Over een maandje ga ik met de auto naar Scandinavië, een maand later gaan mijn ouders naar Turkije (weliswaar met het vliegtuig, maar ze zullen een auto gebruiken in Turkije). Ik wil een navigatiesysteem dat in beide gevallen te gebruiken is, en daarnaast ook in Nederland bruikbaar is.
Ik heb gekeken naar de standalone navigatiesystemen (zoals TomTom), maar ik wil niet afhankelijk zijn van een fabrikant en heb liever iets dat multifunctioneel is. Ik heb liever een (betrouwbare) smartphone, die je naast autonavigatie voor meerdere zaken kunt inzetten.
Wat moet het kosten en wat moet het kunnen?
- Max rond de 100 euro.
- Betrouwbare GPS-chip, dus 'instant' GPS-fix.
- Moet werken in Europa (inc. Turkije).
- Kaarten moeten (gratis!) geüpdatet kunnen worden.
- iPhones vallen af. Buiten budget.
- BlackBerrys vallen af. Buiten budget.
- Android is een optie.
- Windows (Phone) is een optie.
Ik heb kortgeleden een Lumia 532 gekocht met Windows Phone 8.1 voor 55 euro bij de Kruidvat. Op dit toestel kon ik Nokia HERE Drive+ gebruiken; deze voldeed op zich, maar had 1 tekortkoming: ik kon de kaarten niet opslaan op de microSD-kaart. Het toestelgeheugen (8 GB) kwam tekort.
Ik neig weer naar een Lumia, maar ik ben bang dat ik de beperking (kaarten niet op kunnen slaan op microSD-kaart) bij alle Lumia's heb. Is dit zo? Zo niet, welke Lumia is dan wel geschikt? Ik vond de GPS-fix subliem.
Een andere optie is een Android-toestel (Android 4.4+). Voordeel is dat ik naast Nokia HERE Drive+ ook OsmAnd(+) kan gebruiken, en dus twee navigatie-apps heb. Nadeel is echter dat ik bang ben dat een budgettoestel met Android geen betrouwbare GPS-chip heeft. Heb een China-phone, duurt soms tientallen minuten voor een fix. Ook bij een oude HTC Desire HD duurt het lang om een GPS-fix te krijgen.
Dus... Welk toestel zouden jullie aanraden?
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-06-2015 09:45:21 ]