abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 7 juli 2015 @ 14:19:54 #1
79010 baziz
I can see clearly now...
pi_154141595
Probleem: water loopt langzaam weg uit de wasbak in de keuken. Er is een zogenaamde korfplug als stop in de wasbak, deze heeft een rubber aan de onderzijde. Wanneer deze wordt verwijderd loopt het water al wat beter weg maar zijn er luchtbellen te zien.

Situatie: nog geen jaar geleden is deze afvoer door een bedrijf uitgefreesd na een verstopping. Sifon en alle buizen onder de wasbak zelf nu vervangen maar lost het probleem niet op. Wanneer ik de slang die vanaf de sifon de afvoerbuis in loopt los haal loopt het water zonder problemen direct weg de afvoerbuis in. Wanneer ik deze er weer vast in druk is het probleem direct terug.

Nu vraag ik me af of deze problemen niet met luchtdruk te maken hebben gezien het water wel normaal wegloopt wanneer er vrije lucht bij kan of dat er alsnog sprake zal zijn van wederom een verstopping. De overige afvoeren en wc hebben geen problemen. Er is wel een ontluchter op het dak geplaatst, kan er een reden zijn dat deze niet meer functioneert?
Life can only be understood in revese, but must be lived forwards
pi_154141662
Wij hebben dit probleem ook, ook komt er water omhoog de wasbak in als de vaatwasser aan staat. Er is laatst iemand geweest met een soort draaimachine, die de buis in de muur in ging, toen was het even iets beter, maar een week later liep het weer niet goed weg.
pi_154143169
misschien onder de vloer je rioolbuis een beetje doorgezakt .
even via het kruipluik onder de vloerkijken.

succes Bert.
pi_154144203
Overloop van je wasbak is verstopt denk ik zo als ik dit lees, deze schoonmaken en dan moet het denk ik weer goed weg lopen :)
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
  dinsdag 7 juli 2015 @ 19:43:04 #5
79010 baziz
I can see clearly now...
pi_154150312
Bedankt voor de suggesties, we gaan morgen eerst maar is een kijkje nemen onder de vloer.
pi_154150560
Het lijkt me dan eerder een beluchtingsprobleem. Maar een afvoer van een gootsteen met een flexibele slang naar een sifon, maak eens een foto ik ben wel benieuwd.
pi_154156471
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 14:22 schreef JDx het volgende:
Wij hebben dit probleem ook, ook komt er water omhoog de wasbak in als de vaatwasser aan staat. Er is laatst iemand geweest met een soort draaimachine, die de buis in de muur in ging, toen was het even iets beter, maar een week later liep het weer niet goed weg.
Ik heb hetzelfde probleem in mijn huis, vanaf het moment dat ik er in ben komen wonen. Ik dacht altijd ook dat er een verstopping ergens dieper zat maar door dit topic ben ik aan het denken gezet. En ik ben erachter gekomen dat het (bij mij iig) een beluchtingsprobleem is, en geen verstopping. Want als ik de slang loskoppel en water rechtstreeks de afvoer de grond in giet dan loopt het perfect en snel weg. Ook de siphon is schoon en loopt perfect door. Maar nu blijkt dus dat de boel verkeerd aangesloten zit. De afvoerslang van de vaatwasser zit aangesloten op de plek waar eigenlijk de beluchting/overloop zou moeten zitten, en andersom. Hierdoor krijg je een vacuum omdat de ruimte afgesloten wordt als de wasbak vol is, of als de vaatwasser afpompt. Door de wet van de communicerende vaten komt het water omhoog vanuit de vaatwasser de spoelbak in. Is dus een kwestie van de aansluitingen omdraaien en het zou opgelost moeten zijn.

Heb je toevallig ook een IKEA keuken met ATLANT afvoer?
pi_154163673
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 22:39 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ik heb hetzelfde probleem in mijn huis, vanaf het moment dat ik er in ben komen wonen. Ik dacht altijd ook dat er een verstopping ergens dieper zat maar door dit topic ben ik aan het denken gezet. En ik ben erachter gekomen dat het (bij mij iig) een beluchtingsprobleem is, en geen verstopping. Want als ik de slang loskoppel en water rechtstreeks de afvoer de grond in giet dan loopt het perfect en snel weg. Ook de siphon is schoon en loopt perfect door. Maar nu blijkt dus dat de boel verkeerd aangesloten zit. De afvoerslang van de vaatwasser zit aangesloten op de plek waar eigenlijk de beluchting/overloop zou moeten zitten, en andersom. Hierdoor krijg je een vacuum omdat de ruimte afgesloten wordt als de wasbak vol is, of als de vaatwasser afpompt. Door de wet van de communicerende vaten komt het water omhoog vanuit de vaatwasser de spoelbak in. Is dus een kwestie van de aansluitingen omdraaien en het zou opgelost moeten zijn.

Heb je toevallig ook een IKEA keuken met ATLANT afvoer?
Nee een huur appartement in een flat, wij hebben het probleem ook al sinds we hier wonen. En elke keer als we bellen of ze langs willen komen om het te fixen doen ze alsof het aan ons ligt.
  donderdag 9 juli 2015 @ 18:04:20 #9
79010 baziz
I can see clearly now...
pi_154202278
Het is inderdaad Ikea spul, de naam kan ik zo gauw niet vinden.

Normaal gesproken zit er aan de bovenkant van de sifon ook nog een slang die van de vaatwasser afkomt maar deze is losgekoppeld en niet te zien op de foto.
Vind het zelf ook een redelijk bizarre plek om stopcontacten te plaatsen maar dat terzijde, de situatie was al zo toen wij het huis over namen vorig jaar.

Inmiddels zijn we in de kruipruimte geweest en geconstateerd dat de afvoerbuis niet geleidelijk afloopt maar op gelijke hoogte aan de vloer hangt voor dat deze een zwanenhals bereikt en vervolgens de grote afvoerbuis in gaat. Verder ook geconstateerd dat er geen beluchting/ontluchting aanwezig is op deze buis.

Verder zag alles er normaal uit. Wat wel opmerkelijk was is dat nadat de afvoer een nacht open heeft gestaan en ik deze daarna weer heb aangesloten het water direct weg liep. Dit een aantal keer getest waarna het probleem na +/- 15 minuten zich toch weer voordeed.
pi_154202752
Ziet er min of meer hetzelfde uit als bij. Beluchting (niet de ontluchting) gaat via de overloop, en die is bij jou zo te zien ook verkeerd aangesloten, net als bij mij. Zou bovenaan aangesloten moeten zijn. Op de plek waar nu de overloop zit moet dan de vaatwasser aangesloten worden. In de huidige situatie blokkeert het water de beluchting en krijg je na een tijdje een vacuum waardoor de afvoer stopt. Het is dan ook niet onlogisch dat het water wel tijdelijk snel wegloopt als je de boel even open hebt gehad, dan is de onderdruk weg.
  donderdag 9 juli 2015 @ 19:31:08 #11
79010 baziz
I can see clearly now...
pi_154203851
Dan zou het een fabricage fout moeten betreffen want de slang van de overloop past wel op de aansluiting waar hij nu op zit (dit staat ook zo in de documentatie) maar is veel te groot voor de aansluitingen die boven op zitten. Ik zit zelf te denken aan extra beluchting achter de sifon en voor de afvoerbuis, met een T of Y stukje pvc. Denk dat ik zoiets maar eens moet gaan proberen.
  zondag 6 december 2015 @ 13:38:11 #12
165633 eriksd
The grand facade...
pi_158055103
Ha, dit heb ik ook met exact hetzelfde probleem. Hoe hebben jullie dit opgelost? De afvoer zelf loopt prima door, de sifon is schoon. Trekt vacuum op het moment dat de vaatwasser het water erdoor perst. Leidingen zijn paar maanden geleden ook schoongemaakt.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_158062017
Bij mij bleek het toch een gewone verstopping maar wel een diepe. Een mannetje heeft er een trekveer van 15m ingevrot en de boel losgebikt, loopt sindsdien prima door.
pi_158065936
Je heb een sifon in het keukenkastjes en een zwanenhals in de kruipruimte? dat gaat niet werken(weerstand , be/ont luchting .
Dan zou ik die in de kruipruimte verwijderen en dan moet hij goed doorstromen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')