abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_153913244
Ik ben aan mijn boot bezig en hier zit nogal wat laswerk aan ivm met een nieuwe schroefaskoker (PTA / [PROJECT] Opknappen Ten Broeke kruiser (boot))

Nu had mijn vader een lasapparaat al eens gekocht en nog nooit gebruikt, het is een FERM WEM1042, tot 100 ampere.

Ik wil dus niet zelf aflassen, maar alleen hechten, dus b.v. iets goed afstellen, en dan hechten dat het een stevig geheel is en dan door een lasser laten aflassen.
Maar ik krijg dat eigenlijk niet voor elkaar.

Ik las met FERM elektrodes, 2,6mm @90 ampere voor 3mm schoon staal.
Volgens mijn zijn het 6012 rutiel elektrodes.

Ik heb verschillende standen geprobeerd maar het aanstrijken gaat voor geen meter, en als hij begint dan trek ik wel snel een beetje terug maar vaak plakt hij dan weer.
Gaat het lassen wel goed en leg ik een klein hechtje dan lijkt het niet stevig te zijn.

Nu las ik ook met een handkap en dat vind ik niet ideaal.
Ik denk dat ik het wel een beetje kan, heb het tenslotte op de LTS geleerd 15 jaar geleden en heb ook voor mijn werk MIG gelast, best veel zelfs nog.

Maar het beginnen gaat gewoon echt kut, soms moet ik wel 10keer aantikken voordat ik een vonkje krijg.
Staal is schoon en massa zit ook op een schoon punt.

Loont het de moeite om een automatische kap te kopen en een stel professionele elektrode?
Ik weet dat het geen goede trafo's zijn voor die 8 tientjes, maar je moet er toch wel een beetje 3mm staal mee kunnen lassen?

Tips zijn zeer welkom!
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zondag 28 juni 2015 @ 22:08:48 #2
433565 JagerJanssen
Schoap an't drieten
pi_153913436
Hoe oud zijn die elektrodes? En met de allergoedkoopste elektrodes ga je dit soort dingen krijgen (maar weet niet of daar sprake van is).
Ik wil niet opscheppen maar ik doe het toch maar even.
pi_153913622
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2015 22:08 schreef JagerJanssen het volgende:
Hoe oud zijn die elektrodes? En met de allergoedkoopste elektrodes ga je dit soort dingen krijgen (maar weet niet of daar sprake van is).
Geen idee, maar ze zaten luchtdicht verpakt en zijn een maand geleden gekocht.
Het zijn Ferm elektrodes, bouwmarkt spul dus.
pi_153913754
Hoe hoog heb je hem staan?
pi_153913843
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2015 22:17 schreef hoas het volgende:
Hoe hoog heb je hem staan?
Laatste keer op 90 ampere.
Ik heb het ook nog lager geprobeerd, maar daar wordt het duidelijk slechter van.
pi_153914141
Ik kan je de omnia panta adviseren. Verkrijgbaar bij de groothandel á ¤15 per doos oid. Ook voor apparaten met lage spanning als die van jou. Die goedkope elektrodes zijn een fiasco.
pi_153914323
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2015 22:03 schreef junkiexp het volgende:
Nu las ik ook met een handkap en dat vind ik niet ideaal.

Loont het de moeite om een automatische kap te kopen en een stel professionele elektrode?
Die handkappen is sowieso rommel, helemaal als je boven je hoofd aan het werk bent met electrode.
Met een lashelm heb je tenminste 1 hand vrij om jezelf een beetje steun en houvast te geven.
Ook kun je met die vrije hand de electrode desnoods een beetje sturen.
Een automatische lashelm is niet perse noodzakelijk, maar wel verrekte makkelijk, helemaal bij electrode lassen als je aan het zwabberen bent om een begin te krijgen. En die dingen kosten ook geen drol meer.
Ik zie ze al voor ¤20/25 (ex verzend) op Marktplaats staan http://www.marktplaats.nl(...)sortOrder=increasing

Is er op die werf/jachthaven niet iemand van wie je een paar fatsoenlijke electroden kan regelen ?, misschien lukt het daar wel mee.
pi_153914562
Bedankt beide, ik ga dan sowieso een automatische helm aanschaffen, ik zag ze inderdaad al rond de 3 tientjes.
Dan een flink pak met goede electrodes en dan eens kijken hoe het gaat.

Ik snap wel dat zo'n Ferm trafo niks voorstelt, maar het moet toch mogelijk zijn om daar een las mee te leggen.
pi_153914832
Ik ben benieuwd naar je vorderingen! Bij mij ging het precies andersom en je verhalen doen met denken aan m'n lasavonturen van 15 jaar geleden. Ook met zo'n trafootje. Dramatisch. Ondertussen gebruik ik mig en gaat het stukken beter, maar ik ben soms nog wel eens benieuwd of ik met de kennis van nu toch wel met zo'n ferm uit de voeten zou kunnen.
  zondag 28 juni 2015 @ 22:57:16 #10
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_153914880
quote:
2s.gif Op zondag 28 juni 2015 22:46 schreef junkiexp het volgende:
Dan een flink pak met goede electrodes
Zorg vooral dat je ze niet op een onverwarmde klamme plek legt.. dat is funest voor elektroden..
En als de rest (zowel massa op werkstuk als op de trafo aansluiting) goed is en je werkstuk goed schoon is, zijn het vochtige elektroden (die dingen trekken vocht aan als de pest)

Ik gebruik ook nog gewoon een oude laskap met kleppie, dat gaat ook prima..

Protip: als het echt niet wil en het moet toch, kun je ook een elektrode doormidden knippen, dan heb je iets meer vaste hand bij het starten

[ Bericht 9% gewijzigd door Zolderkamer op 28-06-2015 23:04:07 ]
pi_153915054
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2015 22:57 schreef Zolderkamer het volgende:
Ik gebruik ook nog gewoon een oude laskap met kleppie, dat gaat ook prima..
Als het een "kleppie" heeft dan bedoel je denk ik een lashelm ?
Dat is altijd nog beter dan een handkap.
Ik heb tenminste nog weinig handkappen gezien met een "kleppie"
  zondag 28 juni 2015 @ 23:06:19 #12
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_153915180
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2015 23:02 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Als het een "kleppie" heeft dan bedoel je denk ik een lashelm ?
Dat is altijd nog beter dan een handkap.
Ik heb tenminste nog weinig handkappen gezien met een "kleppie"
Klopt.. een kap met een soort kruisband over je hoofd (dus een petje achterstevoren op is wel handig :X )

Heb ook wel een handkap die ik vaak ff pak, ligt net aan de situatie..
pi_153919503
Of een automatische laskap of een handkap makkelijker is, verschilt per persoon. Ik las al mij hele leven met een handkap. Heb ook een automatische kap gehad maar werd gek van dat ding. Het is niet dat het een of het ander beter is, het heeft namelijk niks met je las te maken en het is zeker niet de oorzaak van jouw probleem. Daarnaast moet met een ferm lasapparaat prima te lassen zijn, het is niks meer dan een gelijkrichter. Wel heeft hij niet teveel ampere, een ampere of 40 meer zou ideaal zijn om dan ook drie en een kwart te kunnen lassen.
pi_153919867
Als je elektrode niet wil vonken, knip er een stukje af, dat helpt vaak.
En niet proberen te tikken om contact te maken, een slepende beweging helpt tegen het verbreken van het contact.
(geen expert, maar had last van hetzelfde)
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_153923643
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2015 04:31 schreef Benoves het volgende:
Het is niet dat het een of het ander beter is, het heeft namelijk niks met je las te maken en het is zeker niet de oorzaak van jouw probleem.
Het is misschien niet de hoofdoorzaak, maar het helpt ook niet mee.
Als je niet fatsoenlijk ziet wat je aan het doen bent, dan helpt dat ook niet.

En wat dedodo zegt: slepen ipv tikken helpt ook wel.
  dinsdag 30 juni 2015 @ 18:26:45 #16
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_153957910
Zorg voor een degelijke stroomkabel richting jouw lasapparaat. Een 3x0,75mm2 kabeltje van de hema gaat zelfs de meest professionele machine van over z'n nek.
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
pi_154433412
@ Boertie, ik weet uit mijn hoofd niet wat er voor kabel aanzit maar het is sowieso geen 3x0,75mm kabel.
Ik denk eerder 3x1,5mm.

En ik heb geen direct stroompunt maar ik zit vast aan een paddenstoel die een meter of 5 verder staat.
Daar zit ik verbonden met een haspel van 3x2,5mm.

Gisteren een pak elektrodes gekocht van Welco, en een set lashandschoenen.
Kap laat ik nog heel even voor wat het is, vandaag ga ik het weer proberen.
Bedankt allemaal voor de tips en ik laat het weten.
pi_154433931
Ik zou toch een lashelm kopen als ik jou was, het hoeft niet eens een automatische zijn (al kosten die ook geen drol meer).
Dan heb je tenminste 1 hand vrij voor steun.
  zaterdag 18 juli 2015 @ 09:45:37 #19
29071 Archie
Wegmisbruiker ;)
pi_154434007
Ok las je op de plus of de min?
Wat voor amperage staat er op het pakje electroden aangegeven?
Laag vliegen is ook een kunst!!!
pi_154445046
@Bluemoon23, Ja dat ga ik ook wel doen, zal er eentje bestellen.
@Archie, geen idee, op mijn trafo heb ik geen keuze daarin.
60-100 ampere, ik las nu op 90 ampere.

Het ging met de nieuwe elektroden een heel stuk beter, ook heb ik een tip gehad van een collega watersporter en dat ging een stuk beter.
Ik richtte de tip van de elektrode recht op het staal, maar als je een beetje onder een hoek aantikt blijft hij minder snel kleven.

Morgen weer verder oefenen :)
pi_154446428
Komt wel goed! Al doende leert men.
Laat die handjes wapperen!
pi_154797911
volgens mijn pa (zijn halve leven prof lasser geweest in de scheepsbouw) las je op te weinig stroom

volgens hem moet je op 125 amp lassen met die 2.5mm electrode

maar goed dat verteld hij mij...
  zaterdag 1 augustus 2015 @ 00:53:34 #23
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_154810158
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 17:36 schreef tntkiller het volgende:
volgens mijn pa (zijn halve leven prof lasser geweest in de scheepsbouw) las je op te weinig stroom

richtwaardes om te lassen staan vaak op het pak elektrodes
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_154813049
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 17:36 schreef tntkiller het volgende:

een proflasser in de scheepsbouw gebruikt wss ook 3 en een kwart elektroden. Dan klopt die waarde wel, bij 2,5 normaal te hoog
pi_154813083
voor hechtwerk zou ik het amperage een stukkie hoger zetten. 120 dan gaat het aanstrijken al een stukje makkelijker en dan 2 of 3 sec doorbakken dan heb je een goede hecht

voor de tweede hecht als je electrode al een beetje beschadigt is pak je de punt beet met handschoenen en draai je een beetje van de mantel weg zodat de binnendraad weer zichtbaar word
dan strijkt het weer aan als een verse electrode :)

ps:) houd je stroomkabel zo kort mogelijk en rol alles uit als het op een haspel zit
pies on joe toe
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')