gevoed via een aanvoer/retour recht uit de vloer, onder de vloer loopt deze 3 meter naar de plek in waar die is aangesloten in de woonkamer op de Hoofd aanvoer / afvoer uit 't plafond welke naar de cv gaat.
pi_154173132
De vraag is misschien ook wat is voor jou "veel geld" ?
Van wat ik uit andere topics gehaald heb is die besparing maar iets van 50,- p/j
Voor dat geld ga ik niet moeilijk doen, en laat ik de boel draaien zoals de fabrikant dat bedoeld heeft (anders hadden ze inderdaad vd fabriek uit wel zoiets toegevoegd)
pi_154173641
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 16:02 schreef axamenta het volgende:
Van wat ik uit andere topics gehaald heb is die besparing maar iets van 50,- p/j
Dat ligt helemaal aan het vermogen van de pomp. Als dat bv een 90W pomp is kan dat best ruim ¤ 130,- per jaar zijn.

quote:
Voor dat geld ga ik niet moeilijk doen, en laat ik de boel draaien zoals de fabrikant dat bedoeld heeft (anders hadden ze inderdaad vd fabriek uit wel zoiets toegevoegd)
Laat jij je verlichting thuis ook constant branden? Ze slijten namelijk vrij veel van het in en uitschakelen. (anders hadden ze er wel een schakelaar bijgedaan)
pi_154173936
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 22:46 schreef Captor het volgende:
Hmm, dat zal bij mij niet echt een optie zijn. De vv unit (in de hal) wordt gevoed via een aanvoer/retour recht uit de vloer, onder de vloer loopt deze 3 meter naar de plek in waar die is aangesloten in de woonkamer op de Hoofd aanvoer / afvoer uit 't plafond welke naar de cv gaat.
Geen CV radiator in de buurt om de sensor aan te bevestigen?
pi_154176379
quote:
Het is niet alleen de besparing van geld, als je een flinke pomp hebt dan maakt die ook wel wat geluid en het is prettig als dat ding gewoon stil is 's nachts.
Verder verkoopt Grundfos (die heel veel pompen maakt) geen pompschakelaars voor zover ik weet, dus leveren ze die er ook niet bij. Zo'n installatie is opgebouwd uit allemaal losse componenten en de pompschakelaar is er 1 van.
Dag iedereen.
  woensdag 8 juli 2015 @ 18:22:51 #16
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_154177040
quote:
Jij maakt thuis de vloer ook nooit schoon? Anders was er wel een stofzuiger bij geleverd...
pi_154183726
quote:
"Maar" ¤50 per jaar besparing ?
Je hebt al pompschakelaars voor ¤50 http://www.thermostaat.eu/product/113303/amframatic_v_3dp.aspx
Die heb je dus in 1 jaar terugverdiend, daarna is het alleen maar winst.
Dat lijkt mij een no-brainer.

Er zijn veel opties en mogelijkheden die op een CVinstallatie kunnen, A klasse pompen, zoneregelingen, voetventielen, filters, pompschakelaars etc, etc.
Dat zit er vaak niet op omdat de ene installateur niet duurder wil zijn dan de andere, veel klanten zien de technische aspecten toch niet en kiezen de goedkoopste offerte.
pi_154186663
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 16:21 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Laat jij je verlichting thuis ook constant branden? Ze slijten namelijk vrij veel van het in en uitschakelen. (anders hadden ze er wel een schakelaar bijgedaan)
Je geeft zelf al een reden om het niet te doen, veel apparaten gaan langer mee als je ze continue laat draaien ipv iedere keer uit en aan. En ja dat geld ook voor verlichting, maar ik denk dat je meer bespaart op verlichting dan op die pomp (en ze zijn goedkoper om te vervangen mochten ze inderdaad stuk gaan)

En dat zo'n installatie uit verschillende onderdelen bestaat snap ik ook, maar hoe vaak wordt deze optie aangeboden door installateurs (bij mij niet in ieder geval). Daar zullen vast wel meerdere redenen voor zijn dan alleen concurrentie. Zo'n apparaatje kost 50,- (inkoop dus nog veel minder), op een setup van 1000+ zal dat weinig uitmaken.

Maar ik zeg niet dat je het niet moet doen, ik stel alleen de vraag of je de besparing interessant vind (en of je wel gekeken hebt wat het ongeveer zou besparen). Misschien is het voor sommige mensen wel interessant, maar misschien ook niet.
pi_154187545
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 23:30 schreef axamenta het volgende:
Je geeft zelf al een reden om het niet te doen, veel apparaten gaan langer mee als je ze continue laat draaien ipv iedere keer uit en aan. En ja dat geld ook voor verlichting, maar ik denk dat je meer bespaart op verlichting dan op die pomp (en ze zijn goedkoper om te vervangen mochten ze inderdaad stuk gaan)
Maakt voor zo'n pomp niet uit, als hij maar niet te lang (maanden) achter elkaar stil staat. Maar deze pompschakelaars laten de pomp elke dag minimaal een paar minuutjes draaien. Hij slijt evengoed wel minder dan als hij continu draait. ;)

quote:
En dat zo'n installatie uit verschillende onderdelen bestaat snap ik ook, maar hoe vaak wordt deze optie aangeboden door installateurs (bij mij niet in ieder geval). Daar zullen vast wel meerdere redenen voor zijn dan alleen concurrentie.
In nieuwere CV-ketels (jonger dan 15 jaar? CVboer2 kom er eens in...) is het gewoon standaard dat de pomp pas bij warmtevraag gaat draaien. Maar daar heb je ook een makkelijke indicatie van de warmtevraag, namelijk de thermostaat. De vloerverwarming heeft dat niet, dus lost men dat op met een losse sensor op de aanvoerleiding. Dat is allemaal wat lastiger te realiseren en ik denk dat een pompfabrikant daar geen trek in heeft, en de fabrikant van het verdeelblok ook niet. Nou dan hou je niemand anders over als jezelf.

quote:
Maar ik zeg niet dat je het niet moet doen, ik stel alleen de vraag of je de besparing interessant vind
Dat moet ieder voor zich weten. Jij hoeft van mij ook het licht niet uit te doen als je van huis gaat. Waarom zou je ook? Dat bespaart veel minder dan deze pompschakelaar, dus laat maar gewoon zinloos branden. Sterker nog, jarenlang, dag in dag uit, iedere keer die lichtschakelaar bedienen is ook nog eens veel meer werk dan eenmalig een pompschakelaar ertussen zetten.
  donderdag 9 juli 2015 @ 09:33:25 #20
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_154192119
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 23:54 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Maakt voor zo'n pomp niet uit, als hij maar niet te lang (maanden) achter elkaar stil staat. Maar deze pompschakelaars laten de pomp elke dag minimaal een paar minuutjes draaien. Hij slijt evengoed wel minder dan als hij continu draait. ;)

[..]

In nieuwere CV-ketels (jonger dan 15 jaar? CVboer2 kom er eens in...) is het gewoon standaard dat de pomp pas bij warmtevraag gaat draaien. Maar daar heb je ook een makkelijke indicatie van de warmtevraag, namelijk de thermostaat. De vloerverwarming heeft dat niet, dus lost men dat op met een losse sensor op de aanvoerleiding. Dat is allemaal wat lastiger te realiseren en ik denk dat een pompfabrikant daar geen trek in heeft, en de fabrikant van het verdeelblok ook niet. Nou dan hou je niemand anders over als jezelf.

[..]

Dat moet ieder voor zich weten. Jij hoeft van mij ook het licht niet uit te doen als je van huis gaat. Waarom zou je ook? Dat bespaart veel minder dan deze pompschakelaar, dus laat maar gewoon zinloos branden. Sterker nog, jarenlang, dag in dag uit, iedere keer die lichtschakelaar bedienen is ook nog eens veel meer werk dan eenmalig een pompschakelaar ertussen zetten.
Dat dus. Een pomp van een ketel draait echt niet 24 uur per dag. Die werkt alleen bij warmtevraag. Heb je geen warmtevraag, gaat hij toch 1 keer per 24 uur aan, om vastlopen te voorkomen.
pi_154200451
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 23:54 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Beetje vreemd om het als "lastig te realiseren" te omschrijven terwijl iedere leek het kan kopen en installeren.
Als het voor CV's dus zo standaard is dan moet dat voor vloerverwarmingsinstallaties ook makkelijk te realiseren zijn.
pi_154200657
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2015 16:37 schreef axamenta het volgende:
Beetje vreemd om het als "lastig te realiseren" te omschrijven terwijl iedere leek het kan kopen en installeren.

Als het voor CV's dus zo standaard is dan moet dat voor vloerverwarmingsinstallaties ook makkelijk te realiseren zijn.
Hoe moet de pomp van de vloerverwarming weten dat de CV een warmtevraag krijgt? Voor die van de CV is het makkelijk want de CV weet het onmiddelijk en die kan dus simpel de CV pomp aan of uitzetten.

De vloerverwarming weet echter helemaal niks, en dus kun je die pomp alleen aan de hand van andere factoren aan of uitzetten. (Verrek, deze leiding wordt warm -> dan zal de CV wel aangegaan zijn -> dus er is kennelijk warmtevraag -> laat ik de pomp maar aanzetten...)

Maar of en hoeveel die leiding warmer wordt verschilt per installatie. Dat is gewoon proefondervindelijk experimenteren. Kun je beter een klant zelf laten doen, die is er immers dagelijks bij.
pi_154204656
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 16:32 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Geen CV radiator in de buurt om de sensor aan te bevestigen?
Hmmm niet echt, of er moeten al draadloze pompschakelaars te koop zijn. Dan kan ik de sensor in de kamer op de leiding hangen...
pi_154229452
Vandaag ff getest. Pomp v.v. was al uit. Verwarming (CV) geactiveerd, ondanks dat de vv unit op het einde van de lus zit werd de leiding in no time 40 graden. Straks maar s zo'n pompschakelaar bestellen. Kwam er ook nog achter na veel leeswerk dat ik ondanks dat mn vv unit zeker op 12 meter van de ketel zit een hydraulisch neutrale is...
pi_154343821
Door alle hier genoemde argumenten ging ik aan het twijfelen. Waarom niet meeleveren of adviseren? Maar ik zie ook geen reden om het te laten. Zeker niet voor de kleine investering die jhemaakt en veel kleine beetjes is ook leuk meegenomen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')