abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_6770422
. De interpunctiecrew is blij met alle positieve en constructieve reakties in dit topic.
quote:
Op dinsdag 12 november 2002 09:03 schreef Luigi het volgende:
Tevens zou ik willen pleiten voor een verplicht gebruik van de zgn. post-icons.
Wij zien het belang van posticons in en raden actief gebruik dan ook aan. Ik kan tevens melden dat er plannen zijn een lobby te beginnen voor punten achter posticons.
quote:
Op dinsdag 12 november 2002 10:14 schreef Z het volgende:
Moet er achter deze smiley alsnog een vraagteken, als een vraagteken op zijn plaats is?
Goede vraag!
De interpunctiecrew adviseert om bij normaal gebruik te kiezen voor een punt. Een uitroepteken of vraagteken mag ook, als benadrukking gewenst is.

We beraden ons nog over een uitbreiding van de mogelijkheden van kommagebruik, nav. een boeiend pleidooi wat we hebben mogen ontvangen.

pi_6771209
Eindelijk wordt de smiley uit het grijze circuit getrokken en krijgt zij een geaccepteerde rol in ons schriftelijk taalgebruik.
Hulde. .

Hoewel ik het "afsluiten" van een plaatje of smiley met een punt toch wel wat ver vind gaan, aangezien het dan al snel een te grote puntenmassa wordt, en men in het streven naar een goede leesbaarheid juist tot het omgekeerde resultaat komt. Maar vooruit dan maar. Voor deze keer. .

Hmmzz....
  maandag 18 november 2002 @ 01:16:21 #28
19139 plunk
einfach negieren.
pi_6860504
Mededeling van de interpunctiecrew.
Naar aanleiding van een zeer interessante reactie die we hebben ontvangen, is er besloten tot een uitbreiding van de interpunctierichtlijnen. De wijziging betreft het gebruik van komma's en is terug te vinden onder punt 2 van de richtlijn.

[Richtlijn]. Interpunctiepunten.

Natuurlijk staan we altijd open voor vragen, opmerkingen en suggesties. We zijn bereikbaar via interpunctie@hotmail.com.

De interpunctiecrew.

[Dit bericht is gewijzigd door plunk op 18-11-2002 01:27]

Alles hat ein Ende, nur die Wurst hat zwei.
pi_6860671
Hoe zit het met haakjes?

Wat is volgens de Interpunctiecrew de correcte schrijfwijze?

Is dat serieus bedoeld (wat jij net zei )?

of

Is dat serieus bedoeld (wat jij net zei .)?

De plaats van het vraagteken kan natuurlijk in een andere context ook een punt zijn. De vraag luidt dan ook: bij haakjes, punt achter het emoticon EN achter het haakje als afsluiter, of alleen achter het haakje en niet achter de emoticon?

met vriendelijke groet,

.

Die Welt ist alles was der Fall ist.
pi_6861196
quote:
Op maandag 18 november 2002 01:29 schreef keeper het volgende:
Hoe zit het met haakjes?

Wat is volgens de Interpunctiecrew de correcte schrijfwijze?

Is dat serieus bedoeld (wat jij net zei. )?

of

Is dat serieus bedoeld (wat jij net zei .)?

De plaats van het vraagteken kan natuurlijk in een andere context ook een punt zijn. De vraag luidt dan ook: bij haakjes, punt achter het emoticon EN achter het haakje als afsluiter, of alleen achter het haakje en niet achter de emoticon?

met vriendelijke groet,

.

Beste keeper, bedankt voor deze belangwekkende vraag!

De correcte schrijfwijze van het door jou aangedragen voorbeeld is:

Is dat serieus bedoeld (Wat jij net zei. )?

Let hierbij vooral op de hoofdletter die wordt aangehouden bij het schrijven van "wat".

De interpunctie-commissie schrijft verder voor dat er geen punt geschreven wordt direkt voorafgaand aan een afsluitend haakje (tenzij het haakje in het midden van de zin voorkomt). In deze context wordt de punt namelijk zonder enige vorm van respect door het haakje behandeld. Het ligt voor de hand dat de punt zich in dat geval niet moet verlagen tot het plaatsnemen op die roemloze positie.

[Dit bericht is gewijzigd door Vlens_de_Vos op 18-11-2002 02:33]

"I only sign for beautiful girls" Marat Safin
pi_6881615
quote:
Op maandag 18 november 2002 02:16 schreef Vlens_de_Vos het volgende:

De correcte schrijfwijze van het door jou aangedragen voorbeeld is:

Is dat serieus bedoeld (Wat jij net zei. )?

Ik vind dat een derde mogelijkheid zeker moet worden geëvalueerd, te weten:

Is dat serieus bedoeld? (Wat jij net zei .)

Het is uiteraard het meest correct om de volgende constructie toe te passen:

Is dat serieus bedoeld wat jij net zei?

(Let op! Hier gebruik ik zeer revolutionair géén punt achter de zogenaamde 'confused' smiley.)

"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_7199117
Ik stel voor om in de gebiedende wijs de punt te vervangen door komma spatie kreng punt.

Dus niet:
"Stem voor, stem tegen, stem VDV."
Maar:
"Stem voor, stem tegen, stem VDV, kreng."

En niet:
"Wees nou es lief."
Maar:
"Wees nou es lief, kreng."

In voorkomende gevallen kreng natuurlijk te vervangen door krengen.

Is dit een goed idee?

pi_7781246
Even mijn bedenkingen:

Ik vind dat er ook wel even iets over posticoontjes zou mogen worden toegevoegd... dit is toch ook een belangrijke factor bij het posten, ookal is het misschien niet interpunctie, indien men het vanuit een eng perspectief bekijkt.

Ook plaats ik liever geen punten achter smileys indien het achter een zin staat. Bij een alleenstaande smiley vind het ik het zeker terecht om het er wel achter te zetten.

Achter plaatjes... mja... ik twijfel, misschien dat ik me er ooit wel aan ga houden.

Een auto en een man en een rivier
Vanaf hier
Is alles wat het lijkt.
pi_7786409
Ik rebelleer
pi_7972035
Dag lieve interpunctiecommissie,

Na onze aangename uitwisseling van gedachten via email inzake de erkenning van de komma en de hoeveelheid esthetiek die schuilt in de reeks , , . en in de reeks . . . . ben ik gestuit op een volgend vraagstuk dat ik graag met u zou willen delen.

Ik ben gewoon de wens van een user te respecteren met betrekking tot het al dan niet gebruiken van hoofdletters in de usernaam. Ik vind het zelf wel prettig om aangesproken te worden als RaisinGirl (met twee hoofdletters), maar er blijken users te zijn die wat meer bescheiden van aard zijn, of wellicht een ander gevoel voor schoonheid hebben. Welnu, wanneer een zin begint met een dergelijke usernaam (een naam dus beginnende met een kleine letter) dient in principe, volgens de gebruikelijke regel, het volgende woord in de zin te beginnen met een hoofdletter. Ik zal dit illustreren aan de hand van een voorbeeld:

zodiakk Leest geen Hegel.

Nu moet ik bekennen dat ik de esthetiek in deze zin ver te zoeken vind. Met andere woorden, ik vind het eigenlijk geen gezicht met als gevolg dat ik de regel dus eigenlijk gewoon niet toepas.

Nu is dit op zichzelf geen schande vind ik, ik slaap er in ieder geval niet minder van, maar ik zou toch graag willen weten hoe de interpunctiecommissie hierover denkt?

. ,

RaisinGirl.

god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_7983653
quote:
Op zaterdag 18 januari 2003 16:37 schreef RaisinGirl het volgende:
Welnu, wanneer een zin begint met een dergelijke usernaam (een naam dus beginnende met een kleine letter) dient in principe, volgens de gebruikelijke regel, het volgende woord in de zin te beginnen met een hoofdletter. Ik zal dit illustreren aan de hand van een voorbeeld:

zodiakk Leest geen Hegel.

Hoe de interpunctiecommissie hierover denkt, kan me geen reet schelen maar je hoeft hier geen hoofdletter te gebruiken. Van http://www.jagerneyndorff.nl/verheldering/spelling_getallen.html:

Zinnen beginnen altijd met een hoofdletter. Maar waar komt de hoofdletter als de zin met een cijfer begint, zoals in '80% verzuimde naar het werk te gaan'? Nergens. Alléén het eerste woord van de zin begint met een kapitaal. Als dat eerste woord door een of meer cijfers wordt uitgedrukt, dan kan deze algemene regel niet werken en blijft de beginkapitaal weg.

(Cursivering van mij.) Het is dus:

zodiakk is een warme persoonlijkheid.

Je taalgevoel had gelijk.

Iets wat je zelf niet wilt wat ze bij je doen moet je ook niet bij anderen doen. En iets wat je niet wilt wat gedaan word en daar commentaar op geeft moet je het zelf ook niet doen. En laat iedereen in zijn of haar waarden.
pi_7988643
Zonde. De volgende zin had wel een idioot beeld opgeleverd....

zodiakk, fatima En RG kwamen, in die volgorde, de kroeg uitlopen...

BTW: een zin beginnend zonder hoofdletter blijf ik niet mooi vinden. Ook een zin beginnend met een cijfer en dan geen hoofdletter dus, is niet mooi.

I´m back.
pi_8006215
quote:
Op zondag 19 januari 2003 11:17 schreef Batuwu_Griekgriek het volgende:

Je taalgevoel had gelijk.

Ah, fijn! .

Ik geloof dat ik de mening van de interpunctiecommissie nu ook ineens een stuk minder belangrijk vind.

god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_8009664
quote:
Op zondag 19 januari 2003 16:39 schreef Ryan3 het volgende:
Zonde. De volgende zin had wel een idioot beeld opgeleverd....

zodiakk, fatima En RG kwamen, in die volgorde, de kroeg uitlopen...

Eigenlijk levert zo'n beletselteken altijd een idioot beeld op...
Iets wat je zelf niet wilt wat ze bij je doen moet je ook niet bij anderen doen. En iets wat je niet wilt wat gedaan word en daar commentaar op geeft moet je het zelf ook niet doen. En laat iedereen in zijn of haar waarden.
pi_8010207
quote:
Op maandag 20 januari 2003 14:42 schreef RaisinGirl het volgende:

[..]

Ah, fijn! .

Ik geloof dat ik de mening van de interpunctiecommissie nu ook ineens een stuk minder belangrijk vind.

Volgens mij klopte je gevoel wel, maar je redenering niet, RG. Overigens dacht ik ook dat de hoofdletter opschoof hoor. Waar dat idee van dan komt weet ik niet...
I´m back.
  woensdag 10 december 2003 @ 23:55:14 #41
73586 Evariste_Galois
Ce poignard, pour Louis!
pi_15319249
1.Losse smiley.

.

1.1. Twee losse smiley's.

. .

1.1.1.Drie losse smileys's.

. . .

1.1.1.1. Meerdere losse smiley's.

. . . . etc.

2.1 Belangrijke smiley's

.

2.1. Meerdere belangrijke smiley's

. . Etc.

7. Wovon man nicht sprechen kann, darüber muß man schweigen.

Tout voir, tout entendre, ne perdre aucune idée.
pi_15326414
Er staat een fout in deze topique titel:
[Richtlijn]. Interpunctiepunten. Versie 1.01.

Dit hoort te zijn:
[Richtlijn.] Interpunctiepunten. Versie 1.01.
volgens sub. 2.b.:

quote:
b). Bij zinnen van één of twee worden wordt een komma gebruikt.
Wat leuk, .
, [Betreffende.] user.
Kan dit nog veranderd worden .
En weer een stukje onzinnige proza.
pi_15326480
Deze onvergefelijke fout is bij deze hersteld.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zondag 14 december 2003 @ 00:33:00 #44
73586 Evariste_Galois
Ce poignard, pour Louis!
pi_15393458
Met trots in mijn hart geef ik u de volgende smiley.

.

(Uiteraard voorzien van dikke punt.)

pi_15400906
"Waarachtig, een uitstekend initiatief om iets aan het benedenmaatste taalgebruik op Fok! te doen, maar waarom zouden digitale afbeeldingen met een punt moeten worden afgesloten, daar waar irl afbeeldingen doorgaans ook niet van een punt voorzien worden?", riposteerde corc, in opperste verwarring verkerende. (oh, aporie!) (=confused smiley)

"Daarentegen, het afschaffen van smileys om ruimte te geven aan een veel mooiere en genuanceerdere wijze van het delen van gevoelens vind ik een erg mooi idee." knikte corc instemmend, in het bleek-gelige licht van zijn computerscherm.

" there is nothing to not be amazed at "
pi_15401307
Het is natuurlijk volslagen onzinnig, , om een leesteken achter een smiley te zetten wanneer dit niets toevoegt. Wanneer een smiley midden in een zin staat, dient er géén punt achter gezet te worden. Een komma kan volstaan, indien taalkundig verantwoord.

De echte interpunctie-n00b is te herkennen aan zijn dogmatisch en onnadenkend gebruik van punten achter smileys. Het gebruik van punten in een opsomming: schandalig! !

De richtlijn dient op dit punt aangepast te worden.

[Dit bericht is gewijzigd door DennisMoore op 14-12-2003 14:13]

zondag 14 december 2003 @ 15:30:21 #47
73586 Evariste_Galois
Ce poignard, pour Louis!
pi_15403493
quote:
Op zondag 14 december 2003 14:11 schreef DennisMoore het volgende:
Het is natuurlijk volslagen onzinnig, , om een leesteken achter een smiley te zetten wanneer dit niets toevoegt. Wanneer een smiley midden in een zin staat, dient er géén punt achter gezet te worden. Een komma kan volstaan, indien taalkundig verantwoord.

De echte interpunctie-n00b is te herkennen aan zijn dogmatisch en onnadenkend gebruik van punten achter smileys. Het gebruik van punten in een opsomming: schandalig! !

De richtlijn dient op dit punt aangepast te worden.

Zelfs mijn eigen gekreun tijdens het schijten klinkt mij beter in de oren dan deze kul. Punt is . punt .
pi_15403727
D.w.z. geen vette punt dus. .
I´m back.
pi_15403737
quote:
Op zondag 14 december 2003 15:30 schreef Evariste_Galois het volgende:

Zelfs mijn eigen gekreun tijdens het schijten klinkt mij beter in de oren dan deze kul. Punt is . punt .

Je hebt er dus weinig kaas van gegeten .

De hele idee is om smileys te behandelen als zijnde normale zinselementen. En middenin een zin dient men geen punt te plaatsen, o interpunctie-n00b, .

zondag 14 december 2003 @ 15:46:37 #50
73586 Evariste_Galois
Ce poignard, pour Louis!
pi_15403854
quote:
Op zondag 14 december 2003 15:40 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Je hebt er dus weinig kaas van gegeten .

De hele idee is om smileys te behandelen als zijnde normale zinselementen. En middenin een zin dient men geen punt te plaatsen, o interpunctie-n00b, .

Mister, your eyes are full of hesitation. They make me wonder.. If you know what you are looking for.
Baby, I want to keep my reputation, I need sensation, you try me once and beg for more.

Yes Sir, I can Boogie. But I need a certain song, I can boogie, boogie-woogie, all night long !

.

Dit mooie liedje moest even om mijn gemoedstoestand de klameren. Dat jij het gore, gore, godsnakende lef heb om van alle mensen mij voor een " interpunctie-n00b" uit te maken, met je vieze koeiensmiley's zonder punt, geeft aan dat je of een zeer moedig persoon bent, of simpelweg broodmongool by trade, randdebiel bij toeval.

Een zin met correcte , punctuatie , voorzien van smiley's en leestekens in het midden, is niets anders dan schoonheid.

[Dit bericht is gewijzigd door Evariste_Galois op 14-12-2003 15:58]

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')