abonnement Unibet Coolblue
pi_153268979
Mijn stelling is dat alle getuigen die claimen hen gezien te hebben hen niet gezien hebben.
Afgezien van misschien Plinio
  vrijdag 5 juni 2015 @ 10:53:57 #177
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_153268999
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 10:49 schreef Physsic het volgende:

[..]

Nee, volgens mij kan dit niet kloppen als je uitgaat van de fototijden. Om 1uur zouden ze dan namelijk al een heel stuk van het pad hebben gelopen en al op het eigenlijke eindpunt zijn.
Ik blijf die verklaringen en tijden versus fototijden nog steeds opmerkelijk vinden.
Zoveel mensen die zeggen ze gezien te hebben na 13:00.

Maar niemand die ze 's ochtends gezien heeft.
pi_153269206
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 10:53 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Ik blijf die verklaringen en tijden versus fototijden nog steeds opmerkelijk vinden.
Zoveel mensen die zeggen ze gezien te hebben na 13:00.

Maar niemand die ze 's ochtends gezien heeft.
Er klopt geen biet van.
pi_153269506
Sigrid spreekt zichzelf dan tegen, want idd, als zij de massuese is geweest van Lisanne, dan zou zij Lisanne moeten hebben herkend.

Ik weet overigens nog steeds niet waaruit blijkt dat het Sigrid is geweest, die ze om 13.10 zou hebben zien vertrekken.
pi_153269941
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 10:53 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Ik blijf die verklaringen en tijden versus fototijden nog steeds opmerkelijk vinden.
Zoveel mensen die zeggen ze gezien te hebben na 13:00.

Maar niemand die ze 's ochtends gezien heeft.
Ja, ik vind het ook zeer opvallend.

Aan de andere kant heb ik zelf nog nooit een soortgelijk onderzoek gedaan, maar het schijnt dat politie bij een vermissing/moord ook allerlei getuigenverklaringen krijgen die achteraf nooit kunnen blijken te kloppen. Omdat mensen in dat soort situaties zelf gaan verzinnen dat ze iets hebben gezien.
pi_153270593
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 11:37 schreef Physsic het volgende:

[..]

Ja, ik vind het ook zeer opvallend.

Aan de andere kant heb ik zelf nog nooit een soortgelijk onderzoek gedaan, maar het schijnt dat politie bij een vermissing/moord ook allerlei getuigenverklaringen krijgen die achteraf nooit kunnen blijken te kloppen. Omdat mensen in dat soort situaties zelf gaan verzinnen dat ze iets hebben gezien.
Hoe langer geleden, hoe slechter de feiten die mensen zich herinneren. Zelfs al binnen enkele weken nemen de fouten toe (welke kleur had de auto betrokken bij het ongeluk?).
http://www.kennislink.nl/(...)t-altijd-betrouwbaar

En een onzekere getuige heeft een grotere foutmarge.
Make my day!
pi_153270739
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 12:03 schreef agter het volgende:

[..]

Hoe langer geleden, hoe slechter de feiten die mensen zich herinneren. Zelfs al binnen enkele weken nemen de fouten toe (welke kleur had de auto betrokken bij het ongeluk?).
http://www.kennislink.nl/(...)t-altijd-betrouwbaar

En een onzekere getuige heeft een grotere foutmarge.
Precies, zelfs binnen enkele dagen. De getuigenis hoeft niet compleet verzonnen te zijn natuurlijk. Misschien hebben wel wel degelijk twee meisjes om vervoer gevraagd rond die tijd, maar is de getuigen steeds iets meer gaan geloven dat het om de vermiste meisjes zou gaan. Of misschien was het een andere dag. Er zijn meerdere redenen waardoor iemand zich kan vergissen.

Toch is het wel opvallend dat er (gezien de fototijden) geen enkele (?) getuigenis kan kloppen van die dag.
pi_153271088
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 22:29 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Gidsen daar lopen je zelfs achterna op straat als ze :7 vermoeden dat je op zoek bent naar een leuke wandeling, met name bij het taxi opstappunt
Ik dacht dat PW (of Jackie) in één van de vorige topics had gezegd dat het helemaal niet zo makkelijk was een gids te vinden voor de Pianista?
pi_153271258
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 12:03 schreef agter het volgende:

[..]

Hoe langer geleden, hoe slechter de feiten die mensen zich herinneren. Zelfs al binnen enkele weken nemen de fouten toe (welke kleur had de auto betrokken bij het ongeluk?).
http://www.kennislink.nl/(...)t-altijd-betrouwbaar

En een onzekere getuige heeft een grotere foutmarge.
Interessant stuk ja, deze info zien veel mensen over het hoofd :)
pi_153271267
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 12:03 schreef agter het volgende:

[..]

Hoe langer geleden, hoe slechter de feiten die mensen zich herinneren. Zelfs al binnen enkele weken nemen de fouten toe (welke kleur had de auto betrokken bij het ongeluk?).
http://www.kennislink.nl/(...)t-altijd-betrouwbaar

En een onzekere getuige heeft een grotere foutmarge.
klopt en dagelijks teveel drinken is ook niet goed :)
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_153271626
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 12:29 schreef Saarah het volgende:

[..]

Ik dacht dat PW (of Jackie) in één van de vorige topics had gezegd dat het helemaal niet zo makkelijk was een gids te vinden voor de Pianista?
Ah nee, het was jijzelf die dat zei ;) dat een gids vinden voor de Pianista op korte termijn niet zo makkelijk is.

BNW / Kris & Lisanne #225 - de Pianista op
pi_153272194
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 02:17 schreef jackie12 het volgende:

Er is nog geen een verslag of video waar mensen geen mensen tegen komen op het Pianistapad

Inderdaad in ruim 2 uur. Niet binnen 2 uur. Als je er een verslag van kunt vinden graag. (en dan het liefst een verslag zonder gids waar mensen ook moesten kiezen)

Ik heb veel blogs en reviews gelezen en daar zaten genoeg verslagen bij van hikers die niet opnoemden dat ze andere mensen tegenkwamen.
Maar wat wil je nou, verslagen van hikers die specifiek vermelden dat ze niemand tegenkwamen?
Alsof dat het vermelden waard is, zo van; we hebben de pianista trail gedaan en zijn niemand tegengekomen :?
Als je de hike doet en je ontmoet locals of andere hikers is dat wel leuk om in een verslag te zetten.

Hoeveel reviews heb je gelezen, internet staat er vol mee. Het niet vermelden van het niet tegenkomen van andere mensen wil niet zeggen dat ze allemaal dus wel iemand tegenkwamen.
Lees de reviews over El Pianista trail (bv van Tripadvisor) en je vindt genoeg verslagen waarin niet opgenoemd wordt dat ze andere mensen tegenkwamen. Ik kan hier wel allemaal links daarvan gaan plaatsen maar jij beweert dat je altijd mensen tegenkomt op dat pad, dan zou je deze reviews toch zelf opgezocht en gelezen moeten hebben voordat je zoiets beweert. Google "Pianista trail reviews" en je hebt het voor het uitzoeken.

In bijna elke omschrijving van El Pianista staat dat het een hike van 4 tot 5 uur is.
Als K en L in 2 uur de heenweg deden is dat dus geen aanwijzing dat ze een lift kregen
Zonder gids loop je sneller, de gids wijst zijn klanten op allerlei dingen onderweg en zodoende heb je meer kijk momenten. De hike wordt ook regelmatig gedaan door gezinnen met kinderen dus daarom is er een ruime marge in de tijdsaanduiding. 2 Uur heen voor 2 sportieve jonge vrouwen is normaal dan.

[ Bericht 0% gewijzigd door bladwijzer op 05-06-2015 14:29:42 ]
  vrijdag 5 juni 2015 @ 13:38:44 #188
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_153272544
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 12:09 schreef Physsic het volgende:
Precies, zelfs binnen enkele dagen. De getuigenis hoeft niet compleet verzonnen te zijn natuurlijk. Misschien hebben wel wel degelijk twee meisjes om vervoer gevraagd rond die tijd, maar is de getuigen steeds iets meer gaan geloven dat het om de vermiste meisjes zou gaan. Of misschien was het een andere dag. Er zijn meerdere redenen waardoor iemand zich kan vergissen.

Toch is het wel opvallend dat er (gezien de fototijden) geen enkele (?) getuigenis kan kloppen van die dag.
Ja, niet alle getuigen kunnen het mis hebben, statistisch. Maar goed punt, dat komt ook door de vreselijk slechte manier waarop ons geheugen werkt.

Als ik nu terugdenk aan bijvoorbeeld een trip een week, of jaren geleden... dan worden de eigenlijke herinneringen die ik oproep direct overschreven door de beelden en gebeurtenissen die ik nu in mijn gedachten zie.

Kan zijn dat er verder nog wat verstopt zit, maar ook als ik dat dan oprakel, zullen die nieuwe beelden -- als ik er een volgende keer aan denk -- verder vanaf dan de herinnering zijn.
pi_153273443
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 13:38 schreef Perico het volgende:

[..]

Ja, niet alle getuigen kunnen het mis hebben, statistisch. Maar goed punt, dat komt ook door de vreselijk slechte manier waarop ons geheugen werkt.

Als ik nu terugdenk aan bijvoorbeeld een trip een week, of jaren geleden... dan worden de eigenlijke herinneringen die ik oproep direct overschreven door de beelden en gebeurtenissen die ik nu in mijn gedachten zie.

Kan zijn dat er verder nog wat verstopt zit, maar ook als ik dat dan oprakel, zullen die nieuwe beelden -- als ik er een volgende keer aan denk -- verder vanaf dan de herinnering zijn.
Ik heb dat als ik iets zoek wat ik kwijt ben. Dan probeer ik te bedenken waar ik het voor het laatst heb zien liggen, dan krijg ik een bepaald beeld in mijn hoofd dat ik het daar ook zie liggen en niet veel later denk ik ook echt dat ik het daar heb zien liggen. Als ik daar ga kijken en het ligt er niet, dan gaat mijn hoofd weer verder met de volgende verzonnen locatie.
Heeeel vervelend dat je jezelf zo voor de gek kan houden. Gelukkig heb ik mezelf ondertussen door. :9
pi_153274391
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 10:06 schreef jackie12 het volgende:

[..]

Nee niet dat Sigrid de meiden les gaf maar dat zij wel andere studenten les gaf van 9 tot 13 en nadat haar lesgeven was afgelopen zij dacht de meiden te zien vertrekken vanaf de taalschool vandaar die specifieke 13.10 uur

(dus toen haar later werd gevraagd "hoe laat zag je ze vertrekken dat zij zei: Ik denk rond 13.10 uur want mijn les was net afgelopen" )
Nu we toch speculeren: kan ook in de pauze zijn geweest en dat dan even vergeten. Wordt dan mogelijk 11.10 en dat kan prima kloppen.
Ik neem dan aan dat KenL niet zelf de les volgden.
pi_153274834
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 12:09 schreef Physsic het volgende:

[..]

Precies, zelfs binnen enkele dagen. De getuigenis hoeft niet compleet verzonnen te zijn natuurlijk. Misschien hebben wel wel degelijk twee meisjes om vervoer gevraagd rond die tijd, maar is de getuigen steeds iets meer gaan geloven dat het om de vermiste meisjes zou gaan. Of misschien was het een andere dag. Er zijn meerdere redenen waardoor iemand zich kan vergissen.

Toch is het wel opvallend dat er (gezien de fototijden) geen enkele (?) getuigenis kan kloppen van die dag.
Zo heeft dr Willem Wagenaar (geheugenexpert) betoogd, in het Israëlisch proces tegen Demjanjuk, dat de herkenning van deze man door overlevenden volstrekt onbetrouwbaar is. En daar heeft hij gelijk in gekregen. Zo veel getuigen herkenden Demjanjuk als Iwan de Verschrikkelijke uit Treblinka. Maar uit latere KGB-stukken bleek duidelijk dat Demjanjuk niet in die tijd in Treblinka geweest kon zijn.
Maw: de herkenning was volstrekt foutief. En Demjanjuk moest (na de doodstraf uitgesproken te hebben gekregen) alsnog vrijgesproken worden.

Het geheugen is feilbaar. En getuigenverklaringen zijn maar zo-zo. Ik zou er niet te veel van laten afhangen, in elk geval.
Make my day!
pi_153275123
"Un nuevo rastro ha sido inaugurado en Chiriquí. Tiene 14 km de longitud y está en el Parque Internacional La Amistad en Boquete. El rastro empieza en Cerro El Pianista y pasa por las comunidades indígenas de Horqueta y Bajo Mono habitados por los Ngöbe-Bugle. El rastro termina en las Lagunas Perdidas, llamado así porque están“ocultos” en la base de la cordillera de Salamanca."

Google Translate:
A new trail was opened in Chiriqui. It is 14 km long and is in the La Amistad International Park in Boquete. The trail begins at Cerro El Pianist and passes through the indigenous communities of Horqueta and Bajo Mono inhabited by the Ngobe-Bugle. The trail ends at the Lost Lakes, so named because they are "hidden" on the basis of the range of Salamanca.

Source

Heeft iemand ooit eerder van dit pad gehoord? Zou een mogelijk dwarspad kunnen zijn. Weet ieand waar die Lagunas Perdidas zijn? Is dat hetzelfde als de Lost waterfalls?
pi_153275146
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 15:34 schreef math1985 het volgende:
"Un nuevo rastro ha sido inaugurado en Chiriquí. Tiene 14 km de longitud y está en el Parque Internacional La Amistad en Boquete. El rastro empieza en Cerro El Pianista y pasa por las comunidades indígenas de Horqueta y Bajo Mono habitados por los Ngöbe-Bugle. El rastro termina en las Lagunas Perdidas, llamado así porque están“ocultos” en la base de la cordillera de Salamanca."

Google Translate:
A new trail was opened in Chiriqui. It is 14 km long and is in the La Amistad International Park in Boquete. The trail begins at Cerro El Pianist and passes through the indigenous communities of Horqueta and Bajo Mono inhabited by the Ngobe-Bugle. The trail ends at the Lost Lakes, so named because they are "hidden" on the basis of the range of Salamanca.

Source

Heeft iemand ooit eerder van dit pad gehoord? Zou een mogelijk dwarspad kunnen zijn. Weet ieand waar die Lagunas Perdidas zijn? Is dat hetzelfde als de Lost waterfalls?
Dat klinkt interssant, idd!
Make my day!
  vrijdag 5 juni 2015 @ 15:44:59 #194
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_153275399
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 15:34 schreef math1985 het volgende:
Heeft iemand ooit eerder van dit pad gehoord? Zou een mogelijk dwarspad kunnen zijn. Weet ieand waar die Lagunas Perdidas zijn? Is dat hetzelfde als de Lost waterfalls?
Ja als je hier links gaat, volg je dat pad naar Horqueta.


Of de Lagunas Perdidas hetzelfde zijn als de Lost Waterfalls durf ik niet te zeggen.

Je hebt ook al een Valle Escondido, een verborgen vallei.. ze noemen nogal veel dingen verborgen of verloren daar omdat ze moeilijk te vinden zijn.

Op zich is het een goede logische trail, van Pianista naar Horqueta en Bajo Mono:

pi_153275457
quote:
18s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 13:21 schreef bladwijzer het volgende:

[..]

Ik heb veel blogs en reviews gelezen en daar zaten genoeg verslagen bij van hikers die niet opnoemden dat ze andere mensen tegenkwamen.
Ik heb er ook heel veel gelezen en ook heel veel gezien.
En iedereen komt iemand tegen.
Is het daarom een feit dat Kris en Lisanne ook mensen zijn tegen gekomen?
Nee maar wel waarschijnlijk.
Kijk de video van Retiring, de ouders, Eva,Britta,Edwin enz enz. Ze komen allemaal mensen tegen.
Zelfs "onze" MeloD kwam ze tegen en ja ook PW
quote:
Maar wat wil je nou, verslagen van hikers die specifiek vermelden dat ze niemand tegenkwamen?
Alsof dat het vermelden waard is, zo van; we hebben de pianista trail gedaan en zijn niemand tegengekomen :?
Als je de hike doet en je ontmoet locals of andere hikers is dat wel leuk om in een verslag te zetten.
Zie mijn antwoord hier boven.
Probleem met jou is, is dat jij van de minst waarschijnlijke optie de meest waarschijnlijke optie wilt maken keer op keer weer.
Nogmaals Kris en Lisanne MOETEN geen mensen tegen zijn gekomen maar het is waarschijnlijker wel dan niet
quote:
Hoeveel reviews heb je gelezen, internet staat er vol mee. Het niet vermelden van het niet tegenkomen van andere mensen wil niet zeggen dat ze allemaal dus wel iemand tegenkwamen.
Lees de reviews over El Pianista trail (bv van Tripadvisor) en je vindt genoeg verslagen waarin niet opgenoemd wordt dat ze andere mensen tegenkwamen. Ik kan hier wel allemaal links daarvan gaan plaatsen maar jij beweert dat je altijd mensen tegenkomt op dat pad, dan zou je deze reviews toch zelf opgezocht en gelezen moeten hebben voordat je zoiets beweert. Google "Pianista trail reviews" en je hebt het voor het uitzoeken.
Je bent nog arrogant ook.Gister gaf ik je met "Ik heb meer gelezen dan jij" de voordeel van de twijfel

Hoeveel reviews ik heb gelezen? Wat denk je dat ik gedaan heb vanaf eind juni 2014 meerdere uren per dag?
quote:
In bijna elke omschrijving van El Pianista staat dat het een hike van 4 tot 5 uur is.
Als K en L in 2 uur de heenweg deden is dat dus geen aanwijzing dat ze een lift kregen
Inderdaad 4 tot 5 uur.
Als je dan kunt tellen dan is dat op zn snelst in 4 uur heen en terug.
Reken dan maar uit of het waarschijnlijk is dat je dan binnen 2 uur kunt klimmen
quote:
Zonder gids loop je sneller, de gids wijst zijn klanten op allerlei dingen onderweg en zodoende heb je meer kijk momenten. De hike wordt ook regelmatig gedaan door gezinnen met kinderen dus daarom is er een ruime marge in de tijdsaanduiding. 2 Uur heen voor 2 sportieve jonge vrouwen is normaal dan.
Nee Bladwijzer, zonder gids loop je niet sneller.
Je moet dan namelijk een aantal keren kiezen en uitkijken waar je loopt.
Dat is namelijk 1 van de vele antwoorden die PW mij gaf.
pi_153275575
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 15:44 schreef Perico het volgende:
Op zich is het een goede logische trail, van Pianista naar Horqueta en Bajo Mono:
Zijn Rio Pianista en Rio Paloma op die kaart hier nou omgedraaid? Of hebben wij ze zelf altijd omgedraaid?
pi_153275630
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 15:23 schreef agter het volgende:

[..]

Zo heeft dr Willem Wagenaar (geheugenexpert) betoogd, in het Israëlisch proces tegen Demjanjuk, dat de herkenning van deze man door overlevenden volstrekt onbetrouwbaar is. En daar heeft hij gelijk in gekregen. Zo veel getuigen herkenden Demjanjuk als Iwan de Verschrikkelijke uit Treblinka. Maar uit latere KGB-stukken bleek duidelijk dat Demjanjuk niet in die tijd in Treblinka geweest kon zijn.
Maw: de herkenning was volstrekt foutief. En Demjanjuk moest (na de doodstraf uitgesproken te hebben gekregen) alsnog vrijgesproken worden.

Het geheugen is feilbaar. En getuigenverklaringen zijn maar zo-zo. Ik zou er niet te veel van laten afhangen, in elk geval.
Ja, zo ken ik ook een aantal soortgelijke verhalen. Het probleem is vaak dat je er op dat moment zelf wel vaak van overtuigd bent en er dus geen rekening mee houdt dat je het misschien wel eens fout zou kunnen hebben. Want dat is soms, zelfs na bewijs, echt moeilijk voor te stellen en geloven. :p
pi_153276047
Zou deze foto correct gegeotagged zijn? Zou genomen zijn op 'El sendero secreto', wat is dat?
pi_153276067
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 15:51 schreef math1985 het volgende:

[..]

Zijn Rio Pianista en Rio Paloma op die kaart hier nou omgedraaid? Of hebben wij ze zelf altijd omgedraaid?
Viel mij ook meteen op. Ik zou dat graag willen weten.
pi_153276393
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 16:05 schreef math1985 het volgende:
El sendero secreto
is deze > https://www.flickr.com/photos/robertomd/4619788850/
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')