abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 6 juli 2015 @ 13:25:01 #1
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_154112133
Ik heb zaterdag ( :') ) het mondelinge gedeelte van het staatsexamen wiskunde B en zoveel informatie is er niet over te vinden. Ik weet dat je een casus krijgt en dat je een presentatie moet geven (gaat over kansberekening want ik heb wis A gedaan :) ) maar verder weet ik niks. Wat voor soort presentatie moet het zijn? Hoe kan je je het best voorbereiden? etc.
leef de leven
pi_154112264
Mondeling examen wiskunde? wtf _O- _O-
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  maandag 6 juli 2015 @ 13:34:22 #3
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_154112312
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2015 13:32 schreef spijkerbroek het volgende:
Ja slaat helemaal nergens op, maar het moet ter vervanging van de schoolexamens :') :')
leef de leven
pi_154112347
Je moet een modelinge presentatie over een Wiskunde A onderwerp geven om je Wis B diploma te halen? Oké.
pi_154112518
Ik had het afgelopen jaar een klasgenoot die staatsexamen in een aantal vakken had gedaan naast z'n P om door te kunnen stromen naar de uni. Hij had wiskunde b niet gehaald, maar wel een paar andere vakken. Hij kreeg het aanbod om een presentatie te geven of dat zij hem gewoon vragen zouden stellen. Zijn presentatie ging wel over Voortgezette Integraalrekening, dus ik snap sowieso niet wat voor presentatie hij daarbij had moeten geven. :')
  maandag 6 juli 2015 @ 14:11:45 #6
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_154113258
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2015 13:35 schreef ulq het volgende:
Je moet een modelinge presentatie over een Wiskunde A onderwerp geven om je Wis B diploma te halen? Oké.
Ja je moet een keuze-onderwerp kiezen, en kanberekening en statistiek zo'n onderwerp.
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2015 13:42 schreef GeorgeArArMartin het volgende:
Ik had het afgelopen jaar een klasgenoot die staatsexamen in een aantal vakken had gedaan naast z'n P om door te kunnen stromen naar de uni. Hij had wiskunde b niet gehaald, maar wel een paar andere vakken. Hij kreeg het aanbod om een presentatie te geven of dat zij hem gewoon vragen zouden stellen. Zijn presentatie ging wel over Voortgezette Integraalrekening, dus ik snap sowieso niet wat voor presentatie hij daarbij had moeten geven. :')
Nee het is allemaal heel erg vaag. Ik denk dat ik het gewoon goed moet uitleggen en dan d.m.v. een voorbeeld laten zien dat ik het echt snap. Maar als ik statistiek kies vind ik het een beetje raar als ik dan een presentatie ga houden over grafieken, tabellen en dat soort gedoe.
leef de leven
pi_154115035
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2015 13:32 schreef spijkerbroek het volgende:
Zo'n staatsexamen is eigenlijk voor mensen die geen normaal onderwijs volgen of helemaal niet. Dan krijg je dus ook geen toetsweken op school die meetellen, in plaats daarvan doe je meestal mondelinge examens voor alle vakken. En nog een verschil is dat je de vakken over verschillende jaren mag verdelen. Bijvoorbeeld: in 2015 twee vakken, in 2016 nog twee en in 2017 de rest. Dan krijg je in 2017 een diploma als je alles hebt gehaald, direct na je laatste mondelinge examen.
pi_154115589
quote:
1s.gif Op maandag 6 juli 2015 15:19 schreef ikbengeenslappehap het volgende:

[..]

En nog een verschil is dat je de vakken over verschillende jaren mag verdelen. Bijvoorbeeld: in 2015 twee vakken, in 2016 nog twee en in 2017 de rest. Dan krijg je in 2017 een diploma als je alles hebt gehaald, direct na je laatste mondelinge examen.
Dat mag ook op de vavo. Volgens mij heeft OP wel gewoon normaal onderwijs gevolgd, maar wil hij een certificaat behalen.
  maandag 6 juli 2015 @ 17:24:07 #9
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_154118724
Ja ik heb dit jaar gewoon VWO (met wiskunde A) gedaan, maar heb voor mijn studie wiskunde B nodig.
leef de leven
pi_154199950
Misschien is (pseudo)RNG wel een interessante onderwerp? met name in de game wereld. Bijvoorbeeld hoe loot distributie te werk gaat in WoW of hoe Valve critical strike heeft getweaked in Dota2 zodat het 'realistischer' is (e.g.. 20% critical strike in PRNG maakt het waarschijnlijker elke vijfde slag een crit is, tov van RNG waar het echt random is).

Maar ik weet niet in hoeverre dit aansluit op wis A : p
  donderdag 9 juli 2015 @ 16:40:08 #11
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_154200508
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2015 16:14 schreef topdeck het volgende:
Misschien is (pseudo)RNG wel een interessante onderwerp? met name in de game wereld. Bijvoorbeeld hoe loot distributie te werk gaat in WoW of hoe Valve critical strike heeft getweaked in Dota2 zodat het 'realistischer' is (e.g.. 20% critical strike in PRNG maakt het waarschijnlijker elke vijfde slag een crit is, tov van RNG waar het echt random is).

wel goed idee! Maar ik moet de prensentatie doen over kansverdelingen en verwerking. Ik doe gewoon zo'n cliché voorbeeld met een vaasmodel :')
leef de leven
pi_154200555
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2015 16:14 schreef topdeck het volgende:

dat terwijl RNG al niet random is
pi_154202274
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2015 16:42 schreef Adames het volgende:

[..]

ohja dat is waar
pi_154205368
Waarom geven ze je eigenlijk niet gewoon een schriftelijk examen over heel het vak? Is dat niet te doen omdat het teveel nakijkwerk zou worden o.i.d.?
  donderdag 9 juli 2015 @ 21:13:05 #15
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_154206287
quote:
5s.gif Op donderdag 9 juli 2015 20:35 schreef GeorgeArArMartin het volgende:
Waarom geven ze je eigenlijk niet gewoon een schriftelijk examen over heel het vak? Is dat niet te doen omdat het teveel nakijkwerk zou worden o.i.d.?
geen idee. Volgens mij is het mondeling ook om te testen of je het echt gewoon snapt. Ik vind het ook allemaal vaag, ze zeggen er niks over.
leef de leven
pi_154206369
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juli 2015 21:13 schreef RRuben het volgende:

[..]

geen idee. Volgens mij is het mondeling ook om te testen of je het echt gewoon snapt. Ik vind het ook allemaal vaag, ze zeggen er niks over.
Ik heb net even op de website van DUO gekeken. 45 minuten voor een examen die "alle" stof behandelt :')? En dan ook nog eens een presentatie geven en bespreken a 10 min.

Dat "echt snappen" is veel beter te toetsen met een schriftelijk examen. Hiermee toets je namelijk alleen de sociale vaardigheden van de leerling, nogal onzinnig imho. Meld even hier hoe het ging. Misschien schat ik het wel verkeerd in.
  donderdag 9 juli 2015 @ 21:23:04 #17
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_154206660
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2015 21:15 schreef GeorgeArArMartin het volgende:

[..]

Ik heb net even op de website van DUO gekeken. 45 minuten voor een examen die "alle" stof behandelt :')? En dan ook nog eens een presentatie geven en bespreken a 10 min.

Dat "echt snappen" is veel beter te toetsen met een schriftelijk examen. Hiermee toets je namelijk alleen de sociale vaardigheden van de leerling, nogal onzinnig imho. Meld even hier hoe het ging. Misschien schat ik het wel verkeerd in.
Ik heb ook wel schriftelijk examen gehad he. Dit is extra ter vervanging van schoolexamens. Ik ben ook benieuwd hoe ze dat allemaal in die tijd gaan proppen :) Ik laat het weten ^O^
leef de leven
  zaterdag 11 juli 2015 @ 17:09:56 #18
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_154249979
Het ging goed! Ik had een 8,5 op het schriftelijke examen en een 7,5 op het mondeling, dus een 8. Mondeling viel achteraf heel erg mee. Die examinatoren zijn echt chil en de opdrachten waren gewoon te doen.
leef de leven
pi_154252221
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 17:09 schreef RRuben het volgende:
Het ging goed! Ik had een 8,5 op het schriftelijke examen en een 7,5 op het mondeling, dus een 8. Mondeling viel achteraf heel erg mee. Die examinatoren zijn echt chil en de opdrachten waren gewoon te doen.
Vertel is wat meer inhoudelijk :P Zo ontzettend weinig informatie op internet..
pi_154254539
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 17:09 schreef RRuben het volgende:
Wat Moccie zegt inderdaad, ben nu ook wel benieuwd. Wat voor vragen stelden ze je, oude examens?
pi_154254733
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2015 16:42 schreef Adames het volgende:

[..]

waarom niet?
  zaterdag 11 juli 2015 @ 22:48:05 #22
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_154257725
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 19:03 schreef Moccie het volgende:

[..]

Vertel is wat meer inhoudelijk :P Zo ontzettend weinig informatie op internet..
Heb je ook binnenkort het mondeling? :P Zie hier beneden voor inhoud.
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 20:47 schreef GeorgeArArMartin het volgende:

[..]

Wat Moccie zegt inderdaad, ben nu ook wel benieuwd. Wat voor vragen stelden ze je, oude examens?
Oke dan ;) :

20 min. voorbereiding (casus): Hier kreeg ik in een lokaal (waar ongeveer nog 10 mensen zaten, net als een examen.) een blad met een paar (3) vragen. De eerste twee vragen waren formules exact oplossen, en de derde opdracht was een waarde voor een variable exact uitrekenen waarbij twee grafieken elkaar raakten. (geen idee hoe ik van die mooie formules maak, maar het waren geen simpele formules. Iets met logaritmes en breuken en alles door elkaar :P . Ik kwam er wel uit, maar was bij vraag 1 de tweede oplossing vergeten en bij vraag 3 had ik ergens x gedaan i.p.v. + :')

Toen werd ik door iemand opgehaald en meegenomen naar zo'n kamer waar nog een gast zit. De één vraag alles en de ander schrijft dingetjes op (en vraagt ook soms iets tussendoor).

10 min. casus bespreken: Hierna gingen ze de gemaakte opdrachten bespreken. Eigenlijk ging die examinator gewoon mijn uitwerking bekijken en soms vroeg ze bij een stap waarom ik dat deed enzo. Bij die oplossing die ik was vergeten vroegen ze nog of er nog meer aan de hand was en ik had geen idee, dus toen gaven ze wat hints en toen kwam ik er wel uit. Allemaal heel relaxt.

20 min. de wiskunde B onderwerpen bespreken: Die examinator schreef eerst een formule op een blaadje en vroeg hoe de grafiek daarvan eruit zag. De formule was (denk ik) 1/(√(x-1)) en toen vroegen ze wat er bij het punt X=1 aan de hand was. Ik dacht een randpunt, maar na wat hints (en een schets van de grafiek) kwam ik er toch achter dat het een asymptoot was ^O^ . Toen vroegen ze of ik het snijpunt van deze grafiek en de grafiek van y=x-1 kon uitrekenen (exact). Daarna moest ik nog exact uitrekenen bij welk punt de helling -4 is. Toen kreeg ik nog een formule (2de graads) in de vorm van f(x)=ax2+bpx+cp met de waardes van a,b en c al ingevuld. Ik moest berekenen voor welke waarde van p deze grafiek 2 oplossingen heeft. Dus de discriminant moet dan groter dan nul zijn. Dat moest ik dus helemaal uitwerken. Daarna kreeg ik nog wat vragen over buigpunten. Volgens mij moest ik uitleggen wat een buigpunt was, hoe je het kan berekenen, een schets van een buigpunt maken en het ook berekenen bij een formule daarna. GEEN MEETKUNDE _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_

10 min. presentatie: Presentatie ging over wiskunde A, kansverdelingen en statistische verwerking. Ik heb wiskunde A gehad dus dat was geen probleem. Daarna gingen ze nog verder vragen over de normale en binomiale verdelingen. Met standaard afwijkingen enzo.

Oh, en geen oude examenvragen, of tenminste niet in die lay-out. Gewoon een paar vragen op een A4'tje en tijdens het mondeling zelf had die examinator zelf wat geschreven en/of bedacht.

Dat was het wel denk ik, en meer kan me anders niet meer herinneren. Het valt allemaal heel erg mee, die examinatoren zijn chil en geven soms wel wat hints ^O^
leef de leven
pi_154257827
Dat lijkt inderdaad mee te vallen. Ik denk dat ze meetkunde bewust achterwege laten, dat kost toch iets teveel tijd als je maar 20 minuten hebt.
  zaterdag 11 juli 2015 @ 22:57:50 #24
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_154257983
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 22:51 schreef GeorgeArArMartin het volgende:
Dat lijkt inderdaad mee te vallen. Ik denk dat ze meetkunde bewust achterwege laten, dat kost toch iets teveel tijd als je maar 20 minuten hebt.
Ja waarschijnlijk wel, ben ik echt bij mee, want ik ben daar best slecht in. heb op het schriftelijke deel daar ook de meeste punten (zo niet alle) laten liggen.
leef de leven
pi_154259094
Ik zal nooit het nut van mondelinge wiskunde-examens begrijpen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')