abonnement Unibet Coolblue
pi_155524742
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 12:18 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

Dat het veiliger gemaakt kan worden ben ik met je eens. De DW12 zou al een stuk veiliger moeten zijn dan de Panoz die ervoor gebruikt werd. Maar dat wil niet zeggen dat men maar niet meer op deze banen zou moeten racen. De snelheden nu zijn niet zo hoog als 20 jaar geleden.
De Panoz was de Champcar. De G-Force waar de IRL mee reed was van G-Force Technologies. Wel een onderdeel van de Panoz LLC organisatie, maar wezenlijk een ander bedrijf.

Het probleem met de Superspeedways is nu juist DAT de snelheden kunstmatig laag gehouden worden. Hierdoor zit iedereen op nagenoeg dezelfde topsnelheid, en met de aeropackage krijg je dan dus pack racen. Vroeger gingen ze harder, maar zaten ze verder van elkaar.

Dat is de verkeerde weg die ik bedoelde... En het feit dat er 12kg lood in de nosecone zit om de gewichtsverdeling te verbeteren is natuurlijk te belachelijk voor woorden. Dat is gewoon nalatigheid van Indycar. Je weet dat dat ding los gaat komen bij een crash.

quote:
14s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 12:24 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Helemaal niet. Pocono is juist bij uitstek geschikt voor IndyCars. Weinig banking en heel veel ruimte. Het gevaar zit hem eerder in de 1,5 mijl NASCAR ovals waar ze behalve Texas dus ook niet zoveel op rijden.

Gewoon een kwestie van de aero-regels goed afstemmen met de nieuwe kits.
Ja, op zich ben ik dat met je eens... Maar het is niet geschikt voor de huidige Indycar (de wagen zelf), vanwege de truukjes die ze met het ontwerp uitgehaald hebben (de balast in de nosecone bijvoorbeeld). Maar inderdaad is Pocono voor open wheel racen wel een goede baan.

De 1.5 mile NASCAR banen zijn sowieso ongeschikt (kan me de eerste race op Texas nog herinneren waarbij coureurs gewoon klaagden dat ze blackouts kregen door de banking en G-krachten) voor Indycar. Beter zijn baantjes als Phoenix (die terug lijkt te komen), Milwaukee, Richmond, enzovoorts.

Fontana wil volgend jaar geen race meer organiseren, vanwege de teleurstellende bezoekersaantallen (6000 afgelopen race), dus nog ff en het probleem lost zich vanzelf op.

Voor wat betreft de Aero-kits... Die kunnen ze beter afschaffen... Gewoon 2 plankjes voor op, 1 plank achterop, en geen restricties op de motoren zodat ze voluit kunnen gaan... Geen packracing meer, is een stuk veiliger.
pi_155525237
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 12:50 schreef TagForce het volgende:

[..]

De Panoz was de Champcar. De G-Force waar de IRL mee reed was van G-Force Technologies. Wel een onderdeel van de Panoz LLC organisatie, maar wezenlijk een ander bedrijf.

Het probleem met de Superspeedways is nu juist DAT de snelheden kunstmatig laag gehouden worden. Hierdoor zit iedereen op nagenoeg dezelfde topsnelheid, en met de aeropackage krijg je dan dus pack racen. Vroeger gingen ze harder, maar zaten ze verder van elkaar.

Dat is de verkeerde weg die ik bedoelde... En het feit dat er 12kg lood in de nosecone zit om de gewichtsverdeling te verbeteren is natuurlijk te belachelijk voor woorden. Dat is gewoon nalatigheid van Indycar. Je weet dat dat ding los gaat komen bij een crash.

[..]

Ja, op zich ben ik dat met je eens... Maar het is niet geschikt voor de huidige Indycar (de wagen zelf), vanwege de truukjes die ze met het ontwerp uitgehaald hebben (de balast in de nosecone bijvoorbeeld). Maar inderdaad is Pocono voor open wheel racen wel een goede baan.

De 1.5 mile NASCAR banen zijn sowieso ongeschikt (kan me de eerste race op Texas nog herinneren waarbij coureurs gewoon klaagden dat ze blackouts kregen door de banking en G-krachten) voor Indycar. Beter zijn baantjes als Phoenix (die terug lijkt te komen), Milwaukee, Richmond, enzovoorts.

Fontana wil volgend jaar geen race meer organiseren, vanwege de teleurstellende bezoekersaantallen (6000 afgelopen race), dus nog ff en het probleem lost zich vanzelf op.

Voor wat betreft de Aero-kits... Die kunnen ze beter afschaffen... Gewoon 2 plankjes voor op, 1 plank achterop, en geen restricties op de motoren zodat ze voluit kunnen gaan... Geen packracing meer, is een stuk veiliger.
Het chassis van de IRL werd wel Panoz genoemd, ook al was het door G-Force gebouwd. Maar ik doelde op de Dallara die voor de DW12 gebruikt werd.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  dinsdag 25 augustus 2015 @ 13:33:53 #203
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_155525811
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 12:50 schreef TagForce het volgende:

Voor wat betreft de Aero-kits... Die kunnen ze beter afschaffen... Gewoon 2 plankjes voor op, 1 plank achterop, en geen restricties op de motoren zodat ze voluit kunnen gaan... Geen packracing meer, is een stuk veiliger.
Nee joh, na jaren specracen eindelijk weer een beetje variatie. Dit is het beste IndyCar seizoen in jaren wat racen betreft.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_155526867
quote:
14s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 13:33 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Nee joh, na jaren specracen eindelijk weer een beetje variatie. Dit is het beste IndyCar seizoen in jaren wat racen betreft.
Ja, en het slechtste wat veiligheid betreft... Wat heb je liever?
  dinsdag 25 augustus 2015 @ 14:17:01 #205
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_155526888
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 14:15 schreef TagForce het volgende:

[..]

Ja, en het slechtste wat veiligheid betreft... Wat heb je liever?
Er is geen correlatie wat mij betreft. Gewoon pech.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_155527021
quote:
14s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 14:17 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Er is geen correlatie wat mij betreft. Gewoon pech.
Heb je de reacties van de coureurs gezien na afloop van Fontana?
Die zien dat blijkbaar anders dan jij, en als ik eerlijk ben vind ik hun mening belangrijker dan het jouwe.
  dinsdag 25 augustus 2015 @ 14:36:40 #207
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_155527363
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 14:23 schreef TagForce het volgende:

[..]

Heb je de reacties van de coureurs gezien na afloop van Fontana?
Die zien dat blijkbaar anders dan jij, en als ik eerlijk ben vind ik hun mening belangrijker dan het jouwe.
Die waren het ook lang niet allemaal eens. Fontana was inderdaad aan de gekke kant, ik zeg ook niet dat het perfect is. Maar om nou te roepen dat ze geen ovals meer moeten rijden is te belachelijk voor woorden.

Bovendien heeft, wederom, dit ongeluk niets te maken met die kwestie. Dit had altijd kunnen gebeuren.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_155527657
quote:
14s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 14:36 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Die waren het ook lang niet allemaal eens. Fontana was inderdaad aan de gekke kant, ik zeg ook niet dat het perfect is. Maar om nou te roepen dat ze geen ovals meer moeten rijden is te belachelijk voor woorden.

Bovendien heeft, wederom, dit ongeluk niets te maken met die kwestie. Dit had altijd kunnen gebeuren.
Nee, maar de meesten waren het er wel over eens dat packracing niet meer moet... Aangezien Indycar blijkbaar niet de aero package en engine restrictions wil aanpassen is er maar 1 andere oplossing voor... Niet meer op Super Speedways als Fontana of Texas (of Indianapolis, hoewel daar een aparte package voor is waardoor packracing bijna niet voor komt).

Ik zeg ook niet dat ze helemaal niet meer op ovals moeten racen... Op Phoenix, Milwaukee, Richmond, kan allemaal prima.

Ja, dit had overal kunnen gebeuren... Maar op een korte oval is de kans dat 1) een nosecone helemaal los komt van de auto door de lagere snelheden in de bochten een stuk lager, en 2) indien dat toch gebeurt stuitert ie geen meters door de lucht.

Maar goed... Dit is zo'n gevalletje waarvan de 1 zegt dat het een freak-accident is, en de ander zegt dat het te voorkomen was geweest. Jij zit in de eerste groep, ik in de 2e.

Maar dit probleem gaat zich vanzelf oplossen... Indycar is op sterven na dood. Ze leven nog bij de gratie van de traditie van de Indy 500, en bij de fans die nog hopen op een wederopstanding na de split van CART. Dat worden er elk jaar minder. Hopelijk gaan de voormalig CART/Champcar teams dan weer zelfstandig verder met een serie die wel levensvatbaar blijkt.
  dinsdag 25 augustus 2015 @ 14:52:41 #209
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_155527855
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 14:23 schreef TagForce het volgende:

[..]

Heb je de reacties van de coureurs gezien na afloop van Fontana?
Die zien dat blijkbaar anders dan jij, en als ik eerlijk ben vind ik hun mening belangrijker dan het jouwe.
Racers zijn per definitie sowieso hypocriet, dat is inherent aan hun vak: wel zo hard mogelijk willen racen, maar geen ongeluk willen krijgen. Het gevaar zit in het racen opgesloten, het hoort erbij. Alsof je wel veel wil drinken, maar niet dronken wil worden.

Neemt niet weg dat het wel zuur is dat juist de sympathiekelingen het eerst gaan.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
pi_155528015
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 14:52 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Racers zijn per definitie sowieso hypocriet, dat is inherent aan hun vak: wel zo hard mogelijk willen racen, maar geen ongeluk willen krijgen. Het gevaar zit in het racen opgesloten, het hoort erbij. Alsof je wel veel wil drinken, maar niet dronken wil worden.

Neemt niet weg dat het wel zuur is dat juist de sympathiekelingen het eerst gaan.
Mja, maar het hoeft niet nodeloos gevaarlijk te zijn. Ik kan me nog de reactie van de FISA herinneren toen een zekere heer J. Stewart aangaf dat sommige bochten op het oude Spa veel te gevaarlijk waren voor de snelheden die de nieuwe auto's haalden: "Dan ga je toch langzamer?".

Wellicht dat mijn hetze tegen de Indycar Series als geheel ook wel versterkt wordt door het feit dat het inderdaad de sympathieken zijn die de lul zijn. Justin Wilson was 1 van de aardigste personen op de Paddock. Met hem en met Katherine Legge nog lekker zitten lachen op Zolder en Assen... Die glimlach op z'n gezicht zal ik nooit vergeten. Top gast (en er zitten er nog wel meer tussen, maar die 2 sprongen er uit). Op Assen Katherine nog blij gemaakt met een ingelostte belofte speciaal voor haar een groot spandoek te maken.
  dinsdag 25 augustus 2015 @ 15:16:36 #211
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_155528468
Nodeloos gevaarlijk hoeft inderdaad niet, maar het is een illusie om te denken dat ongelukken en doden te voorkomen zijn. Als je de kans op een dodelijk ongeluk wil uitbannen, moet je niet meer in een raceauto stappen. En dat vergeten coureurs nog wel eens in hun gemediatrainde politieke correctheid.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
pi_155537170
RIP ;( Een van mijn favoriete rijders wel, leek me een sympathieke kerel. Ook als je de betuigingen van collega's leest, iedereen heeft het erover wat voor fijn persoon het was.
pi_155541811
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 09:23 schreef TagForce het volgende:
Verdriet begint langzaamaan plaats te maken voor boosheid.

Het wordt tijd dat die hele Indycar series opgedoekt wordt. Of in ieder geval niet langer op ovals rijdt. Al jaren roept de serie dat ze er alles aan doen om het veiliger te maken, maar ondertussen zorgen diezelfde regels er voor dat het gevaarlijker wordt. Welke idioot verzint het om een balastgewicht in een nosecone te stoppen? De nosecone die ontworpen is om van de wagen te vallen bij een crash, zodat er energie verloren gaat.

Het kan niet zo zijn dat een onderdeel van 12+ kilo los komt van een auto (anders dan een wiel misschien).

Als dat nou het enige was, dan was het minder erg geweest, maar de hele opzet van de wagen is er op gebrand om het spectaculair te maken voor het publiek, met ernstige crashes tot gevolg. Ofwel ernstig voor de coureurs ofwel voor het publiek. Wagens die gaan vliegen omdat ze volgas met 10 wagens binnen 0.5 seconden blijven hangen, onderdelen die dwars door de cockpit komen (Hinchcliffe), of onderdelen die het publiek in vliegen. Met als triest dieptepunt deze crash.

De Idiot Grandson heeft sinds 2003 al 4 levens gekost, en het is wachten op de volgende.

Ik hoop heel erg hard dat alle coureurs nu gaan weigeren op ovals te rijden, of hun heil ergens anders gaan zoeken.

Sorry voor de rant, maar heel veel fans (voornamelijk van de voormalige Champcar series) roepen dit al van voor de samenvoeging. Tijd om er iets aan te doen.
En weer weet ik waarom ik bijna niet meer op dit forum kom.
Wat een onzin. Het heeft vrijwel niks met ovalracen te maken dat Wilson kwam te overlijden. Het kwam door een brokstuk, wat bij een stevig ongeluk op IEDERE baan tegen het hoofd kan komen waar meer dan 250 (persoonlijke inschatting snelheid Wilson) wordt gereden.

Mooie tweets van coureurs zitten erbij, die zelf aangeven dat ze het willen en de gevaren accepteren. Wilson zei zelf volop te beseffen dat het gevaarlijk is en doorgaat etc etc. ´´we race at 200mph, if something goes wrong it can get very messy´´ En dan zijn er de mensen die denken dat ze het beter weten en dat het te gevaarlijk is. Kijk dan gewoon niet kerel.
pi_155541949
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 14:46 schreef TagForce het volgende:

[..]

Nee, maar de meesten waren het er wel over eens dat packracing niet meer moet... Aangezien Indycar blijkbaar niet de aero package en engine restrictions wil aanpassen is er maar 1 andere oplossing voor... Niet meer op Super Speedways als Fontana of Texas (of Indianapolis, hoewel daar een aparte package voor is waardoor packracing bijna niet voor komt).

Ik zeg ook niet dat ze helemaal niet meer op ovals moeten racen... Op Phoenix, Milwaukee, Richmond, kan allemaal prima.

Ja, dit had overal kunnen gebeuren... Maar op een korte oval is de kans dat 1) een nosecone helemaal los komt van de auto door de lagere snelheden in de bochten een stuk lager, en 2) indien dat toch gebeurt stuitert ie geen meters door de lucht.

Maar goed... Dit is zo'n gevalletje waarvan de 1 zegt dat het een freak-accident is, en de ander zegt dat het te voorkomen was geweest. Jij zit in de eerste groep, ik in de 2e.

Maar dit probleem gaat zich vanzelf oplossen... Indycar is op sterven na dood. Ze leven nog bij de gratie van de traditie van de Indy 500, en bij de fans die nog hopen op een wederopstanding na de split van CART. Dat worden er elk jaar minder. Hopelijk gaan de voormalig CART/Champcar teams dan weer zelfstandig verder met een serie die wel levensvatbaar blijkt.
En het heeft ook nog eens NIKS te maken met de aerokits natuurlijk. Karam crashte gewoon vanuit zichzelf, als de crash was gebeurd ten tijde van het moment dat ze 7 wijdt (!) gingen dan kon je dat zeggen.

Ik vond het verder een supervermakelijke race, met drama (los van Wilson), spanning, wheel to wheel actie met 350 kmh, echt geweldig. Indycar geeft dit seizoen mooiste races van wat ik volg (F1, motogp, WSBK)
pi_155542141
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 22:34 schreef Marks het volgende:

[..]

En weer weet ik waarom ik bijna niet meer op dit forum kom.
Wat een onzin. Het heeft vrijwel niks met ovalracen te maken dat Wilson kwam te overlijden. Het kwam door een brokstuk, wat bij een stevig ongeluk op IEDERE baan tegen het hoofd kan komen waar meer dan 250 (persoonlijke inschatting snelheid Wilson) wordt gereden.

Mooie tweets van coureurs zitten erbij, die zelf aangeven dat ze het willen en de gevaren accepteren. Wilson zei zelf volop te beseffen dat het gevaarlijk is en doorgaat etc etc. ´´we race at 200mph, if something goes wrong it can get very messy´´ En dan zijn er de mensen die denken dat ze het beter weten en dat het te gevaarlijk is. Kijk dan gewoon niet kerel.
Oh... Dus als ze zelf beseffen dat het gevaarlijk is, dan maakt het niet meer uit dat het de serie is met het hoogste aantal sterfgevallen in de laatste 15 jaar. Rot toch op, man.

Het is gevaarlijk, ja. Zo hoort het ook. Maar 4 doden in 12 jaar, waarvan er 3 voor de volle 100% voorkomen hadden kunnen worden door niet alleen voor spektakel te gaan... Nee. Dat kan er bij mij niet in.

En zoveel banen zijn er niet waar ze boven de 250 uitkomen. Indy, Fontana, Texas, Pocono... Goh.
  dinsdag 25 augustus 2015 @ 22:51:23 #216
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_155542472
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 22:42 schreef TagForce het volgende:

[..]

Oh... Dus als ze zelf beseffen dat het gevaarlijk is, dan maakt het niet meer uit dat het de serie is met het hoogste aantal sterfgevallen in de laatste 15 jaar. Rot toch op, man.
Marks is een idioot inderdaad maar dit slaat ook nergens op :'). Die doden hadden niet zoveel te maken met ovals.

quote:
Het is gevaarlijk, ja. Zo hoort het ook. Maar 4 doden in 12 jaar, waarvan er 3 voor de volle 100% voorkomen hadden kunnen worden door niet alleen voor spektakel te gaan... Nee. Dat kan er bij mij niet in.
Je hebt alleen een punt bij Wheldon. Dit heeft er, hoe vaak moet ik dit nog zeggen, niets mee te maken. Gewoon een zeer ongelukkig ongeluk.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_155542484
Het is gewoon een ultra riskante tak van racen. Zelf heb ik daardoor maximaal respect voor deze racers, net zoals voor de deelnemers van het Brits-Iers roadracing (Isle man, Ulster GP)
Ze doen dingen die ik niet zou durven. En uiteraard worden ze ook niet gedwongen, Mike Conway heeft bijvoorbeeld besloten geen ovals meer te doen. Maar er zijn genoeg mensen die het wel willen, laat ze...En ik blijf erbij, het ongeluk van gisteren heeft niets te maken met ovalracing. Zie ook de crash van Surtees.... En natuurlijk kwam Massa ook maar net weg, allemaal vergelijkbaar en allemaal geen ovals.
pi_155587741
Indy closed cockpit concept


De concepten vliegen je om de oren weer. Ze kunnen wmb beter onderzoeken waarom die auto's zonder zichtbare oorzaak de muur invliegen op ovals..
Where facts are few, experts are many.
  donderdag 27 augustus 2015 @ 13:08:58 #219
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_155587778
Omdat ze underbody aero hebben. Wel een beetje opletten, sinds indy is er niemand meer over de kop gegaan.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_155617235
Oriol Servia rijdt aankomend weekend in de #25 Andretti. Dit op verzoek van de familie van Justin Wilson.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_155617277
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 10:18:30 #222
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_155617426
Ze hadden bij Bianchi toch onderzocht dat voor hem zo iets niet geholpen zou hebben.
Dus 100% veilig maak je het er niet mee.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 13:16:21 #223
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_155621637
Oh de race is zondag vrij laat.....
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 14:22:44 #224
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_155623802
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 10:18 schreef nils7 het volgende:
Ze hadden bij Bianchi toch onderzocht dat voor hem zo iets niet geholpen zou hebben.
Dus 100% veilig maak je het er niet mee.
Niets maakt het 100% veilig, behalve niet meer racen.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 30 augustus 2015 @ 22:31:05 #225
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiėr:
pi_155692281
Laatste race van het seizoen begint zo op Sport1
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiėr in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')