Kerel ik heb vwo gedaan en daarna hbo accountancy(/bedrijfseconomie) en ik kan zeggen dat 1e jaar hbo heel veel makkelijker dan vwo 5+6. Daarnaast kreeg ik op het hbo geen wiskunde, enkel blokje rekenen. Een hbo-p kan elke debiel halen, vwo niet.quote:Op woensdag 27 mei 2015 19:00 schreef Harunobu het volgende:
VWO diploma en een propedeuse (hbo of wo) hebben beide geen waarde op de echte arbeidsmarkt.
Op het hbo krijg je ook wiskunde. Je bedoelt alfa hbo propedeuse en helemaal geen statistiek kennen?
Dat is voldoendequote:Op woensdag 27 mei 2015 19:25 schreef Doetgraag22 het volgende:
Ik heb vanaf jongs af aan al geschiedenis willen studeren maar ik deed de havo, dus ben ik via mijn hbo propedeuse alsnog terecht gekomen bij mijn 'droom' opleiding vanaf jongs af aan. De motivatie en wil is erg sterk, en ik weet wat mij te wachten staat.
Gewoon doen. Wellicht moet je harder werken, maar ook universiteit is niet zo moeilijk, gewoon doen wat ze je vragen.quote:Op woensdag 27 mei 2015 19:25 schreef Doetgraag22 het volgende:
Ja jongens, ik realiseer mij terdege dat een universitaire opleiding pitiger en anders is dan een hbo opleiding (dat antwoord had ik nou niet verwacht.. haha).
Ik heb vanaf jongs af aan al geschiedenis willen studeren maar ik deed de havo, dus ben ik via mijn hbo propedeuse alsnog terecht gekomen bij mijn 'droom' opleiding vanaf jongs af aan. De motivatie en wil is erg sterk, en ik weet wat mij te wachten staat.
Ik laat het allemaal maar op me afkomen en ik weet zeker dat ik mijn weg wel weet te vinden. Ik heb open dagen bezocht e.d. en dit is mij zeer goed bevallen.
Dank jullie overigens voor de reacties! I appreciate.
Ik heb twee maanden wo gedaan, maar een totaal andere richting, dus kon geen vrijstellingen/verkort programma doen.quote:Op woensdag 27 mei 2015 19:16 schreef Harunobu het volgende:
Tja, als je eerst vwo doet en dan hbo, dat is natuurlijk makkelijker. Wat dacht je zelf?
Neem aan dat je daarna ook nog een jaar wo gedaan hebt, wat je ook niet vertelt.
Kan je nu ook wel vertellen dat je vrijstelling had moeten krijgen voor het eerste jaar hbo. Dat kan zelfs bij een beta-hbo-opleiding.
Als je hbo doet en aan de toelatingen voldoet heb je gewoon meer vakkennis dan als je vwo doet.
Door het doen van vwo terwijl je het tempo niet aan kunt kun je niet ineens wel wo-tempo aan.
Want op de havo hoef je niet om te gaan met vakken die je niet liggen, daar moet je ook de eerste 3 jaar alle vakken verplicht volgen. Wiskunde A van het vwo is ook belabberd, gaat allemaal met de grafische rekenmachine. Tevens onderbouw je geen van je argumenten (waarom is wiskunde belangrijk voor geschiedenis?).quote:Op woensdag 27 mei 2015 22:00 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Ik heb twee maanden wo gedaan, maar een totaal andere richting, dus kon geen vrijstellingen/verkort programma doen.
Op het hbo leer je meer vakkennis, dat ontken ik ook niet, maar vakkennis valt altijd in te halen, maar wat je op het vwo leer zijn vaardigheden (met name wiskunde en dat is ook voor eem alfa-studie als geschiedenis belangrijk) en algemene ontwikkeling (talen, literatuur). Daarnaast leer je op het vwo omgaan met vakken die je niet liggen, waardoor je discipline opbouwt. Daarnaast leer je op het hbo nog andere vaardigheden die je op het hbo niet leert. Door dit alles is vwo de enige juiste route naar de universiteit.
Op havo ligt het niveau een stuk lager dan op vwo, alleen bij het vak economie is er weinig niveauverschil. Vakken die je niet liggen zijn op havo makkelijker te voltooien dan op vwo. Daarnaast leer je bij wiskunde een bepaalde manier van denken, analyseren waar je dus overal de vruchten van plukt.quote:Op woensdag 27 mei 2015 22:57 schreef Intentiion het volgende:
[..]
Want op de havo hoef je niet om te gaan met vakken die je niet liggen, daar moet je ook de eerste 3 jaar alle vakken verplicht volgen. Wiskunde A van het vwo is ook belabberd, gaat allemaal met de grafische rekenmachine. Tevens onderbouw je geen van je argumenten (waarom is wiskunde belangrijk voor geschiedenis?).
Omdat jij het niet kan betekent niet dat andere het ook niet kunnen. Er zijn meer dan genoeg studenten die zowel de hbo-p naar wo-bachelor als de hbo-bachelor naar wo-master route succesvol doorlopen hebben.
Besef je wel dat er een flink gat zit tussen hbo en wo. Zeker wel te overbruggen hoor, maar als je twee jaar over je P hebt gedaan moet je toch even goed nadenken over hoe dat komt.quote:Op woensdag 27 mei 2015 16:55 schreef Doetgraag22 het volgende:
Hallo!
Het maakt toch niet uit of je je hbo-propedeuse in 1 jaar of in 2 jaar haalt bij een erkende hbo instelling om over te stappen naar een opleiding op de universiteit?
Ik heb een universitaire opleiding op het oog waar ik bij toegelaten kan worden met een hbo propedeuse. Of ik deze propedeuse binnen 1 of 2 jaar op het hbo heb gehaald maakt toch niks uit?
Groetjes!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |