Ik werk zelf volgens de ABU CAO bij een opdrachtgever die zijn eigen personeel eenquote:Wat is inlenersbeloning?
‘Inlenersbeloning’ is een term uit de CAO voor uitzendkrachten van de ABU. Voorheen liet de CAO het uitzendbureau gedurende de eerste 26 weken van een plaatsing de keuze: ofwel de beloningsregeling uit de ABU-CAO wordt toegepast, ofwel de inlenersbeloning geldt vanaf dag 1. Binnen de CAO voor uitzendkrachten van de NBBU werd de inlenersbeloning altijd al vanaf dag 1 gehanteerd.
Vanaf 30 maart 2015 bent u als uitzendondernemer verplicht om vanaf dag één de inlenersbeloning toe te passen. Tijdens de laatste onderhandelingen over de ABU-CAO is een wijziging afgesproken met betrekking tot de toepassing van de inlenersbeloning. Dat betekent dat voor alle uitzendondernemers, de uitzendkrachten in de meeste gevallen vanaf de eerste dag (in plaats van na de 26e week) onder de inlenersbeloning vallen.
Aspecten
Onder de inlenersbeloning wordt verstaan: de bij de inlener geldende of wettelijk verplichte beloningsregeling of CAO. Uitzendkrachten die onder de inlenersbeloning vallen hebben dus dezelfde arbeidsvoorwaarden als de werknemers die in vaste dienst zijn bij het inlenende bedrijf. De volgende aspecten vallen onder de inlenersbeloning:
Het bruto loon conform de schaal waarin de werknemer is ingedeeld
ATV / ADV
Toeslagen voor overwerk en onregelmatige uren
Initiële loonsverhogingen, zoals bij inlener bepaald
Onkostenvergoedingen
Periodieken
http://www.payforpeople.n(...)nlenersbeloning.html
Ze kunnen je het denk ik alleen ontzeggen als ze een minimale reisafstand (meestal >10 km) hebben ingesteld.quote:Reiskosten
De uitzendkracht of gedetacheerde heeft recht op dezelfde onkostenvergoedingen als de vaste werknemers van de inlener, voor zover deze fiscaal niet belast zijn. Dat geldt ook voor de reiskostenvergoeding. Die moet dus maximaal ¤ 0,19 per kilometer zijn of de kosten van het OV. Lees hierover meer op de Loonwijzer-pagina over de reiskostenvergoeding.
http://www.loonwijzer.nl/(...)ontracten#reiskosten
Volgens mij is dit niet het geval aangezien een collega van mij die in mijn straat woont dit wel krijgt. Hij is in dienst bij de opdrachtgever.quote:Op maandag 29 juni 2015 14:54 schreef LTVDK het volgende:
Uit de ABU-CAO
[..]
Ze kunnen je het denk ik alleen ontzeggen als ze een minimale reisafstand (meestal >10 km) hebben ingesteld.
Het staat in de wijzigingen die ik opnieuw heb moeten tekenen om nog voor het uitzendbureau te mogen werken.quote:Op maandag 29 juni 2015 15:00 schreef hottentot het volgende:
Ja je hebt er recht, en om het voor te zijn, ja de klant mag jou er deze week zonder opgaaf van reden uittrappen.
Dat is altijd het lastige met dit soort dingen. Het is altijd een beetje balanceren tussen waar je recht op hebt en wat je ook daadwerkelijk binnen denkt te kunnen halen.
Maar als jij zwart op wit hebt staan dat je hier recht op hebt, dan kun je dit met terugwerkende kracht gaan opeisen, kun je ook doen als je tegen het einde van je periode daar aanloopt.
Heb je al een rechtsbijstandverzekering?
Met de opdrachtgever heb je niets nodig, je werkgever is het uitzendbureau en daar dien je het geld te halen.quote:Op maandag 29 juni 2015 15:04 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Het staat in de wijzigingen die ik opnieuw heb moeten tekenen om nog voor het uitzendbureau te mogen werken.
Ik heb ze er toen inderdaad naar gevraagd, eerst was de reactie dat ik het niet nodig had, daarna hoe ik aan die info kwamen daarna dat ik het niet krijg.
Omdat de opdrachtgever al een bedrag per uur betaald aan het uitzendbureau maak ik mij eerder zorgen om niet meer ingeroosterd te woorden door hun. Ik heb geen rechtsbijstand verzekering.
Ik weet niet zo goed hoe ik dit moet aanpakken.
Jaaahquote:Op maandag 29 juni 2015 15:06 schreef Yasmin23 het volgende:
Ik ben wel aangesloten bij de de vakbond van de FNV. Zouden zij eventueel kunnen helpen?
Dat is wel erg veel gedoe voor reiskostenvergoedingquote:Op maandag 29 juni 2015 15:09 schreef hottentot het volgende:
[..]
Met de opdrachtgever heb je niets nodig, je werkgever is het uitzendbureau en daar dien je het geld te halen.
Als jij ergens recht op hebt en zij weigeren toch te betalen.
Dan is het even heel super simpel gesteld als volgt:
1. Brieven sturen en manen op betaling van vergoedingen waar je recht op hebt.
2. Kort geding
3. Geld krijgen en proceskosten (hoogste waarschijnlijk) vergoed krijgen als je gelijk blijkt te hebben.
4. Zeer waarschijnlijk een nieuwe werkgever zoeken.
Ik weet niet of het conflict nu al zover is gevorderd dat een rechtsbijstand verzekering dit nog op zal pakken, dat weten anderen hier beter.
De vraag is alleen of het dat allemaal waard is vanwege een kleine reiskostenvergoeding ...quote:Op maandag 29 juni 2015 15:09 schreef hottentot het volgende:
[..]
Met de opdrachtgever heb je niets nodig, je werkgever is het uitzendbureau en daar dien je het geld te halen.
Als jij ergens recht op hebt en zij weigeren toch te betalen.
Dan is het even heel super simpel gesteld als volgt:
1. Brieven sturen en manen op betaling van vergoedingen waar je recht op hebt.
2. Kort geding
3. Geld krijgen en proceskosten (hoogste waarschijnlijk) vergoed krijgen als je gelijk blijkt te hebben.
4. Zeer waarschijnlijk een nieuwe werkgever zoeken.
Ik weet niet of het conflict nu al zover is gevorderd dat een rechtsbijstand verzekering dit nog op zal pakken, dat weten anderen hier beter.
Nee dat is het niet waard natuurlijk. Maar mocht ik er dus wel recht op hebben dan is dit natuurlijk gewoon irritant.quote:Op maandag 29 juni 2015 15:11 schreef LTVDK het volgende:
[..]
De vraag is alleen of het dat allemaal waard is vanwege een kleine reiskostenvergoeding ...
Dat is een afweging die TS zelf zal moeten maken.quote:Op maandag 29 juni 2015 15:11 schreef LTVDK het volgende:
[..]
De vraag is alleen of het dat allemaal waard is vanwege een kleine reiskostenvergoeding ...
Het is wel riskant natuurlijk. Maar je kunt beter even de vakbond bellen, die kunnen misschien wel contact opnemen met het uitzendbureau zodat jouw naam er niet aan verbonden zit.quote:Op maandag 29 juni 2015 15:15 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Nee dat is het niet waard natuurlijk. Maar mocht ik er dus wel recht op hebben dan is dit natuurlijk gewoon irritant.
De tweede vraag is vervolgens wanneer het dat allemaal wél waard is; overuren niet uitbetaald? Of een half maandsalaris?quote:Op maandag 29 juni 2015 15:11 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Dat is gelukkig niet het geval. Deze opdrachtgever betaald dus reiskostenvergoeding. Een salarisstijging met elk jaar dat je er werkt en een jaarlijkse winst uitkering. Hier heb ik dus als ik het goed begrijp recht op.quote:Op maandag 29 juni 2015 15:22 schreef r_one het volgende:
[..]
De tweede vraag is vervolgens wanneer het dat allemaal wél waard is; overuren niet uitbetaald? Of een half maandsalaris?
Ja dat is de vervelende 'macht' van uitzendbureaus, zodra je vragen gaat stellen en je ze wijst op hun plichten, bestaat er de kans dat ze je gaan pesten door je minder in te roosteren. Daarom zei ik net dat je zoiets beter via een vakbond kunt regelen, dan blijft je naam buiten schot en help je er ook gelijk anderen mee die met hetzelfde dilemma zitten.quote:Op maandag 29 juni 2015 15:22 schreef r_one het volgende:
[..]
De tweede vraag is vervolgens wanneer het dat allemaal wél waard is; overuren niet uitbetaald? Of een half maandsalaris?
Daarom heb ik ook verder niks meer gezegd :pquote:Op maandag 29 juni 2015 15:28 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Ja dat is de vervelende 'macht' van uitzendbureaus, zodra je vragen gaat stellen en je ze wijst op hun plichten, bestaat er de kans dat ze je gaan pesten door je minder in te roosteren. Daarom zei ik net dat je zoiets beter via een vakbond kunt regelen, dan blijft je naam buiten schot en help je er ook gelijk anderen mee die met hetzelfde dilemma zitten.
Ik heb gebeld. Ik heb er inderdaad recht op. Al zelfs na 26 weken daar te hebben gewerkt. Werk er nu bijna 2 jaar. Zij adviseren om dus schriftelijk aan het uitzendbureau dit kenbaar te maken met een verwijzing naar het juiste artikel.quote:Op maandag 29 juni 2015 15:16 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dat is een afweging die TS zelf zal moeten maken.
Maar zoals boven gesteld, ze zou het beste even een telefoontje aan de bond moeten wagen.
Zal al met al toch wel om een hoop geld dan?quote:Op maandag 29 juni 2015 15:54 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Ik heb gebeld. Ik heb er inderdaad recht op. Al zelfs na 26 weken daar te hebben gewerkt. Werk er nu bijna 2 jaar. Zij adviseren om dus schriftelijk aan het uitzendbureau dit kenbaar te maken met een verwijzing naar het juiste artikel.
Mochten zij hier dan niets mee doen dan kan de bond mij verder helpen.
De kortste route is 6 km geloof ik. Een korte berekening met een gemiddelde van 4 dagen over 1.5 jaar is 711 euro geloof ik. Als je 19 cent per km doet.quote:Op maandag 29 juni 2015 15:57 schreef hottentot het volgende:
[..]
Zal al met al toch wel om een hoop geld dan?
Even ter indicatie, hoeveel kilometer is een enkele afstand?
Opkomen voor je rechten lijkt mij, tenzij je je werkgever dit geld wil schenken omdat er een kans is dat je er minder verdiensten gaat krijgen. Maar dan ook niet meer zeuren denk ik, want het is een keuze die jijzelf maakt.quote:Op maandag 29 juni 2015 15:56 schreef Yasmin23 het volgende:
Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik nu moet doen. Hopelijk heeft iemand advies?
Het is ook 19ct/km of is dat een aanname, kan namelijk net zo goed 15ct/km zijn.quote:Op maandag 29 juni 2015 15:58 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
De kortste route is 6 km geloof ik. Een korte berekening met een gemiddelde van 4 dagen over 1.5 jaar is 711 euro geloof ik. Als je 19 cent per km doet.
Zou het niet met zekerheid durven te zeggen. Als het 15 cent is dan is het natuurlijk minderquote:Op maandag 29 juni 2015 15:59 schreef hottentot het volgende:
[..]
Het is ook 19ct/km of is dat een aanname, kan namelijk net zo goed 15ct/km zijn.
Ik heb het voordeel dat ik gezien mijn vakgebied binnen een week een nieuwe baan zou hebben.quote:Op maandag 29 juni 2015 16:02 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Zou het niet met zekerheid durven te zeggen. Als het 15 cent is dan is het natuurlijk minder![]()
Zou jij hier achteraan gaan?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |