abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_153011952
Hallo!

Het maakt toch niet uit of je je hbo-propedeuse in 1 jaar of in 2 jaar haalt bij een erkende hbo instelling om over te stappen naar een opleiding op de universiteit?

Ik heb een universitaire opleiding op het oog waar ik bij toegelaten kan worden met een hbo propedeuse. Of ik deze propedeuse binnen 1 of 2 jaar op het hbo heb gehaald maakt toch niks uit?

Groetjes!
  woensdag 27 mei 2015 @ 17:08:25 #2
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_153012298
Maak niets uit, maar realiseer je wel dat het niveau een stuk hoger ligt. Als je je P niet in één jaar lukt ga je het bijzonder lastig krijgen op de uni. Mijn advies is ook, geen P in 1, geen u nu.
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
pi_153012330
Het maakt inderdaad niet uit, al zou je er 10 jaar over doen. Maar idd, wat hierboven wordt gezegd: bedenk je wel heel goed dat het niveau op WO een stuk hoger ligt vaak.
  woensdag 27 mei 2015 @ 17:26:16 #4
405562 Erno-BE
pi_153012723
Daarnaast een aanvulling, een hbo-p biedt al een stuk slechtere voorbereiding op de uni dan 5 en 6 vwo dus je staat al met 3-0 achter bij P in 1, bij P in 2 met 7-0 bij de start. Dat ga je nauwelijks meer inhalen.
Rossíya, Rossíya -
Podnimáem Rossí známya!
pi_153013837
HBO propedeuse is gewoon vwo-stof + extra stof in een laag tempo. Onzin dus dat vwo 5 en 6 een betere voorbereiding is. Neem dezelfde persoon en deze is verder met hbo propedeuse als eindstation dan vwo 6, omdat vwo 6 gewoon minder ver gaat. Welk tempo de persoon aan kan/wil staat al vast. Dat er andere mensen op het vwo zitten dan op het hbo, dat is een andere discussie.

Verder heeft het niet veel nut om deze vraag te stellen zonder de opleiding te noemen. Volgens mij is er nergens nog automatische toelating en verder zijn de uni's niet echt duidelijk. Weet niet wat ze doen als er iemand komt die z'n propedeuse naar 2.5 jaar eindelijk met een zesje heeft afgerond.

Heeft ook niet zoveel nut om naar het wo te gaan als je niet je propedeuse gewoon in 1 jaar met een 8 gehaald hebt.

Je hebt er niets aan gedaan en je hebt je propedeuse binnen 1 keer gelijk gehaald, maar met maar een zes. Het is te makkelijk dus je wilt uitdaging.
Tja, wie zegt dat je op het wo wel wat gaat doen? Je had ook jezelf meer uitdaging kunnen geven door alle stof 100% te snappen, extra de stof te bestuderen, etc. Als dat niet vanuit je zelf komt mis je gewoon iets wat je nodig hebt om echt te studeren. Groot deel van de mensen op het hbo zouden qua iq ook wo kunnen doen. Ze hebben alleen de verkeerde instelling, dus het wordt nooit wat.

Verder, hoe makkelijk in jouw vakgebied de overstap naar het wo is, des te groter de kans op een massa of pretstudie, des te meer je moet excelleren om ook een papiertje te krijgen met echte waarde. Die extra jaren studeren kosten geld en tijd. Werken levert ook werkervaring en kennis op, en geld. Je vertraagt je carriere en loopt dus in het begin achter. Als je niet een bepaald niveau aan kunt tikken heeft het ook geen nut om die achterstand te nemen door in de toekomst te investeren. Voor velen is de makkelijkste en beste weg naar een baan op MSc niveau eentje waar je tijdens je carriere naartoe groeit. Dat via het wo doen als je daarvoor geen 'natuurtalent' bent heeft geen nut. Je verliest het dan in de concurrentie op de arbeidsmakrt van je andere zelf die het hbo-traject gevolgd heeft en meer werkervaring heeft.
  woensdag 27 mei 2015 @ 18:40:06 #6
405562 Erno-BE
pi_153014816
Vwo 5 + 6 is moeilijker, je moet omgaan met vakken die je niet liggen en daar leer je ontzettend veel van. Verder krijg je op het vwo itt hbo-p wiskunde wat ontzettend belangrijk is. Een vwo-diploma staat echt hoger in aanzien dan een hbo-p. Een hbo-p bevat basisvakken voor je opleiding, vwo 5+6 verdieping van algemene vakken. Dat is een belangrijk verschil.
Rossíya, Rossíya -
Podnimáem Rossí známya!
pi_153015431
VWO diploma en een propedeuse (hbo of wo) hebben beide geen waarde op de echte arbeidsmarkt.

Op het hbo krijg je ook wiskunde. Je bedoelt alfa hbo propedeuse en helemaal geen statistiek kennen?
Op het hbo krijg je gewoon een idee van het vakgebied. Op het vwo krijg je dat totaal niet. En extra stof die je op vwo-niveau moet beheersen van hbo -> wo, die zit gewoon bij het traject in, anders ben je niet toelaatbaar.

Maar, heeft verder niet zo veel zin om met jouw in discussie te gaan, aangezien je nogal lomp elitair bent. Het lijkt net of je zelf van het hbo komt en nu op het vwo zit. Daar hadden we er hier vroeger ook eentje van. Is helaas niet zo goed afgelopen. Heeft nu uiteraard ook niet zo een grote bek meer.
  woensdag 27 mei 2015 @ 19:03:54 #8
405562 Erno-BE
pi_153015526
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2015 19:00 schreef Harunobu het volgende:
VWO diploma en een propedeuse (hbo of wo) hebben beide geen waarde op de echte arbeidsmarkt.

Op het hbo krijg je ook wiskunde. Je bedoelt alfa hbo propedeuse en helemaal geen statistiek kennen?
Kerel ik heb vwo gedaan en daarna hbo accountancy(/bedrijfseconomie) en ik kan zeggen dat 1e jaar hbo heel veel makkelijker dan vwo 5+6. Daarnaast kreeg ik op het hbo geen wiskunde, enkel blokje rekenen. Een hbo-p kan elke debiel halen, vwo niet.
Rossíya, Rossíya -
Podnimáem Rossí známya!
pi_153015556
Ah, jij bent zelfs GoldenHeart?, haha.

[ Bericht 33% gewijzigd door Harunobu op 27-05-2015 19:15:04 ]
  woensdag 27 mei 2015 @ 19:05:57 #10
405562 Erno-BE
pi_153015574
En nee, ik doe niet elitair, ik zeg gewoon was het op staat en 1e jaar hbo is een stuk makkelijker dan vwo 5+6
Rossíya, Rossíya -
Podnimáem Rossí známya!
pi_153015910
Tja, als je eerst vwo doet en dan hbo, dat is natuurlijk makkelijker. Wat dacht je zelf?
Neem aan dat je daarna ook nog een jaar wo gedaan hebt, wat je ook niet vertelt.
Kan je nu ook wel vertellen dat je vrijstelling had moeten krijgen voor het eerste jaar hbo. Dat kan zelfs bij een beta-hbo-opleiding.

Als je hbo doet en aan de toelatingen voldoet heb je gewoon meer vakkennis dan als je vwo doet.

Door het doen van vwo terwijl je het tempo niet aan kunt kun je niet ineens wel wo-tempo aan.
pi_153016180
Ja jongens, ik realiseer mij terdege dat een universitaire opleiding pitiger en anders is dan een hbo opleiding (dat antwoord had ik nou niet verwacht.. haha).

Ik heb vanaf jongs af aan al geschiedenis willen studeren maar ik deed de havo, dus ben ik via mijn hbo propedeuse alsnog terecht gekomen bij mijn 'droom' opleiding vanaf jongs af aan. De motivatie en wil is erg sterk, en ik weet wat mij te wachten staat.

Ik laat het allemaal maar op me afkomen en ik weet zeker dat ik mijn weg wel weet te vinden. Ik heb open dagen bezocht e.d. en dit is mij zeer goed bevallen.

Dank jullie overigens voor de reacties! I appreciate.
pi_153016307
Tja, geschiedenis is geen beta-opleiding waarbij je op een gegeven moment tegen een muur aan loopt, of eerder een massa van zwaar-viscose gel, waarbij je jezelf bijna niet meer vooruit kunt krijgen.

Als je er van droomt om de hele uni-bieb uit te lezen zie ik zo het probleem niet (tenzij droom en werkelijkheid toch anders lijken).

Daarbij blijft het alsnog zo dat je als hbo-p'er in een groep zit die statistisch een risico-groep is.
  woensdag 27 mei 2015 @ 21:44:30 #14
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_153022114
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2015 19:25 schreef Doetgraag22 het volgende:

Ik heb vanaf jongs af aan al geschiedenis willen studeren maar ik deed de havo, dus ben ik via mijn hbo propedeuse alsnog terecht gekomen bij mijn 'droom' opleiding vanaf jongs af aan. De motivatie en wil is erg sterk, en ik weet wat mij te wachten staat.
Dat is voldoende ^O^ Als je gedurende het jaar de motivatie weet te behouden - en dat kan soms moeilijk zijn - dan komt het wel goed ;)

Om maar even op de oorspronkelijke vraag terug te komen: een hbo-propedeuse getuigschrift is gewoon een geldig toelatingsbewijs voor een academische studie onafhankelijk van het aantal jaar dat je nodig hebt gehad om het te halen. Maar sinds een paar jaar mogen universiteiten aanvullende eisen stellen aan doorstromers. Aangezien dit per universiteit en per studie verschilt kan het zijn dat je aan aanvullende eisen als een cijfergemiddelde moet voldoen om toegelaten te worden tot een specifieke universiteit. Voor geschiedenis zal dit waarschijnlijk niet het geval zijn, maar je hebt het anders zo opgezocht.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_153022658
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2015 19:25 schreef Doetgraag22 het volgende:
Ja jongens, ik realiseer mij terdege dat een universitaire opleiding pitiger en anders is dan een hbo opleiding (dat antwoord had ik nou niet verwacht.. haha).

Ik laat het allemaal maar op me afkomen en ik weet zeker dat ik mijn weg wel weet te vinden. Ik heb open dagen bezocht e.d. en dit is mij zeer goed bevallen.

Dank jullie overigens voor de reacties! I appreciate.
Gewoon doen. Wellicht moet je harder werken, maar ook universiteit is niet zo moeilijk, gewoon doen wat ze je vragen.

Succes ermee! Live the dream enzo. Maar dan niet opgeven, doorrammen en afmaken. Anders kun je beter eerst je hbo afmaken en 2 jaar langer een kopstudie aan de universiteit doen oid.

P.S. Ik ben op het vwo, het hbo en de universiteit geweest en heb als hbo-er ook postdoc cursussen gedaan enzo.
Whatever...
  woensdag 27 mei 2015 @ 22:00:13 #16
405562 Erno-BE
pi_153022950
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2015 19:16 schreef Harunobu het volgende:
Tja, als je eerst vwo doet en dan hbo, dat is natuurlijk makkelijker. Wat dacht je zelf?
Neem aan dat je daarna ook nog een jaar wo gedaan hebt, wat je ook niet vertelt.
Kan je nu ook wel vertellen dat je vrijstelling had moeten krijgen voor het eerste jaar hbo. Dat kan zelfs bij een beta-hbo-opleiding.

Als je hbo doet en aan de toelatingen voldoet heb je gewoon meer vakkennis dan als je vwo doet.

Door het doen van vwo terwijl je het tempo niet aan kunt kun je niet ineens wel wo-tempo aan.
Ik heb twee maanden wo gedaan, maar een totaal andere richting, dus kon geen vrijstellingen/verkort programma doen.

Op het hbo leer je meer vakkennis, dat ontken ik ook niet, maar vakkennis valt altijd in te halen, maar wat je op het vwo leer zijn vaardigheden (met name wiskunde en dat is ook voor eem alfa-studie als geschiedenis belangrijk) en algemene ontwikkeling (talen, literatuur). Daarnaast leer je op het vwo omgaan met vakken die je niet liggen, waardoor je discipline opbouwt. Daarnaast leer je op het hbo nog andere vaardigheden die je op het hbo niet leert. Door dit alles is vwo de enige juiste route naar de universiteit.
Rossíya, Rossíya -
Podnimáem Rossí známya!
pi_153023638
Op havo en vwo krijg je vaak dezelfde vakken. Dus je doet hetzelfde maar op een ander niveau en tempo.

Wiskunde bij wo geschiedenis? Kom kom. Je krijgt veeeel meer bij hbo electrotechniek ofzo. En zijn die 6 ECTS statistiek altijd verplicht? Het is wel netjes als ze een PhD kandidaat geschiedenis afleveren met statistische kennis(statistiek is geen wiskunde), maar is het altijd verplicht? Ik weet van uni's waar iedereen ongeacht bachelor de eerste twee basisvakken statistiek doen, maar is dat bij al onze uni's zo?
pi_153025666
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2015 22:00 schreef Erno-BE het volgende:

[..]

Ik heb twee maanden wo gedaan, maar een totaal andere richting, dus kon geen vrijstellingen/verkort programma doen.

Op het hbo leer je meer vakkennis, dat ontken ik ook niet, maar vakkennis valt altijd in te halen, maar wat je op het vwo leer zijn vaardigheden (met name wiskunde en dat is ook voor eem alfa-studie als geschiedenis belangrijk) en algemene ontwikkeling (talen, literatuur). Daarnaast leer je op het vwo omgaan met vakken die je niet liggen, waardoor je discipline opbouwt. Daarnaast leer je op het hbo nog andere vaardigheden die je op het hbo niet leert. Door dit alles is vwo de enige juiste route naar de universiteit.
Want op de havo hoef je niet om te gaan met vakken die je niet liggen, daar moet je ook de eerste 3 jaar alle vakken verplicht volgen. Wiskunde A van het vwo is ook belabberd, gaat allemaal met de grafische rekenmachine. Tevens onderbouw je geen van je argumenten (waarom is wiskunde belangrijk voor geschiedenis?).

Omdat jij het niet kan betekent niet dat andere het ook niet kunnen. Er zijn meer dan genoeg studenten die zowel de hbo-p naar wo-bachelor als de hbo-bachelor naar wo-master route succesvol doorlopen hebben.
  woensdag 27 mei 2015 @ 23:07:24 #19
405562 Erno-BE
pi_153026118
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2015 22:57 schreef Intentiion het volgende:

[..]

Want op de havo hoef je niet om te gaan met vakken die je niet liggen, daar moet je ook de eerste 3 jaar alle vakken verplicht volgen. Wiskunde A van het vwo is ook belabberd, gaat allemaal met de grafische rekenmachine. Tevens onderbouw je geen van je argumenten (waarom is wiskunde belangrijk voor geschiedenis?).

Omdat jij het niet kan betekent niet dat andere het ook niet kunnen. Er zijn meer dan genoeg studenten die zowel de hbo-p naar wo-bachelor als de hbo-bachelor naar wo-master route succesvol doorlopen hebben.
Op havo ligt het niveau een stuk lager dan op vwo, alleen bij het vak economie is er weinig niveauverschil. Vakken die je niet liggen zijn op havo makkelijker te voltooien dan op vwo. Daarnaast leer je bij wiskunde een bepaalde manier van denken, analyseren waar je dus overal de vruchten van plukt.

Dat heel veel mensen met een hbo-p of hbo-b de universiteit halen kan best zo zijn, maar nog veel meer mensen halen het niet. Zoek de statistieken maar eens op. Onder hbo-p en hbo-b'ers is de uitval op de universiteit vele male groter dan onder vwo en wo-b.

De vwo-route blijft de enige goede weg naar de universiteit. Er is geen enkel voordeel van de hbo-p-route ten opzichte van de vwo-route.
Rossíya, Rossíya -
Podnimáem Rossí známya!
pi_153026438
Je leest mijn berichten niet eens :D
pi_153043443
Met een hbo-p kan je over het algemeen probleemloos naar de universiteit, alhoewel er opleidingen zijn die aanvullende eisen hebben (zoals Ryon ook al zei). Het maakt verder niet uit of je je P in 1 of 2 jaar hebt gehaald.

Verder qua niveauverschil: ik ben zelf via een hbo-p naar de universiteit gegaan (van Trade Management Asia naar Fiscaal recht) en bij mij gingen de cijfers op de universiteit juist omhoog. Dat ligt vooral aan wat voor manier van lesgeven je fijn vindt. Op het hbo waren de lessen vrij klassikaal en had ik meerdere vakken per blok, het was een soort verlengde van de middelbare school. Op de uni is het een stuk meer zelfstandig en krijg ik maar 1 vak per blok, wat mij heel goed bevalt. Daarnaast kreeg ik op het hbo vakken over competenties waarbij ze op de uni er van uit gaan dat je die al beheerst, bijvoorbeeld communicatie of onderzoeksvaardigheden. Als je in de klas zit met het idee van 'wat doe ik hier, dit ken ik allang' gaan je cijfers vanzelf omlaag, dat heeft verder weinig te maken met de vakinhoud.

Inhoudelijk gaat het denk ik wel een stap omhoog, alhoewel ik daar weinig over kan zeggen aangezien de studie die ik nu doe niks te maken heeft met wat ik op het hbo deed. Als je ook met flink wat inzet moeite hebt met het halen van voldoendes, moet je je wel voorbereiden op een flinke uitdaging. In ieder geval veel succes!
pi_153043603
Enneh, het helpt natuurlijk ook dat ik nu een studie doe die ik daadwerkelijk leuk vind ipv eentje waarbij ik bijna niks leuk vond ;) als je denkt dat de studie geschiedenis helemaal bij je past hoef je je niet zo'n zorgen te maken wat betreft het verschil in niveau
  donderdag 28 mei 2015 @ 16:25:44 #23
405562 Erno-BE
pi_153043685
@dakar, waarom heb je op het hbo niet de opleiding fiscaal recht en economie gedaan. Ik vind het van Trade Management Asia naar Fiscaal recht best een onlogische stap.
Rossíya, Rossíya -
Podnimáem Rossí známya!
pi_153044000
@ Erno: Klopt, is het ook. Toen ik begon aan TMA wist ik nog niet wat ik wilde doen, en ik was op reis geweest in Azië dus ik dacht 'hee, Trade Management Azië, lachen, dat ga ik doen". Lekker naďef dus. Tijdens dat jaar kwam ik er achter dat ik niet door wilde en ging ik me eens goed oriënteren, en fiscaal recht kwam er als beste uit. Totaal geen spijt van het besluit!
pi_153044091
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2015 16:55 schreef Doetgraag22 het volgende:
Hallo!

Het maakt toch niet uit of je je hbo-propedeuse in 1 jaar of in 2 jaar haalt bij een erkende hbo instelling om over te stappen naar een opleiding op de universiteit?

Ik heb een universitaire opleiding op het oog waar ik bij toegelaten kan worden met een hbo propedeuse. Of ik deze propedeuse binnen 1 of 2 jaar op het hbo heb gehaald maakt toch niks uit?

Groetjes!
Besef je wel dat er een flink gat zit tussen hbo en wo. Zeker wel te overbruggen hoor, maar als je twee jaar over je P hebt gedaan moet je toch even goed nadenken over hoe dat komt.
buitenlanders zijn lui! en, ze nemen al onze banen in !!!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')