En daarna de vermogens die nodig zijn voor de toekomstige apparatuur.quote:Op donderdag 4 juni 2015 10:53 schreef hottentot het volgende:
Laten we beginnen te vragen wat voor hoofdaansluiting TS heeft.
Ik neem aan dat ik een 4x4mm2 grondkabel moet hebben? Die heeft een aparte aardlitze. Grondkabels met een aparte groen-gele ader ben ik nog niet tegengekomen?quote:Op donderdag 4 juni 2015 13:05 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Bij die lengte zou ik minimaal 5x4mm2 nemen.
Ja die.quote:Op donderdag 4 juni 2015 13:34 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Ik neem aan dat ik een 4x4mm2 grondkabel moet hebben? Die heeft een aparte aardlitze.
Ik heb zelf 18 meter 5 x 2,5mm2 vanaf de groepenkast naar de garage liggen, maar ik merk toch dat als ik redelijk vermogen trek er behoorlijk wat verlies optreedt in de kabel. (Netspanning daalt)quote:Maar goed: ik ben er nog steeds niet helemaal uit wat "moet". Gaat een 2.5mm2 draad voor een 16A eindgroep problemen opleveren? Is 4mm2 essentieel (of zelfs te weinig?) als ik later wil onderverdelen?
Wat ga je nu doen? 1 of 2 kabels trekken?quote:Dat ik nergens over na hoef te denken als ik naast een 4x6mm2 YMvK-as ook een 2x4mm2 YMvK-as trek, lijkt me duidelijk. Ik wil echter liever niet overdimensioneren als dat nergens voor nodig is...
Mja, dat is dus een beetje het puntquote:Op donderdag 4 juni 2015 13:42 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Wat ga je nu doen? 1 of 2 kabels trekken?
En met twee krachtgroepen heb ik nog steeds geen normale groepquote:Op donderdag 4 juni 2015 13:42 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
2 kabels is uiteraard het mooiste, maar kun je dan niet gewoon 2 16A krachtgroepen maken in je meterkast, en met 2 stuks 4mm2 kabel naar je garage?
Ik heb ook een 3 x 25A aansluiting dus ik heb hem in de groepenkast met 16A (ook ivm met slechts 2,5mm2) afgezekerd. En in de garage nogmaals aangezien hij daar wordt onderverdeeld in een krachtgroep en 3 normale groepen. (Zal mij een zorg zijn welke van de 2 er als eerste uit gaat, die 20m loop ik wel ff op en neer. Zolang de hoofdzekering maar heel blijft.)quote:Op donderdag 4 juni 2015 14:03 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Ik kan alleen niet eenduidig vinden:
• of ik de opbouw van een onderverdeler zo qua regels correct heb (afzekeren in meterkast met 20A en aardlek, en dan onderverdelen na een extra hoofschakelaar in 16A groepen: zoals Makrolon al aangaf is dat qua selectiviteit iig niet ideaal)
• welke aderdiktes nodig zijn
Dat mag prima, je huisinstallatie doet 24/7 niet anders.quote:En met twee krachtgroepen heb ik nog steeds geen normale groepVoor zover ik kan vinden mag je niet zomaar 1 van de fases afsplitsen en je krachtgroep a-symetrisch belasten...
Maar dan moeten de afsplitsingen toch weer los afgezekerd worden? Even een normale WCD aan een random F+N schroeven mag volgens mij niet?quote:Op donderdag 4 juni 2015 14:08 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Dat mag prima, je huisinstallatie doet 24/7 niet anders.
Zelf heb ik een kast hangen met 1 hoofdschakelaar, 1 x 16A krachtgroep, en 3 x 16A aardlekautomaten.quote:Op donderdag 4 juni 2015 14:11 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Maar dan moeten de afsplitsingen toch weer los afgezekerd worden? Even een normale WCD aan een random F+N schroeven mag volgens mij niet?
Ja, echt... soms heb je even zo'n momentje. En dat terwijl het zo simpel is.quote:
Daarom heb ik de quote maar weggehaald, kan gebeuren.quote:Op donderdag 4 juni 2015 16:29 schreef hottentot het volgende:
Ja, echt... soms heb je even zo'n momentje.
Aders van de UTP aan elkaar knopen en als parellel leiding gebruikenquote:Op donderdag 4 juni 2015 16:38 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Daarom heb ik de quote maar weggehaald, kan gebeuren.
Overigens, ik heb er dan 18m tussen zitten, maar dat is vanaf de groepenkast in de woning naar de groepenkast in de garage. De krachtgroep aansluiting (CEE) zit daar direct onder, maar bij mijn normale groepen zit tussen de lokale groepenkast en de WCD's ook nog in het ergste geval 10m 2,5mm2 tussen. Maakt samen 28m. Dus dan is het wel prettig als je die eerste 18m in 4mm2 uitvoert.
Alle beetjes helpen. Maar ja, nou ligt ie al, en ga ik hem echt niet vervangen. (Ligt samen met een PE waterslang, 2 x UTP en 1 x Coax, dus dan moet ik alles eruit trekken om het opnieuw te doen)
Ik wou eigenlijk een samenvatting geven welke verdeling je dan zou moeten maken met de getwiste aders t.o.v. de fasen en de nul om eventuele draaistroomwervelingen zoveel mogelijk elkaar te laten opheffen, maar dan krijg ik van Vonkenboer op mijn klote schat ik zo.quote:Op donderdag 4 juni 2015 16:39 schreef hottentot het volgende:
(en nu toch hopen dat niet iemand dit ooit gaat doen)
Haha, ja.quote:Op donderdag 4 juni 2015 16:51 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik wou eigenlijk een samenvatting geven welke verdeling je dan zou moeten maken met de getwiste aders t.o.v. de fasen en de nul om eventuele draaistroomwervelingen zoveel mogelijk elkaar te laten opheffen, maar dan krijg ik van Vonkenboer op mijn klote schat ik zo.
Ja maar dat kunnen we hier niet neerzetten, dan moet men zelf maar ff Googlen op T568HTTBVZ met een RJ-CEE connector. RJ-PERI kan ook.quote:Op donderdag 4 juni 2015 16:56 schreef hottentot het volgende:
Maar het zijn getwiste paartjes zorgen dus dat je die voor heen en terug gebruikt, waarvan de 1 een linksom veld heeft en de ander dan een rechtsom veld, resulterend in nul veldsterkte, dus geen veld en geen verlies.
Ach waarom moeilijk doen, als je de magneet van het ontkalken van de waterleiding om je voedingskabel doet scheelt dat door het beter gericht veld alweer 50% van het verlies.quote:Op donderdag 4 juni 2015 17:03 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja maar dat kunnen we hier niet neerzetten, dan moet men zelf maar ff Googlen op T568HTTBVZ met een RJ-CEE connector. RJ-PERI kan ook.
Wat is dit voor een adviesquote:Op donderdag 4 juni 2015 22:35 schreef Noodels het volgende:
3F groep 20A mag een 3F automaat zijn, maar ik zou 3 smeltveiligheden gebruiken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |