abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 7 juli 2015 @ 11:15:49 #1
183059 WhatTheFuck
Ignorance Is Not An Excuse
pi_154137196
Sinds 1 juli 2015 heeft mijn Bank ING kosten ingevoerd voor het pinnen buiten EURO landen. Voorheen was dit altijd 'gratis' (koersopslag?) maar nu kost dit ineens ¤ 2,25 per opname. Ik ben regelmatig buiten Europa waar ik gemiddeld zo'n 60 keer per jaar geld uit een pinautomaat haal. Ik ben dus niet zo blij met deze verandering en ben nu aan het uitzoeken of dit goedkoper kan.

Ik ben nu aan het uitzoeken bij welke bank en met welk pakket ik het goedkoopste uit ben buiten Europa. Ik denk dat dit voor meer mensen interessant kan zijn hier in TRV, vandaar dit topic.

Op deze pagina staat een overzicht met kosten per bank: http://blog.spaarrente.nl/pinnen-in-het-buitenland

Vrijwel alle banken rekenen nu 2,25 per opname, de meeste ook nog eens met koersopslag. Alleen Knab heeft geen vast bedrag en slechts 0,5 procent koersopslag, maar dat schijnt geen betrouwbare bank te zijn (AEGON)? Bovendien kost een rekening hier 5 euro per maand.

Wat is trouwens precies de koers/valutaopslag? Wordt dit percentage eerst opgeteld bij de koers van de betreffende valuta of wordt dit percentage bij het totaalbedrag in euro's opgeteld? Dit kan ik nergens duidelijk beschreven (met voorbeeld) vinden.

Ik hoor graag over jullie ervaring met de kosten van pinnen in het buitenland.
  dinsdag 7 juli 2015 @ 11:27:10 #2
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_154137494
Is overschakelen naar creditcard niet veel praktischer dan?
UI Made bij VanilleKwark.
pi_154137513
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 11:27 schreef RingBewoner het volgende:
Dat kost ¤ 4,50 per opname -O-
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
  dinsdag 7 juli 2015 @ 11:28:45 #4
343196 RingBewoner
pi_154137543
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 11:27 schreef Hallojo het volgende:

[..]

Dat kost ¤ 4,50 per opname -O-
Ook als je er gewoon mee betaalt in een restaurant of hotel?
  dinsdag 7 juli 2015 @ 11:28:47 #5
239294 PierreTT
Man man man, wat een drama!
pi_154137544
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 11:27 schreef RingBewoner het volgende:
Om te betalen zou dat praktischer zijn, niet om mee te pinnen :D
Half bezopen is weggegooid geld.
  dinsdag 7 juli 2015 @ 11:29:30 #6
343196 RingBewoner
pi_154137565
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 11:28 schreef PierreTT het volgende:

[..]

Om te betalen zou dat praktischer zijn, niet om mee te pinnen :D
Waarom eigenlijk constant geld opnemen in het buitenland? Wissel hier alvast wat om.
  dinsdag 7 juli 2015 @ 11:30:10 #7
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_154137586
Rabobank heeft een TotaalPakket waarin wereldwijd pinnen gratis is. Kost 3,95 per maand, dus afhankelijk van hoe veel je pint en wat je huidige tarief is kan dat al snel goedkoper zijn.

Is bij mijn weten de enige bank die dit aanbiedt, dit is ook de enige reden dat ik er nog zit.

Edit: zie nu dat er wel 1% koersopslag blijft. Toch nog steeds de goedkoopste optie volgens mij.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_154138068
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 11:30 schreef De_Hertog het volgende:
Rabobank heeft een TotaalPakket waarin wereldwijd pinnen gratis is. Kost 3,95 per maand, dus afhankelijk van hoe veel je pint en wat je huidige tarief is kan dat al snel goedkoper zijn.

Is bij mijn weten de enige bank die dit aanbiedt, dit is ook de enige reden dat ik er nog zit.

Edit: zie nu dat er wel 1% koersopslag blijft. Toch nog steeds de goedkoopste optie volgens mij.
Ja, dat had de ING dus ook. Vraag me af hoe lang dat bij de Rabobank dan ook gratis blijft. Volgend jaar moet je er daar vast ook voor betalen... ;(
  dinsdag 7 juli 2015 @ 12:18:25 #9
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_154138928
Waarom neem je in het buitenland geld op? Met je pas kan je ook betalen in winkels
So we just called him Fred
pi_154139460
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 12:18 schreef FredvZ het volgende:
Waarom neem je in het buitenland geld op? Met je pas kan je ook betalen in winkels
In Nederland kan dat bij 99,9% van de winkels. In de rest van de EU ook in bijna 90%, maar er zijn buiten de euro-zone meer dan genoeg landen waar je bij de meeste winkels echt niet met je pinpas (debit-card) terecht kunt hoor. Creditcard accepteren ze wat vaker, maar hoe verder je buiten de westerse wereld komt hoe meer je toch op contant geld aangewezen bent.
  dinsdag 7 juli 2015 @ 12:45:16 #11
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_154139609
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 12:38 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

In Nederland kan dat bij 99,9% van de winkels. In de rest van de EU ook in bijna 90%, maar er zijn buiten de euro-zone meer dan genoeg landen waar je bij de meeste winkels echt niet met je pinpas (debit-card) terecht kunt hoor. Creditcard accepteren ze wat vaker, maar hoe verder je buiten de westerse wereld komt hoe meer je toch op contant geld aangewezen bent.
Ook buiten Europa zie je steeds vaker het Cirrus/Meastro logo en dan kan je gewoon met je Nederlandse betaalpas betalen.
pi_154139677
Mijn ervaring leert, je pint geld in Nederland.
Ondertussen gebruik je je creditcard af en toe en geef je ontzettend veel contant geld uit, want ja vakantie en al je voornemens kunnen de prullenbak in.
4 dagen voor het einde van je vakantie ga je 1x geld pinnen voor de rest van de vakantie en vallen die bankkosten niet eens op
Hell To The Liars
pi_154139703
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 12:45 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Ook buiten Europa zie je steeds vaker het Cirrus/Meastro logo en dan kan je gewoon met je Nederlandse betaalpas betalen.
Hmm.. ik zie dat er een nuance mist in m'n verhaal. Ja, dat zie je wel steeds vaker, maar naar mijn ervaring nog lang niet genoeg om maar zonder contant geld op stap te kunnen gaan...
  dinsdag 7 juli 2015 @ 13:58:37 #14
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_154141123
En winkels is één ding, maar de kleinere restaurantjes en kroegjes, laat staan straatverkopers, willen vaak toch echt contant geld hebben.

Wat pinnen in Nederland betreft, geld wisselen is ook niet gratis. Ik zou niet weten wat het scheelt eigenlijk, alleen al vanwege het gemak pin ik eigenlijk vrijwel altijd ter plekke.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  dinsdag 7 juli 2015 @ 14:04:55 #15
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_154141237
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 12:18 schreef FredvZ het volgende:
In de moderne Westerse Wereld misschien.

Stap je in de bus van Bongobonga naar Timboektoe is cash wel handig.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_154141771
In het buitenland (buiten de EU) pin ik altijd het maximaal pinbare bedrag; dan vallen die extra kosten wel mee. Verhoudingsgewijs te weinig om me druk om te maken in ieder geval. Zo'n reis kost sowieso meestal flink wat geld.
  dinsdag 7 juli 2015 @ 15:39:17 #17
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_154143682
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 14:04 schreef fathank het volgende:

[..]

In de moderne Westerse Wereld misschien.

Stap je in de bus van Bongobonga naar Timboektoe is cash wel handig.
als je in staat bent om naar dat soort oorden af kan reizen dan maken die paar euro om geld op te nemen ook niet meer uit
pi_154144292
bekend verhaal, maar over het algemeen is het toch vaak wel de beste wisselkoers, ondanks die 3 euro transactie kosten, want ja die heb je ook al weer snel als je geld gaat wisselen, als niet meer.
maar het is zo variabel. je kan er echt nauwelijks een lijn op trekken. Pas op het moment je echt structureel in het buitenland zit voor je werk ofzo, dan loont het zich er tijd in te steken.
Maar zelf heb ik voor mijn vorige baas veel in het buitenland gezeten, en ik heb het nog nooit uitgezocht wat nu de beste strategie in dit is.
  dinsdag 7 juli 2015 @ 16:12:46 #19
157922 fathank
pi_154144473
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 15:39 schreef FredvZ het volgende:

[..]

als je in staat bent om naar dat soort oorden af kan reizen dan maken die paar euro om geld op te nemen ook niet meer uit
Als jij in staat bent om voor 150 euro boodschappen te doen kun je er ook wel 2 euro bijbetalen voor de vakkenvuller en 1% toeslag voor de cassiëre.

Ik ben net terug vanuit het Caraibisch gebied, voor minder geld dan een gemiddeld weekje Spanje in de bouwvak. Kulargument voer je op.
pi_154144929
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 16:12 schreef fathank het volgende:

[..]

Als jij in staat bent om voor 150 euro boodschappen te doen kun je er ook wel 2 euro bijbetalen voor de vakkenvuller en 1% toeslag voor de cassiëre.

Ik ben net terug vanuit het Caraibisch gebied, voor minder geld dan een gemiddeld weekje Spanje in de bouwvak. Kulargument voer je op.
ik dacht ook zowat, maar laat dit soort mensen die niet beter weten als dat de wereld ophoud achter "Friet van Piet, uit Lloret" gewoon geen aandacht aangeven.
pi_154145143
Het Caraibisch gebied is toch het nieuwe Lloret?

OT: Ik pin buiten Europa gewoon steeds veel en dan cash in kluis hotel of elders...
  dinsdag 7 juli 2015 @ 16:41:13 #22
157922 fathank
pi_154145382
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 16:35 schreef Strell het volgende:
Het Caraibisch gebied is toch het nieuwe Lloret?

OT: Ik pin buiten Europa gewoon steeds veel en dan cash in kluis hotel of elders...
Ik ben amper Europeanen tegengekomen. Misschien omdat het hoogseizoen nog niet begonnen is, zou kunnen. Maar geen last van zingende Engelsen, kuilen gravende Duitsers of dronken Scandinaviërs.

En ook geen Slam!FM of 538-café gevonden.
  dinsdag 7 juli 2015 @ 22:21:55 #23
183059 WhatTheFuck
Ignorance Is Not An Excuse
pi_154155853
Graag ontopic blijven in mijn topic, is dat zo moeilijk? Het zou fijn zijn als een admin een paar posts kan opschonen.

Zoals aangegeven pin ik dus meer dan 60 keer per jaar aangezien ik de helft van het jaar in het buitenland woon (niet voor vakantie), maar dat is eigenlijk ook irrelevant. Je bent gewoon een dief van je eigen portemonnee als je niet de goedkoopste manier uitzoekt, ¤ 60 * 2,25 is toch 135 euro. Ik ben niet van plan om de bonus van de bankdirecteur mede te financieren.

Het Rabo TotaalPakket is een goede tip, bedankt. De vraag is inderdaad voor hoelang dit nog zo zal blijven als het nu de enige is die nog geen vaste kosten heeft.

Iemand ervaring met Knab in het buitenland? Die lijkt het goedkoopst, maar ik twijfel over de betrouwbaarheid van deze bank.
pi_154159730
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 22:21 schreef WhatTheFuck het volgende:
Graag ontopic blijven in mijn topic, is dat zo moeilijk? Het zou fijn zijn als een admin een paar posts kan opschonen.

Zoals aangegeven pin ik dus meer dan 60 keer per jaar aangezien ik de helft van het jaar in het buitenland woon (niet voor vakantie), maar dat is eigenlijk ook irrelevant. Je bent gewoon een dief van je eigen portemonnee als je niet de goedkoopste manier uitzoekt, ¤ 60 * 2,25 is toch 135 euro. Ik ben niet van plan om de bonus van de bankdirecteur mede te financieren.

Het Rabo TotaalPakket is een goede tip, bedankt. De vraag is inderdaad voor hoelang dit nog zo zal blijven als het nu de enige is die nog geen vaste kosten heeft.

Iemand ervaring met Knab in het buitenland? Die lijkt het goedkoopst, maar ik twijfel over de betrouwbaarheid van deze bank.
O maar dit veranderd de zaak, je woont er soort van.
Dan spreek je niet over 3 of 4 keer pinnen.

Knab is wat mijn Hypotheker betreft compleet veilig.
Het is een onderdeel van Aegon en dat is een betrouwbare, solide onderneming.
Aan de andere kant alles kapot gaan, maar deze kan wel tegen eens stootje
Hell To The Liars
pi_154161153
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 22:21 schreef WhatTheFuck het volgende:
Zoals aangegeven pin ik dus meer dan 60 keer per jaar aangezien ik de helft van het jaar in het buitenland woon (niet voor vakantie),
Dus je pint 60 keer in 26 weken? Dat is 2 à 3 keer per week! Waarom zo enorm vaak? :?

En als je de helft van de tijd elders woont, kun je dan niet beter een lokale rekening nemen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')