Dat is te weinig, het zand dient voor afvoer van vocht anders vriest in de winter alles omhoog en scheef, en moet je iedere keer opnieuw leggen.quote:Op zondag 28 juni 2015 14:50 schreef Barrah het volgende:
Onder een terras of pad is een zandlaag van 10cm voldoende. Als de bestaande ondergrond uit witzand bestaat kun je die (deels) hergebruiken.
Onder een oprit is naast zand ook een laag menggranulaat en eventueel hieronder een laag wegendoek aan te bevelen. Zeker als je te maken hebt met een slappe bodem helpt dit verzakkingen en sporen in je bestrating voorkomen.
Let bij een oprit wel op dat de bestrating geschikt is om met een auto over te rijden. Tegels van 3,5 cm dik lijken me aan de dunne kant.
Over die 10cm zijn de meningen dan verdeeld. Meer is absoluut beter, zeker als je op grond zit die slecht draineert zoals klei, maar met 10cm hoef je echt niet "iedere keer opnieuw te leggen". Voor afvoer van water is goed afschot en waar het water daarna heen kan veel belangrijker.quote:Op zondag 28 juni 2015 15:36 schreef hoas het volgende:
[..]
Dat is te weinig, het zand dient voor afvoer van vocht anders vriest in de winter alles omhoog en scheef, en moet je iedere keer opnieuw leggen.
Kun je een foto plaatsen?quote:Op zondag 28 juni 2015 14:59 schreef lindaOZ het volgende:
Tsja, de bestaande grond is lang niet zo 'wit" als wit zand. Het is een beetje grijzig, zanderige aarde. Valt dit ook onder de categorie zand?
ik heb mijn terras in een klein laagje cement gelegd. Maar om een andere reden: Mieren kunnen er niet doorheen. Hiervoor moest ik elk jaar mierenvergif strooien. Nu niet meer.quote:Op donderdag 2 juli 2015 08:30 schreef Bart445 het volgende:
Heb weleens gehoord dat je een beetje cement door het zand kan vermengen tegen het verzakken...
Weet niet wat hier waar van is.
Met of zonder cement,als het zakt dan zakt het net zo hard.Zou het zelfs afraden want als je de boel weer gaat veranderen ofzo heb je alleen maar meer (hak)werk .quote:Op donderdag 2 juli 2015 08:30 schreef Bart445 het volgende:
Heb weleens gehoord dat je een beetje cement door het zand kan vermengen tegen het verzakken...
Weet niet wat hier waar van is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |