abonnement Unibet Coolblue
  maandag 15 juni 2015 @ 13:59:49 #1
442308 De_Kaas
Maak me gek
pi_153548026
Bear market. In deze transparante markt met perfecte informatie is gebleken dat er door de investeerders getwijfeld wordt of dit subforum wel genoeg output levert om faillissement te voorkomen in de huidige vorm. Dat lijkt haast onafwendbaar, maar er komen ook signalen uit de markt dat het met wat innovatie wellicht een comeback kan maken op de beurs en de market cap van weleer weer wordt behaald, waarna de investeerders misschien zullen beslissen het toch maar niet te verkopen.

Maar hoe? Misschien hebben de trouwe werknemers nog wat inbreng voor de ideeënbox? Zij hebben immers de meeste kennis van deze markt en zullen de schouders eronder moeten zetten.

Luchtballonetjes:
- Nog toegankelijker maken voor beginners. Misschien naast de 'beginnen met aandelen' reeks ook een stukje/topic maken voor de echte absolute beginners? Een vraag & antwoord topic maken?
- Economisch nieuws hier bespreken ipv in NWS. De focus is langzamerhand volledig naar de beurs gegaan en economische onderwerpen komen hier minder vaak voor dan in POL of NWS.
- Actief anderen op FOK! op AEX wijzen wanneer je denkt dat ze hier thuishoren, maar het subforum nog niet gevonden hebben.
- Naamswijziging: van AEX naar B&E (beurs en economie) om te voorkomen dat lui die over economie ipv de beurs willen lullen uberhaupt niet op de link naar het subforum klikken, omdat de titel de indruk wekt dat het enkel voor de beurs is.
- Puur voor de fun een bescheiden beleggingsclubje maken met duidelijke statuten om gezeik te voorkomen en een eigen topic waarin de leden en toeschouwers de portefeuille kunnen volgen. Lage Max inleg om het toegankelijk te houden en te corrigeren voor de grote verschillen die er ongetwijfeld zijn tussen de AEX-users. Of gewoon een beursspel met fictief geld en rendement.
- ...
- ...
(Vul svp aan als je een ideetje hebt)

Ik heb me zelf ook meer dan eens uitgesproken voor een opheffing van AEX, maar was wel onder de indruk van de vele reacties die het opleverde en vond dat daar ook goede argumenten werden gegeven. Maar er werd ook wel duidelijk gemaakt dat het subforum niet enkel kan blijven bestaan met het argument dat er veel lurkers zijn, dus laten we dan zelf ook met initiatieven komen ipv dat af te wachten.

[ Bericht 4% gewijzigd door De_Kaas op 15-06-2015 14:09:11 ]
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 15 juni 2015 @ 14:55:25 #2
862 Arcee
Look closer
pi_153549305
Vooralsnog heeft de reuring rond de sluiting al voor flinke toename in activiteit gezorgd. ^O^

En ook voor voornemens hier mee door te gaan.
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 15 juni 2015 @ 14:59:53 #3
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153549394
quote:
1s.gif Op maandag 15 juni 2015 13:59 schreef De_Kaas het volgende:
Maar er werd ook wel duidelijk gemaakt dat het subforum niet enkel kan blijven bestaan met het argument dat er veel lurkers zijn,
Waarom eigenlijk niet? Sorry, ik wil dit initiatief niet vervuilen met een offtopic discussie maar ALLE fora waar ik kom (buiten Fok!) die de moeite waard zijn wordt (veel) minder in gepost dan in AEX. Ze zijn de moeite waard omdat er meer dan 3 seconden aan de posts is besteed en als je zelf een keer wat post (zeldzaam voor mij buiten Fok!) weet je dat er reacties komen waar je iets aan hebt.

Ik constateer dat er een fundamenteel verschil is tussen wat de users van AEX een goedlopend forum vinden en wat de mensen die het nu willen sluiten goed vinden (die zelf overigens nooit op AEX komen - uitgezonderd één notoire troll die ik altijd hard probeer te negeren).

Nu ontopic:

Een soort van beursspel hebben we een paar jaar gehad, waarbij mensen aan het begin van het jaar een portefeuille maakten en dan werd het rendement bijgehouden. Misschien kunnen we zoiets weer starten, met als toevoeging dat je nu je pf tussentijds mag veranderen. Zou een bepaalde (nieuwe?) groep kunnen aanspreken. Het is wel mijn indruk dat iig momenteel de meeste mensen hier wat meer op lange termijn gericht zijn en dan is het wat minder interessant, maar wie weet. Kunnen we gelijk zien of Buy&hold actieve strategieen verslaat ;).Moet wel iemand dat gaan bijhouden. Vrijwilligers?

Beginnerstopic hebben we al. Maar kennelijk is er nog steeds een drempel om daar dingen te vragen (wat ik ook wel een beetje begrijp). Natuurlijk zit hier een zichzelf versterkend effect in. Als mensen geen "domme" vragen durven stellen en er dus alleen redelijk intelligente vragen overblijven dan voelen de echte beginners zich misschien geintimideerd. Natuurlijk gaat een ultra-beginnerstopic ook niet goed lopen als je vragen krijgt die je met de eerste Google search in 3 regels beantwoord kunt hebben.

Een idee is misschien om het beginnerstopic te splitsen in een paar specifieke beginnerstopics. Om te beginnen zou je bijvoorbeeld alles met leverage (Opties, futures, Turbo's, CFD's etc) apart kunnen zetten, want dat is wellicht intimiderend voor een beginner die zijn eerste aandeeltje Unilever wil gaan kopen of een simpele index tracker.

We hebben overigens al in mijn ogen goed lopende (= inhoudelijke) topics over ETF's en brokers waar beginners volgens mij prima terecht kunnen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 15 juni 2015 @ 15:20:09 #4
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153549946
Wat betreft de economische onderwerpen op POL en NWS, dat zijn vaak best wel andere discussies dan je op AEX vindt. Neem de discussie over de eurocrisis. Op AEX gaat een groot deel over technische zaken als monetair beleid, Target2, invloed van QE op assetprijzen, wat een centrale bank wel en niet kan, etc. Dat soort onderwerpen ben je kwijt als je het onder NWS of POL plaatst.

Aan de andere kant zitten we in AEX denk ik ook niet te wachten op discussies of het de schuld is van de VVD of van de PvdA. Als dat het soort discussie is wat je interesseert dan kun je beter in POL gaan posten want dan hoef je niet door al die QE posts heen te scrollen.

Met andere woorden, ik vind zelf die differentiatie juist prima want ik denk dat het het forum verdiept. Hier zit een fundamenteel verschil met wat Fok! kennelijk wil zijn. Maar als je wilt overleven tussen al die nieuwe hap-snap cut&paste 3 seconden soundbytes media zou ik zelf eerder daar op inzetten.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 15 juni 2015 @ 18:08:51 #5
442308 De_Kaas
Maak me gek
pi_153554016
Ah, er is al anders besloten. Toch dank voor de reacties. ^O^
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')