abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 29 mei 2015 @ 22:24:00 #91
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_153088558
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 22:05 schreef Jefixed het volgende:
Ah oké! Is er nog een specifiek merk wat aangeraden wordt? Of maakt dat echt niets uit bij RAM?
Nee dat boeit echt niet. Crucial, Kingston, Corsair, allemaal prima geheugen. Ik zou gewoon de goedkoopste nemen die qua specs aan je eisen voldoet.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_153088614
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 22:24 schreef Bart het volgende:

[..]

Nee dat boeit echt niet. Crucial, Kingston, Corsair, allemaal prima geheugen. Ik zou gewoon de goedkoopste nemen die qua specs aan je eisen voldoet.
Want moet ik nog ergens specifiek op letten qua specs? Bijvoorbeeld kijken of ie op het moederbord past ofzo?
.
  vrijdag 29 mei 2015 @ 22:27:25 #93
65252 Bart
pi_153088682
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 22:25 schreef Jefixed het volgende:

[..]

Want moet ik nog ergens specifiek op letten qua specs? Bijvoorbeeld kijken of ie op het moederbord past ofzo?
1600MHz DDR3, dat is prima. Sneller geheugen merk je bar weinig van.
http://tweakers.net/price(...)3d1609ds1s00ceu.html bijvoorbeeld.
  vrijdag 29 mei 2015 @ 22:29:36 #94
65252 Bart
pi_153088754
Wat je beter niet kan doen trouwens is dit soort spul kopen:

Door die zogenaamde koelvinnen die er bovenuit steken kun je met een combinatie van een klein moederbord en een grote processorkoeler nog wel eens in de problemen komen, het geheugen is dan te hoog. En als je niet gaat overklokken gaat je geheugen zonder die vinnen echt niet te warm worden. Compleet nutteloos dus, behalve voor de looks (als je er van houdt).
pi_153088879
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 22:29 schreef Bart het volgende:
Wat je beter niet kan doen trouwens is dit soort spul kopen:

[ afbeelding ]

Door die zogenaamde koelvinnen die er bovenuit steken kun je met een combinatie van een klein moederbord en een grote processorkoeler nog wel eens in de problemen komen, het geheugen is dan te hoog. En als je niet gaat overklokken gaat je geheugen zonder die vinnen echt niet te warm worden. Compleet nutteloos dus, behalve voor de looks (als je er van houdt).
Ja die dingen werden me al afgeraden ja. Met de RAM erbij wordt het dan dit:
Processor: Intel Core i7-4790K Boxed
Moederbord: MSI Z97-G45 GAMING
Videokaart: MSI GeForce GTX970 GAMING 4G
Behuizingen: Corsair Carbide 300R
Intern geheugen: Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU
Voeding: Seasonic S12G 550W(???)
SSD: Samsung 850 EVO 500GB (250 is te weinig, dus de 500GB variant)
HDD: Seagate ST2000DX001 (???)
Processorkoeler: Scythe Mugen 4

Met alle tips van iedereen is dit er uit gekomen, zou dit een beetje nice zijn? Nog tips om iets aan te passen? :-)
.
  vrijdag 29 mei 2015 @ 22:37:42 #96
65252 Bart
pi_153089019
Mooie pc zo :).
pi_153089077
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 22:37 schreef Bart het volgende:
Mooie pc zo :).
Zou alles ook compatible met elkaar zijn? Niet dat bepaalde onderdelen elkaar afstoten ofzo... En zou ik hiermee een beetje goede graphics kunnen halen op spellen zoals: gta 5, the witcher, battlefield4 etc etc etc?
.
  vrijdag 29 mei 2015 @ 22:42:19 #98
65252 Bart
pi_153089200
Werkt prima samen. Ik heb zelf een vergelijkbaar systeem, maar dan met een i5 4670k. Games draaien prima. Witcher 3 niet alles max, maar nog steeds oogverblindend mooi. GTA V alles max, dan niet constant 60fps maar 95% van de tijd wel boven de 45. Schroef wat instellingen terug die je visueel amper merkt en je haalt wel constant 60fps.
pi_153089280
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 22:42 schreef Bart het volgende:
Werkt prima samen. Ik heb zelf een vergelijkbaar systeem, maar dan met een i5 4670k. Games draaien prima. Witcher 3 niet alles max, maar nog steeds oogverblindend mooi. GTA V alles max, dan niet constant 60fps maar 95% van de tijd wel boven de 45. Schroef wat instellingen terug die je visueel amper merkt en je haalt wel constant 60fps.
Oke, thanks voor de hulp. Dan ga ik even alles toevoegen aan het lijstje en de kosten berekenen. Alle tips zijn uiteraard nog steeds welkom :-)
.
  vrijdag 29 mei 2015 @ 22:51:46 #100
65252 Bart
pi_153089519
Ik zit ff op de site van je moederbord te kijken, welke CPU's ondersteund worden.
http://www.msi.com/support/mb/Z97-G45-GAMING.html#support-cpu

De 4790K wordt ondersteund met een nieuwere BIOS-versie. Best kans dat die er nog niet op zit. Maar zonder werkende CPU ga je je BIOS niet updaten. Een risico dus.

De 4790 (dus zonder K) wordt wel ondersteund met de eerdere BIOS-versie. Als je toch niet gaat overklokken zou ik het risico niet nemen en een i7 4790 nemen in plaats van een i7 4790k.
  vrijdag 29 mei 2015 @ 22:53:24 #101
356543 Brammetjuh94
Hihi okay hihi bayyy
pi_153089573
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 11:28 schreef Jefixed het volgende:
i5 zal ik vast genoeg hebben, maar ik ben redelijk eigenwijs en ben bereid iets meer te betalen voor iets beter
Wat daarboven al gezegd was: niet de K variant nemen als je niet wilt overclocken. Ook denk even goed na: Want die i7 is absoluut niet beter voor gamen, sommige games zelfs slechter.
Nobody exists on purpose. Nobody belongs anywhere. We're all going to die. Come watch TV.
pi_153089934
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 22:51 schreef Bart het volgende:
Ik zit ff op de site van je moederbord te kijken, welke CPU's ondersteund worden.
http://www.msi.com/support/mb/Z97-G45-GAMING.html#support-cpu

De 4790K wordt ondersteund met een nieuwere BIOS-versie. Best kans dat die er nog niet op zit. Maar zonder werkende CPU ga je je BIOS niet updaten. Een risico dus.

De 4790 (dus zonder K) wordt wel ondersteund met de eerdere BIOS-versie. Als je toch niet gaat overklokken zou ik het risico niet nemen en een i7 4790 nemen in plaats van een i7 4790k.
Ahhh, niet eens opgelet... Dacht dat ie 'm gewoon prima ondersteunde... Als ik de 4790 neem, kan ik dan gewoon verder met de andere dingen? Zoals de processorkoeler etc? En zou ik geen verschil merken met snelheid/graphics etc?

quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 22:53 schreef Brammetjuh94 het volgende:

[..]

Wat daarboven al gezegd was: niet de K variant nemen als je niet wilt overclocken. Ook denk even goed na: Want die i7 is absoluut niet beter voor gamen, sommige games zelfs slechter.
Ik zou daar nu inderdaad wel even over nadenken, maar ik geloof niet dat games slechter zijn met een i7 t.o.v. een i5...
.
pi_153090620
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 23:03 schreef Jefixed het volgende:

[..]

Ahhh, niet eens opgelet... Dacht dat ie 'm gewoon prima ondersteunde... Als ik de 4790 neem, kan ik dan gewoon verder met de andere dingen? Zoals de processorkoeler etc? En zou ik geen verschil merken met snelheid/graphics etc?

Ik zie nergens staan dat die i7-4790K niet gewoon out of the box wordt ondersteund door het BIOS. Je mag ook zelf wel eens wat research doen in plaats alles van anderen te willen horen en dan voor zoete koek aan te nemen.

Overigens kun je bij een goede zaak vragen of ze even de nieuwste BIOS versie erop zetten.
pi_153091525
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 22:33 schreef Jefixed het volgende:

[..]

Ja die dingen werden me al afgeraden ja. Met de RAM erbij wordt het dan dit:
Processor: Intel Core i7-4790K Boxed
Moederbord: MSI Z97-G45 GAMING
Videokaart: MSI GeForce GTX970 GAMING 4G
Behuizingen: Corsair Carbide 300R
Intern geheugen: Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU
Voeding: Seasonic S12G 550W(???)
SSD: Samsung 850 EVO 500GB (250 is te weinig, dus de 500GB variant)
HDD: Seagate ST2000DX001 (???)
Processorkoeler: Scythe Mugen 4

Met alle tips van iedereen is dit er uit gekomen, zou dit een beetje nice zijn? Nog tips om iets aan te passen? :-)
Seasonic is uitstekend, maar zou je niet een modulair type nemen? Is wel zo netjes.
pi_153091561
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 23:22 schreef Riparius het volgende:

[..]

Ik zie nergens staan dat die i7-4790K niet gewoon out of the box wordt ondersteund door het BIOS. Je mag ook zelf wel eens wat research doen in plaats alles van anderen te willen horen en dan voor zoete koek aan te nemen.

Overigens kun je bij een goede zaak vragen of ze even de nieuwste BIOS versie erop zetten.

Ik neem veel advies inderdaad over, omdat ik er zelf niet veel verstand van heb. Moet zeggen dat ik afgelopen dagen veel heb geleerd... Alleen heel eerlijk gezegd is dit de eerste keer dat ik van het woord BIOS hoor :o Heb daar dus ook niet opgelet bij het kiezen van een processor, omdat ik simpelweg niet wist dat het überhaupt bestond...

[ Bericht 15% gewijzigd door Jefixed op 30-05-2015 00:01:15 ]
.
pi_153091639
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 23:53 schreef Riparius het volgende:
Seasonic S12G 550W
Ik was ook eerst aan het kijken voor een modulaire, vandaar de vraagtekentjes er achter. Het voordeel van modulair is dat de kabels er al aan vast zitten toch? Moet ik bij deze voeding zelf de kabels er bij kopen of is het gewoon wat moeilijker met aansluiten?
.
pi_153091718
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 23:57 schreef Jefixed het volgende:

[..]

Ik was ook eerst aan het kijken voor een modulaire, vandaar de vraagtekentjes er achter. Het voordeel van modulair is dat de kabels er al aan vast zitten toch? Moet ik bij deze voeding zelf de kabels er bij kopen of is het gewoon wat moeilijker met aansluiten?
Nee, bij modulaire voedingen zitten de kabels juist niet vast, maar worden ze (allemaal!) los meegeleverd. Dan heb je in je kast alleen de kabels die je ook echt gebruikt en hangt er dus niet zo'n hele bos met ongebruikte kabels in je kast.
pi_153091896
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 23:55 schreef Jefixed het volgende:

[..]

Ik neem veel advies inderdaad over, omdat ik er zelf niet veel verstand van heb. Moet zeggen dat ik afgelopen dagen veel heb geleerd... Alleen heel eerlijk gezegd is dit de eerste keer dat ik van het woord BIOS hoor :o Heb daar dus ook niet opgelet bij het kiezen van een processor, omdat ik simpelweg niet wist dat het überhaupt bestond...
Een BIOS is een chip op het moederbord die al een stukje programmacode bevat, en die de computer in staat stelt om überhaupt te starten, ook als er (nog) geen besturingssysteem aanwezig is. Zonder BIOS zou je een kip-en-ei probleem hebben met het opstarten. In de loop van de tijd zijn BIOSsen steeds uitgebreider geworden, en nu dienen ze ook voor allerlei technische instellingen van het moederbord en de daarop aanwezige chips.

Het moederbord dat je op het oog hebt moet minimaal beschikken over BIOS versie 2.1. Maar omdat deze BIOS versie al een jaar geleden is uitgekomen, zou het bijzonder kwalijk zijn als je nu nog een bord geleverd krijgt met de oudste BIOS versie 2.0, want dat zou betekenen dat je moederbord een jaar op de plank heeft gestaan. Op een sticker aan de buitenzijde van de doos moet je kunnen zien welke BIOS versie er af fabriek op het bord zit.
pi_153091945
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2015 00:01 schreef Riparius het volgende:

[..]

Nee, bij modulaire voedingen zitten de kabels juist niet vast, maar worden ze (allemaal!) los meegeleverd. Dan heb je in je kast alleen de kabels die je ook echt gebruikt en hangt er dus niet zo'n hele bos met ongebruikte kabels in je kast.
Je hebt van Seasonic de G serie, en die zijn wel modulair.
Dan kom je uit op de Seasonic G-series 550
Is bijna dezelfde, maar dan dus modulair en 2 minder SATA aansluitingen maar 2 meer Molex aansluitingen, dit zegt mij overigens niets maar dat is het enige verschil tussen die twee. Ook is ie ietsjes dieper... Maar die moet ook gewoon prima kunnen functioneren met mijn systeem.
.
pi_153092020
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2015 00:09 schreef Riparius het volgende:

[..]

Een BIOS is een chip op het moederbord die al een stukje programmacode bevat, en die de computer in staat stelt om überhaupt te starten, ook als er (nog) geen besturingssysteem aanwezig is. Zonder BIOS zou je een kip-en-ei probleem hebben met het opstarten. In de loop van de tijd zijn BIOSsen steeds uitgebreider geworden, en nu dienen ze ook voor allerlei technische instellingen van het moederbord en de daarop aanwezige chips.

Het moederbord dat je op het oog hebt moet minimaal beschikken over BIOS versie 2.1. Maar omdat deze BIOS versie al een jaar geleden is uitgekomen, zou het bijzonder kwalijk zijn als je nu nog een bord geleverd krijgt met de oudste BIOS versie 2.0, want dat zou betekenen dat je moederbord een jaar op de plank heeft gestaan. Op een sticker aan de buitenzijde van de doos moet je kunnen zien welke BIOS versie er af fabriek op het bord zit.
Dank je wel voor de uitgebreide uitleg, alleen wat heeft dit te maken met mijn processor dan? :)
.
pi_153092148
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2015 00:10 schreef Jefixed het volgende:

[..]

Je hebt van Seasonic de G serie, en die zijn wel modulair.
Dan kom je uit op de Seasonic G-series 550
Is bijna dezelfde, maar dan dus modulair en 2 minder SATA aansluitingen maar 2 meer Molex aansluitingen, dit zegt mij overigens niets maar dat is het enige verschil tussen die twee. Ook is ie ietsjes dieper... Maar die moet ook gewoon prima kunnen functioneren met mijn systeem.
Seasonic heeft nog meer series. Bijvoorbeeld de M12II EVO (520 of 620 Watt) of de P-series fanless 520W (maar dat is een dure jongen), X-series, de P-series ...

Ik ben zelf helemaal geen gamer, maar een ietwat overgedimensioneerde voedig is wel prettig als je van stilte houdt. Voedingen (met een fan) gaan namelijk meer herrie maken naarmate ze meer vermogen moeten leveren.
pi_153092221
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2015 00:14 schreef Jefixed het volgende:

[..]

Dank je wel voor de uitgebreide uitleg, alleen wat heeft dit te maken met mijn processor dan? :)
Als je een oud bord geleverd zou krijgen met BIOS versie 2.0 en je zet vol verwachting de Intel i7-4790K op dat bord, dan zal het bord niet opstarten. Lijkt me toch vrij essentieel dat je moederbord wél op wil starten.

Maar nogmaals: een bord met de oude BIOS versie 2.0 zou ik niet accepteren, want dat heeft minstens een vol jaar op de plank gelegen.
pi_153092281
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2015 00:22 schreef Riparius het volgende:

[..]

Seasonic heeft nog meer series. Bijvoorbeeld de M12II EVO (520 of 620 Watt) of de P-series fanless 520W (maar dat is een dure jongen), X-series, de P-series ...

Ik ben zelf helemaal geen gamer, maar een ietwat overgedimensioneerde voedig is wel prettig als je van stilte houdt. Voedingen (met een fan) gaan namelijk meer herrie maken naarmate ze meer vermogen moeten leveren.
Ik wil inderdaad wel een goede voeding, maar hoeft ook weer niet de hoofdprijs te kosten. Ben bereid wat neer te leggen maar ook weer niet honderden euro's.

quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2015 00:26 schreef Riparius het volgende:

[..]

Als je een oud bord geleverd zou krijgen met BIOS versie 2.0 en je zet vol verwachting de Intel i7-4790K op dat bord, dan zal het bord niet opstarten. Lijkt me toch vrij essentieel dat je moederbord wél op wil starten.

Maar nogmaals: een bord met de oude BIOS versie 2.0 zou ik niet accepteren, want dat heeft minstens een vol jaar op de plank gelegen.
Ik mag hopen dat als je bij een betere webshop besteld, dat die daar wel rekening mee zullen... Maar als het bord gewoon de nieuwste BIOS versie zou hebben, dan zou ik wel gewoon de processor die ik nu op het oog heb zonder problemen kunnen aansluiten?
.
pi_153092501
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2015 00:29 schreef Jefixed het volgende:

[..]

Ik wil inderdaad wel een goede voeding, maar hoeft ook weer niet de hoofdprijs te kosten. Ben bereid wat neer te leggen maar ook weer niet honderden euro's.

[..]

Ik mag hopen dat als je bij een betere webshop bestelt, dat die daar wel rekening mee zullen... Maar als het bord gewoon de nieuwste BIOS versie zou hebben, dan zou ik wel gewoon de processor die ik nu op het oog heb zonder problemen kunnen aansluiten?
Jazeker, je kunt op de site van de fabrikant precies nakijken dat je minimaal BIOS versie 2.1 moet hebben, en die versie is al een jaar geleden uitgebracht, kijk maar. Elke latere versie is uiteraard ook goed, en die kun je er desgewenst zelf op zetten. Als je dit bord nu koopt, dan mag je verwachten dat dit niet langer dan 3 of 4 maanden geleden is geproduceerd, dus dat zit echt wel goed. Maar toch bij ontvangst even op die sticker kijken.
  zaterdag 30 mei 2015 @ 08:25:48 #115
65252 Bart
pi_153094536
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 23:22 schreef Riparius het volgende:

[..]

Het staat nergens letterlijk nee, ik zeg ook niet dat het niet ondersteund wordt. Ik zeg dat het risico er is dat het niet werkt.
quote:
Zou ook nog kunnen.
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 23:03 schreef Jefixed het volgende:

[..]

Merk je niets van, en alles werkt nog gewoon. Enige verschil tussen die twee processors is wel/niet overklokken.
pi_153096348
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2015 00:39 schreef Riparius het volgende:

[..]

Jazeker, je kunt op de site van de fabrikant precies nakijken dat je minimaal BIOS versie 2.1 moet hebben, en die versie is al een jaar geleden uitgebracht, kijk maar. Elke latere versie is uiteraard ook goed, en die kun je er desgewenst zelf op zetten. Als je dit bord nu koopt, dan mag je verwachten dat dit niet langer dan 3 of 4 maanden geleden is geproduceerd, dus dat zit echt wel goed. Maar toch bij ontvangst even op die sticker kijken.
Heel erg bedankt voor de informatie weer, ik ga sowieso voor dat ik ga bestellen toch maar even een mailtje sturen naar de webshop waar ik hem ga bestellen, dat mogen ze wel even voor mij na kijken. Een goede maat van mij heeft eergister ook het zelfde moederbord gekocht, dus ik zou even aan hem vragen of hij ook gewoon 2.1 (of hoger) heeft :-)

quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2015 08:25 schreef Bart het volgende:

[..]

Het staat nergens letterlijk nee, ik zeg ook niet dat het niet ondersteund wordt. Ik zeg dat het risico er is dat het niet werkt.

[..]

Zou ook nog kunnen.

[..]

Merk je niets van, en alles werkt nog gewoon. Enige verschil tussen die twee processors is wel/niet overklokken.
Heb even het verschil bekeken, is er inderdaad nauwelijks. Alleen de 4790k draait toch 400 MHz sneller, zonder overklokken.
.
  zaterdag 30 mei 2015 @ 11:20:54 #117
65252 Bart
pi_153096875
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2015 10:57 schreef Jefixed het volgende:

[..]

Heb even het verschil bekeken, is er inderdaad nauwelijks. Alleen de 4790k draait toch 400 MHz sneller, zonder overklokken.
Je hebt gelijk ja, apart, normaal is k erachter alleen multiplier unlocked maar schijnbaar vond Intel het handig om van die eenduidigheid af te stappen. Dan scheelt het toch weer 10% in CPU-snelheid.
pi_153097339
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2015 11:20 schreef Bart het volgende:

[..]

Je hebt gelijk ja, apart, normaal is k erachter alleen multiplier unlocked maar schijnbaar vond Intel het handig om van die eenduidigheid af te stappen. Dan scheelt het toch weer 10% in CPU-snelheid.
Ja inderdaad, ik dacht eigenlijk het zelfde tot ik even alles goed heb vergeleken. Dus ik denk dat ik toch maar de k neem, wie weet dat ik in de toekomst toch nog ga overklokken, genoeg maten die mij daar prima bij kunnen helpen. :-)
.
pi_153097720
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 23:03 schreef Dasjonny het volgende:
Alle aansluitingen zitten op het moederbord, dus als jij in de specificaties van je moederbord kijkt kun je zien of het bij elkaar past. Dingen zoals een socket ( 1150 ) voor de processor, type geheugen ( DDR3 ), maar ook sata aansluitingen en eventueel M.2. Bij de voeding dien je bijvoorbeeld ook te letten op het aantal aansluitingen dat op je grafische kaart zit.

Je hebt maar heel zelden last van dat merken niet met elkaar werken, zoals werkgeheugen wat het niet doet op een bepaald type moederbord. Maar dit zijn echt uitzonderingen. Voor de rest kun je op de specificaties af gaan.

Het lijstje wat je nu hebt klopt overigens wel prima met elkaar en is een erg krachtige build wel.

Consumenten harde schijven communiceren vrijwel altijd via de SATA interface en die zitten op jouw moederbord, dus komt helemaal goed.
Is het niet beter om nog even te wachten ivm DDR4? Dat begint nu langzaam aan op de markt te verschijnen en nu fors investeren in iets wat achter een jaar totaal verouderd is is eigenlijk geld weggooien lijkt me?

Dan kan ie beter de pc die hij nu heeft proberen te klokken of upgraden, zou mijn advies zijn.
pi_153098066
Alles in de pc wereld is na een jaar verouderd.

Je kunt eeuwig blijven wachten..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')