abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_153902239
Hallo,

Wij willen ons terras betegelen met een 60x60x3.7 tegel. Ik vraag me af hoeveel zand ik hieronder zal leggen. Hangt dit niet van je huidige ondergrond af? Dit is namelijk GEEN klei grond maar al een mix van aard/zand. Zorgt dit ook al niet voor extra stabiliteit?
En klopt het dat ik straatzand nodig heb?

Tevens willen we een oprit aanleggen. Dit wordt een oprit van 6.3x3 m dus de auto (gewone middelmaat auto) kan maar op 1 manier geparkeerd worden. Zal een onderlaag van 30cm voldoende zijn en heb ik hier anders dan straatzand voor nodig? Ik begrijp dat hoe dikker de laag (en zelfs met een puinlaag), des te beter. Maar wil het wel realistisch houden gezien het afgraven en storten al erg veel werk is.
pi_153902339
Die eerste ligt aan het soort tegel, normale steen of keramiek?

Bij oprit wel gebroken puin eronder gooien tegen verzakken!
pi_153902434
Ik heb het laten doen 30 cm puin aantrillen en 20 cm straatzand aantrillen
  zondag 28 juni 2015 @ 14:50:45 #4
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_153902756
Onder een terras of pad is een zandlaag van 10cm voldoende. Als de bestaande ondergrond uit witzand bestaat kun je die (deels) hergebruiken.

Onder een oprit is naast zand ook een laag menggranulaat en eventueel hieronder een laag wegendoek aan te bevelen. Zeker als je te maken hebt met een slappe bodem helpt dit verzakkingen en sporen in je bestrating voorkomen.

Let bij een oprit wel op dat de bestrating geschikt is om met een auto over te rijden. Tegels van 3,5 cm dik lijken me aan de dunne kant.
pi_153902923
Het gaat om betontegels met een toplaag. (geotop ardesia)

De stenen onder de oprit zijn wel dik. Deze zijn 6cm.

Tsja, de bestaande grond is lang niet zo 'wit" als wit zand. Het is een beetje grijzig, zanderige aarde. Valt dit ook onder de categorie zand?
pi_153903613
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2015 14:50 schreef Barrah het volgende:
Onder een terras of pad is een zandlaag van 10cm voldoende. Als de bestaande ondergrond uit witzand bestaat kun je die (deels) hergebruiken.

Onder een oprit is naast zand ook een laag menggranulaat en eventueel hieronder een laag wegendoek aan te bevelen. Zeker als je te maken hebt met een slappe bodem helpt dit verzakkingen en sporen in je bestrating voorkomen.

Let bij een oprit wel op dat de bestrating geschikt is om met een auto over te rijden. Tegels van 3,5 cm dik lijken me aan de dunne kant.
Dat is te weinig, het zand dient voor afvoer van vocht anders vriest in de winter alles omhoog en scheef, en moet je iedere keer opnieuw leggen.
  zondag 28 juni 2015 @ 17:05:43 #7
422610 Barrah
pi_153905541
quote:
1s.gif Op zondag 28 juni 2015 15:36 schreef hoas het volgende:

[..]

Dat is te weinig, het zand dient voor afvoer van vocht anders vriest in de winter alles omhoog en scheef, en moet je iedere keer opnieuw leggen.
Over die 10cm zijn de meningen dan verdeeld. Meer is absoluut beter, zeker als je op grond zit die slecht draineert zoals klei, maar met 10cm hoef je echt niet "iedere keer opnieuw te leggen". Voor afvoer van water is goed afschot en waar het water daarna heen kan veel belangrijker.
  zondag 28 juni 2015 @ 17:09:09 #8
422610 Barrah
pi_153905622
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2015 14:59 schreef lindaOZ het volgende:
Tsja, de bestaande grond is lang niet zo 'wit" als wit zand. Het is een beetje grijzig, zanderige aarde. Valt dit ook onder de categorie zand?
Kun je een foto plaatsen?
En hoe dik is de laag?

Witzand wordt na verloop van tijd grijs door vervuiling. Je kunt dan ook meer last van onkruid krijgen tussen de bestrating. Als het echter een mooie verdichte laag is geworden door de jaren heen is dat weer een argument om het juist te laten liggen.

Of jouw 'zand' geschikt is durf ik met deze informatie niet te zeggen.
pi_153920197
hoi Barrah,

Dit is een foto van het zand. Ik hoop dat je het hierop kunt zien.

Linda
pi_153920218
Denk niet dat de vorige foto goed is aangekomen.
De foto kan je als het goed is via deze link zien

https://www.dropbox.com/s/tujyer07asrxzg0/zand.jpg?dl=0
  maandag 29 juni 2015 @ 12:24:52 #11
422610 Barrah
pi_153923155
De grond op de foto zou ik 'aarde' noemen. Wel zodanig droog en arm dat je het zou moeten verbeteren om er iets in te laten groeien. Maar dat maakt het nog geen zand.

Ik zou het 10-15 cm afgraven (let wel: hier nog de dikte van je bestrating bij optellen) en er mooi schoon ophoogzand of straatzand ingooien.
pi_153986828
Top bedankt voor de adviezen!
pi_153997288
Heb weleens gehoord dat je een beetje cement door het zand kan vermengen tegen het verzakken...

Weet niet wat hier waar van is.
pi_153999719
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2015 08:30 schreef Bart445 het volgende:
Heb weleens gehoord dat je een beetje cement door het zand kan vermengen tegen het verzakken...

ik heb mijn terras in een klein laagje cement gelegd. Maar om een andere reden: Mieren kunnen er niet doorheen. Hiervoor moest ik elk jaar mierenvergif strooien. Nu niet meer.
Geen dank voor mijn genade.
pi_154005937
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2015 08:30 schreef Bart445 het volgende:

Met of zonder cement,als het zakt dan zakt het net zo hard.Zou het zelfs afraden want als je de boel weer gaat veranderen ofzo heb je alleen maar meer (hak)werk . :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')