Niet kitten... Kit hecht niet goed op olie dus dat zal geen succes worden. Water kruipt er onder en gaat schimmelen. Als je geen tegels op de achterwand hebt en het hout gaat werken trekt de kit de latex los. En ik neem aan dat de voor de L werkbladverbinders hebt, dus daar zal geen noemenswaardige naad moeten komen te zitten..quote:Op woensdag 17 juni 2015 10:22 schreef G-NiLES het volgende:
Heb een massief houten werkblad (4cm dik) gemonteerd in de keuken.
Het werkblad is al in de olie gezet (éénmaal in de fabriek, zelf opgeschuurd en nogmaals geolied) en nu ligt het blad los op de kastjes, moet dus nog worden vastgezet.
Ik vraag me af, gaat de kit nu nog een beetje hechten op het blad en de muur?
Het is een L-verbinding dus er gaat sowieso ook één naad hout-op-hout worden gekit.
En welke kit moet er dan worden gebruikt?
Is ook niet echt een kitbare naad. Normaal zou je de afgeronde kant weghalen. Voor de aansluiting wand/blad zou een opstaande rand van het zelfde materiaal het mooist zijn. Normaal kit je met siliconenkit, maar dat hecht niet op olie en als je het blad na het kitten in de olie zet krijg je wegtrekkers omdat olie en siliconen niet samengaan.quote:Op woensdag 17 juni 2015 11:33 schreef G-NiLES het volgende:
De L verbinding zit mooi strak maar geen werkblad verbinding. En er zit aan 1 kant een afgeronde hoek in de L dus zit wel degelijk een naad.
Als ik niet kan je kitten, hoe moet ik anders de naad tussen wand en blad dichten? Kan wel randje nog beetje opschuren en ontvetten met iets..
Opstaande rand vind ik zelf niet zo mooi.quote:Op woensdag 17 juni 2015 13:05 schreef bbtb77 het volgende:
[..]
Is ook niet echt een kitbare naad. Normaal zou je de afgeronde kant weghalen. Voor de aansluiting wand/blad zou een opstaande rand van het zelfde materiaal het mooist zijn. Normaal kit je met siliconenkit, maar dat hecht niet op olie en als je het blad na het kitten in de olie zet krijg je wegtrekkers omdat olie en siliconen niet samengaan.
Je hoeft natuurlijk niets af te dichten.. waar is je wand van gemaakt/mee bekleed?quote:Op woensdag 17 juni 2015 13:24 schreef G-NiLES het volgende:
[..]
Opstaande rand vind ik zelf niet zo mooi.
Hoe moet dit dan worden opgelost? Als het blad geolied wordt geleverd blijf je dit probleem toch altijd houden? Je zal toch moeten afdichten tegen een wandje.
edit; ik zit er aan te denken om een reststukje ook te olien, en daar wat 'dingen' op te proberen, zoals ontvetten met st marc of ammoniak, en eventueel te kitten om de hechting te kunnen zien.
Dat ziet er best interessant uit, en zou inderdaad prima staan. Ga eens verder kijken daarvoor.quote:Op woensdag 17 juni 2015 13:43 schreef MsMessy het volgende:
Is hier geen afsluitprofiel voor? Want alleen kitten lijkt me toch niet echt mogelijk met de olie.
Al contact opgenomen met de producent/leverancier voor ideeën?
Zoiets bijvoorbeeld
http://www.maat-keuken.nl(...)1-P-1-N_art_501.html
Gestuct, daarna met schrobvaste verf een aantal lagen.quote:Op woensdag 17 juni 2015 13:49 schreef bbtb77 het volgende:
[..]
Je hoeft natuurlijk niets af te dichten.. waar is je wand van gemaakt/mee bekleed?
Dan zou ik het blad afplakken met schilderstape, een beetje acrylaatkit in de naad, zoveel mogelijk afstrijken en dan direct nog een keer nastrijken met wat van die verf. Dan tape weghalen. Acrylaatkit zit dan alleen achter het blad, niet er op.quote:Op woensdag 17 juni 2015 14:01 schreef G-NiLES het volgende:
[..]
Gestuct, daarna met schrobvaste verf een aantal lagen.
Acrylaat? Geen http://www.alabastine.nl/product/houtkit-flexibel/ of wat machtpen zei, urethaan?quote:Op woensdag 17 juni 2015 14:10 schreef bbtb77 het volgende:
[..]
Dan zou ik het blad afplakken met schilderstape, een beetje acrylaatkit in de naad, zoveel mogelijk afstrijken en dan direct nog een keer nastrijken met wat van die verf. Dan tape weghalen. Acrylaatkit zit dan alleen achter het blad, niet er op.
Die houtkit is ook acrylkit en moet je eigenlijk ook overschilderen. Urethaan zou misschien kunnen (geen ervaring op olie), maar is wel een crime om strak aan te brengen. Daarbij trekt de kit bij werking van het hout nog steeds je latex van de muur..quote:Op woensdag 17 juni 2015 17:01 schreef G-NiLES het volgende:
[..]
Acrylaat? Geen http://www.alabastine.nl/product/houtkit-flexibel/ of wat machtpen zei, urethaan?
Als je zorgt dat de kit alleen tussen het blad en de muur zit en je schilderd dit netjes mee kan er weinig gebeuren.. Neem aan dat de achterkant van het blad niet in de olie staat?quote:Op woensdag 17 juni 2015 21:35 schreef G-NiLES het volgende:
Ik heb een spare stukje geolied vanmiddag en zojuist een streepje acrylaat op gedaan. Let's see. Randjes van werkblad kon ik nog wel redelijk opschuren tot verkleuring, dus olie is nog niet zo diep. Morgen verder
heb niet specifiek gezorgd dat daar geen olie zit, zal iets minder dik zijn daar, maar is nog wel geolied ooit natuurlijk.quote:Op donderdag 18 juni 2015 07:16 schreef bbtb77 het volgende:
[..]
Als je zorgt dat de kit alleen tussen het blad en de muur zit en je schilderd dit netjes mee kan er weinig gebeuren.. Neem aan dat de achterkant van het blad niet in de olie staat?
Klopt wel inderdaad, lijnolie wordt naar mate van tijd hard ja.quote:Op donderdag 18 juni 2015 10:21 schreef machtpen het volgende:
De olie moet eerst opdrogen. De olie trekt in het hout en verbind zich daar na verloop van tijd tot een soort van lak/hars.
De besteklade zo laag? Of komt ie later hoger? En zie ik het nu goed, spoelbak en kraan van de IKEA?quote:Op vrijdag 19 juni 2015 09:18 schreef G-NiLES het volgende:
[..]
Klopt wel inderdaad, lijnolie wordt naar mate van tijd hard ja.
Kan wel heel lang duren.
Anyways, wat ik heb gedaan nu:
Omdat het blad iets was ingekort in de diepte had ik twee mooie balken over van het zelfde materiaal. Deze ga ik laten doorzagen en twee mooie plinten van maken.
Randje daarvan kitten en vastzetten. Heb ik ook geen gezeik met het stuucwerk.
[ afbeelding ]
wordt dan zoiets.
Ja het gaat nu ff niet om de indeling, daarom wordt hij ook verbouwd, omdat die indeling klote wasquote:Op vrijdag 19 juni 2015 09:45 schreef Vanillekwark het volgende:
[..]
De besteklade zo laag? Of komt ie later hoger? En zie ik het nu goed, spoelbak en kraan van de IKEA?
Waar is de rest van de keuken van?
De hele keuken? Dat kleine kastje met van die houten kastjes erin is dan zelfgemaakt ofwa?quote:Op vrijdag 19 juni 2015 09:48 schreef G-NiLES het volgende:
[..]
Ja het gaat nu ff niet om de indeling, daarom wordt hij ook verbouwd, omdat die indeling klote was
IKEA idd
You like?quote:Op vrijdag 19 juni 2015 09:49 schreef Vanillekwark het volgende:
[..]
De hele keuken? Dat kleine kastje met van die houten kastjes erin is dan zelfgemaakt ofwa?
Ziet er leuk uit ja. Nette oplossing van IKEA ook zo te horenquote:Op vrijdag 19 juni 2015 10:02 schreef G-NiLES het volgende:
[..]
You like?
Achterliggende verhaal is dat bij de plaatsing door IKEA het niet zo netjes was gegaan en ik een vergoeding heb gehad voor opnieuw aanrechtblad monteren + muurtjes stuucen.
Nieuw aanrechtblad enzo vervolgens zelf gemonteerd (nu mee bezig dus).
Er is ook door wat slimme aanpassingen een kastje links (niejt op foto) bijgekomen, dus dat is wel mooi, kan die besteklade ook naar boven verhuizen.
Jawel, prima service.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 10:05 schreef Vanillekwark het volgende:
[..]
Ziet er leuk uit ja. Nette oplossing van IKEA ook zo te horen
Ik zie 't wel komen, ben benieuwdquote:Op vrijdag 19 juni 2015 17:01 schreef G-NiLES het volgende:
[..]
Jawel, prima service.
En 't wordt mooi. Zal wel pic posten na het weekend, dan is't af.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop