Dankje voor je reactie, dus het komt er eigenlijk op neer: Als je goed de specificaties van je moederboard leest, dan weet je wat er wel/niet op kan... Gaat dit het zelfde met het in elkaar zetten van de PC? Gewoon goed de gebruiksaanwijzing lezen en dan kom je overal wel achter?quote:Op donderdag 28 mei 2015 23:03 schreef Dasjonny het volgende:
Alle aansluitingen zitten op het moederbord, dus als jij in de specificaties van je moederbord kijkt kun je zien of het bij elkaar past. Dingen zoals een socket ( 1150 ) voor de processor, type geheugen ( DDR3 ), maar ook sata aansluitingen en eventueel M.2. Bij de voeding dien je bijvoorbeeld ook te letten op het aantal aansluitingen dat op je grafische kaart zit.
Je hebt maar heel zelden last van dat merken niet met elkaar werken, zoals werkgeheugen wat het niet doet op een bepaald type moederbord. Maar dit zijn echt uitzonderingen. Voor de rest kun je op de specificaties af gaan.
Het lijstje wat je nu hebt klopt overigens wel prima met elkaar en is een erg krachtige build wel.
Consumenten harde schijven communiceren vrijwel altijd via de SATA interface en die zitten op jouw moederbord, dus komt helemaal goed.
In de gebruiksaanwijzing van je moederbord staat wel wat met wat verbonden moet worden en waar dat zit op het moederbord. Maar een guide zoals deze maakt al veel duidelijk: http://nl.hardware.info/r(...)gen-pc-2014-workshopquote:Op donderdag 28 mei 2015 23:09 schreef Jefixed het volgende:
[..]
Dankje voor je reactie, dus het komt er eigenlijk op neer: Als je goed de specificaties van je moederboard leest, dan weet je wat er wel/niet op kan... Gaat dit het zelfde met het in elkaar zetten van de PC? Gewoon goed de gebruiksaanwijzing lezen en dan kom je overal wel achter?
Ja daar had ik inderdaad al naar gekeken, prima uitleg. alleen zal het voor elk moederbord etc het zelfde zijn?quote:Op donderdag 28 mei 2015 23:16 schreef Dasjonny het volgende:
[..]
In de gebruiksaanwijzing van je moederbord staat wel wat met wat verbonden moet worden en waar dat zit op het moederbord. Maar een guide zoals deze maakt al veel duidelijk: http://nl.hardware.info/r(...)gen-pc-2014-workshop
nagenoeg wel, er zit alleen een klein verschil tussen AMD en Intel. AMD gebruikt pinnetjes in de processor, Intel juist pinnetjes in het socket. Alsnog hetzelfde eigenlijk. Hendel omhoog trekken, processor op de goede manier erin leggen (te zien aan het hoekje en evt missende pinnetjes) en weer dicht.quote:Op donderdag 28 mei 2015 23:19 schreef Jefixed het volgende:
[..]
Ja daar had ik inderdaad al naar gekeken, prima uitleg. alleen zal het voor elk moederbord etc het zelfde zijn?
Als de OP per se goedkoper uit wil zijn, kan hij beter besparen op de processor dan op de videokaart. Voor games voegt een i7 weinig tot niets toe over een i5; games hebben helemaal niet zoveel baat bij extra cores of hyperthreading. Een GTX970 geeft momenteel bovendien gewoon het meeste waar voor je geld.quote:Op donderdag 28 mei 2015 23:24 schreef Adames het volgende:
Mocht het financieel een flinke rib uit je lijf zijn, kan je kijken naar een wat goedkoper alternatief.
Een voeding van 550W is ruimschoots voldoende. Een GTX 970 is behoorlijk zuinig en kun je al prima draaien op een 450W voeding (mits van goede kwaliteit) in een normaal systeem.quote:Voeding is volgens mij wel net te licht met deze videokaart.
quote:Op donderdag 28 mei 2015 23:24 schreef Adames het volgende:
Alles past wel bij elkaar ja, als je let op de specificaties (eigenlijk alleen socket). Aangezien ook al jaren heel veel zaken onboard zitten, hoef je niet meer snel rekening te houden met extra aansluitingen of expansion slots.
Wat je in je OP hebt gezet is prima. Al ben ik niet meer zo kapot van gaming moederborden, overclocken is steeds minder de moeite waard en ze bieden vaak weinig voordeel tov het goedkoopste moederbord in die chipset, als je al niet uit de voeten kunt met een goedkoper chipset.
Videokaart is top, maar wel vrij duur. Het veroudert van alle componenten het snelst en is ook nog eens het makkelijkst te vervangen. Mocht het financieel een flinke rib uit je lijf zijn, kan je kijken naar een wat goedkoper alternatief. Dan kan je hem alsnog over 3 jaar vervangen met een dan gangbaar mid/high-end model. De rest van je systeem zal dan namelijk nog prima mee kunnen.
Voeding is volgens mij wel net te licht met deze videokaart.
Zelf inbouwen is zeker goed te doen, al kan het raadzaam zijn om een vriend met wat reserve hardware en wat ervaring mee te laten kijken als je niet zeker bent. Vooral als je de pech hebt dat je een DOA artikel krijgt, kan je niet meer weten wat je moet doen.
WD Red is een 5400 rpm schijf, prima voor opslag. Aangezien je zelf al een SSD wilt, vooral gebruiken.
quote:Op donderdag 28 mei 2015 23:27 schreef Adames het volgende:
[..]
nagenoeg wel, er zit alleen een klein verschil tussen AMD en Intel. AMD gebruikt pinnetjes in de processor, Intel juist pinnetjes in het socket. Alsnog hetzelfde eigenlijk. Hendel omhoog trekken, processor op de goede manier erin leggen (te zien aan het hoekje en evt missende pinnetjes) en weer dicht.
Verder nog wel een tip om een aftermarket cooler te halen. Voor 30-40 euro kan je zo'n mooi 2 kilo blok metaal op je processor leggen wat het geluid echt enorm ten goede komt. Vooral Intel levert standaard erg matige processorkoelers mee.
Thanks voor de reacties, een ''vriend'' van mij die ''beweerd'' handig te zijn met PC's en bouwen etc.quote:Op donderdag 28 mei 2015 23:32 schreef Adames het volgende:
Je geheugen kit is trouwens 4x4 GB. Ik zou gaan voor 2x8. Zijn zelfs goedkoper te vinden dan deze en je houdt nog slots over.
Nee. "Inleveren op processorsnelheid" door "overbodige dingen op het moederbord" doe je niet.quote:Op donderdag 28 mei 2015 23:39 schreef Jefixed het volgende:
Thanks voor de reacties, een ''vriend'' van mij die ''beweerd'' handig te zijn met PC's en bouwen etc.
Hij zegt dat mijn moederbord allemaal overbodige dingen heeft, die ik nooit zal gebruiken: En dat ik dus inlever op processorsnelheid... Is dit waar?
Dus eigenlijk is het MSI moederboard dat ik wil kopen prima? Aangezien hij het ''compleet'' afraadquote:Op donderdag 28 mei 2015 23:45 schreef Leshy het volgende:
[..]
Nee. "Inleveren op processorsnelheid" door "overbodige dingen op het moederbord" doe je niet.
Klopt het trouwens dat als je te weinig power supply hebt, dat er een chip kan ontploffen?quote:Op donderdag 28 mei 2015 23:44 schreef ssebass het volgende:
Bij sommige zaken kun je bij aanschaf van losse onderdelen ook laten assembleren en testen op compatibiliteit. Ik zou als beginner misschien processor op je moederbord laten zetten. Mensen sloopten die dingen nog wel eens. Op zich niet moeilijk maar je linie mensen. Doe er ook even koelpasta tussen als je het zelf in elkaar zet. Tussen processor en koeler dan wel te verstaan. Verder prima componenten gaan toevallig bijna precies dezelfde onderdelen in de bestellijst staan.
Oh en even handen ontladen. Statische schok kan je computer slopen.
Het is een prima moederboard, alleen betaal je gewoon twee keer zo veel voor premium features. Als jij de features gebruikt is dat het waard anders niet.quote:Op donderdag 28 mei 2015 23:48 schreef Jefixed het volgende:
Dus eigenlijk is het MSI moederboard dat ik wil kopen prima? Aangezien hij het ''compleet'' afraad
Gebeurd niet 1-2-3, kleine kans dat je hardware kapot gaat, dan valt het vaak gewoon uit en is het onstabiel, maar het is wel mogelijk. Opzich is de gekozen voeding niet slecht, maar ik zou net even een wat betere pakken.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 00:17 schreef Jefixed het volgende:
[..]
Klopt het trouwens dat als je te weinig power supply hebt, dat er een chip kan ontploffen?
Een ding is zeker. Tegenwoordig is het een stuk makkelijker dan vroeger. Alles plug en play.quote:Ik las op andere fora dat iedereen [zelfs beginners] het zelf bouwen van een computer als zeer makkelijk ervaren... Is dit ook echt zo?
Hij vroeg of het makkelijk was, niet om een levensverhaalquote:Op vrijdag 29 mei 2015 00:21 schreef Geralt het volgende:
[..]
Een ding is zeker. Tegenwoordig is het een stuk makkelijker dan vroeger. Alles plug en play.
Vroeger zat je vaak tot diep in de nacht te kloten om bv een geluidskaart aan de gang te krijgen, omdat een IRQ verkeerd stond of iets of een jumpertje wat net andersom moest staan.
Er was nog geen internet(!) en de handleiding was in het Jengels. Een combinatie van Japans en Engels en daardoor totaal onbegrijpelijk.
Uren lang tot diep in de nacht vaak gezeten klooien met mn vader samen en proberen om iets aan de gang te krijgen. En dan was dat dus geen hele pc, maar gewoon een los kaartje van het een of ander wat je erbij prikte.
Uiteindelijk was het dan toch echt ver voorbij bedtijd voor de kleine Geralt
en steevast daags erna had mn pa het aan de gang![]()
Mooie tijden
Dus ja, het is makkelijk tegenwoordig. Overal zit een duidelijke handleiding bij, internet staat vol met tutorials en als je ergens niet uitkomt gooi je je vraag op een forum en binnen no-time ben je good to go.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nobody exists on purpose. Nobody belongs anywhere. We're all going to die. Come watch TV.
quote:Op vrijdag 29 mei 2015 00:17 schreef Brammetjuh94 het volgende:
[..]
Het is een prima moederboard, alleen betaal je gewoon twee keer zo veel voor premium features. Als jij de features gebruikt is dat het waard anders niet.
De chipset is gewoon het type chip van je moederboard. Deze is een Z97-chipset en de meest high-end chipset voor consumenten (als ik me niet vergis), vaak uitgerust met extra features en goed voor overclocken.
Deze heeft bijvoorbeeld dezelfde chipset: http://tweakers.net/price(...)7p-d3/specificaties/ maar kost bijna de helft. Je betaald voor looks, materialen en wat features, maar kijk goed of je deze nodig hebt, want anders kun je beter voor de extra 70 euro een extra sticky ram kopen bijvoorbeeld.
Ah okay, specs 'n beetje aangepast:quote:Op vrijdag 29 mei 2015 00:19 schreef Brammetjuh94 het volgende:
[..]
Gebeurd niet 1-2-3, kleine kans dat je hardware kapot gaat, dan valt het vaak gewoon uit en is het onstabiel, maar het is wel mogelijk. Opzich is de gekozen voeding niet slecht, maar ik zou net even een wat betere pakken.
quote:Op vrijdag 29 mei 2015 00:21 schreef Geralt het volgende:
[..]
Een ding is zeker. Tegenwoordig is het een stuk makkelijker dan vroeger. Alles plug en play.
Vroeger zat je vaak tot diep in de nacht te kloten om bv een geluidskaart aan de gang te krijgen, omdat een IRQ verkeerd stond of iets of een jumpertje wat net andersom moest staan.
Er was nog geen internet(!) en de handleiding was in het Jengels. Een combinatie van Japans en Engels en daardoor totaal onbegrijpelijk.
Uren lang tot diep in de nacht vaak gezeten klooien met mn vader samen en proberen om iets aan de gang te krijgen. En dan was dat dus geen hele pc, maar gewoon een los kaartje van het een of ander wat je erbij prikte.
Uiteindelijk was het dan toch echt ver voorbij bedtijd voor de kleine Geralt
en steevast daags erna had mn pa het aan de gang![]()
Mooie tijden
Dus ja, het is makkelijk tegenwoordig. Overal zit een duidelijke handleiding bij, internet staat vol met tutorials en als je ergens niet uitkomt gooi je je vraag op een forum en binnen no-time ben je good to go.
quote:Op vrijdag 29 mei 2015 00:28 schreef Brammetjuh94 het volgende:
[..]
Hij vroeg of het makkelijk was, niet om een levensverhaalHahah :-), ik heb me vandaag eens flink verdiept in het bouwen van PC's en ben toch echt stukke wijzer geworden! Normaal als ik het zag dacht ik: '''WTF...'' En nu weet ik tenminste wat een moederboard is, waar de processor moet, waar de videocard moet etc :-)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt..
De GTX980 is gewoon sneller dan de GTX970, echter betaal je er ook veel meer voor. Je krijgt minder bang-for-buck waarde. Wellicht is het slimmer om in de toekomst (1 a 2 jaar) 200-300 euro te investeren en dan een geweldige upgrade te nemen, want dit maakt amper verschil.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 00:33 schreef Jefixed het volgende:
Videokaart: Volgens sommige zou de GTX970 slecht zijn? Dus raden ze de STRIX-GTX980-DC2OC-4GD5 aan? Is het waar dat de 970 slechter zou zijn?
LOL, nee, die andere kast was groot genoeg.quote:
Nu schiet je overboard. 850W GOLD rated is te veel voor je systeem. Ga voor 550W Gold of voor 650W Bronze oid. Dat zou ik persoonlijk doen. Zoek verder een modulaire voeding en eentje die vrij stil is.quote:
Ja is niet echt mijn keuze, is meer advies van andere mensen... Cooler Master V850 is volgens mij een prima koeling toch? Ze gaven mij het advies om beter meer koeling te doen dan net te weinig, of net genoeg... En fans worden bij de behuizing mee geleverd als het goed is?quote:Op vrijdag 29 mei 2015 00:40 schreef Brammetjuh94 het volgende:
[..]
De GTX980 is gewoon sneller dan de GTX970, echter betaal je er ook veel meer voor. Je krijgt minder bang-for-buck waarde. Wellicht is het slimmer om in de toekomst (1 a 2 jaar) 200-300 euro te investeren en dan een geweldige upgrade te nemen, want dit maakt amper verschil.
[..]
LOL, nee, die andere kast was groot genoeg.
[..]
Nu schiet je overboard. 850W GOLD rated is te veel voor je systeem. Ga voor 550W Gold of voor 650W Bronze oid. Dat zou ik persoonlijk doen. Zoek verder een modulaire voeding en eentje die vrij stil is.
Zoals al eerder is gezegd: Kijk vooral ook even naar koeling. Deze case komt met twee case fans, wellicht iets te luidruchtig/niet voldoende air-flow om je systeem lekker chill te houden. Zoek een aantal mooie en zachte fans, zodat je niet gek wordt van het geluid en doe direct ook hetzelfde voor je CPU koeler.
550W is goed genoeg, maar ik zou liever gaan voor Gold certified dan bronze. 850W heb je gewoon nergens voor nodig tenzij je drie grafische kaarten in je PC gaat gooien, maar dat gaat niet gebeuren. Zoals ik al zei: 550W Gold, 650W Bronze daar zit je voor altijd goed mee. Je Pc gebruikt waarschijnlijk rond de 400~450 even als gok.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 00:48 schreef Jefixed het volgende:
Ja is niet echt mijn keuze, is meer advies van andere mensen... Cooler Master V850 is volgens mij een prima koeling toch? Ze gaven mij het advies om beter meer koeling te doen dan net te weinig, of net genoeg... En fans worden bij de behuizing mee geleverd als het goed is?
Ah oke, een koeler zit standaard bij de processor dus dat zit wel goed, alleen voor overclocken is ie niet goed, maar dat ben ik sowieso niet van plan. Alleen nog even kijken voor een paar extra casefans. Maar dat ga ik morgen doen, want het is nu tijd om tequote:Op vrijdag 29 mei 2015 01:04 schreef Brammetjuh94 het volgende:
[..]
550W is goed genoeg, maar ik zou liever gaan voor Gold certified dan bronze. 850W heb je gewoon nergens voor nodig tenzij je drie grafische kaarten in je PC gaat gooien, maar dat gaat niet gebeuren. Zoals ik al zei: 550W Gold, 650W Bronze daar zit je voor altijd goed mee. Je Pc gebruikt waarschijnlijk rond de 400~450 even als gok.
Koeling is gewoon belangrijk. Je hoeft niet veel te hebben, maar zorg voor voldoende. CPU koeler (aftermarket) is een must en een paar extra casefans bovenop de twee meegeleverde is ook niet gek.
Ja het is vooral om te gamen, maar wil er ook andere dingen mee doen, moet ook wel een paar jaar mee gaan, dus besloten meteen een i7 te nemen... Anders moet ik over een paar jaar alsnog upgraden van i5 naar i7.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 01:13 schreef oheng het volgende:
Kijk hier eens:
http://tweakers.net/revie(...)-guide-mei-2015.html
Een Intel i7 is niet nodig om te gamen, kun je beter in een videokaart steken.
Nee. Die is sowieso niet goed. Ook niet voor standaard dingen. Hij is luid en je processor wordt vrij warm. Voor een paar tientjes is hij een stuk koeler en stiller.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 01:13 schreef Jefixed het volgende:
[..]
Ah oke, een koeler zit standaard bij de processor dus dat zit wel goed, alleen voor overclocken is ie niet goed, maar dat ben ik sowieso niet van plan. Alleen nog even kijken voor een paar extra casefans. Maar dat ga ik morgen doen, want het is nu tijd om te![]()
![]()
![]()
Oh... Dan moet ik daar ook nog even goed naar kijken, helemaal vergeten x).quote:Op vrijdag 29 mei 2015 01:16 schreef Brammetjuh94 het volgende:
[..]
Nee. Die is sowieso niet goed. Ook niet voor standaard dingen. Hij is luid en je processor wordt vrij warm. Voor een paar tientjes is hij een stuk koeler en stiller.
Je zult nooit hoeven upgraden van een i5 naar een i7. Een i7 heb je eigenlijk alleen wat aan als je gaat videobewerken.Steek het verschil maar in bijvoorbeeld een 512GB SSD. Want 256GB vind ik absoluut niet groot voor een game PC, daar ga je mee in de problemen komen. Voor GTA 5 heb je bijvoorbeeld al 65GB nodig.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 01:15 schreef Jefixed het volgende:
[..]
Ja het is vooral om te gamen, maar wil er ook andere dingen mee doen, moet ook wel een paar jaar mee gaan, dus besloten meteen een i7 te nemen... Anders moet ik over een paar jaar alsnog upgraden van i5 naar i7.
hyperthreading levert in de forse games toch een snelheidswinst op, al is keuze voor i5 idd ook geen verkeerde keuze budget technisch. Wat betreft videokaart kan je gelijk hebben, ook al is 300+ een behoorlijk bedragquote:Op donderdag 28 mei 2015 23:37 schreef Leshy het volgende:
[..]
Als de OP per se goedkoper uit wil zijn, kan hij beter besparen op de processor dan op de videokaart. Voor games voegt een i7 weinig tot niets toe over een i5; games hebben helemaal niet zoveel baat bij extra cores of hyperthreading. Een GTX970 geeft momenteel bovendien gewoon het meeste waar voor je geld.
Een i5-4690K maakt net zoveel gehakt van games, maar is een stuk goedkoper en zuiniger. Voor de toekomst hoef je het momenteel ook niet te laten; ook een inmiddels vier jaar oude Core i5-2500K is heden ten dage nog ruimschoots voldoende. De focus ligt de laatste jaren meer op efficiëntie en zuinigheid dan op grote snelheidswinst.
[..]
Een voeding van 550W is ruimschoots voldoende. Een GTX 970 is behoorlijk zuinig en kun je al prima draaien op een 450W voeding (mits van goede kwaliteit) in een normaal systeem.
Edit: Oh, en OP: let op dat je geheugen hebt gekozen met grote heatspreaders met van die vinnen erop. Die zijn volkomen onzinnig en kunnen zelfs in de weg zitten als je een andere koeler op je processor wilt plaatsen. Kies liever voor een setje van 2x8GB zonder die dingen erop, zoals bijvoorbeeld de Crucial BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU.
Power supply moet wel voldoende zijn. Kijk even naar de benodigdheden van je videokaart. Als je een stevige videokaart hebt is dit volgens mij hetgene met de hoogste eis. Ik heb er gewoon een 500W in zitten. Weet nog dat dat toen niet werkte met de meeste high end videokaart, die had 650 nodig dacht ik. Maargoed gewoon even kijken, die dingen kosten toch amper wat.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 00:17 schreef Jefixed het volgende:
[..]
Klopt het trouwens dat als je te weinig power supply hebt, dat er een chip kan ontploffen?
Haha ja ik ken die uitspraken van vroeger nog wel: 'plug and pray' en 'bug and pay'.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 00:21 schreef Geralt het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 29 mei 2015 01:29 schreef oheng het volgende:
[..]
Je zult nooit hoeven upgraden van een i5 naar een i7. Een i7 heb je eigenlijk alleen wat aan als je gaat videobewerken.Steek het verschil maar in bijvoorbeeld een 512GB SSD. Want 256GB vind ik absoluut niet groot voor een game PC, daar ga je mee in de problemen komen. Voor GTA 5 heb je bijvoorbeeld al 65GB nodig.
SSD ruimte is echt een gigantische bottleneck in je setup.
Ik wil de PC ook voor andere dingen gaan gebruiken, een i5 is in principe prima maar ik heb een ruim budget, dus een i7 kan ik me permitterenquote:Op vrijdag 29 mei 2015 01:33 schreef Awsom het volgende:
Wissel die i7 in voor een i5
en
Wissel die cooler master voeding in voor iets fatsoenlijks.. kijk even op tweakers
Die HDD heb ik er zelf even snel bijgevonden, ook echt gewoon weer 0,0% verstand van, wat is het verschil tussen die ik heb gevonden en de WD Blue?quote:Op vrijdag 29 mei 2015 02:16 schreef oheng het volgende:
Wacht ff... Waarom kies je voor een WD Red 2TB? Je hebt al een SSD, die zorgt voor je performance. Je zou dus net zo goed een WD Blue kunnen nemen. Dat maakt in jouw geval niet uit.
Die coolermaster is wel een leuke minimum keuze. Maar je moet zeker niet goedkoper gaan dan dit. Misschien is een iets duurdere wel een goed idee, eentje met kabels die je eraf kunt halen bijvoorbeeld, of eentje met een hoger rendement.
Hier, linkje:
http://tweakers.net/categ(...)waHZ4NMfLHeqYALrdf0A
Ik ben alleen compleet vergeten wie nou ook alweer een rebrand is van wie, dus die merken vinkjes kunnen ook wel anders.
Denk dat ik voor de MSI GeForce GTX970 ga, iedereen zegt dat dat gewoon een prima kaart is waar je prima mee kunt gamen op hoge kwaliteit, kan altijd over een aantal jaren nog een keer upgraden, of raden jullie toch wat anders aan?quote:Op vrijdag 29 mei 2015 09:24 schreef ssebass het volgende:
[..]
Power supply moet wel voldoende zijn. Kijk even naar de benodigdheden van je videokaart. Als je een stevige videokaart hebt is dit volgens mij hetgene met de hoogste eis. Ik heb er gewoon een 500W in zitten. Weet nog dat dat toen niet werkte met de meeste high end videokaart, die had 650 nodig dacht ik. Maargoed gewoon even kijken, die dingen kosten toch amper wat.
Daar heb je helemaal gelijk in, dacht dat de standaard koeler prima is, ik heb de Scythe Mugen 4 gevonden, werd aangeraden in gebruik met de Intel Core i7-4790K... Lijkt dat een beetje wat?quote:Op vrijdag 29 mei 2015 01:16 schreef Brammetjuh94 het volgende:
[..]
Nee. Die is sowieso niet goed. Ook niet voor standaard dingen. Hij is luid en je processor wordt vrij warm. Voor een paar tientjes is hij een stuk koeler en stiller.
Een i5 is prima voor gaming. Een i7 heeft enkel toegevoegde waarde bij het editten van bijvoorbeeld video of ander zwaar productief werk. Denk dus even goed na of dit van toepassing is. Ik zou zelf liever voor Gold gaan, maar in ieder geval is er niks verkeerds aan die voeding.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 09:37 schreef Jefixed het volgende:
Ik wil de PC ook voor andere dingen gaan gebruiken, een i5 is in principe prima maar ik heb een ruim budget, dus een i7 kan ik me permitteren '
En qua cooler, misschien wat oheng aangaf, de Cooler Master V550, dat is volgens mij wel fatsoenlijk. Is een 550w, dat is voldoende neem ik aan?
WD Red zijn snellere performance gerichte HDD's. Helaas is een SSD toch altijd sneller. Je zal je 2TB gebruiken voor media, documenten, etc. Je gaat er als het goed is niets mee doen waardoor de snelheid van je HDD bottleneckt. Al deze programma's zoals windows, je games, etc zet je op je SSD voor snellere boottimes. Het heeft dan geen nut om een WD Red te nemen, want die zijn overpriced voor wat jij nodig hebt.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 09:37 schreef Jefixed het volgende:
Die HDD heb ik er zelf even snel bijgevonden, ook echt gewoon weer 0,0% verstand van, wat is het verschil tussen die ik heb gevonden en de WD Blue?
Gewoon doen. Hou wel in je achterhoofd dat je dus nu 200+ euro bespaard en dat je die in de toekomst lekker in een nieuwe GPU kan stoppen. de GTX 980/titan is enkel een must als je nu 4k gamed, want dan heb je meer kracht nodig.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 09:37 schreef Jefixed het volgende:
Denk dat ik voor de MSI GeForce GTX970 ga, iedereen zegt dat dat gewoon een prima kaart is waar je prima mee kunt gamen op hoge kwaliteit, kan altijd over een aantal jaren nog een keer upgraden, of raden jullie toch wat anders aan?
De Scythe Mugen is een gemiddelde koeler op ieder vlak. Koelt goed, maar niet speciaal. Is stil, maar niet heel stil. Hij zoekt dus een middenweg tussen koeling en geluid en als je niet weet wat je wilt heeft dat de grootste kans van slagen.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 09:37 schreef Jefixed het volgende:
Daar heb je helemaal gelijk in, dacht dat de standaard koeler prima is, ik heb de Scythe Mugen 4 gevonden, werd aangeraden in gebruik met de Intel Core i7-4790K... Lijkt dat een beetje wat?
Een flinke lap tekst, maar wel iedereen even beantwoord, en al mijn vragen kunnen stellen
Thanks voor de snelle reactie weerquote:Op vrijdag 29 mei 2015 09:50 schreef Brammetjuh94 het volgende:
[..]
Een i5 is prima voor gaming. Een i7 heeft enkel toegevoegde waarde bij het editten van bijvoorbeeld video of ander zwaar productief werk. Denk dus even goed na of dit van toepassing is. Ik zou zelf liever voor Gold gaan, maar in ieder geval is er niks verkeerds aan die voeding.
[..]
WD Red zijn snellere performance gerichte HDD's. Helaas is een SSD toch altijd sneller. Je zal je 2TB gebruiken voor media, documenten, etc. Je gaat er als het goed is niets mee doen waardoor de snelheid van je HDD bottleneckt. Al deze programma's zoals windows, je games, etc zet je op je SSD voor snellere boottimes. Het heeft dan geen nut om een WD Red te nemen, want die zijn overpriced voor wat jij nodig hebt.
[..]
Gewoon doen. Hou wel in je achterhoofd dat je dus nu 200+ euro bespaard en dat je die in de toekomst lekker in een nieuwe GPU kan stoppen. de GTX 980/titan is enkel een must als je nu 4k gamed, want dan heb je meer kracht nodig.
[..]
De Scythe Mugen is een gemiddelde koeler op ieder vlak. Koelt goed, maar niet speciaal. Is stil, maar niet heel stil. Hij zoekt dus een middenweg tussen koeling en geluid en als je niet weet wat je wilt heeft dat de grootste kans van slagen.
Misschien helpt het als je even aangeeft wat je allemaal met je PC wilt gaan doen. Welke games wil je gaan spelen en op welke resolutie? Wat wil je er naast gamen mee gaan doen? Ik zag dat je geen plannen hebt om je PC te gaan overclocken?quote:Op vrijdag 29 mei 2015 00:33 schreef Jefixed het volgende:
Beetje aanpassingen, op aanrading van een paar mensen... Is dit dan wat beter, of raden jullie alsnog de oude setup aan? Aanpassingen zijn welkom!
Ik heb een ruim budget, hoef niet het snelste van het snelste, hoeft niet het duurst, zat te denken rond de ¤1500± En hoe bedoel je vreemd advies, op dit forum of hoe? Met overclocken heb ik totaal geen ervaring mee dus dat laat ik maar achterwegen. Naast gamen (op een normale resolutie, wel hogere graphics) zal ik 'm nodig hebben bij m'n opleiding (interactieve vormgeving).quote:Op vrijdag 29 mei 2015 10:05 schreef Leshy het volgende:
[..]
Misschien helpt het als je even aangeeft wat je allemaal met je PC wilt gaan doen. Welke games wil je gaan spelen en op welke resolutie? Wat wil je er naast gamen mee gaan doen? Ik zag dat je geen plannen hebt om je PC te gaan overclocken?
En ook, hoe zit je budget-technisch gezien? Slaap je op een bed van eurobiljetten en wil je gewoon het snelste van het snelste, of wil je iets dat het meeste waar voor je geld biedt en probeer je binnen een bepaald budget te blijven?
Deze zaken zijn voor een goed advies wel van belang. Overigens lijk je af en toe wat... vreemd advies te krijgen.
Ik zal inderdaad niet de duurste videokaarten kopen, want vind dat de prijs op een gegeven moment hard omhoog gaat. Niet de moeite waard. Beter een kaart kopen die nu prima voldoet voor veel minder geld en dan wanneer die niet meer voldoet een nieuwe halen. Gewoon omprikken, weinig werk en goedkoper.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 09:37 schreef Jefixed het volgende:
[..]
Denk dat ik voor de MSI GeForce GTX970 ga, iedereen zegt dat dat gewoon een prima kaart is waar je prima mee kunt gamen op hoge kwaliteit, kan altijd over een aantal jaren nog een keer upgraden, of raden jullie toch wat anders aan?
[..]
Daar heb je helemaal gelijk in, dacht dat de standaard koeler prima is, ik heb de Scythe Mugen 4 gevonden, werd aangeraden in gebruik met de Intel Core i7-4790K... Lijkt dat een beetje wat?
Klopt, heb 3 weken terug al een mooie nieuwe monitor gekochtquote:Op vrijdag 29 mei 2015 10:19 schreef n8n het volgende:
Niet zo beknibbelen op je voeding. Koop nooit de allersnelste kaart want dat is de veel goedkopere midrange over een jaar of twee. Die i7 is onzin tot je met een specifieke use-case komt. Je hoeft ook geen overclockbare onderdelen te kopen als je dat niet gaat doen. Waar je op bespaart qua gpu en i7 kan je in een 1440p ips-scherm steken, daar merk je een stuk meer van.
Inderdaad, ik ga zeker niet meer de duurste kopen, ik denk dat ik het dus gewoon hou bij de gtx970... Volgens vele een uitstekende videokaart! En hoe weet ik precies hoeveel koelcapaciteit ik nodig heb...?quote:Op vrijdag 29 mei 2015 10:28 schreef ssebass het volgende:
[..]
Ik zal inderdaad niet de duurste videokaarten kopen, want vind dat de prijs op een gegeven moment hard omhoog gaat. Niet de moeite waard. Beter een kaart kopen die nu prima voldoet voor veel minder geld en dan wanneer die niet meer voldoet een nieuwe halen. Gewoon omprikken, weinig werk en goedkoper.
Let bij koeling even op de TDP (thermal design power). Dus of die wel genoeg koelcapaciteit heeft voor waar jij hem voor wilt gebruiken. Is wel handig.
TDPs vergelijken. De i7 4790k heeft 88W tdp, dan even kijken wat de koeler als max heeft. Als je wilt overklokken moet je ruimte hebben anders maakt het niet zo veel uit. Als de koeler maar minstens die warmte kan afvoeren.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 10:38 schreef Jefixed het volgende:
[..]
Klopt, heb 3 weken terug al een mooie nieuwe monitor gekocht. Alleen hoezo beknibbelen op de voeding?
[..]
Inderdaad, ik ga zeker niet meer de duurste kopen, ik denk dat ik het dus gewoon hou bij de gtx970... Volgens vele een uitstekende videokaart! En hoe weet ik precies hoeveel koelcapaciteit ik nodig heb...?
Ontploffende chips, te kleine kast, 850W voedingen, verspilde CPU-kracht aan teveel features op het moederbord... een paar voorbeelden van zaken waar je niet heel erg op hoeft te letten.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 10:07 schreef Jefixed het volgende:
Ik heb een ruim budget, hoef niet het snelste van het snelste, hoeft niet het duurst, zat te denken rond de ¤1500± En hoe bedoel je vreemd advies, op dit forum of hoe? Met overclocken heb ik totaal geen ervaring mee dus dat laat ik maar achterwegen. Naast gamen (op een normale resolutie, wel hogere graphics) zal ik 'm nodig hebben bij m'n opleiding (interactieve vormgeving).
Ah ok, thanks! Staat alleen niet bij Tweakers dus moet ik ff gaan opzoekenquote:Op vrijdag 29 mei 2015 10:43 schreef ssebass het volgende:
[..]
TDPs vergelijken. De i7 4790k heeft 88W tdp, dan even kijken wat de koeler als max heeft. Als je wilt overklokken moet je ruimte hebben anders maakt het niet zo veel uit. Als de koeler maar minstens die warmte kan afvoeren.
Ziet er prima uit, zal even alles grondig bekijken en zo nodig (voor mij) wat dingentjes wijzigen.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 10:50 schreef Leshy het volgende:
[..]
Ontploffende chips, te kleine kast, 850W voedingen, verspilde CPU-kracht aan teveel features op het moederbord... een paar voorbeelden van zaken waar je niet heel erg op hoeft te letten.
https://azerty.nl/winkelm(...)roduct%5B499535%5D=1
Hier heb je voor ~1300 euro een systeem waar je prima mee uit de voeten zou moeten kunnen.
• De kast die je kiest is een beetje een kwestie van persoonlijke smaak; Corsair, Nanoxia, Shinobi en Fractal Design maken doorgaans goede kasten. Ik heb hier even voor een redelijk standaard Corsair 300R gekozen.
• Een GTX980 is wat sneller dan een GTX970, maar is ook heel veel duurder. Er is wat gedoe geweest rond de GTX970 omdat de laatste 0,5GB geheugen een stuk trager is dan de eerste 3,5GB. Hij presteert desondanks nog steeds fantastisch en iedereen die er een heeft is er dik tevreden over.
• Als je niet gaat overclocken, bespaar je redelijk wat geld door voor een niet-K processor te gaan en een H97-moederbord. Wil je wel overclocken, heb je een -K processor en Z97-moederbord nodig, maar daar betaal je dan dus weer voor.
Er staat 'all'. Volgens mij haalt die 130W wel. Dus heb je meer dan genoeg speling.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 11:07 schreef Jefixed het volgende:
[..]
Ah ok, thanks! Staat alleen niet bij Tweakers dus moet ik ff gaan opzoeken
Oh oke, mooi. Alleen zit ik nu wel te twijfelen tussen alles wat ik moet nemen, het enige wat ik nu vrijwel zeker weet is dat ik de MSI GeForce GTX970 GAMING 4G neem. Waarschijnlijk wordt het ook een Intel Core i7-4790K Boxed. Aan een i5 zal ik vast genoeg hebben, maar ik ben redelijk eigenwijs en ben bereid iets meer te betalen voor iets beterquote:Op vrijdag 29 mei 2015 11:22 schreef ssebass het volgende:
[..]
Er staat 'all'. Volgens mij haalt die 130W wel. Dus heb je meer dan genoeg speling.
Zoveel maakt het ook allemaal niet uit. Gewoon een moederbord met Z97 of H97 chipset is top een msi of asus bijv. Even kijken welke uitbreidbaar is tot 32gb ram (misschien wel allemaal dat weet ik niet). SSD om je os op te draaien sowieso. Samsung 850 is goed. Voorlopig 2x 8gb ram in gooien. Voeding van ten minste 500W. Kast maakt ook niet zoveel uit maar let wel op dat de lengte van de videokaart erin past en dat het type moederbord ook past.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 11:28 schreef Jefixed het volgende:
[..]
Oh oke, mooi. Alleen zit ik nu wel te twijfelen tussen alles wat ik moet nemen, het enige wat ik nu vrijwel zeker weet is dat ik de MSI GeForce GTX970 GAMING 4G neem. Waarschijnlijk wordt het ook een Intel Core i7-4790K Boxed. Aan een i5 zal ik vast genoeg hebben, maar ik ben redelijk eigenwijs en ben bereid iets meer te betalen voor iets beter. En over derest zit ik nog te twijfelen... Moederbord... Tja er zijn er zo veel, welke is nou goed!? Zelfde geld voor SSD/HDD... Ik heb op het moment geen idee meer haha
Ik zal ff wat samenstellen en in een lijstje op Tweakers ofzo gooien, dan zet ik zo/straks een linkje naar die pagina.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 11:44 schreef ssebass het volgende:
[..]
Zoveel maakt het ook allemaal niet uit. Gewoon een moederbord met Z97 of H97 chipset is top een msi of asus bijv. Even kijken welke uitbreidbaar is tot 32gb ram (misschien wel allemaal dat weet ik niet). SSD om je os op te draaien sowieso. Samsung 850 is goed. Voorlopig 2x 8gb ram in gooien. Voeding van ten minste 500W. Kast maakt ook niet zoveel uit maar let wel op dat de lengte van de videokaart erin past en dat het type moederbord ook past.
Oh hoezo... Ze zullen daar meer ervaring hebben, maar wat is er fout aan wat ik heb uitgezocht?quote:Op vrijdag 29 mei 2015 16:58 schreef MisterJ.Lo het volgende:
Ik zou je aanraden om op Tweakers een topic te openen.
Te dure processor verkeerde SSD, verkeerde voeding. Je kan gerust 300-400 euro besparen en nog in 1440p ultra settings gamen. Kijk voor referentie naar de Tweakers guide.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 17:16 schreef Jefixed het volgende:
[..]
Oh hoezo... Ze zullen daar meer ervaring hebben, maar wat is er fout aan wat ik heb uitgezocht?
Ga die klets ergens anders verkopen.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 16:58 schreef MisterJ.Lo het volgende:
Ik zou je aanraden om op Tweakers een topic te openen.
Is goed, zal ik even doen! Thanks voor de tip.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 17:18 schreef MisterJ.Lo het volgende:
[..]
Te dure processor verkeerde SSD, verkeerde voeding. Je kan gerust 300-400 euro besparen en nog in 1440p ultra settings gamen. Kijk voor referentie naar de Tweakers guide.
Trouwens, waarom een dure processor... Een i7 is natuurlijk duur, maar gewoon een prima processor. Ik kan wel meer besparen, maar dat gaat ten kosten van de prestaties... Ik heb een ruim budget dus vind het niet heel erg om ietsjes meer te betalen voor beter............... En wat is er verkeerd aan de SSD en aan de voedingquote:Op vrijdag 29 mei 2015 17:18 schreef MisterJ.Lo het volgende:
[..]
Te dure processor verkeerde SSD, verkeerde voeding. Je kan gerust 300-400 euro besparen en nog in 1440p ultra settings gamen. Kijk voor referentie naar de Tweakers guide.
Heel erg bedankt voor de informatie, heb ik echt wat aanquote:Op vrijdag 29 mei 2015 17:36 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Zelf onderdelen uitzoeken en het ding in elkaar zetten is iig meer dan de helft van het plezier van een nieuwe pc.
Vuistregels bij het in elkaar zetten:
-als iets niet lijkt te passen, dan past het waarschijnlijk ook niet en ben je iets verkeerd aan het doen. Tijd om alles nog eens goed te bekijken. Grote kans dat je iets verkeerd om probeert te verbinden of dat je gewoonweg bij de verkeerde aansluiting zit.
-kijk uit met statische elektriciteit. Ik zelf pak als ik aan het knutselen ben altijd regelmatig een geaard oppervlak vast en zorg dat ik geen kleding van kunststof aan heb. Dus niet je lekkere warme fleece-trui aantrekken omdat de zomer maar niet wil komen en met dat ding aan je pc in elkaar schroeven. Stroom pas aansluiten als je pc-tje helemaal in elkaar zit (duh). Onderdelen leg je op de antistatische verpakking waar ze in zaten.
-Wees zéér voorzichtig bij het installeren van de CPU in de socket. Er zitten meer dan 1000 pinnetjes in die socket op een paar vierkante centimeter. Die dingen zijn zo teer als iets. Bij mijn huidige pc liet ik bij het installeren van de cpu één kant van de cpu vanaf een paar centimeter hoogte vallen op die pinnetjes, resultaat: paar verbogen pinnetjes, uur mee bezig geweest om ze met een loep en een naald zo goed mogelijk weer in hun originele positie te buigen. Gelukkig werkte het daarna weer maar voor het zelfde geld breek je één van je pinnetjes af en dan is het game over en zijn de kosten voor eigen rekening.
-bij het installeren van de koeler zorgen dat je de druk regelmatig verdeelt. Dus niet eerst 1 kant moer vast draaien en dan de andere kant doen.
Ik heb er wel eens gloednieuwe geheugenrepen mee om zeep geholpen. Het gebeurt niet snel maar het is wél een reëel gevaar waar je je gewoon van bewust moet zijn. Ook eens geheugen gemold toen ik mijn speakers nog aan had staan (pc stond uit) en ik op de tast de plug in het backpanel dacht te steken. Ik raakte dus het backpanel aan met de jackplug: *KRAAKKKRAK* en reepjes naar de gort.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 17:39 schreef Jefixed het volgende:
[..]
Heel erg bedankt voor de informatie, heb ik echt wat aan.
Las inderdaad al dat je echt moet oppassen met die statische schrokken, zou echt lullig zijn als je daar onderdelen door sloopt... Maar als je alle gebruiksaanwijzingen goed volgt, en gewoon goed kijkt waar wat hoort moet het goed komen toch? Ook bij mij?
Ik neem aan dat de behuizing ook aangeeft waar alles moet? Wat vindt je trouwens van de setup die ik heb gekozenquote:Op vrijdag 29 mei 2015 17:49 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ik heb er wel eens gloednieuwe geheugenrepen mee om zeep geholpen. Het gebeurt niet snel maar het is wél een reëel gevaar waar je je gewoon van bewust moet zijn. Ook eens geheugen gemold toen ik mijn speakers nog aan had staan (pc stond uit) en ik op de tast de plug in het backpanel dacht te steken. Ik raakte dus het backpanel aan met de jackplug: *KRAAKKKRAK* en reepjes naar de gort.![]()
Maar idd, ook bij jou gaat het gewoon goed komen. Het is in feite gewoon een grote doos met stekkertjes en schroefjes die allemaal op de juiste plaats moeten komen. Met beleid, neem ook rustig de tijd voor het in elkaar zetten. Dat **Ultimate_gamePC_builder** het op youtube in 20 minuten doet wil niet zeggen dat jij dat ook moet doen. Ik trek er als ik roestig ben rustig een paar uur voor uit met koffiepauzes en al
Ziet er allemaal wel redelijk ok uit. Ik zou zelf een zwaardere voeding nemen, gewoon om wat meer headroom te hebben. Voeding altijd van een A-merk nemen overigens.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 17:52 schreef Jefixed het volgende:
[..]
Ik neem aan dat de behuizing ook aangeeft waar alles moet? Wat vindt je trouwens van de setup die ik heb gekozenBen benieuwd naar je mening. En als ik hem in elkaar ga zetten, doe ik dat lekker rustig. Mag van mij best een paar dagen duren! Heeft zeker geen haast. Haastige spoed is zelden goed!
Seasonic IS een Amerk en 550 is bijna een overkill in deze setup!quote:Op vrijdag 29 mei 2015 18:07 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Ziet er allemaal wel redelijk ok uit. Ik zou zelf een zwaardere voeding nemen, gewoon om wat meer headroom te hebben. Voeding altijd van een A-merk nemen overigens.
Je hebt genoeg aan een I5 als er voornamelijk op gegamed wordt. Ten tweede zou ik eerder voor een Crucial gaan dan voor een Samsung. Waarom, meeste bang voor bucks. Ten derde is 550W overdreven voor een videokaart. Zelfs 450W is genoeg. Maar als geld geen probleem is kun je natuurlijk voor de duurste setup gaan. Het is immers jouw geld en wat je ermee doet moet jezelf weten.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 17:35 schreef Jefixed het volgende:
[..]
Trouwens, waarom een dure processor... Een i7 is natuurlijk duur, maar gewoon een prima processor. Ik kan wel meer besparen, maar dat gaat ten kosten van de prestaties... Ik heb een ruim budget dus vind het niet heel erg om ietsjes meer te betalen voor beter............... En wat is er verkeerd aan de SSD en aan de voeding?
Volgens vele was 550w prima, en het merk ook, wat raad jij aan qua voeding?quote:Op vrijdag 29 mei 2015 18:07 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ziet er allemaal wel redelijk ok uit. Ik zou zelf een zwaardere voeding nemen, gewoon om wat meer headroom te hebben. Voeding altijd van een A-merk nemen overigens.
Geheugen: gaan voor DDR3 16 GB, 2*8 dual channel setje. Ook A-merk en sneller is beter. Voor minder dan 1866 mhz zou ik niet gaan (weet niet uit mijn hoofd wat de pc-XXXXXrating is maar dat is dus NIET hetzelfde als het aantal mhz). Voor veel meer ook niet aangezien de prijs dan snel oploopt en je waarschijnlijk handmatig aan de instellingen moet gaan klooien om het beste uit je geheugenmodules te krijgen. Zelf heb ik momenteel deze: http://tweakers.net/price(...)t1tx0/specificaties/ geloof ik.
Harde schijven en koeler, durf ik niet echt een mening over te geven (ik houd ook niet constant alle hardware die er uit komt bij en het kan best zijn dat er betere bang-for-buck te vinden is) maar het zal ongetwijfeld voldoen.
Dus jij zegt dat de Seasonic wel goed isquote:Op vrijdag 29 mei 2015 18:13 schreef liedetector het volgende:
[..]
Seasonic IS een Amerk en 550 is bijna een overkill in deze setup!
En voor de rest overdrijf je ook enorm!
Veel mensen zeggen inderdaad dat een i5 beter zou zijn voor gamen, of slimmer beter gezegd. Maar ik heb liever een i7, heb het geld ervoor dus laat maar komenquote:Op vrijdag 29 mei 2015 18:24 schreef MisterJ.Lo het volgende:
[..]
Je hebt genoeg aan een I5 als er voornamelijk op gegamed wordt. Ten tweede zou ik eerder voor een Crucial gaan dan voor een Samsung. Waarom, meeste bang voor bucks. Ten derde is 550W overdreven voor een videokaart. Zelfs 450W is genoeg. Maar als geld geen probleem is kun je natuurlijk voor de duurste setup gaan. Het is immers jouw geld en wat je ermee doet moet jezelf weten.
Gamepc is echt overdreven duur, heb samen met een vriend vergeleken. De producten (processor, behuizing etc) die hij heeft gekocht, kostte 1200¤ en op gamepc koste het ruim 1800¤... Dat is een flink verschil, dan bouw ik liever zelf :-)quote:Op vrijdag 29 mei 2015 18:25 schreef DieselTank het volgende:
Gewoon een laten bouwen door azerty of alternate of weet ik veel.. Of je bestelt bijv bij zoiets als gamepc.nl en als iets niet werkt kan je mooi daar janken... Het kost misschien 5 a 10% meer maar dan weet je zeker dat het gewoon allemaal netjes is.
Nouja waarom zou ik 450 doen, als 550 net wat beter is en amper verschil maakt qua prijs?quote:Op vrijdag 29 mei 2015 19:36 schreef liedetector het volgende:
I5 prima!
Seasonic zelfde voeding als je nu hebt maar dan de 450 watt
En dat geneuzel qua geheugen is ook beetje overdreven.
Laatst voor iemand een game pc gebouwd voor even onder de 1k en kan een hele tijd mee
Ik begrijp wat je bedoeld, 450w zou vast voldoende zijn maar ik zit liever altijd wat ruimer... :-)quote:Op vrijdag 29 mei 2015 19:40 schreef liedetector het volgende:
dat zijn keuzes idd en die zijn persoonlijk..... niks mis met 550 kiezen, maar mensen die dat afdoen als niet voldoende kan ik niet serieus nemen, dat was meer de opmerking.
Ah okay thanks :-)quote:Op vrijdag 29 mei 2015 20:44 schreef liedetector het volgende:
gewoon 1600Mhz corsair oid gaan
vengance, xms, etc allemaal prima
Klopt maar sommige mensen raden weer 2 van 8 aan weetje en de ander weer iets anders, daaromquote:
En voor minder kan ik ook wel een game pc bouwen die 'een hele tijd mee kan'. Het is allemaal nogal relatief natuurlijk....quote:Op vrijdag 29 mei 2015 19:36 schreef liedetector het volgende:
I5 prima!
Seasonic zelfde voeding als je nu hebt maar dan de 450 watt
En dat geneuzel qua geheugen is ook beetje overdreven.
Laatst voor iemand een game pc gebouwd voor even onder de 1k en kan een hele tijd mee
2*8 omdat het een dual channel chipset is. Dus een dual channel setje van 16GB kopen. Dat zijn sticks die gegarandeerd compatibel met elkaar zijn op de geadverteerde specificaties (snelheid in mhz en 'timings').quote:Op vrijdag 29 mei 2015 21:05 schreef Jefixed het volgende:
[..]
Klopt maar sommige mensen raden weer 2 van 8 aan weetje en de ander weer iets anders, daarom
Jij snapt het helemaal, waarom bezuinigen als het niet nodig.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 21:12 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
En voor minder kan ik ook wel een game pc bouwen die 'een hele tijd mee kan'. Het is allemaal nogal relatief natuurlijk....
Maar TS heeft zelf al aangegeven een aardig budget te hebben. Dan is het logisch dat er ook geadviseerd wordt op (iets) duurdere onderdelen.
450w aanraden als de fabrikant van de GPU al 500w en hoger aanraadt lijkt me ook geen goed idee. Ja, waarschijnlijk zal het ding ook met 450w nog wel werken. Maar het laat hoegenaamd geen headroom meer over en de voeding zal bij zware belasting van het systeem eerder op zijn tenen moeten lopen, wat weer niet goed is voor de levensduur en betrouwbaarheid. En als TS over een jaar of 2 denkt: 'Tijd voor een nieuwe GPU!' die wat gulziger is (de GTX970 is echt een héél zuinige kaart voor de indrukwekkende prestaties die hij levert) dan zit je daar met je minimale voeding. Je sluit met zo'n 450w eigenlijk al uit dat je ooit een SLI/Crossfire setup kan gaan runnen zonder dat je ook meteen alsnog een krachtiger voeding aan moet schaffen.
Nog los van eventuele andere hardwareupgrades die hij er eventueel in wil hangen (extra schijven bijvoorbeeld). Die verbruiken dan wel maar weinig stroom maar zoals ik al zei: weinig headroom, en het hoeft maar een fractie van een seconde té weinig te zijn en je systeempje hangt met alle mogelijke gevolgen van dien.
Geheugen: mijn ervaringen hebben me geleerd daar gewoon niet op te bezuinigen. Je wilt gewoon lekker ruim in je geheugen zitten en je wilt het snel hebben. Tuurlijk, met 8GB 1600 mhz geheugen draait het ding ook hoor, met 8GB 1333mhz ook en dan bespaar je waarschijnlijk nog wat euro's.
i5: prima, heb er zelf ook een, wel zwaar overclocked en in 99% van de games zal je op dit moment geen verschil merken. Maar als dat het argument is kan je net zo goed een zo goedkoop mogelijke budget-gamepc bouwen. Of je nou 80 fps of 100 haalt, dat verschil zal ook niet te merken zijn in 99% van de gevallen, al helemaal niet als je een monitor hebt die niet boven de 60hz uitkomt.
Bottom line is: i7, 16 gb 1833mhz geheugen en een zwaarder voeding (750w oid) is gewoon meetbaar sneller en meer futureproof en als je het geld kan missen zie ik geen zinnig argument om het níet aan te schaffen.
Dus 4*4 is slechter dan 2*8?quote:Op vrijdag 29 mei 2015 21:17 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
2*8 omdat het een dual channel chipset is. Dus een dual channel setje van 16GB kopen. Dat zijn sticks die gegarandeerd compatibel met elkaar zijn op de geadverteerde specificaties (snelheid in mhz en 'timings').![]()
Je kan best een quad channel setje van 4*4 kopen maar dan loopt het gewoon in dual channel mode (2 op elk kanaal) en ik gok dat het zelfs een klein negatief effect op de prestaties zal hebben.
1) Dit systeem kost geen 2K, in de verste verte nietquote:Op vrijdag 29 mei 2015 21:25 schreef liedetector het volgende:
Grrrr tuurljik kan je 2k uitgeven, feit blijft dat over 2 jaar upgrades waar je nu de hoofdprijs voor betaalt en je niet gebruikt dan gewoon geen drol kosten! Kortom wat zanik je?
Ik weet niet hoe het met dit platform is maar in het verleden zijn er platforms geweest waar het wel zo was dat een 4 sticks setup slechter presteerde (niet veel) dan een 2 stick set up met op papier dezelfde specificaties volgens mij.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 21:45 schreef Bart het volgende:
4x4 is niet slechter of trager dan 2x8. Maar je kunt niet meer uitbreiden. Dus gewoon 2x8 nemen.
Ah oké! Is er nog een specifiek merk wat aangeraden wordt? Of maakt dat echt niets uit bij RAM?quote:Op vrijdag 29 mei 2015 21:45 schreef Bart het volgende:
4x4 is niet slechter of trager dan 2x8. Maar je kunt niet meer uitbreiden. Dus gewoon 2x8 nemen.
Zo is het maar netquote:Op vrijdag 29 mei 2015 21:45 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
1) Dit systeem kost geen 2K, in de verste verte niet
2) Nou, dan maar 2 jaar wachten dus?
3) Waarom geen budget-pc in elkaar zetten dan?
4) Wie is hier nu aan het zaniken?![]()
Je kan op alles wel willen besparen. Er zullen genoeg mensen zijn die het geld niet hebben/ er niet voor over hebben die een videokaartje van minder dan 150 eu er in leggen en dan gewoon genoegen nemen met minder detail in zware games en het niet erg vinden dat de fps af en toe eens onder de 30 zakt (wat echt het minimum is voor nog een beetje soepele gameplay in 'snelle' spellen). Een 128 gb SSD er in leggen, daar past je OS ook wel op en die 5 seconden langere opstarttijd omdat het niet de nieuwste van de nieuwste is overleef je ook wel. Je kan een i3 nemen of iets van AMD als CPU voor minder dan 150 eu, maakt ook allemaal niet zoveel uit in games als je toch geen snelle GPU hebt etc etc etc....
Het is niet zo dat dit spul allemaal het duurste van het duurste is hè? Of dat de prijs-prestatieverhouding slecht is. Dat gaat pas echt spelen in het hoogste segment. Dat je per se die 10% extra wilt hebben en daarom maar die Intel Core i7-5930K van 1100 eu koopt ipv die Intel Core i7-5820K van 400 eu. Zelfs dan, als je daar het geld voor hebt én het kan missen (geld uitgeven dat je niet kan missen is zelden een goed idee...), waarom niet?
Dat is gek want ik kwam op 1450 en 1600 uit... Weet je zeker dat je niet ergens een foutje hebt gemaakt zoals de 4770 en 4770k ofzo.... Ik geloof er vrij weinig van maarja.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 19:34 schreef Jefixed het volgende:
Gamepc is echt overdreven duur, heb samen met een vriend vergeleken. De producten (processor, behuizing etc) die hij heeft gekocht, kostte 1200¤ en op gamepc koste het ruim 1800¤... Dat is een flink verschil, dan bouw ik liever zelf :-)
...Hoe bedoel je? Dit zijn niet de kosten van mijn setup, maar die van een vriend ter vergelijking met gamepc.nl:)quote:Op vrijdag 29 mei 2015 22:11 schreef DieselTank het volgende:
[..]
Dat is gek want ik kwam op 1450 en 1600 uit... Weet je zeker dat je niet ergens een foutje hebt gemaakt zoals de 4770 en 4770k ofzo.... Ik geloof er vrij weinig van maarja.
Heb je dan echt alles goed uitgerekend? Ik wist niet dat er zon verschil was..... Heb je niet ergens bijv de 4770k aangeklikt en dan op pricewatch de 4770 gezocht ofzo? Want zoveel verschil kan haast niet.... dan zouden ze al lang failliet gaan joh.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 22:19 schreef Jefixed het volgende:
[..]
...Hoe bedoel je? Dit zijn niet de kosten van mijn setup, maar die van een vriend ter vergelijking met gamepc.nl:)
Ja dat dacht ik dus ook, hij heeft alles gewoon op de goedkoopste webshops ingekocht voor 1200¤ en vervolgens bij gamepc samengesteld, en daar was ie 1800¤ kwijt voor zijn setup, enige wat dan gedaan is is in elkaar gezet, meer niet...quote:Op vrijdag 29 mei 2015 22:20 schreef DieselTank het volgende:
[..]
Heb je dan echt alles goed uitgerekend? Ik wist niet dat er zon verschil was..... Heb je niet ergens bijv de 4770k aangeklikt en dan op pricewatch de 4770 gezocht ofzo? Want zoveel verschil kan haast niet.... dan zouden ze al lang failliet gaan joh.
Nee dat boeit echt niet. Crucial, Kingston, Corsair, allemaal prima geheugen. Ik zou gewoon de goedkoopste nemen die qua specs aan je eisen voldoet.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 22:05 schreef Jefixed het volgende:
Ah oké! Is er nog een specifiek merk wat aangeraden wordt? Of maakt dat echt niets uit bij RAM?
Want moet ik nog ergens specifiek op letten qua specs? Bijvoorbeeld kijken of ie op het moederbord past ofzo?quote:Op vrijdag 29 mei 2015 22:24 schreef Bart het volgende:
[..]
Nee dat boeit echt niet. Crucial, Kingston, Corsair, allemaal prima geheugen. Ik zou gewoon de goedkoopste nemen die qua specs aan je eisen voldoet.
1600MHz DDR3, dat is prima. Sneller geheugen merk je bar weinig van.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 22:25 schreef Jefixed het volgende:
[..]
Want moet ik nog ergens specifiek op letten qua specs? Bijvoorbeeld kijken of ie op het moederbord past ofzo?
Ja die dingen werden me al afgeraden ja. Met de RAM erbij wordt het dan dit:quote:Op vrijdag 29 mei 2015 22:29 schreef Bart het volgende:
Wat je beter niet kan doen trouwens is dit soort spul kopen:
[ afbeelding ]
Door die zogenaamde koelvinnen die er bovenuit steken kun je met een combinatie van een klein moederbord en een grote processorkoeler nog wel eens in de problemen komen, het geheugen is dan te hoog. En als je niet gaat overklokken gaat je geheugen zonder die vinnen echt niet te warm worden. Compleet nutteloos dus, behalve voor de looks (als je er van houdt).
Zou alles ook compatible met elkaar zijn? Niet dat bepaalde onderdelen elkaar afstoten ofzo... En zou ik hiermee een beetje goede graphics kunnen halen op spellen zoals: gta 5, the witcher, battlefield4 etc etc etc?quote:
Oke, thanks voor de hulp. Dan ga ik even alles toevoegen aan het lijstje en de kosten berekenen. Alle tips zijn uiteraard nog steeds welkom :-)quote:Op vrijdag 29 mei 2015 22:42 schreef Bart het volgende:
Werkt prima samen. Ik heb zelf een vergelijkbaar systeem, maar dan met een i5 4670k. Games draaien prima. Witcher 3 niet alles max, maar nog steeds oogverblindend mooi. GTA V alles max, dan niet constant 60fps maar 95% van de tijd wel boven de 45. Schroef wat instellingen terug die je visueel amper merkt en je haalt wel constant 60fps.
Wat daarboven al gezegd was: niet de K variant nemen als je niet wilt overclocken. Ook denk even goed na: Want die i7 is absoluut niet beter voor gamen, sommige games zelfs slechter.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 11:28 schreef Jefixed het volgende:
i5 zal ik vast genoeg hebben, maar ik ben redelijk eigenwijs en ben bereid iets meer te betalen voor iets beter
Ahhh, niet eens opgelet... Dacht dat ie 'm gewoon prima ondersteunde... Als ik de 4790 neem, kan ik dan gewoon verder met de andere dingen? Zoals de processorkoeler etc? En zou ik geen verschil merken met snelheid/graphics etc?quote:Op vrijdag 29 mei 2015 22:51 schreef Bart het volgende:
Ik zit ff op de site van je moederbord te kijken, welke CPU's ondersteund worden.
http://www.msi.com/support/mb/Z97-G45-GAMING.html#support-cpu
De 4790K wordt ondersteund met een nieuwere BIOS-versie. Best kans dat die er nog niet op zit. Maar zonder werkende CPU ga je je BIOS niet updaten. Een risico dus.
De 4790 (dus zonder K) wordt wel ondersteund met de eerdere BIOS-versie. Als je toch niet gaat overklokken zou ik het risico niet nemen en een i7 4790 nemen in plaats van een i7 4790k.
Ik zou daar nu inderdaad wel even over nadenken, maar ik geloof niet dat games slechter zijn met een i7 t.o.v. een i5...quote:Op vrijdag 29 mei 2015 22:53 schreef Brammetjuh94 het volgende:
[..]
Wat daarboven al gezegd was: niet de K variant nemen als je niet wilt overclocken. Ook denk even goed na: Want die i7 is absoluut niet beter voor gamen, sommige games zelfs slechter.
Ik zie nergens staan dat die i7-4790K niet gewoon out of the box wordt ondersteund door het BIOS. Je mag ook zelf wel eens wat research doen in plaats alles van anderen te willen horen en dan voor zoete koek aan te nemen.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 23:03 schreef Jefixed het volgende:
[..]
Ahhh, niet eens opgelet... Dacht dat ie 'm gewoon prima ondersteunde... Als ik de 4790 neem, kan ik dan gewoon verder met de andere dingen? Zoals de processorkoeler etc? En zou ik geen verschil merken met snelheid/graphics etc?
Seasonic is uitstekend, maar zou je niet een modulair type nemen? Is wel zo netjes.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 22:33 schreef Jefixed het volgende:
[..]
Ja die dingen werden me al afgeraden ja. Met de RAM erbij wordt het dan dit:
Processor: Intel Core i7-4790K Boxed
Moederbord: MSI Z97-G45 GAMING
Videokaart: MSI GeForce GTX970 GAMING 4G
Behuizingen: Corsair Carbide 300R
Intern geheugen: Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU
Voeding: Seasonic S12G 550W(???)
SSD: Samsung 850 EVO 500GB (250 is te weinig, dus de 500GB variant)
HDD: Seagate ST2000DX001 (???)
Processorkoeler: Scythe Mugen 4
Met alle tips van iedereen is dit er uit gekomen, zou dit een beetje nice zijn? Nog tips om iets aan te passen? :-)
Ik neem veel advies inderdaad over, omdat ik er zelf niet veel verstand van heb. Moet zeggen dat ik afgelopen dagen veel heb geleerd... Alleen heel eerlijk gezegd is dit de eerste keer dat ik van het woord BIOS hoorquote:Op vrijdag 29 mei 2015 23:22 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ik zie nergens staan dat die i7-4790K niet gewoon out of the box wordt ondersteund door het BIOS. Je mag ook zelf wel eens wat research doen in plaats alles van anderen te willen horen en dan voor zoete koek aan te nemen.
Overigens kun je bij een goede zaak vragen of ze even de nieuwste BIOS versie erop zetten.
Ik was ook eerst aan het kijken voor een modulaire, vandaar de vraagtekentjes er achter. Het voordeel van modulair is dat de kabels er al aan vast zitten toch? Moet ik bij deze voeding zelf de kabels er bij kopen of is het gewoon wat moeilijker met aansluiten?quote:
Nee, bij modulaire voedingen zitten de kabels juist niet vast, maar worden ze (allemaal!) los meegeleverd. Dan heb je in je kast alleen de kabels die je ook echt gebruikt en hangt er dus niet zo'n hele bos met ongebruikte kabels in je kast.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 23:57 schreef Jefixed het volgende:
[..]
Ik was ook eerst aan het kijken voor een modulaire, vandaar de vraagtekentjes er achter. Het voordeel van modulair is dat de kabels er al aan vast zitten toch? Moet ik bij deze voeding zelf de kabels er bij kopen of is het gewoon wat moeilijker met aansluiten?
Een BIOS is een chip op het moederbord die al een stukje programmacode bevat, en die de computer in staat stelt om überhaupt te starten, ook als er (nog) geen besturingssysteem aanwezig is. Zonder BIOS zou je een kip-en-ei probleem hebben met het opstarten. In de loop van de tijd zijn BIOSsen steeds uitgebreider geworden, en nu dienen ze ook voor allerlei technische instellingen van het moederbord en de daarop aanwezige chips.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 23:55 schreef Jefixed het volgende:
[..]
Ik neem veel advies inderdaad over, omdat ik er zelf niet veel verstand van heb. Moet zeggen dat ik afgelopen dagen veel heb geleerd... Alleen heel eerlijk gezegd is dit de eerste keer dat ik van het woord BIOS hoorHeb daar dus ook niet opgelet bij het kiezen van een processor, omdat ik simpelweg niet wist dat het überhaupt bestond...
Je hebt van Seasonic de G serie, en die zijn wel modulair.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 00:01 schreef Riparius het volgende:
[..]
Nee, bij modulaire voedingen zitten de kabels juist niet vast, maar worden ze (allemaal!) los meegeleverd. Dan heb je in je kast alleen de kabels die je ook echt gebruikt en hangt er dus niet zo'n hele bos met ongebruikte kabels in je kast.
Dank je wel voor de uitgebreide uitleg, alleen wat heeft dit te maken met mijn processor dan?quote:Op zaterdag 30 mei 2015 00:09 schreef Riparius het volgende:
[..]
Een BIOS is een chip op het moederbord die al een stukje programmacode bevat, en die de computer in staat stelt om überhaupt te starten, ook als er (nog) geen besturingssysteem aanwezig is. Zonder BIOS zou je een kip-en-ei probleem hebben met het opstarten. In de loop van de tijd zijn BIOSsen steeds uitgebreider geworden, en nu dienen ze ook voor allerlei technische instellingen van het moederbord en de daarop aanwezige chips.
Het moederbord dat je op het oog hebt moet minimaal beschikken over BIOS versie 2.1. Maar omdat deze BIOS versie al een jaar geleden is uitgekomen, zou het bijzonder kwalijk zijn als je nu nog een bord geleverd krijgt met de oudste BIOS versie 2.0, want dat zou betekenen dat je moederbord een jaar op de plank heeft gestaan. Op een sticker aan de buitenzijde van de doos moet je kunnen zien welke BIOS versie er af fabriek op het bord zit.
Seasonic heeft nog meer series. Bijvoorbeeld de M12II EVO (520 of 620 Watt) of de P-series fanless 520W (maar dat is een dure jongen), X-series, de P-series ...quote:Op zaterdag 30 mei 2015 00:10 schreef Jefixed het volgende:
[..]
Je hebt van Seasonic de G serie, en die zijn wel modulair.
Dan kom je uit op de Seasonic G-series 550
Is bijna dezelfde, maar dan dus modulair en 2 minder SATA aansluitingen maar 2 meer Molex aansluitingen, dit zegt mij overigens niets maar dat is het enige verschil tussen die twee. Ook is ie ietsjes dieper... Maar die moet ook gewoon prima kunnen functioneren met mijn systeem.
Als je een oud bord geleverd zou krijgen met BIOS versie 2.0 en je zet vol verwachting de Intel i7-4790K op dat bord, dan zal het bord niet opstarten. Lijkt me toch vrij essentieel dat je moederbord wél op wil starten.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 00:14 schreef Jefixed het volgende:
[..]
Dank je wel voor de uitgebreide uitleg, alleen wat heeft dit te maken met mijn processor dan?
Ik wil inderdaad wel een goede voeding, maar hoeft ook weer niet de hoofdprijs te kosten. Ben bereid wat neer te leggen maar ook weer niet honderden euro's.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 00:22 schreef Riparius het volgende:
[..]
Seasonic heeft nog meer series. Bijvoorbeeld de M12II EVO (520 of 620 Watt) of de P-series fanless 520W (maar dat is een dure jongen), X-series, de P-series ...
Ik ben zelf helemaal geen gamer, maar een ietwat overgedimensioneerde voedig is wel prettig als je van stilte houdt. Voedingen (met een fan) gaan namelijk meer herrie maken naarmate ze meer vermogen moeten leveren.
Ik mag hopen dat als je bij een betere webshop besteld, dat die daar wel rekening mee zullen... Maar als het bord gewoon de nieuwste BIOS versie zou hebben, dan zou ik wel gewoon de processor die ik nu op het oog heb zonder problemen kunnen aansluiten?quote:Op zaterdag 30 mei 2015 00:26 schreef Riparius het volgende:
[..]
Als je een oud bord geleverd zou krijgen met BIOS versie 2.0 en je zet vol verwachting de Intel i7-4790K op dat bord, dan zal het bord niet opstarten. Lijkt me toch vrij essentieel dat je moederbord wél op wil starten.
Maar nogmaals: een bord met de oude BIOS versie 2.0 zou ik niet accepteren, want dat heeft minstens een vol jaar op de plank gelegen.
Jazeker, je kunt op de site van de fabrikant precies nakijken dat je minimaal BIOS versie 2.1 moet hebben, en die versie is al een jaar geleden uitgebracht, kijk maar. Elke latere versie is uiteraard ook goed, en die kun je er desgewenst zelf op zetten. Als je dit bord nu koopt, dan mag je verwachten dat dit niet langer dan 3 of 4 maanden geleden is geproduceerd, dus dat zit echt wel goed. Maar toch bij ontvangst even op die sticker kijken.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 00:29 schreef Jefixed het volgende:
[..]
Ik wil inderdaad wel een goede voeding, maar hoeft ook weer niet de hoofdprijs te kosten. Ben bereid wat neer te leggen maar ook weer niet honderden euro's.
[..]
Ik mag hopen dat als je bij een betere webshop bestelt, dat die daar wel rekening mee zullen... Maar als het bord gewoon de nieuwste BIOS versie zou hebben, dan zou ik wel gewoon de processor die ik nu op het oog heb zonder problemen kunnen aansluiten?
Het staat nergens letterlijk nee, ik zeg ook niet dat het niet ondersteund wordt. Ik zeg dat het risico er is dat het niet werkt.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 23:22 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ik zie nergens staan dat die i7-4790K niet gewoon out of the box wordt ondersteund door het BIOS. Je mag ook zelf wel eens wat research doen in plaats alles van anderen te willen horen en dan voor zoete koek aan te nemen.
Zou ook nog kunnen.quote:Overigens kun je bij een goede zaak vragen of ze even de nieuwste BIOS versie erop zetten.
Merk je niets van, en alles werkt nog gewoon. Enige verschil tussen die twee processors is wel/niet overklokken.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 23:03 schreef Jefixed het volgende:
[..]
Ahhh, niet eens opgelet... Dacht dat ie 'm gewoon prima ondersteunde... Als ik de 4790 neem, kan ik dan gewoon verder met de andere dingen? Zoals de processorkoeler etc? En zou ik geen verschil merken met snelheid/graphics etc?
Heel erg bedankt voor de informatie weer, ik ga sowieso voor dat ik ga bestellen toch maar even een mailtje sturen naar de webshop waar ik hem ga bestellen, dat mogen ze wel even voor mij na kijken. Een goede maat van mij heeft eergister ook het zelfde moederbord gekocht, dus ik zou even aan hem vragen of hij ook gewoon 2.1 (of hoger) heeft :-)quote:Op zaterdag 30 mei 2015 00:39 schreef Riparius het volgende:
[..]
Jazeker, je kunt op de site van de fabrikant precies nakijken dat je minimaal BIOS versie 2.1 moet hebben, en die versie is al een jaar geleden uitgebracht, kijk maar. Elke latere versie is uiteraard ook goed, en die kun je er desgewenst zelf op zetten. Als je dit bord nu koopt, dan mag je verwachten dat dit niet langer dan 3 of 4 maanden geleden is geproduceerd, dus dat zit echt wel goed. Maar toch bij ontvangst even op die sticker kijken.
Heb even het verschil bekeken, is er inderdaad nauwelijks. Alleen de 4790k draait toch 400 MHz sneller, zonder overklokken.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 08:25 schreef Bart het volgende:
[..]
Het staat nergens letterlijk nee, ik zeg ook niet dat het niet ondersteund wordt. Ik zeg dat het risico er is dat het niet werkt.
[..]
Zou ook nog kunnen.
[..]
Merk je niets van, en alles werkt nog gewoon. Enige verschil tussen die twee processors is wel/niet overklokken.
Je hebt gelijk ja, apart, normaal is k erachter alleen multiplier unlocked maar schijnbaar vond Intel het handig om van die eenduidigheid af te stappen. Dan scheelt het toch weer 10% in CPU-snelheid.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 10:57 schreef Jefixed het volgende:
[..]
Heb even het verschil bekeken, is er inderdaad nauwelijks. Alleen de 4790k draait toch 400 MHz sneller, zonder overklokken.
Ja inderdaad, ik dacht eigenlijk het zelfde tot ik even alles goed heb vergeleken. Dus ik denk dat ik toch maar de k neem, wie weet dat ik in de toekomst toch nog ga overklokken, genoeg maten die mij daar prima bij kunnen helpen. :-)quote:Op zaterdag 30 mei 2015 11:20 schreef Bart het volgende:
[..]
Je hebt gelijk ja, apart, normaal is k erachter alleen multiplier unlocked maar schijnbaar vond Intel het handig om van die eenduidigheid af te stappen. Dan scheelt het toch weer 10% in CPU-snelheid.
Is het niet beter om nog even te wachten ivm DDR4? Dat begint nu langzaam aan op de markt te verschijnen en nu fors investeren in iets wat achter een jaar totaal verouderd is is eigenlijk geld weggooien lijkt me?quote:Op donderdag 28 mei 2015 23:03 schreef Dasjonny het volgende:
Alle aansluitingen zitten op het moederbord, dus als jij in de specificaties van je moederbord kijkt kun je zien of het bij elkaar past. Dingen zoals een socket ( 1150 ) voor de processor, type geheugen ( DDR3 ), maar ook sata aansluitingen en eventueel M.2. Bij de voeding dien je bijvoorbeeld ook te letten op het aantal aansluitingen dat op je grafische kaart zit.
Je hebt maar heel zelden last van dat merken niet met elkaar werken, zoals werkgeheugen wat het niet doet op een bepaald type moederbord. Maar dit zijn echt uitzonderingen. Voor de rest kun je op de specificaties af gaan.
Het lijstje wat je nu hebt klopt overigens wel prima met elkaar en is een erg krachtige build wel.
Consumenten harde schijven communiceren vrijwel altijd via de SATA interface en die zitten op jouw moederbord, dus komt helemaal goed.
Dan moet je meteen voor een heel ander platform (de nieuwe 6 en 8 cores van Intel) gaan, DDR4 wordt niet ondersteund voor de Z97 chipset. Goede kans dat je met zo'n systeem wél richting de 2K gaat ookquote:Op zaterdag 30 mei 2015 12:00 schreef Garfield1985 het volgende:
[..]
Is het niet beter om nog even te wachten ivm DDR4? Dat begint nu langzaam aan op de markt te verschijnen en nu fors investeren in iets wat achter een jaar totaal verouderd is is eigenlijk geld weggooien lijkt me?
Dan kan ie beter de pc die hij nu heeft proberen te klokken of upgraden, zou mijn advies zijn.
Dat geldt de laatste jaren niet zo hard meer als het ooit deed. Intel is in CPU land al jaren king of the hill (AMD fanboys incoming!1!!!quote:Op zaterdag 30 mei 2015 12:20 schreef Awsom het volgende:
Alles in de pc wereld is na een jaar verouderd.
Je kunt eeuwig blijven wachten..
Wachten op ddr4? Serieus? Hoeveel invloed denk je dat dat gaat hebben op de performance van een game? Dat is het wachten echt niet waard.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 12:00 schreef Garfield1985 het volgende:
[..]
Is het niet beter om nog even te wachten ivm DDR4? Dat begint nu langzaam aan op de markt te verschijnen en nu fors investeren in iets wat achter een jaar totaal verouderd is is eigenlijk geld weggooien lijkt me?
Dan kan ie beter de pc die hij nu heeft proberen te klokken of upgraden, zou mijn advies zijn.
Mijn i5 2500k doet het trouwens nog steeds verrassend goed als je de benchmarks vergelijkt met de huidige CPUs... Hij is wellicht niet zo zuinig en dergelijke, maar een i5 2500k met een GTX970 draait alles primaquote:Op zaterdag 30 mei 2015 14:40 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Dat geldt de laatste jaren niet zo hard meer als het ooit deed. Intel is in CPU land al jaren king of the hill (AMD fanboys incoming!1!!! ), AMD hobbelt er met de grootste moeite achter aan en Intel kan het dus heel rustig aan doen met hun vernieuwingen. In GPU-land krijgen nVidia en AMD het ook niet meer voor elkaar om elk jaar een echt nieuwe serie topkaarten te lanceren. De prijs per gigabyte harde schijf/SSD daalt wel nog elk jaar gestaag maar ook daar is het onzin om te stellen dat een moderne schijf die je nu koopt over een jaar 'verouderd' is.
De PC die ik nu heb is een leuk dingentje, leuke processor maar ik wil deze graag als reserve behouden. Dus mijn plan is om gewoon alles nieuw te kopen en in elkaar te zetten. En ik ga niet wachten, ben toch wel van plan komende jaren te blijven upgradenquote:Op zaterdag 30 mei 2015 12:00 schreef Garfield1985 het volgende:
[..]
i5 is ook een prima processorquote:Op zaterdag 30 mei 2015 14:48 schreef Awsom het volgende:
[..]
Mijn i5 2500k doet het trouwens nog steeds verrassend goed als je de benchmarks vergelijkt met de huidige CPUs... Hij is wellicht niet zo zuinig en dergelijke, maar een i5 2500k met een GTX970 draait alles prima
http://tweakers.net/revie(...)etest-conclusie.htmlquote:Op zaterdag 30 mei 2015 17:50 schreef Jefixed het volgende:
Had nog even iets: Als CPU koeler had ik de Scythe Mugen 4, goed gereviewed etc alleen nu heb ik ook de Scythe Mugen 4 PCGH Edition gevonden, die is een paar euro duurder en heeft bijvoorbeeld een geluidssterkte van 12,5db t.o.v. de normale 4, die heeft 28db, en de PCGH heeft een hogere rotatiesnelheid... Is er nog wat waar ik op moet letten? Of is de PCGH Edition weer iets heel anders en/of niet geschikt voor mijn moederbord?
Edit: Lees net dat de PGCG minder goed koelt dan de normale, dus ik hou het bij de normale
Lol zitten ze ook gewoon beide in, naja hou het gewoon bij de normale.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 17:55 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
http://tweakers.net/revie(...)etest-conclusie.html
Ik heb bij de samenstelling van een systeem voor een familielid gekozen voor de PCGH editie, inderdaad vanwege de stilte. Ik dacht overigens dat het toerental van de fans hier juist lager ligt dan bij de normale editie met één fan. Waar je op moet letten bij de PCGH editie is dat het moederbord liefst twee aansluitingen heeft voor CPU fans (en die dan geregeld kunnen worden door het BIOS). Het schijnt inderdaad zo te zijn dat de normale editie iets beter koelt maar ik heb daar bij het systeem dat ik heb samengesteld niets van gemerkt, de temperatuur van de i7-4790 CPU bleef bijzonder laag, kwam dacht ik bij normaal gebruik (bureausoftware, surfen op internet) niet boven de 35 graden celsius. Maar dit systeem wordt niet gebruikt om te gamen.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 17:50 schreef Jefixed het volgende:
Had nog even iets: Als CPU koeler had ik de Scythe Mugen 4, goed gereviewed etc alleen nu heb ik ook de Scythe Mugen 4 PCGH Edition gevonden, die is een paar euro duurder en heeft bijvoorbeeld een geluidssterkte van 12,5db t.o.v. de normale 4, die heeft 28db, en de PCGH heeft een hogere rotatiesnelheid... Is er nog wat waar ik op moet letten? Of is de PCGH Edition weer iets heel anders en/of niet geschikt voor mijn moederbord?
Edit: Lees net dat de PGCG minder goed koelt dan de normale, dus ik hou het bij de normale
Heel eenvoudig: die maken veel te veel herrie in vergelijking met bijvoorbeeld de PCGH editie van de Scythe Mugen 4. Bij de samenstelling van dit systeem was stilte een absolute prioriteit en de kosten geen issue, het gaat hier tenslotte om 4 tientjes bij een systeem dat (inclusief periferie) rond de 2k uitkwam. Om die reden is er ook gekozen voor uitsluitend een SSD (van 1 TB) en geen conventionele harddisk meer, en is er ook niet gekozen voor een videokaart met actieve koeling.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 18:39 schreef liedetector het volgende:
Waarom dan een niet stock koeler als je toch niet gamed?
Er is altijd bijzonder veel te zeggen over computeronderdelen.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 18:04 schreef Jefixed het volgende:
[..]
Lol zitten ze ook gewoon beide in, naja hou het gewoon bij de normale.
Nu heb ik bijna alles compleet, alleen zit ik nog met de voeding... Had zelf de Seasonic S12G 550W gevonden, alleen deze is niet modulair: en ik heb ook weer geen zin om allemaal onnodige kabels in mijn kast te hebben. Het blijkt dat de G serie wél modulair is, dus kwam ik op het volgende: Seasonic G-series 550 watt. Na wat te hebben vergeleken is het verschil dat de G series 2 minder SATA aansluitingen heeft, maar wel 2 meer Molex aansluitingen... Is er nog wat van over te zeggen?
Oke, duidelijke uitleg bedankt. Dus eigenlijk is de G550 niet echt een slimme keuze voor mijn setup? Het is wel fijn om een koeler te hebben die modulair is, aangezien ik niet echt zin heb in al die onnodige kabels. Heb even de suggestie van MisterJ.Lo bekeken, de Seasonic M12. Die is wel volledig modulair, alleen 30w minder t.o.v. de Seasonic S12G 550W... De M12 Voeding certificering is brons, en die van de S12G is Gold... Dus ik weet nu niet wat slim is, het zou sowieso slimmer zijn een modulaire te nemen, aangezien ik nog geen ervaring heb met bouwen en van al die draden zal ik waarschijnlijk gek worden? Advies gevraagd!quote:Op zaterdag 30 mei 2015 19:01 schreef Riparius het volgende:
[..]
Er is altijd bijzonder veel te zeggen over computeronderdelen.
Je moet bij modulaire voedingen om te beginnen onderscheid maken tussen voedingen die volledig modulair zijn en voedingen die slechts gedeeltelijk modulair zijn. De Seasonic G550 is slechts gedeeltelijk modulair. Dat houdt in dat de 20+4-pins voedingskabel voor het moederbord en de 4+4-pins voedingskabel voor de CPU vast aan de voeding zijn verbonden en dus niet kunnen worden uitgewisseld. Dit kan een issue voor je zijn omdat ik in deze review van voedingsexpert Jonny Guru lees dat de vaste kabels van de G550 aan de korte kant zijn.
Hoeveel SATA voedingsaansluitingen je nodig hebt hangt af van het aantal drives resp. SSD's dat je denkt te gaan gebruiken, en tevens van eventuele uitbreidingskaarten die tegenwoordig ook nog al eens gebruik maken van SATA aansluitingen voor de voeding, in plaats van de traditionele (en wat grote) Molex aansluitingen of van Berg connectors, beter bekend als floppy connectors omdat ze (vroeger) bij 3,5 inch floppy drives werden gebruikt. Maar ik denk niet dat dit voor jou een issue is.
Dat zou ik niet zo stellen. Of de vaste voedingskabels van de G550 lang genoeg zijn hangt af van de gekozen systeemkast en het gekozen moederbord. Bij een nette build is het gebruikelijk en ook de bedoeling dat je de beide voedingskabels voor het moederbord en voor de CPU achter het moederbord langs leidt, vanaf de voeding (op de bodem van de systeemkast) omhoog, en dan vanaf de bovenrand van het moederbord naar de betreffende connectors. Of je dit gaat redden hangt af van de layout van het gekozen moederbord én de hoogte van de systeemkast, resp. de hoogte waarop het moederbord in de systeemkast wordt bevestigd. Dat moet je dus gewoon gaan uitvogelen.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 19:42 schreef Jefixed het volgende:
[..]
Oke, duidelijke uitleg bedankt. Dus eigenlijk is de G550 niet echt een slimme keuze voor mijn setup?
Dit is een misverstand, de fan (of fans) van een CPU koeler wordt c.q. worden altijd via een heel dun kabeltje aangesloten op een speciaal daarvoor bedoelde header (connector) op het moederbord. Dat moet ook, omdat het BIOS het toerental van de fan(s) van de CPU koeler moet kunnen regelen, en je dit toerental ook via het BIOS wil kunnen uitlezen. Bij een rechtstreekse aansluiting op de voeding zou dat niet werken. Case fans daarentegen kun je eventueel wel via een Molex verloopje rechtstreeks op de voeding aansluiten, maar meestal wordt dit toch niet gedaan, want ook voor case fans zijn connectors aanwezig op het moederbord. Tip: download en bestudeer vast eens de handleiding van het moederbord dat je op het oog hebt, dan zal veel wel duidelijker worden.quote:Het is wel fijn om een koeler te hebben die modulair is, aangezien ik niet echt zin heb in al die onnodige kabels.
Ik zou zeker voor een modulaire voeding kiezen vanwege de netheid en de betere luchtcirculatie door de kast, en of dat dan een volledige of gedeeltelijk modulaire voeding is, is mede een kwestie van persoonlijke voorkeur maar vooral, zoals gezegd, of je het gaat redden met die 53 cm lengte van de vaste kabels van de G550.quote:Heb even de suggestie van MisterJ.Lo bekeken, de Seasonic M12. Die is wel volledig modulair, alleen 30w minder t.o.v. de Seasonic S12G 550W... De M12 Voeding certificering is brons, en die van de S12G is Gold... Dus ik weet nu niet wat slim is, het zou sowieso slimmer zijn een modulaire te nemen, aangezien ik nog geen ervaring heb met bouwen en van al die draden zal ik waarschijnlijk gek worden? Advies gevraagd!
Haha ja, maar niet zo ruimquote:Op zaterdag 30 mei 2015 20:08 schreef ssebass het volgende:
Trouwens als je nog een snellere SSD wilt hebben is dit een optie? Je had een ruim budget toch
http://www.xstra.eu/index(...)ssd-mlc-e9901-detail
''Dit is een misverstand, de fan (of fans) van een CPU koeler wordt c.q. worden altijd via een heel dun kabeltje aangesloten op een speciaal daarvoor bedoelde header (connector) op het moederbord''quote:Op zaterdag 30 mei 2015 20:24 schreef Riparius het volgende:
[..]
Dat zou ik niet zo stellen. Of de vaste voedingskabels van de G550 lang genoeg zijn hangt af van de gekozen systeemkast en het gekozen moederbord. Bij een nette build is het gebruikelijk en ook de bedoeling dat je de beide voedingskabels voor het moederbord en voor de CPU achter het moederbord langs leidt, vanaf de voeding (op de bodem van de systeemkast) omhoog, en dan vanaf de bovenrand van het moederbord naar de betreffende connectors. Of je dit gaat redden hangt af van de layout van het gekozen moederbord én de hoogte van de systeemkast, resp. de hoogte waarop het moederbord in de systeemkast wordt bevestigd. Dat moet je dus gewoon gaan uitvogelen.
[..]
Dit is een misverstand, de fan (of fans) van een CPU koeler wordt c.q. worden altijd via een heel dun kabeltje aangesloten op een speciaal daarvoor bedoelde header (connector) op het moederbord. Dat moet ook, omdat het BIOS het toerental van de fan(s) van de CPU koeler moet kunnen regelen, en je dit toerental ook via het BIOS wil kunnen uitlezen. Bij een rechtstreekse aansluiting op de voeding zou dat niet werken. Case fans daarentegen kun je eventueel wel via een Molex verloopje rechtstreeks op de voeding aansluiten, maar meestal wordt dit toch niet gedaan, want ook voor case fans zijn connectors aanwezig op het moederbord. Tip: download en bestudeer vast eens de handleiding van het moederbord dat je op het oog hebt, dan zal veel wel duidelijker worden.
[..]
Ik zou zeker voor een modulaire voeding kiezen vanwege de netheid en de betere luchtcirculatie door de kast, en of dat dan een volledige of gedeeltelijk modulaire voeding is, is mede een kwestie van persoonlijke voorkeur maar vooral, zoals gezegd, of je het gaat redden met die 53 cm lengte van de vaste kabels van de G550.
De diverse certificeringen (brons, goud, platina ...) van voedingen hebben uitsluitend betrekking op het elektrisch rendement van de voeding, niet op de kwaliteit. Door nieuwe EU regelgeving moeten sinds juli 2014 alle computervoedingen die nieuw worden verkocht sowieso aan de bronzen certificatie voldoen, wat inhoudt dat het rendement bij 50% van de nominale belasting tenminste 85% moet bedragen.
Ik zou overigens in jouw geval niet kiezen voor de 520 Watt versie van de M12 EVO, deze wordt nogal luidruchtig bij hoge belastingen, dan kun je beter wat meer reserve nemen en kiezen voor de 620 Watt versie. Echter, er is nog een punt waar je aandacht aan zou moeten besteden en waar je tot nu door niemand op bent gewezen: voor zover mij bekend zijn de 520 Watt en de 620 Watt modellen uit de M12 EVO serie niet Haswell gecertificeerd, terwijl je wel een Haswell CPU wil gaan gebruiken. Nu is dit volgens diverse bronnen niet echt een punt (je kunt altijd C7 en C6 deactiveren in het BIOS), maar ik moet je er toch even op wijzen.
Nee, de fan van de CPU koeler wordt aangesloten op een daarvoor bestemde header op het moederbord, en de kast fans die voor de luchtdoorstroming in de kast moeten zorgen worden gewoonlijk eveneens aangesloten op de daarvoor bestemde headers op het moederbord. Maar als je bijvoorbeeld een kast hebt met een eigen fancontroller, dan wordt die controller gewoonlijk rechtstreeks op de voeding aangesloten.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 23:39 schreef Jefixed het volgende:
''Dit is een misverstand, de fan (of fans) van een CPU koeler wordt c.q. worden altijd via een heel dun kabeltje aangesloten op een speciaal daarvoor bedoelde header (connector) op het moederbord''
Het gaat hier over de koeling van de hele PC toch?
Tja, zo zie je dat het samenstellen van een computer toch niet zo eenvoudig is zodra je naar de details gaat kijken. De 20+4 aansluiting zit ongeveer in het midden aan de rechter zijkant van het moederbord en dat is geen probleem aangezien je de kabel schuin achter het moederbord langs kunt laten lopen, maar de 4+4 aansluiting zit aan de bovenzijde en dan niet helemaal aan de bovenrand, en dan zou die 52,5 cm van de G550 wel eens krap of net te kort kunnen zijn, maar dat hangt ook van de kast af. De SeaSonic M12II EVO 620 Bronze is volledig modulair, met voldoend lange kabels (60 cm voor de 20+4-pin kabel en 65 cm voor de 4+4-pin kabel, zie datasheet) en gaat echt gewoon werken ondanks het ontbreken van de Haswell certificatie. En anders kom je in een aanzienlijk duurder prijssegment uit, dan zou je kunnen kiezen voor de X-650 (datasheet).quote:En het lijkt me inderdaad toch wel handig om een Haswell gecertificeerde voeding te gaan gebruiken, gewoon in het geval dat... Zit liever meteen goed dan dat het niet/slecht werkt. Zijn er nog andere opties qua voeding? Ik heb zo'n beetje alles wat ik had opgezocht, of wat andere mensen mij hebben doorgegeven in het topic neer gezet, alleen de één is niet modulair, de één is niet Haswell gecertificeerd (wat toch wel prettig zou zijn) en van de ander bestaat de mogelijkheid dat de kabels niet lang genoeg zijn. Ik wil het best proberen, maar het lijkt me zeer onprettig als je alles in elkaar wilt gaan zetten, en dan kom je er achter ''Shit... De kabels zijn niet lang genoeg'' Dus zijn er nog andere opties qua goede voeding, boven de 550w, wél haswell gecertificeerd en het liefst nog modulair ook... Ik ga ook op onderzoek uit, zou fijn zijn als er ook wat suggesties komen :-) Laten we elkaar weten wat we hebben gevonden
Weer bedankt voor de zeer duidelijke en uitgebreide uitleg. Ik heb zelf het idee dat de De SeaSonic M12II EVO 620 een prima voeding is, koelt meer dan voldoende, is er nog ruimte ook. Dat is uiteraard het fijnstquote:
Weer bedankt voor de zeer duidelijke en uitgebreide uitleg. Ik heb zelf het idee dat de De SeaSonic M12II EVO 620 een prima voeding is, koelt meer dan voldoende, is er nog ruimte ook. Dat is uiteraard het fijnstquote:Op zondag 31 mei 2015 01:57 schreef Riparius het volgende:
[..]
Nee, de fan van de CPU koeler wordt aangesloten op een daarvoor bestemde header op het moederbord, en de kast fans die voor de luchtdoorstroming in de kast moeten zorgen worden gewoonlijk eveneens aangesloten op de daarvoor bestemde headers op het moederbord. Maar als je bijvoorbeeld een kast hebt met een eigen fancontroller, dan wordt die controller gewoonlijk rechtstreeks op de voeding aangesloten.
[..]
Tja, zo zie je dat het samenstellen van een computer toch niet zo eenvoudig is zodra je naar de details gaat kijken. De 20+4 aansluiting zit ongeveer in het midden aan de rechter zijkant van het moederbord en dat is geen probleem aangezien je de kabel schuin achter het moederbord langs kunt laten lopen, maar de 4+4 aansluiting zit aan de bovenzijde en dan niet helemaal aan de bovenrand, en dan zou die 52,5 cm van de G550 wel eens krap of net te kort kunnen zijn, maar dat hangt ook van de kast af. De SeaSonic M12II EVO 620 Bronze is volledig modulair, met voldoend lange kabels (60 cm voor de 20+4-pin kabel en 65 cm voor de 4+4-pin kabel, zie datasheet) en gaat echt gewoon werken ondanks het ontbreken van de Haswell certificatie. En anders kom je in een aanzienlijk duurder prijssegment uit, dan zou je kunnen kiezen voor de X-650 (datasheet).
En over kasten gesproken, ik begrijp niet zo goed waarom je voor een Corsair Carbide 300R hebt gekozen. Dit is een kast die al wat langer op de markt is, namelijk drie jaar, en hij oogt inmiddels wat ouderwets met die drie bays voor 5,25 inch drives. Je hebt zelf niet eens één optisch schijfstation in je begroting opgenomen, laat staan dat je er ooit drie zou willen monteren. Maar dan zit je toch de hele tijd tegen die drie afdekplaatjes aan te kijken.
Een tweede bedenkelijk punt is die ventilatieopening aan de linker zijkant van de kast. Die is eigenlijk bedoeld voor een extra outlet fan (niet meegeleverd), maar als je die niet gebruikt, dan doen die ventilatieopeningen meer kwaad dan goed. Om te beginnen dringt zo extra geluid naar buiten toe door, en verder is het niet gunstig voor een optimale luchtdoorstroming door de kast van voren naar achteren. Bij een goede kast creëer je een lichte overdruk door een inlaat fan aan de voorzijde, en met een uitlaat fan aan de achterzijde krijg je dan een mooie luchtstroom door de kast, maar dan moet je liefst geen gaten hebben aan de zijkant waardoor er van die overdruk niet veel meer terecht komt. Een lichte overdruk in de kast helpt ook heel goed om de ophoping van stof in de kast tegen te gaan.
Ik zou zeggen, kijk eens naar de Corsair Carbide 330R. Zelfde binnenkant als de 300R, maar dan wél met een goede geluidsdemping, en een strakker front.
Ik heb zelf voor een familielid een computer samengesteld met de i7-4790 (niet de K versie, want het is niet de bedoeling te gaan overklokken) en de Seasonic M12II EVO 620W en die loopt als een zonnetje, dus dat werkt prima samen. Behuizingen zijn altijd erg persoonlijk, zodat het moeilijk is daar een objectief advies over te geven aan iemand anders die een kast zoekt. Wat bouwkwaliteit en afwerking betreft is de NZXT S340 prima in orde maar ik houd zelf niet van een glossy finish, en dan zeker niet als de bovenzijde weer mat is. Ook is een venster in de zijkant niet mijn ding. Als je dat wel wil, dan is het uiteraard zaak om echt heel netjes te assembleren zonder loshangende kabels en dergelijke. Verder kies je onderdelen als een moederbord, een videokaart en geheugenmodules bij een kast met een venster ook vooral op uiterlijk en kleurstelling, en het is de vraag of dat uiteindelijk wel zo verstandig is. Voor mij gaat het bij onderdelen die zich in de kast bevinden toch vooral om specificaties en kwaliteit.quote:Op zondag 31 mei 2015 12:01 schreef Jefixed het volgende:
[..]
Weer bedankt voor de zeer duidelijke en uitgebreide uitleg. Ik heb zelf het idee dat de De SeaSonic M12II EVO 620 een prima voeding is, koelt meer dan voldoende, is er nog ruimte ook. Dat is uiteraard het fijnstIk vind de Corsair Carbide 330R ook een zeer mooie behuizing, en deze zal nog effectiever zijn ook. Een goede maat van mij heeft gister zijn PC in elkaar gezet, maar dan met de NZXT S340, die ik ook in mijn eerste setup had zitten. Ziet er ook heel erg mooi uit alleen ik zou niet weten hoe effectief dat ding is, ook qua geluid en of je het allemaal makkelijk kan aansluiten.
Over de 5,25 inch drive bays zat ik ook nog na te denken ja, ik vroeg me af of je die er nog moest bijkopen... Maar in de meeste behuizing zit ie er dus gewoon standaard in, moet je die nog wel aansluiten op het moederbord ofzoiets, of is dat al standaard aangesloten? Zit inderdaad nog wel even te twijfelen qua behuizing. De NZXT is prima, alleen zoals jij al zegt: het glossy is niet echt prachtig... Vind de Fractal Design R4 ook een heel mooi ding... Vind ze beide wel erg mooi... Zit dus nog een beetje te twijfelen haha. Is de Fractal makkelijk om alles in te bouwen? Dat vind ik ook wel belangrijk, aangezien ik geen ervaring heb.quote:Op zondag 31 mei 2015 17:09 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ik heb zelf voor een familielid een computer samengesteld met de i7-4790 (niet de K versie, want het is niet de bedoeling te gaan overklokken) en de Seasonic M12II EVO 620W en die loopt als een zonnetje, dus dat werkt prima samen. Behuizingen zijn altijd erg persoonlijk, zodat het moeilijk is daar een objectief advies over te geven aan iemand anders die een kast zoekt. Wat bouwkwaliteit en afwerking betreft is de NZXT S340 prima in orde maar ik houd zelf niet van een glossy finish, en dan zeker niet als de bovenzijde weer mat is. Ook is een venster in de zijkant niet mijn ding. Als je dat wel wil, dan is het uiteraard zaak om echt heel netjes te assembleren zonder loshangende kabels en dergelijke. Verder kies je onderdelen als een moederbord, een videokaart en geheugenmodules bij een kast met een venster ook vooral op uiterlijk en kleurstelling, en het is de vraag of dat uiteindelijk wel zo verstandig is. Voor mij gaat het bij onderdelen die zich in de kast bevinden toch vooral om specificaties en kwaliteit.
Het valt mij ook op dat de aan/uit knop, de reset button, en de USB3 poorten en de aansluitingen voor een hoofdtelefoon en microfoon van de NZXT S340 aan de bovenzijde zitten, en dat is vooral erg prettig als je de kast onder je bureau hebt staan, links of rechts van je bureaustoel. Maar een glossy design kast met venster als deze zet je natuurlijk niet onder je bureau, die wil je juist showen, dus dat is een beetje een tegenstrijdig aspect aan dit ontwerp.
Tot slot ontbreken 5,25 inch drive bays geheel bij de NZXT S340 en dat zou deze kast voor mij of voor dat familielid waarvoor ik onlangs een nieuw systeem heb samengesteld onacceptabel maken. Een DVD of Blu-ray writer is voor mij persoonlijk en ook voor dat familielid nog altijd onmisbaar onder meer vanwege videoproducties en het archiveren van digitale TV-opnamen. Ik heb bij de samenstelling van het systeem voor dat familielid gekozen voor een Fractal Design R4 systeemkast, moet je misschien ook nog even naar kijken.
Nee, die kun je er niet bijkopen. Het is onmogelijk om in die NZXT S340 behuizing een optische drive in te bouwen.quote:Op zondag 31 mei 2015 22:23 schreef Jefixed het volgende:
[..]
Over de 5,25 inch drive bays zat ik ook nog na te denken ja, ik vroeg me af of je die er nog moest bijkopen...
Er wordt geen standaard optisch schijfstation meegeleverd bij een behuizing. En als je een optisch schijfstation inbouwt, uiteraard moet dat dan - tegenwoordig altijd via een SATA kabel - worden aangesloten op het moederbord. En daarnaast moet een optische drive ook nog voeding krijgen om te kunnen functioneren, dus het moet ook nog via een SATA voedingskabel op de voeding worden aangesloten.quote:Maar in de meeste behuizing zit ie er dus gewoon standaard in, moet je die nog wel aansluiten op het moederbord ofzoiets, of is dat al standaard aangesloten?
Ja, de Fractal Design R4 is een prettige kast om mee te werken, maar wel vrij zwaar.quote:Zit inderdaad nog wel even te twijfelen qua behuizing. De NZXT is prima, alleen zoals jij al zegt: het glossy is niet echt prachtig... Vind de Fractal Design R4 ook een heel mooi ding... Vind ze beide wel erg mooi... Zit dus nog een beetje te twijfelen haha. Is de Fractal makkelijk om alles in te bouwen? Dat vind ik ook wel belangrijk, aangezien ik geen ervaring heb.
Ik snap dat je het er niet in kan bouwen, ik bedoel dat ik DACHT dat dat een mogelijkheid zou zijn maar daar was ik snel vanaf gestapt. Heb zo'n ding ook niet nodig, heb er in mijn huidige computer één inzitten die ik amper gebruik, in zo'n 3 jaar misschien twee keer gebruikt. En hoezo zou ik het niet kunnen? Het lijkt me juist leuk om het te doen, en ooit moet de eerste keer zijnquote:Op zondag 31 mei 2015 22:44 schreef Riparius het volgende:
[..]
Nee, die kun je er niet bijkopen. Het is onmogelijk om in die NZXT S340 behuizing een optische drive in te bouwen.
[..]
Er wordt geen standaard optisch schijfstation meegeleverd bij een behuizing. En als je een optisch schijfstation inbouwt, uiteraard moet dat dan - tegenwoordig altijd via een SATA kabel - worden aangesloten op het moederbord. En daarnaast moet een optische drive ook nog voeding krijgen om te kunnen functioneren, dus het moet ook nog via een SATA voedingskabel op de voeding worden aangesloten.
Aangezien je dit soort vragen stelt denk ik dat je beter helemaal niet kunt beginnen aan het zelf assembleren van een systeem. En dat hoeft ook helemaal niet, want bij goede computerwinkels zoals Informatique en Azerty kun je gewoon het systeem van jouw keuze helemaal laten asembleren voor een kleine meerprijs (45 euro bij Informatique, en iets soortgelijks bij Azerty). Het systeem wordt dan ook nog voor je getest, en je krijgt gewoon 24 maanden garantie op de goede werking van de complete hardware, en uiteraard langer garantie op individuele onderdelen, als de fabrieksgarantie van het betreffende onderdeel langer is dan twee jaar. Desgewenst kun je een voor jou op maat samengesteld systeem ook zonder besturingssysteem bestellen.
[..]
Ja, de Fractal Design R4 is een prettige kast om mee te werken, maar wel vrij zwaar.
Ja dat dacht ik al, want anders had je wel een drive in je lijstje gezet. Er is een tijd geweest dat typische gamers niet zonder konden omdat alle games werden geleverd op optische schijven (eerst CD's en later DVD's) maar dat is niet meer zo. Neemt niet weg dat een DVD writer nog altijd uitermate nuttig is als je ook nog wel eens andere dingen met je computer wil gaan doen.quote:Op zondag 31 mei 2015 22:49 schreef Jefixed het volgende:
[..]
Ik snap dat je het er niet in kan bouwen, ik bedoel dat ik DACHT dat dat een mogelijkheid zou zijn maar daar was ik snel vanaf gestapt. Heb zo'n ding ook niet nodig, heb er in mijn huidige computer één inzitten die ik amper gebruik, in zo'n 3 jaar misschien twee keer gebruikt.
Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand met nul ervaring een CPU of een processorsocket molt en daarmee de CPU of het moederbord onbruikbaar maakt, en dat valt echt niet onder garantie. Ook het goed monteren van een CPU koeler zoals de Scythe Mugen is echt geen sinecure voor beginners.quote:En hoezo zou ik het niet kunnen? Het lijkt me juist leuk om het te doen, en ooit moet de eerste keer zijnAls je gewoon goed de gebruiksaanwijzing van een onderdeel leest, weet je waar die aangesloten moet worden, en weet je het niet dan google je gewoon even... Of vraag je een goede maat die eventueel ervaring heeft ;-)
Klopt, ik ken de risico's... Is het zo'n gedoe om de Scythe Mugen te monteren?quote:Op zondag 31 mei 2015 23:02 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ja dat dacht ik al, want anders had je wel een drive in je lijstje gezet. Er is een tijd geweest dat typische gamers niet zonder konden omdat alle games werden geleverd op optische schijven (eerst CD's en later DVD's) maar dat is niet meer zo. Neemt niet weg dat een DVD writer nog altijd uitermate nuttig is als je ook nog wel eens andere dingen met je computer wil gaan doen.
[..]
Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand met nul ervaring een CPU of een processorsocket molt en daarmee de CPU of het moederbord onbruikbaar maakt, en dat valt echt niet onder garantie. Ook het goed monteren van een CPU koeler zoals de Scythe Mugen is echt geen sinecure voor beginners.
Trek eens wat tijd uit om wat YouTube video's te bekijken over het installeren van een Scythe Mugen 4, dan kun je beter beoordelen of het wat voor je is.quote:Op zondag 31 mei 2015 23:09 schreef Jefixed het volgende:
[..]
Klopt, ik ken de risico's... Is het zo'n gedoe om de Scythe Mugen te monteren?
Het is zeker niet heel makkelijk nee, maar als ik dat gewoon goed volg dan kan er bijna niets mis gaan? Is het trouwens gebruikelijk dat CPU-koelers aan de grote kant zijn? Of ligt dat aan de Scythe Mugen?quote:Op zondag 31 mei 2015 23:16 schreef Riparius het volgende:
[..]
Trek eens wat tijd uit om wat YouTube video's te bekijken over het installeren van een Scythe Mugen 4, dan kun je beter beoordelen of het wat voor je is.
Veel koelers voor moderne CPU's zijn aan de grote kant, alleen al omdat een fan met een grotere diameter met een lager toerental kan draaien dan een kleinere fan om dezelfde luchtverplaatsing te krijgen en zo minder herrie maakt.quote:Op zondag 31 mei 2015 23:24 schreef Jefixed het volgende:
[..]
Het is zeker niet makkelijk nee, maar als ik dat gewoon goed volg dan kan er bijna niets mis gaan? Is het trouwens gebruikelijk dat CPU-koelers aan de grote kant zijn? Of ligt dat aan de Scythe Mugen?
Ah oke, ik las namelijk dat er veel werd gezegd dat de Scythe Mugen aan de grote kant was vandaar de vraag. Maar ik denk dat mij dat wel moet gaan lukken, als ik gewoon goed de gebruiksaanwijzing lees, goed YouTube video's ga kijken dan gaat het wel goed komen... Ik zit altijd nog te twijfelen over de behuizing (quote:Op zondag 31 mei 2015 23:28 schreef Riparius het volgende:
[..]
Veel koelers voor moderne CPU's zijn aan de grote kant, alleen al omdat een fan met een grotere diameter met een lager toerental kan draaien dan een kleinere fan om dezelfde luchtverplaatsing te krijgen en zo minder herrie maakt.
Klopt, maar Apple is flink overpriced voor wat je krijgt.quote:Op maandag 1 juni 2015 22:24 schreef MisterJ.Lo het volgende:
Veel geld, valt wel mee. Voordat bedrag krijg je de meest basic iMac.
Weet ik niet, vaak krijg je het meegeleverd bij de CPU Koeler. Anders ga ik even snel naar de stad toe. Is nog gezond voor me ookquote:
Alles is binnen, ben al lekker bezig. Alleen nu wil ik het intern geheugen erin plaatsen, maar ik heb 4 DIMM poorten, alleen hoe weet in welke ik ze moet doen?quote:
Hoe zie ik of het dezelfde controller is... Ze zien er alle vier echt exact het zelfde uit, waar kan ik het aan zien?quote:Op dinsdag 2 juni 2015 21:05 schreef Bart het volgende:
Geheugen moet je kijken welke poorten dezelfde controller hebben. Je wil beide controllers één reepje geven. Dus als controller a sloten 1 en 3 aanstuurt, dan stop je ze in 1 en 2. Of vice versa. Bij de meeste borden moet je ze in de twee slots doen met dezelfde kleur.
Zitten 4 poorten op, 4 DIMMs.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 21:07 schreef liedetector het volgende:
en ja standaard als je niet 4 DIMMS hebt is 2,4
Plaatje is niet onduidelijk: als je slechts 2 modules hebt, dan raden ze aan deze te plaatsen in DIMM2 en DIMM4 voor gebruik in Dual Channel Mode. Heb je daarentegen 4 modules, dan moet je uiteraard alle vier de DIMM sleuven gebruiken.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 20:54 schreef Jefixed het volgende:
[..]
Alles is binnen, ben al lekker bezig. Alleen nu wil ik het intern geheugen erin plaatsen, maar ik heb 4 DIMM poorten, alleen hoe weet in welke ik ze moet doen?
Gebruik het MSI Z97-G45 moederbord en Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU intern geheugen. Gebruiksaanwijzing geeft iets aan met DIMM2,4 en dan staat er weer een ander plaatje 1,2,3,4 beetje onduidelijk...
Zal niet veel uitmaken en kan op zijn best enkele graden schelen. Een competente montage is veel belangrijker dan het type koelpasta om goede temperaturen te krijgen. Gebruik vooral niet teveel koelpasta (niet meer dan een speldepunt precies in het midden van de CPU).quote:Uit de tekst kan ik het ook niet halen... Wil het allemaal ook wel even zeker weten. Nu even over de CPU Koeler: Zat wel koelpasta bij, raden jullie dit aan om te gebruiken? Of maakt het niet zo veel uit welke koelpasta je gebruikt?
Voor mensen met verstand van dit soort dingen is het logisch, voor mij niet...quote:
Welke BIOS versie heb je eigenlijk geleverd gekregen?quote:Op dinsdag 2 juni 2015 21:19 schreef Jefixed het volgende:
[..]
Voor mensen met verstand van dit soort dingen is het logisch, voor mij niet...
Gebruiksaanwijzing had het dus wel goed, alleen wist niet wat het allemaal betekende.
Gewoon poort DIMM 2 en 4 voor het geheugen gebruiken dus... Thanks
Dat staat honderd procent zeker in de handleiding. En first is dus dat de eerste twee reepjes daarin moeten.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 21:12 schreef Jefixed het volgende:
[..]
Hoe zie ik of het dezelfde controller is... Ze zien er alle vier echt exact het zelfde uit, waar kan ik het aan zien?
[..]
Zitten 4 poorten op, 4 DIMMs.
Boven de vier poorten staat wel dit:
[ afbeelding ]
waarom noemen ze die dan niet gewoon 1 en 2? Of denk ik nu te simpel.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 21:51 schreef Bart het volgende:
[..]
Dat staat honderd procent zeker in de handleiding. En first is dus dat de eerste twee reepjes daarin moeten.
Het moet wel een beetje ingewikkeld blijven he anders gaat elke kluns met die stikkies aan de haalquote:Op dinsdag 2 juni 2015 23:43 schreef n8n het volgende:
[..]
waarom noemen ze die dan niet gewoon 1 en 2? Of denk ik nu te simpel.
wat? Dat snap ik helemaal niet.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 23:52 schreef liedetector het volgende:
t is wel erg stil ja.....
En als je 2 en 4 1 en 2 noemt wordt het pas echt verwarrend!
Komt omdat je te simpel denkt. En laat ik het nog even wat verwarrender maken nu we toch bezig zijn: als je uitsluitend DIMM1 en DIMM3 gebruikt dan zou het RAM ook in Dual Channel mode moeten werken. De reden dat de handleiding suggereert om in eerste instantie DIMM2 en DIMM4 te gebruiken is waarschijnlijk dat RAM dat niet low profile is dan in ieder geval niet in de weg zit voor de fan van de CPU koeler.quote:
op die fiets, ik zou het danquote:Op woensdag 3 juni 2015 00:06 schreef Riparius het volgende:
[..]
Komt omdat je te simpel denkt. En laat ik het nog even wat verwarrender maken nu we toch bezig zijn: als je uitsluitend DIMM1 en DIMM3 gebruikt dan zou het RAM ook in Dual Channel mode moeten werken. De reden dat de handleiding suggereert om in eerste instantie DIMM2 en DIMM4 te gebruiken is waarschijnlijk dat RAM dat niet low profile is dan in ieder geval niet in de weg zit voor de fan van de CPU koeler.
Intussen wacht iedereen hier met spanning op de eerste rooksignalen van TS ...
De vier DIMM slots kunnen ook door het BIOS van elkaar worden onderscheiden, dus het is niet verstandig om ze dan twee aan twee dezelfde naam te geven. Vaak wordt er wel met twee verschillende kleuren gewerkt, maar dat is op het bord van TS niet het geval. Als je wil weten hoe het bij je eigen computer staat met de bezetting van je DIMM slots, dan kun je CPU-Z gebruiken. Op het tabblad SPD van dit programma zie je precies wat je in elk DIMM slot hebt zitten.quote:Op woensdag 3 juni 2015 00:22 schreef n8n het volgende:
[..]
op die fiets, ik zou het dan
B
A
B
A
genoemd hebben (denk ik). Gaf al aan dat het wel een reden zou hebben, vroeg me alleen af welke omdat op z'n minst opmerkelijk te noemen is.
vooral legacy dus. En ik moet jullie teleurstellen, mijn MacBook heeft 2 slots, geen cijfers, gestapeld en tot de nok vol.quote:Op woensdag 3 juni 2015 00:34 schreef liedetector het volgende:
Los daarvan, het is iets historisch ook, dus eerst had je geen DIMM maar SIMM en 4 was er ook niet gelijk etc, kortom het is nu best logisch (in mij optiek en ja ik loop mee vanaf de 486 (de eerdere gemist en de Amiga was daarvoor mijn vriendje)
Ik had op mijn 486 bord 8 RAM slots, dat was nog eens wat. Ja, en dan 1 MB SIMM's, dus in totaal 8 MB RAM. Wow ...quote:Op woensdag 3 juni 2015 00:34 schreef liedetector het volgende:
Los daarvan, het is iets historisch ook, dus eerst had je geen DIMM maar SIMM en 4 was er ook niet gelijk etc, kortom het is nu best logisch (in mij optiek en ja ik loop mee vanaf de 486 (de eerdere gemist en de Amiga was daarvoor mijn vriendje)
dan had je deze webpagina al niet kunnen openenquote:Op woensdag 3 juni 2015 00:42 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ik had op mijn 486 bord 8 RAM slots, dat was nog eens wat. Ja, en dan 1 MB SIMM's, dus in totaal 8 MB RAM. Wow ...
Toch wel. Ik heb nog eens een tijdje een DOS webbrowser gehad, Arachne heette die. Werkte best goed op een 486, maar dat was dan ook medio jaren '90. Er is veel meer mogelijk met weinig geheugen dan je denkt. Zo schreef ik destijds ook wel residente utilities in assembly die niet meer dan een paar honderd (!) bytes geheugen gebruikten. Moet je nu eens om komen ...quote:Op woensdag 3 juni 2015 00:43 schreef n8n het volgende:
[..]
Dan had je deze webpagina al niet kunnen openen
wat lukt je niet?quote:Op woensdag 3 juni 2015 01:07 schreef Jefixed het volgende:
Hi allen, op het moment bezig met de voeding... Maar dat is me toch net iets te lastig, kan iemand mij daarbij helpen? Heb echt geen flauw idee welke kabels ik op de voeding moet aansluiten... Voorderest is alles prima verlopen, denk dat de voeding het enige moeilijke nog is
Meestal wordt het aansluiten van de front panel connectors (power knop, reset knop, power LED en HDD LED, en soms ook ook nog de interne speaker) lastiger gevonden dan het aansluiten van de voeding ...quote:Op woensdag 3 juni 2015 01:07 schreef Jefixed het volgende:
Hi allen, op het moment bezig met de voeding... Maar dat is me toch net iets te lastig, kan iemand mij daarbij helpen? Heb echt geen flauw idee welke kabels ik op de voeding moet aansluiten... Voor de rest is alles prima verlopen, denk dat de voeding het enige moeilijke nog is
Of hij is even vergeten dat dat ook nog moet....quote:Op woensdag 3 juni 2015 02:43 schreef Riparius het volgende:
Meestal wordt het aansluiten van de front panel connectors (power knop, reset knop, power LED en HDD LED, en soms ook ook nog de interne speaker) lastiger gevonden dan het aansluiten van de voeding ..
Hoe bedoel je afstandbuisjes? Heb 2 tutorials gevolgt op YT, met dezelfde kast, zelfde moederbord en er kwamen tot nu toe nog geen afstandbuisjes in beeld, gewoon vastschroeven met kleine schroefjes.quote:Op woensdag 3 juni 2015 10:27 schreef Inschrijven_valt_niet_mee het volgende:
Even voor de zekerheid. Heb je wel de afstandsbusjes tussen je moederbord en kast gebruikt? (Heeft niets met het RAM of voeding te maken maar zou zo lullig zijn als je dat vergeten bent en POEF hoort bij het aanzetten..)
quote:Op woensdag 3 juni 2015 10:29 schreef Jefixed het volgende:
[..]
Hoe bedoel je afstandbuisjes? Heb 2 tutorials gevolgt op YT, met dezelfde kast, zelfde moederbord en er kwamen tot nu toe nog geen afstandbuisjes in beeld, gewoon vastschroeven met kleine schroefjes.
Het kan zijn dat die busjes al op je moederbordtray of kast zitten, zo lang je moederbord maar niet plat op het metaal geschroefd zit. (Dan krijg je kortsluiting..)quote:Op woensdag 3 juni 2015 10:29 schreef Jefixed het volgende:
[..]
Hoe bedoel je afstandbuisjes? Heb 2 tutorials gevolgt op YT, met dezelfde kast, zelfde moederbord en er kwamen tot nu toe nog geen afstandbuisjes in beeld, gewoon vastschroeven met kleine schroefjes.
deze pagina zal al zo'n 30mb geheugen opeisen, we smijten nu met bytes alsof het niks kost.quote:Op woensdag 3 juni 2015 01:00 schreef Riparius het volgende:
[..]
Toch wel. Ik heb nog eens een tijdje een DOS webbrowser gehad, Arachne heette die. Werkte best goed op een 486, maar dat was dan ook medio jaren '90. Er is veel meer mogelijk met weinig geheugen dan je denkt. Zo schreef ik destijds ook wel residente utilities in assembly die niet meer dan een paar honderd (!) bytes geheugen gebruikten. Moet je nu eens om komen ...
Ik heb afstandbuisjes gebruikt om de CPU Koeler te monteren, maar die waren gewoon geleverd bij de Scythe Mugen 4, alleen ik heb hier geen afstandbuisjes bij de kast gekregen... Heb hier bij de kast 6-32 screw hexagon, m3*5 flat en 6-32 screw flat gekregen...quote:Op woensdag 3 juni 2015 10:35 schreef Bart het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Even kijken waar de schroefgaten in je moederbord zitten, en dan busjes in de corresponderende gaten in je kast schroeven. Zitten als het goed is bij je kast geleverd.
Excuses voor de kut kwaliteit ja, is een NZTX S340.quote:Op woensdag 3 juni 2015 10:53 schreef liedetector het volgende:
wat voor kast is het?
Op deze fotos namelijk niet echt iets te zien op deze manier
heb je een linkje naar zo'n tut?quote:Op woensdag 3 juni 2015 10:46 schreef Jefixed het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Op al die tutorials gebruikte ze geen afstandbuisjes, ze schroeven het er zo in
Ik heb er in ieder geval niets zelf in geschroeft... Heb wel iets dat op een afstandbuisje lijkt meegeleverd gekregen, maar dat is er maar één, en er zouden er dus 8 moeten zijnquote:Op woensdag 3 juni 2015 11:01 schreef liedetector het volgende:
Ze zitten er in dus... wel een budget uitgevoerde kast zeg
Als je heel goed kijkt dan zie je dat de kast die ze daar gebruiken standaard zwarte afstandsbusjes heeft.quote:
Raar dit zeg, ik kan hem eventueel wel uitschroeven en even een foto maken?quote:Op woensdag 3 juni 2015 11:03 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Als je heel goed kijkt dan zie je dat de kast die ze daar gebruiken standaard zwarte afstandsbusjes heeft.
Dat klopt. Als er ruimte voor een babyhandje tussen de achterplaat en het moederbord, dan is het goed.quote:Op woensdag 3 juni 2015 11:11 schreef Jefixed het volgende:
Het achterpaneel, waar de usb, hdmi poort etc zijn, zit er ook prima in... Anders zou ie niet eens passen, als er geen tussenbuisjes in zouden zitten?
Er is wel iets ruimte, maar ik krijg m'n vinger er niet geheel achter.quote:Op woensdag 3 juni 2015 11:13 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Dat klopt. Als er ruimte voor een babyhandje tussen de achterplaat en het moederbord, dan is het goed.
Heb ook wel hulp, maar diegene is op het moment niet beschikbaar.quote:Op woensdag 3 juni 2015 11:38 schreef liedetector het volgende:
misschien he..... het is maar een idee.... misschien moet je hulp vragen van iemand die het vaker heeft gedaan, als je dat al lastig vind heb je strax met je frontpanel stekkerryjes echt een probleem.
Gaan we weer... Voor iemand die dit vaker gedaan heeft is het makkelijk ja. Je kan makkelijk zeggen ''Is echt makkelijk'', toen jij het voor de eerste keer deed zou je er ook niet meteen uitgekomen zijn....quote:Op woensdag 3 juni 2015 11:39 schreef liedetector het volgende:
dan zou ik ff lekker wachten, dit zijn dingen die je normaal met 2 vingers in je neus doet namelijk
Ja dat probeer ik nu ook te doen, is gewoon lastig als je het voor de eerste keer doet.quote:Op woensdag 3 juni 2015 11:41 schreef liedetector het volgende:
toenwas het nog met IDEkabels molex aansluitingen en ander gedoe,en kon je ook niet even op internet opzoeken hoe het dan moest.Dus gewoon de handleiding erbij en gaan.....
Klopt, alleen het zijn zo veel kabels... Geen flauw idee welke ik moet gebruiken...quote:Op woensdag 3 juni 2015 11:43 schreef liedetector het volgende:
Maar ik snap je probleem niet... er staat gewoon op de kabels en je voeding waarvoor ze zijn...
Oke, iets duidelijker... De PCI-E kabels zitten 3 aansluitingen op, Je hebt gewoon de PSU, en dan loopt ie door naar 2 PCI-E aansluitingen, die appart van elkaar zitten. Beide 4 pins (?)quote:Op woensdag 3 juni 2015 11:47 schreef liedetector het volgende:
en dat legt je youtube vids niet uit? ieg de 20+4 pins en de 8 pins op je moederbord
dan pci-e naar je videokaart, eventueel met verloop naar 8als je die niet hebt en op je graka wel.... en power naar je schijven/blurayspelers etc.... done
Op mijn videokaart kunnen in totaal 14 van die pinnetjes... 1 aansluiting heeft 6 pinnetjes totaal, en die daarnaast 8...quote:Op woensdag 3 juni 2015 12:02 schreef liedetector het volgende:
en hoeveel pinnen moeten er op je graka aangesloten worden?
Welke kabels heb ik daarvoor nodig? Diskdrive heb ik niet, HD's bedoel je HDD en SSD?quote:Op woensdag 3 juni 2015 12:21 schreef Inschrijven_valt_niet_mee het volgende:
Je HD's hebben ook voeding nodig.. Eventuele diskdrive.
Jep, zullen allebei sata nodig hebben (staat wel ergens in de handleiding of op het net).quote:Op woensdag 3 juni 2015 13:01 schreef Jefixed het volgende:
[..]
Welke kabels heb ik daarvoor nodig? Diskdrive heb ik niet, HD's bedoel je HDD en SSD?
Heb nog niets aangesloten binnen de PC zelf, alleen alle kabels op de voeding.quote:Op woensdag 3 juni 2015 13:06 schreef Inschrijven_valt_niet_mee het volgende:
[..]
Jep, zullen allebei sata nodig hebben (staat wel ergens in de handleiding of op het net).
[ afbeelding ]
En heb je op je videokaart zowel de 6-polige als de 8-polige aangesloten?
Heel erg bedankt voor de hulp, je hebt het prima uitgelegd. Weet nu tenmiste dat ik niet alle kabels moest aansluiten, maar alleen de noodzakelijke haha. Ik zal waarschijnlijk nog wel wat vragen hebben vandaagquote:Op woensdag 3 juni 2015 13:34 schreef Inschrijven_valt_niet_mee het volgende:
Je moet één 6-polige en één 8-polige stekker op je videokaart aansluiten. Op een satakabel zitten inderdaad meestal meerdere aansluitingen.
In de tweede tutorial die jezelf om 10:57 postte wordt het volgens mij redelijk duidelijk uitgelegd (met het verschil dat zijn videokaart andere stekkers heeft dan de jouwe maar wel 6 + 8), kijk die nog eens rustig doorSucces!
Dat is het voordeel van een modulaire voeding, de overbodige zooi kan je gewoon weglaten. En vragen mag altijd maar het meeste van dit soort dingen staan in de handleiding van je spullen of ergens op internet. [schoolmeester]Dus eerst zoeken, dan vragenquote:Op woensdag 3 juni 2015 13:44 schreef Jefixed het volgende:
[..]
Heel erg bedankt voor de hulp, je hebt het prima uitgelegd. Weet nu tenmiste dat ik niet alle kabels moest aansluiten, maar alleen de noodzakelijke haha. Ik zal waarschijnlijk nog wel wat vragen hebben vandaag
Als je nu eens om te beginnen die Molex kabels (met vier ronde pinnen of vier ronde gaten) apart legt, want die heb jij waarschijnlijk toch niet nodig, dan wordt het al een stuk overzichtelijker.quote:Op woensdag 3 juni 2015 11:44 schreef Jefixed het volgende:
[..]
Klopt, alleen het zijn zo veel kabels... Geen flauw idee welke ik moet gebruiken...
Is allemaal al gelukt (denk ik XD) voeding zit ook weer in behuizing nu. Moederbord kabel is aangesloten, nu nog derest aansluiten op het moederbord, word dus even goed kijken waar alles moet... Had trouwens wel van die afstandbuisjes erin zitten, had even vanaf de zijkant gekeken, en dat leek er al verdomd veel op, toen één schroefje eruit gehaald en blijkt dus dat er inderdaad zo'n ding in zitquote:Op woensdag 3 juni 2015 15:08 schreef Riparius het volgende:
[..]
Als je nu eens om te beginnen die Molex kabels (met vier ronde pinnen of vier ronde gaten) apart legt, want die heb jij waarschijnlijk toch niet nodig, dan wordt het al een stuk overzichtelijker.
Verder staat er op elke kabel waarvoor deze dient. Grappig dat je je eerst druk maakte over het aantal SATA aansluitingen van je voeding, terwijl je nu niet eens het verschil lijkt te zien tussen een SATA en een Molex en een PCI-E voedingskabel ...
Fabrikanten van computerkasten weten ook wel dat veel kasten tegenwoordig door absolute noobs worden gekocht (dat was een kwart eeuw geleden wel anders ...) dus worden de 9 afstandsbusjes (voor ATX borden) vaak alvast in de kast geschroefd of maken ze soms zelfs integraal onderdeel uit van de kast.quote:Op woensdag 3 juni 2015 15:16 schreef Jefixed het volgende:
[..]
Is allemaal al gelukt (denk ik XD) voeding zit ook weer in behuizing nu. Moederbord kabel is aangesloten, nu nog de rest aansluiten op het moederbord, word dus even goed kijken waar alles moet... Had trouwens wel van die afstandbuisjes erin zitten, had even vanaf de zijkant gekeken, en dat leek er al verdomd veel op, toen één schroefje eruit gehaald en blijkt dus dat er inderdaad zo'n ding in zit.
Vind ik helemaal mooiquote:Op woensdag 3 juni 2015 15:22 schreef Riparius het volgende:
[..]
Fabrikanten van computerkasten weten ook wel dat veel kasten tegenwoordig door absolute noobs worden gekocht (dat was een kwart eeuw geleden wel anders ...) dus worden de 9 afstandsbusjes (voor ATX borden) vaak alvast in de kast geschroefd of maken ze zoms zelfs integraal onderdeel uit van de kast.
Ben ik weer, gaat allemaal prima. Bijna alles aangesloten. Alleen ik wil het volgende even zeker weten: Moet ik de 2x4 pins van de CPU in JPWR2 doen? Zie op veel video's dat ze die ook gebruiken voor het moederbord... Ik heb één moederbord aansluiting, die heb ik gewoon in JPWR 1 gedaan, dus lijkt me dat JPWR 2 voor de CPU is?quote:Op woensdag 3 juni 2015 15:22 schreef Riparius het volgende:
[..]
Fabrikanten van computerkasten weten ook wel dat veel kasten tegenwoordig door absolute noobs worden gekocht (dat was een kwart eeuw geleden wel anders ...) dus worden de 9 afstandsbusjes (voor ATX borden) vaak alvast in de kast geschroefd of maken ze soms zelfs integraal onderdeel uit van de kast.
Ja, de 2x4-pins stekker gaat in JPWR2 en het andere uiteinde van deze kabel past uitsluitend in de 8-pins M/B connector op je voeding.quote:Op woensdag 3 juni 2015 20:35 schreef Jefixed het volgende:
[..]
Ben ik weer, gaat allemaal prima. Bijna alles aangesloten. Alleen ik wil het volgende even zeker weten: Moet ik de 2x4 pins van de CPU in JPWR2 doen? Zie op veel video's dat ze die ook gebruiken voor het moederbord... Ik heb één moederbord aansluiting, die heb ik gewoon in JPWR 1 gedaan, dus lijkt me dat JPWR 2 voor de CPU is?
De stekker van het moederbord paste in zijn geheel op de M/B aansluiting, grotere aansluiting boven en kleinere beneden (wel beide M/B)... De CPU stekker heb ik bij de voeding in de CPU Connector gedaan, en daar komt dus de 2x4 pins vandaan... Dit is toch goed?quote:Op woensdag 3 juni 2015 20:43 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ja, de 2x4-pins stekker gaat in JPWR2 en het andere uiteinde van deze kabel past uitsluitend in de 8-pins M/B connector op je voeding.
Ah, ja, dit klopt. De 20+4-pin kabel voor het moederbord heeft aan het andere uiteinde twee connectors, één met 18 pinnen en één met 10 pinnen, dus die gaan in de beide aansluitingen gemarkeerd met M/B, en dan gaat het andere uiteinde van de 4+4-pins kabel dus inderdaad in één van de vier aansluitingen gemarkeerd met CPU/PCI-E (deze aansluitingen op de voeding zijn gelijkwaardig).quote:Op woensdag 3 juni 2015 20:49 schreef Jefixed het volgende:
[..]
De stekker van het moederbord paste in zijn geheel op de M/B aansluiting, grotere aansluiting boven en kleinere beneden (wel beide M/B)... De CPU stekker heb ik bij de voeding in de CPU Connector gedaan, en daar komt dus de 2x4 pins vandaan... Dit is toch goed?
[ afbeelding ]
Mooi! Bevestiging was wel even prettig haha. Nou CPU kabel is ook aangesloten op het moederbord in JPWR2, nu de CPU koeler monteren. Als laatste dan nog de videokaart... En dan done!quote:Op woensdag 3 juni 2015 21:09 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ah, ja, dit klopt. De 20+4-pin kabel voor het moederbord heeft aan het andere uiteinde twee connectors, één met 18 pinnen en één met 10 pinnen, dus die gaan in de beide aansluitingen gemarkeerd met M/B, en dan gaat het andere uiteinde van de 4+4-pins kabel dus inderdaad in één van de vier aansluitingen gemarkeerd met CPU/PCI-E (deze aansluitingen op de voeding zijn gelijkwaardig).
Je bedoelt de stekkertjes zoals ''HD Audio, P-LED +, P-LED -, POWER SW, HDD Led en USB 3?quote:Op woensdag 3 juni 2015 21:20 schreef liedetector het volgende:
Uhmmmm done???? je hebt al je stekkertjes van de voorkant van je kast al op je moederbord zitten zonder 1 enkele vraag?
Die zitten ook ja, mede dankzij Youtube en de duidelijke gebruiksaanwijzing van het moederbord =)... Beetje raar misschien, bij het makkelijkste heb ik hulp nodig en bij het moeilijkere gedeelte lukt het mequote:
Waren niet echt veel kabeltjes, in totaal (met usb3.0 en hd audio) waren het er 6. Fans zijn ook aangesloten, twee stuks.quote:
Wat raden jullie trouwens aan, drupje koelpasta en door de kracht van de CPU koeler laten uitsmeren (automatic dus) of zelf uitsmeren?quote:Op woensdag 3 juni 2015 21:31 schreef liedetector het volgende:
meestal is het meer, maar je hebt idd een kast die ik niet ken....
Een speldepunt koelpasta precies in het midden van de CPU, meer niet.quote:Op woensdag 3 juni 2015 21:32 schreef Jefixed het volgende:
[..]
Wat raden jullie trouwens aan, drupje koelpasta en door de kracht van de CPU koeler laten uitsmeren (automatic dus) of zelf uitsmeren?
De vid's zie ik gezien heb deden het allemaal in de behuizing. Hou de backplate wel goed vast tijdens het kracht zettenquote:Op woensdag 3 juni 2015 21:39 schreef Riparius het volgende:
[..]
Een speldepunt koelpasta precies in het midden van de CPU, meer niet.
Overigens had je de CPU koeler beter kunnen monteren vóórdat je het moederbord inbouwde. Had je in die video's niet gezien dat dit bij een nieuwe build altijd wordt gedaan? Dan kun je namelijk overal beter bij en kun je ook wat meer kracht zetten als je het moederbord plat op een stevige vlakke ondergrond zoals een tafel neerlegt zonder dat het moederbord doorbuigt (wat je beslist moet vermijden).
meeste nieuwe koelers komen met een laag koelpastaquote:Op woensdag 3 juni 2015 21:32 schreef Jefixed het volgende:
[..]
Wat raden jullie trouwens aan, drupje koelpasta en door de kracht van de CPU koeler laten uitsmeren (automatic dus) of zelf uitsmeren?
Sjongejonge was wel ff een klus! Kwam moeizaam bij het linker schroefje, en dat ding maar schuiven haha. Uiteindelijk wel gelukt, alleen nog de fan erop en aansluitenquote:Op woensdag 3 juni 2015 22:11 schreef n0ir het volgende:
Veel succes met die Scythe Mugen 4, vond het zelf nog een aardige klus om die ín de kast te monteren. Ik hoop dat je een schroevendraaier met een aardig sterk magneetje hebt omdat het anders lastig is het schroefje door het gaatje te prikken. Draai ook het eerste schroefje slechts een heel klein beetje aan omdat het bevestigingsplaatje anders zo scheef gaat staan dat je de andere er niet meer in krijgt. Het zal waarschijnlijk de eerste keer wel een beetje fout gaat maar dan kan je gelijk zien of de koelpasta een beetje netjes is verspreid.
Wel leuk om met dit topic mee te lezen, ben voor je aan het duimen![]()
Ohja die fan was ook een b*tchquote:Op woensdag 3 juni 2015 22:14 schreef Jefixed het volgende:
[..]
Sjongejonge was wel ff een klus! Kwam moeizaam bij het linker schroefje, en dat ding maar schuiven haha. Uiteindelijk wel gelukt, alleen nog de fan erop en aansluiten
Ga nu die fan doen ja haha... Fan moet toch gewoon naar de RAM modules wijzen...?quote:Op woensdag 3 juni 2015 22:16 schreef n0ir het volgende:
[..]
Ohja die fan was ook een b*tchHopelijk heeft jouw kast iets meer ruimte aan de bovenkant tussen de fan en de behuizing dan die van mij anders wordt het pielen met je vinger.
Die zin snap ik niet helemaal... Gewoon richting de RAM monteren dus.quote:Op woensdag 3 juni 2015 22:19 schreef liedetector het volgende:
Jup en de fan moet vaak wel pas in de kast erop veel MBs zit preciesje fan aansluiting eronder
Ah ja zo, ja klopt ik volgde een paar tutorials, en die plaatste de koeler + fan gewoon in de kast... Is wel lastig moet ik zeggen, maar goed beetje pielen met schroefjes en hij zitquote:Op woensdag 3 juni 2015 22:35 schreef liedetector het volgende:
hele koeler had je buiten de kast kunnen monteren... maar door allerlei stekkers lukt vaak de fan pas IN de kast
Je moet zorgen dat je fans niet tegen elkaar in draaien voor een goede airflow. Zoals hier bvquote:Op woensdag 3 juni 2015 22:23 schreef Jefixed het volgende:
[..]
Die zin snap ik niet helemaal... Gewoon richting de RAM monteren dus.
Snap alleen weer geen kut van het monteren van die fan, die ijzere pinnetjes zijn ziek irritant. Verschillende video's opgezocht, maar snap er alsnog geen bal van. Krijg hem op de een of andere manier niet in dezelfde houding als zij...Zelfde geld voor de gebruiksaanwijzing.quote:Op woensdag 3 juni 2015 22:11 schreef n0ir het volgende:
Veel succes met die Scythe Mugen 4, vond het zelf nog een aardige klus om die ín de kast te monteren. Ik hoop dat je een schroevendraaier met een aardig sterk magneetje hebt omdat het anders lastig is het schroefje door het gaatje te prikken. Draai ook het eerste schroefje slechts een heel klein beetje aan omdat het bevestigingsplaatje anders zo scheef gaat staan dat je de andere er niet meer in krijgt. Het zal waarschijnlijk de eerste keer wel een beetje fout gaat maar dan kan je gelijk zien of de koelpasta een beetje netjes is verspreid.
Wel leuk om met dit topic mee te lezen, ben voor je aan het duimen![]()
Dan mankeert er iets aan je ruimtelijk inzicht.quote:Op woensdag 3 juni 2015 23:27 schreef Jefixed het volgende:
[..]
Snap alleen weer geen kut zier van het monteren van die fan, die ijzeren pinnetjes zijn ziek irritant. Verschillende video's opgezocht, maar snap er alsnog geen bal van. Krijg hem op de een of andere manier niet in dezelfde houding als zij...Zelfde geldt voor de gebruiksaanwijzing.
TS heeft precies de koeler zoals op het plaatje in mijn post hierboven, de Scythe Mugen 4.quote:Op woensdag 3 juni 2015 23:57 schreef liedetector het volgende:
Had laatst wel een versie waar de clipjes op de ribben niet meer eroverheen gaan maar ergens tussen de ribben vallen, geen idee welke versie TS heeft.
quote:Op woensdag 3 juni 2015 23:55 schreef liedetector het volgende:
geld ook weer past maar op 1 manier
en zorg dat je fan goed ligt in de verdieping die er zit ...anders lukt het nooit, oowwww en vooral niks forceren! geduld engoed kijken en je komt er wel
Op dat plaatje gaat het uiteinde van die ijzere haken naar recht en dan naar beneden, mijne wijze naar boven toe...quote:Op woensdag 3 juni 2015 23:55 schreef Riparius het volgende:
[..]
Dan mankeert er iets aan je ruimtelijk inzicht.
[ afbeelding ]
Je haakt eerst één clip in de binnenste gaatjes van de fan, dan kun je die gemakkelijk in de inkeping op het koellichaam krijgen als je de fan eerst een klein beetje schuin houdt, met de zijde waar je de clip nog niet hebt bevestigd niet helemaal tegen het koellichaam aan. Dan haak je de andere clip in de binnenste gaatjes terwijl je de fan met je andere hand goed tegen het koellichaam aan houdt, en tenslotte kun je (met enige moeite) ook de tweede clip in de inkeping krijgen en dan zit de fan vast.
Die 4 haakjes plaats je in de gaatjes van de fan en vervolgens klem je de beugel om het koelblok.quote:Op donderdag 4 juni 2015 09:50 schreef Jefixed het volgende:
[..]
[..]
Op dat plaatje gaat het uiteinde van die ijzere haken naar recht en dan naar beneden, mijne wijze naar boven toe...
[ afbeelding ]
Mis waarschijnlijk wat ruimtelijk inzicht ja hahah
Dat is echt gewoon weer dikke onzin, het is niet dat je voor de eerste keer een pc gaat bouwen en alles meteen snapt... Is bij niemand zo, dus is makkelijk te zeggen met een bak ervaring jaquote:Op donderdag 4 juni 2015 09:58 schreef Piet_Piraat het volgende:
Wanneer je zulke elementaire dingen niet snapt, kun je beter de PC niet zelf bouwen.
Eerst droog oefenen dan voordat je koeler gaat inbouwen.quote:Op donderdag 4 juni 2015 09:59 schreef Jefixed het volgende:
[..]
Dat is echt gewoon weer dikke onzin, het is niet dat je voor de eerste keer een pc gaat bouwen en alles meteen snapt... Is bij niemand zo, dus is makkelijk te zeggen met een bak ervaring ja
Heb alles nu al gemonteerd en ga het niet eruit halen, het moet gewoon lukken heb echt ruimte zat, maar op alle manieren hoe ik het probeer wil het gewoon niet passen!quote:Op donderdag 4 juni 2015 10:00 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Eerst droog oefenen dan voordat je koeler gaat inbouwen.
Dat doe ik nu echt al de hele tijdquote:Op donderdag 4 juni 2015 10:03 schreef Piet_Piraat het volgende:
Kijk eens goed naar de klemmen, de inkepingen op koelblok en gaten in de fan.
Met beetje inzicht ontdek je vanzelf hoe het goed vastzit.
als iemand het stukje ruimtelijk inzicht 'mist' dan gaat dat niet werken en zal hij een goed voorbeeld moeten hebben.quote:Op donderdag 4 juni 2015 10:03 schreef Piet_Piraat het volgende:
Kijk eens goed naar de klemmen, de inkepingen op koelblok en gaten in de fan.
Met beetje inzicht ontdek je vanzelf hoe het goed vastzit.
quote:Op donderdag 4 juni 2015 10:06 schreef liedetector het volgende:
staat vast in de manual...had idd ook die de laatste keer de oudere versies viel ie over hele koelblok heen deze komen dus tussen je ribben
Ik zie zat plaatjes, zoals dezequote:Op donderdag 4 juni 2015 10:06 schreef mschol het volgende:
[..]
als iemand het stukje ruimtelijk inzicht 'mist' dan gaat dat niet werken en zal hij een goed voorbeeld moeten hebben.
Ja, dat is soms lastig te begrijpen.quote:Op donderdag 4 juni 2015 10:06 schreef mschol het volgende:
[..]
als iemand het stukje ruimtelijk inzicht 'mist' dan gaat dat niet werken en zal hij een goed voorbeeld moeten hebben.
Damn, kan het met mijn ogen dicht maar hoe maak je zoiets duidelijk?quote:Op donderdag 4 juni 2015 10:09 schreef Jefixed het volgende:
[..]
Ja die handleiding zit er bij, dat is één plaatje die vreselijk onduidelijk is.
Ik weet hoe het voelt ja hahaquote:Op donderdag 4 juni 2015 10:12 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Damn, kan het met mijn ogen dicht maar hoe maak je zoiets duidelijk?
wat ik bij mijn cooler gedaan heb, omdat ik nist uit de handleiding kwam was elke kant (heatsink en fan) eerst los van elkaar kijken hoe het erin zou moeten passenquote:Op donderdag 4 juni 2015 10:08 schreef Jefixed het volgende:
[..]
[..]
Ik zie zat plaatjes, zoals deze
http://www.tweaktown.com/(...)oler_review_full.jpg
Alleen zo zit ie bij mij absoluut niet, krijg het niet eens voor elkaar...
Kan jij niet wat foto's maken, in welke richting etc... Heb alleen maar filmpjes gezien dat ie er gewoon opzit zonder dat ze het showen x]... Anders is het geen probleem denk ik.quote:Op donderdag 4 juni 2015 10:12 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Damn, kan het met mijn ogen dicht maar hoe maak je zoiets duidelijk?
Dat is het handigst, eerst de koeler en geheugen buiten de kast monteren, ook goed opletten of je nog goed bij 8 pins voeding stekker kan wanneer met grote koeler en moederbord dat boven in de kast zit.quote:Op donderdag 4 juni 2015 10:12 schreef mschol het volgende:
Maar ik heb het wel buiten de kast gedaan
Heb hier wel een goed filmpje gevonden: Alleen die kerel heeft hele andere ijzere pennetjes :Squote:Op donderdag 4 juni 2015 10:17 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Dat is het handigst, eerst de koeler en geheugen buiten de kast monteren, ook goed opletten of je nog goed bij 8 pins voeding stekker kan wanneer met grote koeler en moederbord dat boven in de kast zit.
Misschien helpt dit filmpje?quote:Op donderdag 4 juni 2015 10:15 schreef Jefixed het volgende:
[..]
Kan jij niet wat foto's maken, in welke richting etc... Heb alleen maar filmpjes gezien dat ie er gewoon opzit zonder dat ze het showen x]... Anders is het geen probleem denk ik.
quote:
Zo te zien zit die goed.quote:Op donderdag 4 juni 2015 10:42 schreef Jefixed het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Zit ie zo een beetje goed? Kan het trouwens kwaad dat die ijzere riggeltjes worden samengedrukt door dat ijzere pennetje zoals op de foto?
quote:Op donderdag 4 juni 2015 10:44 schreef liedetector het volgende:
zou m dus minder strak doen zodat je niks krom trekt!
Dus 2 ribben minder meepakken
Zoiets?quote:
Nog beter.quote:Op donderdag 4 juni 2015 11:18 schreef Jefixed het volgende:
[..]
[..]
Zoiets?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Okay heb het nog één rip lager gedaan, zit ie net weer ff wat beter... Die ribben word echt maar ietsjes gedrukt door die ijzeren pinnetjes, maar goed dat kan niet anders. Zit verder prima aan beide kanten. CPU Fan aansluiten op de daarvoor bestemde aansluiting, vervolgens videokaart erin zetten (als het goed is easypeasy)...quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |