abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_153436725
Beste Fok!kers,

De titel verraadt eigenlijk alles al... In principe zou ik deze zomer al kunnen afstuderen voor mijn bachelor, maar aangezien ik nog geen idee heb welke richting ik op wil tijdens mijn master ga ik een jaar langer doen over mijn bachelor om zo stage te kunnen lopen, en om stage te lopen in Nederland moet je ingeschreven staan als student, anders geldt het namelijk als verkapt arbeid en moet een bedrijf het minimumloon uitbetalen.

Mijn stage staat overigens los van mijn opleiding, dus ik krijg er geen credits voor en het wordt ook niet geëvalueerd. Dus ik vind het eigenlijk onzin dat ik collegegeld moet betalen, aangezien mijn onderwijsinstelling helemaal niets gaat doen voor mij. Mijn vraag aan jullie dus; is er een regel of handigheidje waardoor ik geen 2000eu collegegeld hoef te betalen voor Jan met de korte achternaam? Of moet ik het maar voor lief nemen en gewoon lekker dokken?
pi_153436921
waarom niet je bachelor afmaken, een jaar werken en dan een master beginnen?
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_153437716
Ik wil juist stage lopen om te weten welke master ik ga doen, maar ik zou het jammer vinden om zoveel geld uit te geven voor iets waar ik niks voor ontvang...
pi_153437860
Je kunt je toch ook gewoon voor een master inschrijven en dan die stage gaan doen. Dan behoud je ook nog recht op studiefinanciering. (als je die niet al op had gemaakt)
  zaterdag 13 juni 2015 @ 18:37:53 #5
380899 2thmx
FvD-moslim
pi_153502930
Je staat ingeschreven, dus je moet collegegeld betalen. Het collegegeld is trouwens wel fiscaal aftrekbaar (voor zover het bedrag boven een inkomensafhankelijk drempelbedrag van ¤250 komt).

[ Bericht 8% gewijzigd door 2thmx op 13-06-2015 21:31:55 ]
Voegt hoogtepunten toe aan jullie druilerige bestaan.
pi_153505223
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2015 18:37 schreef 2thmx het volgende:
Het collegegeld is trouwens wel fiscaal aftrekbaar (voor zover het bedrag boven een inkomensafhankelijk drempelbedrag komt).
Niet meer vanaf komend collegejaar. Alle personen met aanspraak op reguliere studiefinanciering hebben vanaf het studiejaar 2015/2016 geen recht op de fiscale aftrek van scholingsuitgaven. Deze maatregel is bedoeld om "fiscale weglek" te voorkomen. Daarmee wordt bedoeld dat studenten die onder het studievoorschot gaan vallen geen basisbeurs meer ontvangen en daarom veel meer studiekosten zouden kunnen aftrekken. Dat is niet de bedoeling, dus wordt de aftrek van studiekosten afgeschaft. Ook voor studenten die nu al studiefinanciering ontvangen, anders zou de groep die nog een basisbeurs ontvangt nog meer bevoordeeld worden boven de nieuwe studenten dan nu al het geval is. Zie artikel 4.7 van de Memorie van toelichting bij het Wetsvoorstel en deze brief.
pi_153505330
Ik zou zelf echt nooit zo ijverig zijn, zeker gezien alle nadelen ervan. (Waar je nu dus al mee zit)

Vind je het nou echt zo moeilijk een master te kiezen?

Besef ook dat een "stage" waarbij geen relatie met school is, de kans aanwezig is dat je gewoon wordt ingezet als goedkope/ gratis kracht. Je hebt toch geen opdrachten en evaluaties.
  zaterdag 13 juni 2015 @ 21:30:51 #8
380899 2thmx
FvD-moslim
pi_153506671
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2015 20:28 schreef Tochjo het volgende:

[..]

Niet meer vanaf komend collegejaar. Alle personen met aanspraak op reguliere studiefinanciering hebben vanaf het studiejaar 2015/2016 geen recht op de fiscale aftrek van scholingsuitgaven. Deze maatregel is bedoeld om "fiscale weglek" te voorkomen. Daarmee wordt bedoeld dat studenten die onder het studievoorschot gaan vallen geen basisbeurs meer ontvangen en daarom veel meer studiekosten zouden kunnen aftrekken. Dat is niet de bedoeling, dus wordt de aftrek van studiekosten afgeschaft. Ook voor studenten die nu al studiefinanciering ontvangen, anders zou de groep die nog een basisbeurs ontvangt nog meer bevoordeeld worden boven de nieuwe studenten dan nu al het geval is. Zie artikel 4.7 van de Memorie van toelichting bij het Wetsvoorstel en deze brief.
Ah oké, wist ik niet. Maar dit geldt dus alleen als je recht hebt op stufi.
Voegt hoogtepunten toe aan jullie druilerige bestaan.
pi_153507082
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2015 20:28 schreef Tochjo het volgende:
Ook voor studenten die nu al studiefinanciering ontvangen, anders zou de groep die nog een basisbeurs ontvangt nog meer bevoordeeld worden boven de nieuwe studenten dan nu al het geval is.
Je kon alleen de kosten voor je studie MIN je stufi aftrekken.
En aangezien stufi altijd meer is dan de kosten kon je sowieso al niks aftrekken. (Tenzij je een tweede studie doet of aan een particuliere onderwijsinstelling zit ofzo)
pi_153509213
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2015 21:30 schreef 2thmx het volgende:
Ah oké, wist ik niet. Maar dit geldt dus alleen als je recht hebt op stufi.
Ja, dus bijna voor alle studenten. Studenten die nog in de leenfase zitten, zullen ook wel gezien worden als studenten met recht op studiefinanciering. Dus pas vanaf drie jaar uitloop komt aftrek dan weer in beeld.

quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2015 21:48 schreef jatochneetoch het volgende:
Je kon alleen de kosten voor je studie MIN je stufi aftrekken.
En aangezien stufi altijd meer is dan de kosten kon je sowieso al niks aftrekken. (Tenzij je een tweede studie doet of aan een particuliere onderwijsinstelling zit ofzo)
Voor thuiswonende studenten met alleen een basisbeurs of studenten in de leenfase viel er toch vaak wel wat af te trekken, als er natuurlijk genoeg inkomsten waren. Dat verdwijnt dus.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')