abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_153492537
Wij hebben een optie op een nieuwbouwwoning waarvan de achterzijde wit geschilderd is. De voorkant is van andere bakstenen die niet geschilderd worden.

Nu heb ik heel erg mijn twijfels over de wit geschilderde stenen. Wat voor onderhoud vergt dit, wordt het snel vies? Waar moet ik allemaal aan denken?

Bijvoorbeeld een schutting zal op een of andere manier aan de muur bevestigd moeten worden neem ik aan. Die aansluiting gaat roesten met regen en je witte muur zit onder?
  zaterdag 13 juni 2015 @ 09:59:31 #2
443405 BaardaapAd
hasa diga eebowai
pi_153492705

( maakt zo'n irritant geluid door lucht tussen tanden door te zuigen )

Een wit geschilderde gevel <zuiggeluid>, die moet je in Rotterdam niet eens nóémen! Dat Angolees consulaat, oh guttegut...

Goed, serieus dan; zo'n wit geschilderde gevel moet je eens in de vijf tot tien jaar opnieuw schilderen (een rotklus want het is natuurlijk geen lekker strak oppervlak). Bovendien kan je gevel ondertussen flink vuil worden (zelfs met algen aanslag) en dus moet je 'm soms reinigen (schoonmaakmiddel er op borstelen en met een niet-te-hoge-druk drukspuit schoonspuiten ....) waarbij je dan dus gelijk het probleem van de schuttingen en kozijnen enzovoorts hebt.
De tijd is een rivier waarin álles verzuipt.
  zaterdag 13 juni 2015 @ 10:03:52 #3
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_153492751
Ik had een oud huisje, waarvan de voorkant witgeschilderd was.
Maar vanaf de grond ongeveer een halve meter, dat stuk was zwart of zeer donkergrijs geschilderd.
Want door opspattend water van regen krijg je gauw modder op je (toen nog witte) muur en dat bleef je schoonmaken.
Vandaar die donker geverfde rand.
Rayen 2½ jaar!
pi_153492962
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2015 10:03 schreef TimeJumper het volgende:
Ik had een oud huisje, waarvan de voorkant witgeschilderd was.
Maar vanaf de grond ongeveer een halve meter, dat stuk was zwart of zeer donkergrijs geschilderd.
Want door opspattend water van regen krijg je gauw modder op je (toen nog witte) muur en dat bleef je schoonmaken.
Vandaar die donker geverfde rand.
Klopt, die rand zit er hier ook onder. Hoe mooi bleef je witte muur na verloop van tijd?
pi_153493088
Die zwarte rand is ervoor om te zorgen dat er geen water in de muur trekt. Dat was vroeger teer nu vaak bitumen.

Wij hebbben hier het wit na 30 jaar eens geschilderd. Schilderen is geen probleem net zoiets als texxen je kunt het zelfs vanaf de grond met een verlengsteel doen. Aan onderhoud stelt het niks voor een paar minuten per jaar de hogedrukspuit eroverheen en het is klaar.
pi_153493224
quote:
2s.gif Op zaterdag 13 juni 2015 10:34 schreef machtpen het volgende:
Die zwarte rand is ervoor om te zorgen dat er geen water in de muur trekt. Dat was vroeger teer nu vaak bitumen.

Wij hebbben hier het wit na 30 jaar eens geschilderd. Schilderen is geen probleem net zoiets als texxen je kunt het zelfs vanaf de grond met een verlengsteel doen. Aan onderhoud stelt het niks voor een paar minuten per jaar de hogedrukspuit eroverheen en het is klaar.
Thanks voor de informatie.

Hangt natuurlijk ook van de verfkwaliteit af.
Vanaf de grond kom je niet met een steel x meter hoog of wel? (Zijn 3 woonlagen, zit geen schuin dak op) Al helemaal niet met een hogedrukspuit. Dan moet je toch iets van een stelling gaan huren (ieder jaar)?
  zaterdag 13 juni 2015 @ 10:58:45 #7
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_153493506
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juni 2015 10:24 schreef Snoepje5 het volgende:

[..]

Klopt, die rand zit er hier ook onder. Hoe mooi bleef je witte muur na verloop van tijd?
Nou aardig wit hoor. Ik heb het toen opnieuw laten schilderen, heb er toen nog 3 jaar gewoond en zag er nog spik en span uit.
Nu weet ik niet hoe dat over 20 of 30 jaar is, maar zo ongeveer 5 jaar na verkoop nog eens langs gereden en het zag er nog mooi uit.

Dus lijkt me niet dat je het elk jaar moet afspuiten laat staan schilderen

quote:

Goh niet geweten, ik dacht alleen dat het was voor modderspetters op je muur haha :@
Het was inderdaad een soort dikkere verf dan de witte muurverf
Rayen 2½ jaar!
pi_153493595
Die bovenste lagen worden bijna niet vuil , de regen spoelt daar alles wel weg. Of je pakt even een tuinslang vanuit het raam.
pi_153493656
Makelaar vertelde ook dat de rand bedoeld was voor het opspattend water zodat de muur niet vies wordt. Zal hier komende week nog eens naar vragen.

Valt allemaal wel mee dus hoor ik zo.
pi_153494446
Toch een vreemde gang van zaken, die muur is nieuw en geeft nog zout uitbloei ed
pi_153495401
quote:

Uhm dat is gewoon je waterkerende laag achter je kantplank/op je fundering.. die zie je nooit meer terug als de grond is aangevuld..

jullie hebben het over de smetstrook die je vaak bij bakstenen de eerste 10 lagen ofzo opbouwt.. inderdaad gewoon een donkere kleur baksteen die het vuil verdoezelt.. Dat is het enige doel, ik heb nog nóóit een slabbe epdm/bitumen tegen de onderste meter van een huis geplakt zien worden die in het zicht bleef.. (in nederland that is..)
pi_153498912
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2015 12:01 schreef hoas het volgende:
Toch een vreemde gang van zaken, die muur is nieuw en geeft nog zout uitbloei ed
Vreemd dat nieuwbouw wit geschilderd wordt?

Zie het wel overal. Lijkt me toch niet veel mis mee dan ivm de zout uitbloei?
pi_153500641
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2015 13:06 schreef Thrilled het volgende:

[..]

Uhm dat is gewoon je waterkerende laag achter je kantplank/op je fundering.. die zie je nooit meer terug als de grond is aangevuld..

Nee , kijk maar eens bij oude boerderijtjes waar vaak zelfs nog een grindpaadje voor de afwatering langs ligt. Van oorsprong zit die zwarte band er tegen het water op.
pi_153500832
quote:
2s.gif Op zaterdag 13 juni 2015 17:01 schreef machtpen het volgende:

[..]

Nee , kijk maar eens bij oude boerderijtjes waar vaak zelfs nog een grindpaadje voor de afwatering langs ligt. Van oorsprong zit die zwarte band er tegen het water op.
Dan heb je het over oude boerderijtjes met bouwmethodes van tientallen jaren terug ;)

TS heeft het over een nieuwbouwwoning en daar wordt dit never nooit niet toegepast..

De grindpaadjes zijn trouwens grindkoffers voor het draineren van het water.. al dan niet met drainage buis onderin.
pi_153501155
Vanmiddag toevallig even buiten opgelet naar wit geschilderde huizen. Moet zeggen dat het er allemaal eigenlijk redelijk goed uit ziet. Uitgaande dat sommigen wellicht al 7-10 jaar niet meer geschilderd zijn.

Is het nog belangrijk om na te gaan wat voor soort verf er wordt gebruikt, kan hier nog verschil in zitten?
pi_153501362
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juni 2015 15:55 schreef Snoepje5 het volgende:

[..]

Vreemd dat nieuwbouw wit geschilderd wordt?

Zie het wel overal. Lijkt me toch niet veel mis mee dan ivm de zout uitbloei?
Tip
Vraag een keiharde garantie van zeker 5 jaar
pi_153501388
Je kan met de bestrating rekening houden dat het water er niet op spat. De bestrating even iets schuin tegen de gevel opleggen zorgt er voor dat de regen van het huis afspat. Kijk maar eens bij oude huizen en boerderijen.

Niet te strak tegen de gevel aan straten want dan kan de muur scheuren door uitzettend straatwerk.
Jeroentje.
pi_153501515
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2015 17:23 schreef Snoepje5 het volgende:
Vanmiddag toevallig even buiten opgelet naar wit geschilderde huizen. Moet zeggen dat het er allemaal eigenlijk redelijk goed uit ziet. Uitgaande dat sommigen wellicht al 7-10 jaar niet meer geschilderd zijn.

Is het nog belangrijk om na te gaan wat voor soort verf er wordt gebruikt, kan hier nog verschil in zitten?
nu ben ik geen verf expert, maar aan mijn ervaring van wat binnenwandjes latexen kan ik zeggen dat daar volgens mij gigantisch veel van afhangt.. daar zou ik niet op bezuinigen :P
pi_153502552
Dank voor de nuttige tips!
pi_153545573
Nieuwbouw huis van mijn vriend en ik krijgt dit ook. Is idd wel iets meer onderhoud maar als je dat gewoon bijhoudt is er weinig aan de hand. Onderste rand zijn bij ons donkere bakstenen en de uitbouw oom. Maar goed ik ga nu ook af en toe even met een hand veger langs de onderkant van het huis en straks komt daar af en toe even schoon spuiten bij.
I solemnly swear i'm up to no good
  maandag 15 juni 2015 @ 14:58:06 #21
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_153549355
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2015 18:19 schreef Snoepje5 het volgende:
Dank voor de nuttige tips!
m.i. is dit: http://www.keim.nl/ het enige waarmee je een baksteen muur moet gaan behandelen als je hem wilt kleuren.
Staat hier thuis ook nog op de planning. Willen het huis ooit wit met een lichtgrijze smetplint keimen.
pi_153549416
Heb ooit ergens gelezen of gezien op TV dat zomaar schilderen niet slim is. Schijnt achter de verf vanalles te verrotten ofzo, weet niet wat er precies mis was, maar het was niet goed voor die muur.
pi_153558732
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 14:58 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

m.i. is dit: http://www.keim.nl/ het enige waarmee je een baksteen muur moet gaan behandelen als je hem wilt kleuren.
Staat hier thuis ook nog op de planning. Willen het huis ooit wit met een lichtgrijze smetplint keimen.
Wat is keim precies?

Ik heb 2 brochures hier liggen. Bij 1 woning wordt aangegeven dat de witte gevels van 'Keimwerk' is. Bij de andere woning staat metselwerk gebroken wit geschilderd.

Is keimwerk iets anders als metselwerk gebroken wit, en is keimwerk ook van betere kwaliteit?
Dit zou ik bijzonder vinden, daar de goedkopere woningen met keimwerk worden voorzien en de duurdere metselwerk gebroken wit.

Ik lees:
quote:
Diverse mooie projecten prachtig afgewerkt met Keimwerk. Keimwerk is een speciale muurverf voor beton en metselwerk. Een heel groot voordeel is dat het een enorme langdurige bescherming biedt en bestand is tegen alle weersomstandigheden. Voor een vrijblijvende offerte en de voordelen van deze techniek, vraag ernaar.
Wellicht dat beiden keimwerk zijn, maar ze het anders benoemen in de andere brochure. Zal het navragen.
pi_153558768
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 15:01 schreef JDx het volgende:
Heb ooit ergens gelezen of gezien op TV dat zomaar schilderen niet slim is. Schijnt achter de verf vanalles te verrotten ofzo, weet niet wat er precies mis was, maar het was niet goed voor die muur.
Neem aan dat de bouw firma dit goed geregeld heeft. Zal het aankaarten bij het gesprek deze week.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')