abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_154143615
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 12:45 schreef Lizachu het volgende:

[..]

Bedankt voor de reactie en het compliment :) je hebt wel gelijk wat dat betreft, maar soms is het ook een nadeel, ik pas nergens 100% "bij". Maar mensen die vinden dat je ergens 100% bij moet horen, daar hoef ik ook liever niet mee om te gaan. Ik kan er niet goed tegen als bijv. mensen die ik ken op serieuze wijze zeggen "ugh iedereen die top 40 luistert is echt achterlijk wow wow mijn/alternatieve muziek is zoveel beter" of "omg iedereen die gamet is echt sociaal achterlijk".

Zit jij trouwens bij een vereniging/studeer je, als ik vragen mag? :)

Het klinkt goed, ookal ga ik geen alternatieve opleiding doen, het hele punt van een vereniging is dat je mensen ook buiten je opleiding leert kennen. Ik ga graag om met interessante mensen :D

Ik zal ook zeker langsgaan bij de UIT.
Interessante mensen genoeg bij Biton denk ik. Het is toch juist mooi dat je zelf ook al door hebt dat je toch nooit volledig in een hokje geplaatst kan worden. Sommige verenigingen proberen dit wel door middel van het opbouwen van hierarchie. Het hele punt van Biton is juist dat iedereen gelijkwaardig is, volgens mij.

En nee, zelf zit ik niet bij een vereniging. Ik kom immers niet van de zolderkamer af ;)
pi_154144215
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 15:16 schreef Fanest het volgende:

[..]

TS zou juist totaal niet bij een corporale vereniging passen, en zeker niet een AHC..

En een AHC is toch totaal niet relaxt in verplichtingen? Ik heb van veel kenissen gehoord dat er gewoon verplichte wekelijkse aanwezigheid op de sociėteit is, en liever vaker dan één keer per week.
AHC is dan ook niet corporaal.

Als je een leuke jaarclub/dispuut vindt, dat voelt die 'verplichte aanwezigheid' ook helemaal niet meer verplicht. Bovendien is het maar net hoe je er in staat. Als jij de supersjaars wilt worden die elke morgen de toko niet uit te slaan is, dan is dat natuurlijk goed mogelijk. Maar er is geen haan die er naar kraait dat jij maar eens in de twee weken gaat zuipen op de kroeg en dan om twaalf uur aftaait.

Daarnaast lopen er bij AHC verenigingen genoeg verschillende soorten mensen rond. Genoeg jongens bijvoorbeeld die hun hele middelbare schooltijd gamend en naar metal luisterend hebben doorgebracht. Dan kan ik me voorstellen dat die bij een traditionele(re) vereniging wat beter af zijn dan bij een alternatieve vereniging waar autistisch zijn wordt aangemoedigd. :D

Maargoed, mijn advies voor TS: kijk tijdens de introweek bij alle verenigingen, van Biton tot UVSV. Je merkt vanzelf wel waar je je op je plek voelt, wat je leuke mensen vindt, in wat voor omgeving jij terecht wilt komen. En bovenal: neem het hele verenigingsleven niet te serieus.
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
  dinsdag 7 juli 2015 @ 16:20:13 #28
415986 Fanest
In Infinitum Libertas
pi_154144632
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 16:02 schreef wimjongil het volgende:

[..]

AHC is dan ook niet corporaal.

Als je een leuke jaarclub/dispuut vindt, dat voelt die 'verplichte aanwezigheid' ook helemaal niet meer verplicht. Bovendien is het maar net hoe je er in staat. Als jij de supersjaars wilt worden die elke morgen de toko niet uit te slaan is, dan is dat natuurlijk goed mogelijk. Maar er is geen haan die er naar kraait dat jij maar eens in de twee weken gaat zuipen op de kroeg en dan om twaalf uur aftaait.

Daarnaast lopen er bij AHC verenigingen genoeg verschillende soorten mensen rond. Genoeg jongens bijvoorbeeld die hun hele middelbare schooltijd gamend en naar metal luisterend hebben doorgebracht. Dan kan ik me voorstellen dat die bij een traditionele(re) vereniging wat beter af zijn dan bij een alternatieve vereniging waar autistisch zijn wordt aangemoedigd. :D

Maargoed, mijn advies voor TS: kijk tijdens de introweek bij alle verenigingen, van Biton tot UVSV. Je merkt vanzelf wel waar je je op je plek voelt, wat je leuke mensen vindt, in wat voor omgeving jij terecht wilt komen. En bovenal: neem het hele verenigingsleven niet te serieus.
Wacht.. AHC verenigingen zijn toch juist corporaal? Of vergis ik me nu keihard? Ik dacht dat de sociale hiėrarchie, de ontgroeningen en korpsballen het meest prevalent zijn bij de Katholieke verenigingen met hun gelikte Latijnse namen.
pi_154145016
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 16:20 schreef Fanest het volgende:

[..]

Wacht.. AHC verenigingen zijn toch juist corporaal? Of vergis ik me nu keihard? Ik dacht dat de sociale hiėrarchie, de ontgroeningen en korpsballen het meest prevalent zijn bij de Katholieke verenigingen met hun gelikte Latijnse namen.
Ervaring leert me dat alles wat je noemt binnen AHC verenigingen zeker ook belangrijk is, maar een vereniging binnen het AHC is niet hetzelfde als een vereniging die zichzelf corps noemt/mag noemen (https://nl.wikipedia.org/wiki/Studentencorps).

Meer info hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Studentenvereniging bijvoorbeeld het volgende: "Daarnaast zijn het corps en het AHC in vrijwel iedere stad elkaars concurrenten."
The rock candy's melted, only diamonds now remain
pi_154145445
quote:

[..]

Ik geef je het voordeel van de twijfel en neem aan dat je geen troll bent.

AHC is niet het zelfde als ASV. AHC = traditioneel, katholiek (formaliteit), maar geen corps. ASV = traditioneel, niet confessioneel en wel corps. Sociale hiėrarchie is bij het corps het grootst, ontgroeningen verschillen niet zoveel en ballen vind je overal, ook bij verenigingen zonder ontgroening en bij studieverenigingen.
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
pi_154152399
Je kunt ook overwegen om bij een studentensportvereniging te gaan om contacten op te doen!
  dinsdag 7 juli 2015 @ 22:58:45 #32
415986 Fanest
In Infinitum Libertas
pi_154157111
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 16:43 schreef wimjongil het volgende:

[..]

Ik geef je het voordeel van de twijfel en neem aan dat je geen troll bent.

AHC is niet het zelfde als ASV. AHC = traditioneel, katholiek (formaliteit), maar geen corps. ASV = traditioneel, niet confessioneel en wel corps. Sociale hiėrarchie is bij het corps het grootst, ontgroeningen verschillen niet zoveel en ballen vind je overal, ook bij verenigingen zonder ontgroening en bij studieverenigingen.
Voor deze ene keer geef ik jou ook het voordeel van de twijfel, omdat jij het bent :')
Ik neem dus aan wat je zegt, dus je hebt mazzel.
  dinsdag 7 juli 2015 @ 23:04:42 #33
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_154157334
quote:

[..]

Korpsballen vind je nergens binnen de studentenwereld. Wel binnen het leger of de fanfare.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  dinsdag 7 juli 2015 @ 23:52:58 #34
165633 eriksd
The grand facade...
pi_154158778
De mensen die ik ken van unitas zijn een beetje eigenzinnig. Zou daar lekker voor gaan.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  woensdag 8 juli 2015 @ 12:01:18 #35
246179 Hondenfluitje
Bodof, kom onder de paraplof
pi_154166111
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 12:51 schreef Lizachu het volgende:

[..]

Bedankt voor de reactie, klinkt goed, klinkt zoals veel mensen waarmee ik kan opschieten.

Wordt Biton door de meesten en zichzelf gewoon gezien als mensen die hun eigen ding doen of is het echt van hoe alternatiever en tegendraadser hoe beter, dat jouw kennis een uitzondering is?

Even nieuwsgierig: studeer je zelf in Utrecht/ben je lid?
Ik ben niet lid van Biton, wel van een andere (studie)vereniging en studeer idd in Utrecht. Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met je vraag. Iedereen doet toch wel z'n eigen ding, of bedoel je dat niet? Biton is juist wat meer erop gericht dat iedereen gelijkwaardig is en dus niet zozeer hoe alternatiever hoe beter ofzo.

Verder zou ik zeggen ga gewoon naar de Uitweek en doe daar indrukken op. Dat is de beste manier om te weten wat bij je past of niet. Daar moet je van tevoren geen wiskunde van maken :)
pi_154211394
Zo te lezen ben je meer een persoon voor Biton. Maar idd, gewoon bij die uitweek een beetje kijken wat je het leukst lijkt.
pi_154297402
Zelf al een hele tijd lid bij Biton, maar bestuur geweest dus ook alle andere (gezelligheids)verenigingen van dichtbij meegemaakt :)

Als ik je verhaal zo lees zou je bij Unitas/UMTC/Biton allemaal prima passen. Persoonlijk vind ik de voordelen van Biton t.o.v. de andere twee:

- kleinschaligheid: Biton heeft een actieve ledenkern van een man of 120, dus als je binnenloopt is de kans groot dat je de meeste mensen kent;

- geen ontgroening: heb zelf een hekel aan ontgroeningen, maar ieder z'n ding. Leden van verenigingen met ontgroeningen zullen je vertellen "dat het wel meevalt" maar dat is relatief. Geen enkele ontgroening is leuk, en bij sommige verenigingen gaat het er echt hard aan toe;

- weinig verplichtingen: bij Biton zijn de enige verplichtingen meedoen met de introductie en je contributie betalen. Als je geen tijd/zin hebt kom je lekker niet, als je tijd over hebt doe je 5 commissies en kom je drie keer in de week barhangen/feesten. Suit yourself.

- diversiteit: we hebben alles van MBO meubelmaker tot masterstudenten rechten rondlopen; sommige mensen zijn duidelijk typje alto, anderen hadden bij het USC ook niet misstaan. Het is helemaal aan jou bij wat voor mensen je je thuis voelt.

Hoop dat dat een beetje helpt? :)
pi_154301925
UMTC is leuker en minder alto.
pi_154306404
Hoi ik ben jaren met veel plezier actief lid geweest van Biton wil er best wat meer over zeggen dan de paar algemene opmerkingen, van horen zeggen verhalen.

Het beste kun je een op paar verschillende avonden langs kunt gaan om met de leden te praten dan af kunt gaan op verhalen. De sfeer van een vereniging komt toch niet helemaal over via wat forum posts. Tijdens de UIT zijn de verenigingen en ook Biton open en zijn er leuke feesten op alle verenigingen. Ben wel kritisch op de verhalen die je hoort van de verenigingen voor veel verenigingen is de UIT het moment om leden te werven en is de verleiding groot om je net iets ander voor te doen als vereniging. Niemand zal te koop lopen met dingen waarvan ze verwachten dat het onnodig toekomstige leden af zou kunnen schrikken en niet alle leden beleven een vereniging op dezelfde manier. Biton heeft een grote diversiteit aan leden, tijdens de UIT zijn de avonden vaak thematisch en kunnen sterk verschillen. Probeer met zo veel mogelijk verschillende mensen te praten op verschillende avonden als je Biton echt interessant vindt om zo een goed beeld te krijgen.

"Ik hou namelijk totaal niet van het idee om aan een ontgroening mee te doen, aan een geforceerde hiėrarchie mee te doen, bier bier en nog eens bier (betalen), en jaarclubs met 12 andere meisjes zie ik ook niet helemaal zitten, maar wie weet is het in het echt helemaal niet zoals ik het me voorstel."

Op dit punt zijn er grote verschillen tussen de verschillende vereniging, het lastige is dat de meeste mensen alleen vanuit hun eigen vereniging kunnen spreken. Biton heeft gelijkwaardigheid hoog in het vaandel staan, veel hoger de dan andere grote gezelligheidsverenigingen en is veel minder traditioneel. Verder kan ik alleen dingen over Biton vertellen. De introductie is verplicht, maar na je introductie zijn er geen verplichtingen. De eerste is na de UIT en na Lowlands. De introductie zelf is leuk maar vrij intensief ( 2 kampen van ongeveer een weekend, wat binnen weken en een eindfeest). De introducties zijn vrij populair onder de leden, er gaan dan ook vaak meer oudere jaars dan eerste jaars mee op de kampen en iedereen doet gewoon gelijkwaardig mee met alle activiteiten. Mocht je een beter idee willen krijgen van de introducties kijk dan hier op de Biton Flickr https://www.flickr.com/photos/bitonfoto/albums en zoek even op IK's zijn de introducties.

Na de introductie is er dus niets meer verplicht. Dit is fijn maar hierdoor heeft biton ook niet automatisch dezelfde ledenbinding als een verplichte jaarclub. Je kunt je op Biton inschrijven voor clubjes disputen en commissies die deze rol gedeeltelijk vervangen, als er te veel inschrijvingen zijn voor commissies wordt er geloot zie ook
http://www.biton.nl/vereniging/commissies/
http://www.biton.nl/vereniging/clubs/
Ik spreek nog steeds regelmatig af met mensen die ik daar beter heb leren kennen.

"Is lid worden bij Biton jezelf afschilderen als maatschappijschuwe alternatieveling of boeit dat niemand? Of is het toch het beste om gewoon bij helemaal geen studentenvereniging te gaan?"

Een studenten vereniging is een prima manier om een leuke tijd te hebben en mensen te leren kennen van andere studies. Als je actief bent geweest op een studenten vereniging leer je veel interessante mensen kennen van andere studies waar je anders nooit in contact mee zou zijn gekomen en je kunt veel leren van verenigings- / commissie werk. Daar is Biton geen uitzondering op, daarnaast onderhoudt biton goede contacten met zuster verenigingen waardoor je ook makkelijk mensen buiten Utrecht kunt leren kennen op gemeenschappelijke feesten en kampen.

Er is zeker meer ruimte voor alto's op Biton dan op veel andere verenigingen of de maatschappij het veel boeit, nou eigenlijk niet zou ik zeggen. Niemand ziet dat je lid van Biton bent. M'n ervaring is dat de meeste mensen die niet bij een andere vereniging zitten het niet kennen of er niet echt een mening over hebben en zeker niet buiten Utrecht. De verschillen die duidelijk zichtbaar zijn in tijdens de uit tussen de verschillende leden van de verenigingen vlakken langzaam af als mensen eenmaal aan hun master en hun wat serieuzere leven beginnen en zijn studenten uiteindelijk gewoon studenten. De ouderejaars die het hele vereveningsleven allemaal niet meer zo serieus nemen en bestuurders van de verschillende verenigingen kunnen dan ook over het algemeen vrij goed met elkaar om gaan.
  woensdag 15 juli 2015 @ 10:37:02 #40
302898 RockNijntje
Je dagelijkse dosis Zillennial
pi_154353253
Niet-leden hebben vaak een compleet vertekend beeld van wat Biton nou echt is. Aan de hand van wat je in de OP zegt zou je perfect bij Biton passen. Het alternatieve staat daar helemaal niet op nummer 1, het is gewoon een vereniging waar je nooit verplichtingen hebt en altijd leuke gesprekken kunt hebben (ook over niet-nerdhobby's :')). Verder zijn er veel feesten en activiteiten, maar het biergebruik daarbij bepaal je altijd zelf.

Veel verenigingen zitten altijd maar wat te haten op Biton, maar als hun leden dan langskomen vinden ze het geweldig en komen ze nog regelmatig terug.

Als ik jou was zou ik vooral langsgaan tijdens de UIT. Heb ik vorig jaar ook gedaan.
Als je mij ziet posten ben ik verdwaald in het verleden of mis ik jullie
pi_154458527
Pardon voor de lange afwezigheid, TS was op vakantie en dacht even niet aan Fok!

Ik ben erg blij met alle reacties, ^ bedankt daarvoor. In het bijzonder de uitgebreide ervaringen, daar heb ik wat aan :) Ik zie ook veel tegenstrijdige meningen langskomen, maar dat Is alleen maar leuk.

Dat wordt uiteindelijk toch dan maar de UIT grondig lopen en dan een keuze maken denk ik zo, maar iig goed voorbereid (ivm mooier voordoen op UITweek etc maar goed dat kan je nooit helemaal inschatten). Merci, fokkers!
pi_154459112
Mijn god, ik zie nu die foto's voorbijkomen. Lekker zwerkballen met ze allen bij Biton! :')

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')