ja idd dat gaan ze doen. het schijnt een soort van dagopname te zijn.quote:Op zondag 5 juli 2015 21:37 schreef caroro het volgende:
Gaan ze een lumbaalpunctie doen? Dan tappen ze idd hersenvocht af en daar halen ze net als uit bloed een heleboel info uit! Ik heb er weleens 1 gehad, en ze praten je er echt doorheen! Het is niet echt een prettige ervaring, maar om nou te zeggen o wat pijnlijk, nee dat ook weer niet!
Je kunt er wel behoorlijk hoofdpijn van krijgen, maar dat wordt met een paar dagen beter.
Hopelijk heb je wat aan mijn ervaring!
quote:Op zondag 5 juli 2015 22:02 schreef timmmmm het volgende:
Ik heb er verschillenden gehad, inderdaad voor onderzoek. Hersenvocht voert afvalstoffen af, en daarom is het een bron van informatie bij diverse aandoeningen. We hebben het hier over een lumbaalpunctie, niet te verwarren met de ruggeprik. Daar krijg je verdoving mee ingespoten, hier halen ze er juist dingen uit.
Ze verdoven de huid een klein beetje, waarna ze met een flinke naald tussen je ruggenwervels (heten die dingen zo?) prikken om het vocht eruit te halen. Daarna moet je nog even op je zij blijven liggen en willen ze je nog een tijdje (een uur of 2) houden voor observatie. Want als er hersenvocht lekt ben je de pineut, dus dat willen ze even in de gaten houden.
Ja! Zo heb ik het ook ervaren idd!
Heb door een andere ingreep laatst een hersenvocht lekkage gehad, en dat is afschuwelijk!
De lumbaalpunctie was onprettig, maar niet ondoenlijk!
Het zetten op zich is vrij pijnlijk, maar te doen, is mijn ervaring. Hoeveel last je er daarna van hebt verschilt per prik. Ik heb er gehad dat ik volgende dag weer vrolijk aan het werk was en ik heb er gehad waarbij ik de volgende dag echt mijn bed niet uit kon. Waar het dan mee te maken heeft, geen idee, maar het verschilt per keer.
Ik vind het altijd best een beetje eng, en dan moet je in zo'n foetushouding liggen zodat ze er goed bij kunnen enzo. Het risico is dat je dan heel erg verkrampt. Daar moet je voor oppassen, want dan kom je de dag erna met een beetje pech je bed niet uit van de pijn in je rug. Verder is het enige advies wat ik mee kan geven goed luisteren naar de arts en vooral ook naar je eigen lichaam. Of het nou een 'makkelijke' prik is of een pijnlijke, uiteindelijk kom je er hoe dan ook doorheen. En als je ervoor of erna ergens twijfels over hebt of vragen of niet weet of wat je voelt wel hoort of goed is, moet je gewoon even met de huisarts of het ziekenhuis bellen. Dat vinden ze helemaal niet erg en dat is en blijft de beste bron van informatie.
Dan gewoon opnieuw plaatsen maar dan goed joh. Wordt niemand boos vanquote:Op zondag 5 juli 2015 22:08 schreef caroro het volgende:
Probeerde hem ook te wijzigen maar dat lukte niet
Nah een paar uurtjes hoeft (denk ik) niet. Ik kwam laatst een neuroloog tegen en die vertelde tegen een patiënt dat het maar een half uurtje hoefde, maar dat scheelt denk ik ook per neuroloog en per ziekenhuis. Het is omdat je niet zo heel veel liquor (hersenvocht) hebt, en bij tekorten kun je gigantische hoofdpijn krijgen. Vandaar dat ze nog even willen dat je moeder blijft.quote:Op zondag 5 juli 2015 21:56 schreef caroro het volgende:
Ze moet idd even blijven die dag, ze willen dat je even een paar uurtjes plat blijft namelijk! Ik vond het erg lekker om een nat washandje op mijn hoofd te hebben tegen de hoofdpijn! Sterkte ermee!!
TS vraagt over een ruggenprik, maar bedoelt een lumbaalpunctie.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 21:53 schreef -Ciske- het volgende:
Het verschilt per persoon blijkbaar.
Ik heb er ook één gehad en heb echt niks gevoeld. Ik dacht dat ze nog moesten prikken en toen was het al gebeurd. Zou kunnen ze ze het huidgedeelte wat hebben verdoofd, weet ik eigenlijk niet.
Wat me het meest ervan bijstaat is dat ik toen de verdoving was ingewerkt ineens een been in de lucht zag hangen en dacht.. wat doet dat been daar? Me toen pas realiserend dat dat mijn eigen been was. Van pijn oid herinnner ik me niks.
Blij dat ik ervoor gekozen heb ipv narcose (ik mocht kiezen). Vrouw van mijn leeftijd op zelfde afdeling was onder narcose geweest en die was nadien helemaal beroerd. Terwijl ik na een paar uurtjes alweer gezonde trek had en ongeduldig wachtte tot de verdoving was uitgewerkt waardoor ik weer zelfstandig kon plassen (pas dan mocht je naar huis). Kon uiteindelijk dezelfde dag nog naar huis.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |