Hoi allemaal,
Ik heb een meningsverschil met het uitzendbureau waar ik werkzaam ben. In hun CAO (Abu) staat dat 5 mei in de lustrumjaren een vrije dag is. Bij de opdrachtgever waar ik ben ondergebracht was 5 mei echter geen vrije dag, in hun CAO (kleinmetaal) staat er niets over een vrije dag op bevrijdingsdag.
Om mijn collega's en opdrachtgever tevreden te houden heb ik die dag dus gewoon gewerkt. Ik ben van mening dat ik dan nog recht heb op een vrije dag als vervanging of anders een compensatie voor het werken op een feestdag.
Mijn collega's die wel in de CAO kleinmetaal werken, dus rechtstreeks in dienst bij hetzelfde bedrijf, hebben bijvoorbeeld weer 13 atv dagen waar ik nu geen recht op heb... (de dag na hemelvaart bijvoorbeeld was een verplichte vrije dag waar de werknemers een atv dag voor inleveren, ik heb hier nu dus verplicht een vakantie dag voor in moeten leveren).
Het citaat van het uitzendbureau is als volgt:
Is 5 mei in de cao van de inlener geen erkende feestdag en gaat de uitzendkracht toch werken, dan heeft hij geen recht op een feestdagentoeslag conform de cao van de inlener.
Weet iemand of ik toch recht heb op een vrije dag of op compensatie?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, alvast bedankt!