abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_153898002
Is dat nog te gebruiken?
Het gekke is, het ruikt nog goed en het ziet er nog hetzelfde uit.
(Was onaangebroken)

Leek mij dat zoiets snel zou bederven namelijk.
  zondag 28 juni 2015 @ 11:18:55 #2
443405 BaardaapAd
hasa diga eebowai
pi_153898759
De houdbaarheidsdatum op een product is afhankelijk van verschillende factoren; soms is het een wettelijk voorschrift, soms is het een fabrikant die op zeker speelt, soms is het enkel en alleen een kwestie van 'je moet er toch íets op zetten qua datum' (vacuüm verpakte koffie bijvoorbeeld; in feite oneindig houdbaar zolang het vacuüm niet verbroken is).

Monchou is ONGEOPEND maanden houdbaar (want; gepasteuriseerd en aseptisch verpakt). Nu je er aan geroken hebt zal het snel gaan bederven!
De tijd is een rivier waarin álles verzuipt.
  zondag 28 juni 2015 @ 14:39:11 #3
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_153902570
Is het je waard voor een paar euro het risico van een flinke voedselvergiftiging op te lopen i.p.v. een nieuw pakje te kopen?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_153903787
Rauwe kaas... meh, zou het gewoon niet doen.
  Moderator zondag 28 juni 2015 @ 15:49:26 #5
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_153903875
quote:
11s.gif Op zondag 28 juni 2015 14:39 schreef golfer het volgende:
Is het je waard voor een paar euro het risico van een flinke voedselvergiftiging op te lopen i.p.v. een nieuw pakje te kopen?
Dit
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_153905295
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2015 11:18 schreef BaardaapAd het volgende:
De houdbaarheidsdatum op een product is afhankelijk van verschillende factoren; soms is het een wettelijk voorschrift, soms is het een fabrikant die op zeker speelt, soms is het enkel en alleen een kwestie van 'je moet er toch íets op zetten qua datum' [...]
Dit. En aan de voorkant van je hoofd zit een orgaan (Dat je zo te lezen al eerst gebruikt hebt) dat jou vertelt of iets nog veilig is om te eten. Ondanks dat dit orgaan na miljoenen jaren evolutie niet zo ver ontwikkeld is als dat van andere dieren maakt het dit nog niet ongeschikt voor de wat eenvoudigere taken waarvoor dit orgaan bedoeld is (zoals het bepalen of voedsel verrot is).
  zondag 28 juni 2015 @ 16:59:22 #7
443405 BaardaapAd
hasa diga eebowai
pi_153905418
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2015 16:53 schreef RolandArthur het volgende:
(zoals het bepalen of voedsel verrot is).
Ik weet niet ..... er zijn tenslotte heel wat mensen die bepaalde soorten kaas (die letterlijk als een zweetsok stinkt) heerlijk vinden. Eigenlijk is kaas (behalve jonge of jong belegen*) natuurlijk in technische zin verrot, van die schimmelkaas al helemaal.

Feitelijk zou je wijn en bier ook als verrot moeten beschouwen, net als yoghurt enzovoorts.

* kaas maken is een methode uitgevonden om melk te kunnen bewaren, een noodzakelijk kwaad waarmee dus jonge of jong belegen kaas 'gewoon' is
pi_153905646
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2015 16:59 schreef BaardaapAd het volgende:

[..]

Ik weet niet ..... er zijn tenslotte heel wat mensen die bepaalde soorten kaas (die letterlijk als een zweetsok stinkt) heerlijk vinden. Eigenlijk is kaas (behalve jonge of jong belegen*) natuurlijk in technische zin verrot, van die schimmelkaas al helemaal.

Feitelijk zou je wijn en bier ook als verrot moeten beschouwen, net als yoghurt enzovoorts.

* kaas maken is een methode uitgevonden om melk te kunnen bewaren, een noodzakelijk kwaad waarmee dus jonge of jong belegen kaas 'gewoon' is
Misschien heb ik een verkeerde term gebruikt. Niet elk ¨rottingsproces¨ is hetzelfde. Toen mijn experiment met het fermenteren van chilipepers mis ging was mijn neus zeer goed in staat om het verschil te herkennen tussen lactobacillus en wat er dan ook aan vreemde infectie aanwezig was. Als er op voorhand een stof in zit die je niet kan waarnemen (aflatoxines op pindas b.v.) dan doe je er toch niets tegen. Als je het zelf verpakt (wecken etc.) weet je ook wel wat de risico´s zijn.

In dit geval (ongeopende verpakking, veilig verpakt, ruikt nog zoals het hoort te ruiken) zou het vrij snel duidelijk moeten zijn.
  zondag 28 juni 2015 @ 17:12:13 #9
443405 BaardaapAd
hasa diga eebowai
pi_153905700
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2015 17:09 schreef RolandArthur het volgende:
In dit geval (ongeopende verpakking, veilig verpakt, ruikt nog zoals het hoort te ruiken) zou het vrij snel duidelijk moeten zijn.
Ja, dat zou je denken hé. Maar euh .... je herinnert je dat zwangere vrouwen een paar jaar geleden gewaarschuwd werd géén zachte Franse kaas te eten? Brie en dat soort spul? Listeria, geloof ik, was / is daarbij een risico dat je dus niet ruikt.
pi_153905823
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2015 17:12 schreef BaardaapAd het volgende:

[..]

Ja, dat zou je denken hé. Maar euh .... je herinnert je dat zwangere vrouwen een paar jaar geleden gewaarschuwd werd géén zachte Franse kaas te eten? Brie en dat soort spul? Listeria, geloof ik, was / is daarbij een risico dat je dus niet ruikt.
Je kunt ook teveel beren op de weg zien. Zeker in dit geval zou Listeria niet een risico zijn: Hoe langer over datum hoe duidelijker de besmetting zou moeten zijn en deze besmetting zou niet voor moeten kunnen komen in het product waar TS het over heeft.
pi_153906159
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2015 17:12 schreef BaardaapAd het volgende:

[..]

Dat is alleen bij rauwmelkse zachte kaas, en in Frankrijk laten zwangere vrouwen die echt niet staan.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')