FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Welke stille buitenboordmotor
Revolution-NLmaandag 15 juni 2015 @ 16:44
Ik ben opzoek naar een stille buitenboord motor 15 tot 20pk, idle geluid en geluid tot 50% vermogen moet zo laag mogelijk zijn.

Heeft iemand een suggestie? Op de site van fabrikanten zie ik nergens een DB(A) vermelding staan.
Graag opgesplitst in 2takt en 4takt waarbij ik uiteraard een sterke voorkeur heb voor 4takt.
Elanmaandag 15 juni 2015 @ 16:48
Elektrische motor niks voor jou als geluid zo'n issue is?
Catch22-maandag 15 juni 2015 @ 16:52
Wat mag t kosten?
Pandaplintmaandag 15 juni 2015 @ 17:04
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 16:44 schreef Revolution-NL het volgende:
Ik ben opzoek naar een stille buitenboord motor 15 tot 20pk, idle geluid en geluid tot 50% vermogen moet zo laag mogelijk zijn.

Heeft iemand een suggestie? Op de site van fabrikanten zie ik nergens een DB(A) vermelding staan.
Graag opgesplitst in 2takt en 4takt waarbij ik uiteraard een sterke voorkeur heb voor 4takt.
4 takt 25pk motor teruggeschroefd naar lager vermogen in een bun.
Revolution-NLmaandag 15 juni 2015 @ 17:06
quote:
7s.gif Op maandag 15 juni 2015 16:48 schreef Elan het volgende:
Elektrische motor niks voor jou als geluid zo'n issue is?
Als hulpmotor zeker het overwegen waard. Als hoofd motor (helaas) niet interessant ivm kosten en vermogen.

quote:
1s.gif Op maandag 15 juni 2015 17:04 schreef Pandaplint het volgende:

[..]

4 takt 25pk motor teruggeschroefd naar lager vermogen in een bun.
De motor gaat achter een rib en kan dus niet in een bun.
Scarlet_Dragonflymaandag 15 juni 2015 @ 17:08
Hmmja... Achter een rib.. Dan heb je inderdaad niet de mogelijkheid om een fatsoenlijke accu-bank te gebruiken voor het benodigde vermogen :)
Revolution-NLmaandag 15 juni 2015 @ 17:26
Ik begreep dat de Honda BF15 en BF20 redelijk stil zijn, maar ook hier geen cijfers }:|
Pandaplintmaandag 15 juni 2015 @ 18:23
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 17:06 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Als hulpmotor zeker het overwegen waard. Als hoofd motor (helaas) niet interessant ivm kosten en vermogen.

[..]

De motor gaat achter een rib en kan dus niet in een bun.
Toch wel met nummer en vaarbewijs?
Aangezien er al te veel rubberboottokkies op het water zijn :')
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 17:26 schreef Revolution-NL het volgende:
Ik begreep dat de Honda BF15 en BF20 redelijk stil zijn, maar ook hier geen cijfers }:|
Zo'n 10 jaar terug waren de Honda's inderdaad het stilst. De 2 en 3 cilinders.
Revolution-NLmaandag 15 juni 2015 @ 18:26
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 18:23 schreef Pandaplint het volgende:

[..]

Toch wel met nummer en vaarbewijs?
Aangezien er al te veel rubberboottokkies op het water zijn :')

[..]

Zo'n 10 jaar terug waren de Honda's inderdaad het stilst. De 2 en 3 cilinders.
Vaarbewijs heb ik al een aantal jaar geleden behaald. Lijkt mij verder ook niet relevant in dit topic ;)
the85mcdinsdag 16 juni 2015 @ 07:18
Boven 10 pk zijn honda's het stilst. Al maken suzuki's ook niet veel geluid.
Yamaha 15 zijn vrijwel stil stationair, maar bij wat toeren wat meer geluid dan bijv honda. Yamaha hangt wat meer aan het gas en is hoogtoeriger (en voelt sneller) dan honda. Als performance belangrijker is dan geluid dan kies ik altijd voor yamaha. En het is niet dat yamaha's een bak herrie maken.
Mercury zijn trouwens redelijk lawaaiige motoren.
Dat zijn beetje mijn ervaringen, ik verhandel buitenboordmotoren. :)
NCBdinsdag 16 juni 2015 @ 08:14
Mijn voorkeur gaat uit naar Suzuki, loopt mooi, krachtig en zuinig.