Ik ben aan mijn boot bezig en hier zit nogal wat laswerk aan ivm met een nieuwe schroefaskoker (
PTA / [PROJECT] Opknappen Ten Broeke kruiser (boot))
Nu had mijn vader een lasapparaat al eens gekocht en nog nooit gebruikt, het is een FERM WEM1042, tot 100 ampere.
Ik wil dus niet zelf aflassen, maar alleen hechten, dus b.v. iets goed afstellen, en dan hechten dat het een stevig geheel is en dan door een lasser laten aflassen.
Maar ik krijg dat eigenlijk niet voor elkaar.
Ik las met FERM elektrodes, 2,6mm @90 ampere voor 3mm schoon staal.
Volgens mijn zijn het 6012 rutiel elektrodes.
Ik heb verschillende standen geprobeerd maar het aanstrijken gaat voor geen meter, en als hij begint dan trek ik wel snel een beetje terug maar vaak plakt hij dan weer.
Gaat het lassen wel goed en leg ik een klein hechtje dan lijkt het niet stevig te zijn.
Nu las ik ook met een handkap en dat vind ik niet ideaal.
Ik denk dat ik het wel een beetje kan, heb het tenslotte op de LTS geleerd 15 jaar geleden en heb ook voor mijn werk MIG gelast, best veel zelfs nog.
Maar het beginnen gaat gewoon echt kut, soms moet ik wel 10keer aantikken voordat ik een vonkje krijg.
Staal is schoon en massa zit ook op een schoon punt.
Loont het de moeite om een automatische kap te kopen en een stel professionele elektrode?
Ik weet dat het geen goede trafo's zijn voor die 8 tientjes, maar je moet er toch wel een beetje 3mm staal mee kunnen lassen?
Tips zijn zeer welkom!
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019