borbit | woensdag 1 juli 2015 @ 00:33 |
Ik heb een auto en af en toe ruik een bandlucht. Het is niet dat ik de handrem erop heb staan. En het is ook niet een hele sterke lucht. Maar er is iets niet goed lijkt me. | |
DonDruiper | woensdag 1 juli 2015 @ 00:43 |
Nee dat kijkt mij ook niet nee ![]() | |
pvdplanet | woensdag 1 juli 2015 @ 09:21 |
Olie uit het blok wat op de katalysator lekt? | |
borbit | woensdag 1 juli 2015 @ 13:54 |
Zou het dan niet constant moeten zijn? Kan ik de motor kap open doen en dan zoeken waar de katalysator zit en kijken of het daar lekt? Ik heb er niet heel veel verstand van maar het is een oude auto dus ik kan nog vrij duidelijk de verschillende onderdelen zien zitten. Ik dacht trouwens dat de katalysator ergens in de uitlaat zat, maar die zit dus onder de motor begrijp ik? De auto is uit 85 ik weet ook niet of katalysatoren toen al gebruikelijk was? | |
DonJames | woensdag 1 juli 2015 @ 14:14 |
Laat er nou eerst even iemand naar kijken die er wél wat verstand van heeft. Brandlucht van smeulende bedrading ruikt heel anders dan die van olie, welke weer compleet anders is dan de lucht van een vastzittende rem of verbrande koppeling.. | |
Fred_Flinkstoned | woensdag 1 juli 2015 @ 14:16 |
Ik zou er maar naar laten kijken als jou was, straks ontploft dat ding op de snelweg ![]() | |
borbit | woensdag 1 juli 2015 @ 14:36 |
Dat valt ook wel weer mee hoor. Het is maar af en toe laatst 2 uur mee gereden en had 2 keer dat ik iets verdachts rook eventjes. | |
Fred_Flinkstoned | woensdag 1 juli 2015 @ 14:37 |
Nou goed, als jij het zegt. Die lucht hoort er in ieder geval niet te zijn dus er zit iets verkeerd. Kan je er maar beter ff naar laten kijken door iemand die er verstand van heeft. | |
borbit | woensdag 1 juli 2015 @ 14:39 |
Ik vind het wel fijn om in ieder geval te proberen zelf het probleem te vinden. Ik vond de lucht een beetje wat weghebben van een oude boormachine. Ik heb er 1 en als je erin kijkt door het rastertje zie je een soort kleine vonkjes. Zover ik weet is dat omdat de koolstof borstels vies/ versleten zijn. Dus ik zou zelf snel die kant opdenken. Ik had ook iets gevonden over versleten koppel platen, misschien dat dat iets is? Het was de eerste keer dat ik in een automaat reed. Ik rook het toen ik aan het verschil tussen de P en de D stand probeerde. Dus ik zat wel wat te schakelen. En heb toen in P en in D geprobeerd de auto een klein stukje aan te duwen. Toen wist ik dus ook het verschil. 2de keer was ik aan het file rijden op de snelweg als ik het goed onthouden heb. Sowieso echt niet relaxed om in een automaat te rijden. | |
DonJames | woensdag 1 juli 2015 @ 14:46 |
De kans dat dat ding spontaan in de fik vliegt is daaraan ondergeschikt? ![]() No offence, maar je hebt er echt geen enkel verstand van zo te zien. wederom fout. | |
Fred_Flinkstoned | woensdag 1 juli 2015 @ 14:48 |
Dit jah, TS ![]() | |
Fer | woensdag 1 juli 2015 @ 14:49 |
Vonken ioneseren de lucht en onstaan verbinding die die lucht geven. Je zou eens aan de dynamo kunnen denken, daar zitten ook koolborstels in die kunnen slijten. Startmotor kan ook, maar als die aangrijpt tijdens het rijden is hett gauw gedaan ermee. Verder kan overslag (vonken) onstaan bij slechte ontstekingsdelen, zoals rotte bougiekabels. Of zijn de verbindingen bij de accu of zekeringkast slecht. | |
borbit | woensdag 1 juli 2015 @ 15:00 |
Ik denk niet dat de motor spontaan in de fik vliegt als er een paar seconden een raar luchtje uit de motor komt. Ik wil graag een beetje weten hoe een motor werkt, dus kijk ik liever zelf als je het niet erg vind. Ik heb ook een oud motortje in mijn bootje, daar heb ik weleens wat vervangen dus een klein beetje begrip heb ik wel. Dat wil ik graag uitbreiden. Daar lijkt mij dit subforum een geschikte plaats hiervoor. Als het beter in het klustopic kan mag het topic natuurlijk verplaatst worden. Ik heb er pas 1 keer in gereden maar tot nu toe vind ik een schakel auto persoonlijk fijner. Misschien denk ik er over een tijdje heel anders over. Ik had ook sterk de neiging om met mijn linker been op de rem te duwen als ik ging stoppen waardoor mijn rechtervoet tegen het gaspedaal kwam. Maar dat was er na 10 minuten wel uit. Het is ook een oude auto waarschijnlijk is een modern automaat een stuk beter. Maar goed het is ook een beetje eigen voorkeur denk ik. Vraag me het over een maand nog eens misschien ben ik dan wel om. ![]() | |
Fer | woensdag 1 juli 2015 @ 15:05 |
Ja zo'n oude automaat is vaak wel sloom en grijpt niet zo lekker aan. Bij een oude auto kan er ook weleens een vloeistof (uit de bak, stuurbekrachtiging, remsysteem) wegdruppelen en verbranden. | |
borbit | woensdag 1 juli 2015 @ 15:05 |
Ja ik heb wel eens een kapotte dynamo (alternator?) gehad. Ik kan me van toen niet meer een specifieke geur herinneren. Het lampje ging gewoon aan op het dashboard. Ik zelf denken als het de dynamo verantwoordelijk zou zijn voor de geur het meer constant zou moeten zijn? Het was maar 2 keer heel kort. Dat lijkt me echt niet goed maar zou je dat niet moeten voelen/ horen? Zou je dat moeten kunnen zien als je de Bougies eruit haalt? | |
borbit | woensdag 1 juli 2015 @ 15:07 |
Kan ik de bougie kabels doormeten met mijn multi meter? Als die rot is zou ie minder goed moeten geleiden stel ik me zo voor? | |
oldford | woensdag 1 juli 2015 @ 15:19 |
Bougiekabels kun je testen door in het donker met b.v. een plantenspuit wat water te vernevelen over die kabels (en ook de bobine, de verdeler en bobinekabel). Hoor of zie je vonken dan die vonkende onderdelen vernieuwen. N.B: Over welke auto hebben we het eigenlijk? (Merk, type, motor, bouwjaar 1985?) | |
borbit | woensdag 1 juli 2015 @ 16:02 |
Audi 80, "84 motor weet ik niet precies, hij drinkt benzine. | |
DieselTank | woensdag 1 juli 2015 @ 23:41 |
Was het niet gewoon buitenlucht? | |
borbit | donderdag 2 juli 2015 @ 12:03 |
Zou ook kunnen. Moet nog een paar keer rijden om dat uit te vinden. |