abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_153084286
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 20:44 schreef liedetector het volgende:
gewoon 1600Mhz corsair oid gaan
vengance, xms, etc allemaal prima
Ah okay thanks :-)
.
pi_153084824
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 20:44 schreef Jefixed het volgende:
Ah okay thanks :-)
Soms is het gewoon simpel;)
pi_153085143
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 20:59 schreef liedetector het volgende:

[..]

Soms is het gewoon simpel;)
Klopt maar sommige mensen raden weer 2 van 8 aan weetje en de ander weer iets anders, daarom _O-
.
pi_153085448
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 19:36 schreef liedetector het volgende:
I5 prima!
Seasonic zelfde voeding als je nu hebt maar dan de 450 watt
En dat geneuzel qua geheugen is ook beetje overdreven.
Laatst voor iemand een game pc gebouwd voor even onder de 1k en kan een hele tijd mee
En voor minder kan ik ook wel een game pc bouwen die 'een hele tijd mee kan'. Het is allemaal nogal relatief natuurlijk....

Maar TS heeft zelf al aangegeven een aardig budget te hebben. Dan is het logisch dat er ook geadviseerd wordt op (iets) duurdere onderdelen.

450w aanraden als de fabrikant van de GPU al 500w en hoger aanraadt lijkt me ook geen goed idee. Ja, waarschijnlijk zal het ding ook met 450w nog wel werken. Maar het laat hoegenaamd geen headroom meer over en de voeding zal bij zware belasting van het systeem eerder op zijn tenen moeten lopen, wat weer niet goed is voor de levensduur en betrouwbaarheid. En als TS over een jaar of 2 denkt: 'Tijd voor een nieuwe GPU!' die wat gulziger is (de GTX970 is echt een héél zuinige kaart voor de indrukwekkende prestaties die hij levert) dan zit je daar met je minimale voeding. Je sluit met zo'n 450w eigenlijk al uit dat je ooit een SLI/Crossfire setup kan gaan runnen zonder dat je ook meteen alsnog een krachtiger voeding aan moet schaffen.

Nog los van eventuele andere hardwareupgrades die hij er eventueel in wil hangen (extra schijven bijvoorbeeld). Die verbruiken dan wel maar weinig stroom maar zoals ik al zei: weinig headroom, en het hoeft maar een fractie van een seconde té weinig te zijn en je systeempje hangt met alle mogelijke gevolgen van dien.

Geheugen: mijn ervaringen hebben me geleerd daar gewoon niet op te bezuinigen. Je wilt gewoon lekker ruim in je geheugen zitten en je wilt het snel hebben. Tuurlijk, met 8GB 1600 mhz geheugen draait het ding ook hoor, met 8GB 1333mhz ook en dan bespaar je waarschijnlijk nog wat euro's.

i5: prima, heb er zelf ook een, wel zwaar overclocked en in 99% van de games zal je op dit moment geen verschil merken. Maar als dat het argument is kan je net zo goed een zo goedkoop mogelijke budget-gamepc bouwen. Of je nou 80 fps of 100 haalt, dat verschil zal ook niet te merken zijn in 99% van de gevallen, al helemaal niet als je een monitor hebt die niet boven de 60hz uitkomt.

Bottom line is: i7, 16 gb 1833mhz geheugen en een zwaarder voeding (750w oid) is gewoon meetbaar sneller en meer futureproof en als je het geld kan missen zie ik geen zinnig argument om het níet aan te schaffen.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_153085663
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 21:05 schreef Jefixed het volgende:

[..]

Klopt maar sommige mensen raden weer 2 van 8 aan weetje en de ander weer iets anders, daarom _O-
2*8 omdat het een dual channel chipset is. Dus een dual channel setje van 16GB kopen. Dat zijn sticks die gegarandeerd compatibel met elkaar zijn op de geadverteerde specificaties (snelheid in mhz en 'timings'). :)

Je kan best een quad channel setje van 4*4 kopen maar dan loopt het gewoon in dual channel mode (2 op elk kanaal) en ik gok dat het zelfs een klein negatief effect op de prestaties zal hebben.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_153086006
Grrrr tuurljik kan je 2k uitgeven, feit blijft dat over 2 jaar upgrades waar je nu de hoofdprijs voor betaalt en je niet gebruikt dan gewoon geen drol kosten! Kortom wat zanik je?
pi_153086220
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 21:12 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

En voor minder kan ik ook wel een game pc bouwen die 'een hele tijd mee kan'. Het is allemaal nogal relatief natuurlijk....

Maar TS heeft zelf al aangegeven een aardig budget te hebben. Dan is het logisch dat er ook geadviseerd wordt op (iets) duurdere onderdelen.

450w aanraden als de fabrikant van de GPU al 500w en hoger aanraadt lijkt me ook geen goed idee. Ja, waarschijnlijk zal het ding ook met 450w nog wel werken. Maar het laat hoegenaamd geen headroom meer over en de voeding zal bij zware belasting van het systeem eerder op zijn tenen moeten lopen, wat weer niet goed is voor de levensduur en betrouwbaarheid. En als TS over een jaar of 2 denkt: 'Tijd voor een nieuwe GPU!' die wat gulziger is (de GTX970 is echt een héél zuinige kaart voor de indrukwekkende prestaties die hij levert) dan zit je daar met je minimale voeding. Je sluit met zo'n 450w eigenlijk al uit dat je ooit een SLI/Crossfire setup kan gaan runnen zonder dat je ook meteen alsnog een krachtiger voeding aan moet schaffen.

Nog los van eventuele andere hardwareupgrades die hij er eventueel in wil hangen (extra schijven bijvoorbeeld). Die verbruiken dan wel maar weinig stroom maar zoals ik al zei: weinig headroom, en het hoeft maar een fractie van een seconde té weinig te zijn en je systeempje hangt met alle mogelijke gevolgen van dien.

Geheugen: mijn ervaringen hebben me geleerd daar gewoon niet op te bezuinigen. Je wilt gewoon lekker ruim in je geheugen zitten en je wilt het snel hebben. Tuurlijk, met 8GB 1600 mhz geheugen draait het ding ook hoor, met 8GB 1333mhz ook en dan bespaar je waarschijnlijk nog wat euro's.

i5: prima, heb er zelf ook een, wel zwaar overclocked en in 99% van de games zal je op dit moment geen verschil merken. Maar als dat het argument is kan je net zo goed een zo goedkoop mogelijke budget-gamepc bouwen. Of je nou 80 fps of 100 haalt, dat verschil zal ook niet te merken zijn in 99% van de gevallen, al helemaal niet als je een monitor hebt die niet boven de 60hz uitkomt.

Bottom line is: i7, 16 gb 1833mhz geheugen en een zwaarder voeding (750w oid) is gewoon meetbaar sneller en meer futureproof en als je het geld kan missen zie ik geen zinnig argument om het níet aan te schaffen.
Jij snapt het helemaal, waarom bezuinigen als het niet nodig.
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 21:17 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

2*8 omdat het een dual channel chipset is. Dus een dual channel setje van 16GB kopen. Dat zijn sticks die gegarandeerd compatibel met elkaar zijn op de geadverteerde specificaties (snelheid in mhz en 'timings'). :)

Je kan best een quad channel setje van 4*4 kopen maar dan loopt het gewoon in dual channel mode (2 op elk kanaal) en ik gok dat het zelfs een klein negatief effect op de prestaties zal hebben.
Dus 4*4 is slechter dan 2*8?
.
  vrijdag 29 mei 2015 @ 21:45:04 #83
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_153086913
4x4 is niet slechter of trager dan 2x8. Maar je kunt niet meer uitbreiden. Dus gewoon 2x8 nemen.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_153086935
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 21:25 schreef liedetector het volgende:
Grrrr tuurljik kan je 2k uitgeven, feit blijft dat over 2 jaar upgrades waar je nu de hoofdprijs voor betaalt en je niet gebruikt dan gewoon geen drol kosten! Kortom wat zanik je?
1) Dit systeem kost geen 2K, in de verste verte niet :')
2) Nou, dan maar 2 jaar wachten dus?
3) Waarom geen budget-pc in elkaar zetten dan?
4) Wie is hier nu aan het zaniken? ;)

Je kan op alles wel willen besparen. Er zullen genoeg mensen zijn die het geld niet hebben/ er niet voor over hebben die een videokaartje van minder dan 150 eu er in leggen en dan gewoon genoegen nemen met minder detail in zware games en het niet erg vinden dat de fps af en toe eens onder de 30 zakt (wat echt het minimum is voor nog een beetje soepele gameplay in 'snelle' spellen). Een 128 gb SSD er in leggen, daar past je OS ook wel op en die 5 seconden langere opstarttijd omdat het niet de nieuwste van de nieuwste is overleef je ook wel. Je kan een i3 nemen of iets van AMD als CPU voor minder dan 150 eu, maakt ook allemaal niet zoveel uit in games als je toch geen snelle GPU hebt etc etc etc....

Het is niet zo dat dit spul allemaal het duurste van het duurste is hè? Of dat de prijs-prestatieverhouding slecht is. Dat gaat pas echt spelen in het hoogste segment. Dat je per se die 10% extra wilt hebben en daarom maar die Intel Core i7-5930K van 1100 eu koopt ipv die Intel Core i7-5820K van 400 eu. Zelfs dan, als je daar het geld voor hebt én het kan missen (geld uitgeven dat je niet kan missen is zelden een goed idee...), waarom niet?
pi_153087515
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 21:45 schreef Bart het volgende:
4x4 is niet slechter of trager dan 2x8. Maar je kunt niet meer uitbreiden. Dus gewoon 2x8 nemen.
Ik weet niet hoe het met dit platform is maar in het verleden zijn er platforms geweest waar het wel zo was dat een 4 sticks setup slechter presteerde (niet veel) dan een 2 stick set up met op papier dezelfde specificaties volgens mij.

Maar het zou goed kunnen dat het een moderne geheugencontroller om het even is of hij nou 4 of 2 sticks aan moet sturen.
pi_153087913
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 21:45 schreef Bart het volgende:
Ah oké! Is er nog een specifiek merk wat aangeraden wordt? Of maakt dat echt niets uit bij RAM?

quote:
4s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 21:45 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

1) Dit systeem kost geen 2K, in de verste verte niet :')
2) Nou, dan maar 2 jaar wachten dus?
3) Waarom geen budget-pc in elkaar zetten dan?
4) Wie is hier nu aan het zaniken? ;)

Je kan op alles wel willen besparen. Er zullen genoeg mensen zijn die het geld niet hebben/ er niet voor over hebben die een videokaartje van minder dan 150 eu er in leggen en dan gewoon genoegen nemen met minder detail in zware games en het niet erg vinden dat de fps af en toe eens onder de 30 zakt (wat echt het minimum is voor nog een beetje soepele gameplay in 'snelle' spellen). Een 128 gb SSD er in leggen, daar past je OS ook wel op en die 5 seconden langere opstarttijd omdat het niet de nieuwste van de nieuwste is overleef je ook wel. Je kan een i3 nemen of iets van AMD als CPU voor minder dan 150 eu, maakt ook allemaal niet zoveel uit in games als je toch geen snelle GPU hebt etc etc etc....

Het is niet zo dat dit spul allemaal het duurste van het duurste is hè? Of dat de prijs-prestatieverhouding slecht is. Dat gaat pas echt spelen in het hoogste segment. Dat je per se die 10% extra wilt hebben en daarom maar die Intel Core i7-5930K van 1100 eu koopt ipv die Intel Core i7-5820K van 400 eu. Zelfs dan, als je daar het geld voor hebt én het kan missen (geld uitgeven dat je niet kan missen is zelden een goed idee...), waarom niet?
Zo is het maar net :D. Ik zal straks als ik alles compleet heb alles in m'n lijstje op Tweakers gooien, de prijs berekenen en het op het forum vermelden, kan alvast zeggen: Haalt de 2000¤ sowieso niet :-)
.
pi_153088127
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 19:34 schreef Jefixed het volgende:
Gamepc is echt overdreven duur, heb samen met een vriend vergeleken. De producten (processor, behuizing etc) die hij heeft gekocht, kostte 1200¤ en op gamepc koste het ruim 1800¤... Dat is een flink verschil, dan bouw ik liever zelf :-)
Dat is gek want ik kwam op 1450 en 1600 uit... Weet je zeker dat je niet ergens een foutje hebt gemaakt zoals de 4770 en 4770k ofzo.... Ik geloof er vrij weinig van maarja.
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_153088387
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 22:11 schreef DieselTank het volgende:

[..]

Dat is gek want ik kwam op 1450 en 1600 uit... Weet je zeker dat je niet ergens een foutje hebt gemaakt zoals de 4770 en 4770k ofzo.... Ik geloof er vrij weinig van maarja.
...Hoe bedoel je? Dit zijn niet de kosten van mijn setup, maar die van een vriend ter vergelijking met gamepc.nl:)
.
pi_153088434
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 22:19 schreef Jefixed het volgende:

[..]

...Hoe bedoel je? Dit zijn niet de kosten van mijn setup, maar die van een vriend ter vergelijking met gamepc.nl:)
Heb je dan echt alles goed uitgerekend? Ik wist niet dat er zon verschil was..... Heb je niet ergens bijv de 4770k aangeklikt en dan op pricewatch de 4770 gezocht ofzo? Want zoveel verschil kan haast niet.... dan zouden ze al lang failliet gaan joh.
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_153088478
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 22:20 schreef DieselTank het volgende:

[..]

Heb je dan echt alles goed uitgerekend? Ik wist niet dat er zon verschil was..... Heb je niet ergens bijv de 4770k aangeklikt en dan op pricewatch de 4770 gezocht ofzo? Want zoveel verschil kan haast niet.... dan zouden ze al lang failliet gaan joh.
Ja dat dacht ik dus ook, hij heeft alles gewoon op de goedkoopste webshops ingekocht voor 1200¤ en vervolgens bij gamepc samengesteld, en daar was ie 1800¤ kwijt voor zijn setup, enige wat dan gedaan is is in elkaar gezet, meer niet...
.
  vrijdag 29 mei 2015 @ 22:24:00 #91
65252 Bart
pi_153088558
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 22:05 schreef Jefixed het volgende:
Ah oké! Is er nog een specifiek merk wat aangeraden wordt? Of maakt dat echt niets uit bij RAM?
Nee dat boeit echt niet. Crucial, Kingston, Corsair, allemaal prima geheugen. Ik zou gewoon de goedkoopste nemen die qua specs aan je eisen voldoet.
pi_153088614
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 22:24 schreef Bart het volgende:

[..]

Nee dat boeit echt niet. Crucial, Kingston, Corsair, allemaal prima geheugen. Ik zou gewoon de goedkoopste nemen die qua specs aan je eisen voldoet.
Want moet ik nog ergens specifiek op letten qua specs? Bijvoorbeeld kijken of ie op het moederbord past ofzo?
.
  vrijdag 29 mei 2015 @ 22:27:25 #93
65252 Bart
pi_153088682
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 22:25 schreef Jefixed het volgende:

[..]

Want moet ik nog ergens specifiek op letten qua specs? Bijvoorbeeld kijken of ie op het moederbord past ofzo?
1600MHz DDR3, dat is prima. Sneller geheugen merk je bar weinig van.
http://tweakers.net/price(...)3d1609ds1s00ceu.html bijvoorbeeld.
  vrijdag 29 mei 2015 @ 22:29:36 #94
65252 Bart
pi_153088754
Wat je beter niet kan doen trouwens is dit soort spul kopen:

Door die zogenaamde koelvinnen die er bovenuit steken kun je met een combinatie van een klein moederbord en een grote processorkoeler nog wel eens in de problemen komen, het geheugen is dan te hoog. En als je niet gaat overklokken gaat je geheugen zonder die vinnen echt niet te warm worden. Compleet nutteloos dus, behalve voor de looks (als je er van houdt).
pi_153088879
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 22:29 schreef Bart het volgende:
Wat je beter niet kan doen trouwens is dit soort spul kopen:

[ afbeelding ]

Door die zogenaamde koelvinnen die er bovenuit steken kun je met een combinatie van een klein moederbord en een grote processorkoeler nog wel eens in de problemen komen, het geheugen is dan te hoog. En als je niet gaat overklokken gaat je geheugen zonder die vinnen echt niet te warm worden. Compleet nutteloos dus, behalve voor de looks (als je er van houdt).
Ja die dingen werden me al afgeraden ja. Met de RAM erbij wordt het dan dit:
Processor: Intel Core i7-4790K Boxed
Moederbord: MSI Z97-G45 GAMING
Videokaart: MSI GeForce GTX970 GAMING 4G
Behuizingen: Corsair Carbide 300R
Intern geheugen: Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU
Voeding: Seasonic S12G 550W(???)
SSD: Samsung 850 EVO 500GB (250 is te weinig, dus de 500GB variant)
HDD: Seagate ST2000DX001 (???)
Processorkoeler: Scythe Mugen 4

Met alle tips van iedereen is dit er uit gekomen, zou dit een beetje nice zijn? Nog tips om iets aan te passen? :-)
.
  vrijdag 29 mei 2015 @ 22:37:42 #96
65252 Bart
pi_153089019
Mooie pc zo :).
pi_153089077
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 22:37 schreef Bart het volgende:
Mooie pc zo :).
Zou alles ook compatible met elkaar zijn? Niet dat bepaalde onderdelen elkaar afstoten ofzo... En zou ik hiermee een beetje goede graphics kunnen halen op spellen zoals: gta 5, the witcher, battlefield4 etc etc etc?
.
  vrijdag 29 mei 2015 @ 22:42:19 #98
65252 Bart
pi_153089200
Werkt prima samen. Ik heb zelf een vergelijkbaar systeem, maar dan met een i5 4670k. Games draaien prima. Witcher 3 niet alles max, maar nog steeds oogverblindend mooi. GTA V alles max, dan niet constant 60fps maar 95% van de tijd wel boven de 45. Schroef wat instellingen terug die je visueel amper merkt en je haalt wel constant 60fps.
pi_153089280
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 22:42 schreef Bart het volgende:
Werkt prima samen. Ik heb zelf een vergelijkbaar systeem, maar dan met een i5 4670k. Games draaien prima. Witcher 3 niet alles max, maar nog steeds oogverblindend mooi. GTA V alles max, dan niet constant 60fps maar 95% van de tijd wel boven de 45. Schroef wat instellingen terug die je visueel amper merkt en je haalt wel constant 60fps.
Oke, thanks voor de hulp. Dan ga ik even alles toevoegen aan het lijstje en de kosten berekenen. Alle tips zijn uiteraard nog steeds welkom :-)
.
  vrijdag 29 mei 2015 @ 22:51:46 #100
65252 Bart
pi_153089519
Ik zit ff op de site van je moederbord te kijken, welke CPU's ondersteund worden.
http://www.msi.com/support/mb/Z97-G45-GAMING.html#support-cpu

De 4790K wordt ondersteund met een nieuwere BIOS-versie. Best kans dat die er nog niet op zit. Maar zonder werkende CPU ga je je BIOS niet updaten. Een risico dus.

De 4790 (dus zonder K) wordt wel ondersteund met de eerdere BIOS-versie. Als je toch niet gaat overklokken zou ik het risico niet nemen en een i7 4790 nemen in plaats van een i7 4790k.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')