abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 26 mei 2015 @ 04:53:32 #1
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_152965698
Ik heb een tuin van ongeveer 200m2. Is dat genoeg ruimte om 1 of 2 geiten te houden. 1 is genoeg maar lijkt me misschien eenzaam. En een stuk of 5 kippen? Ik zou in die 200m2 dan iets van een schuurtje moeten bouwen voor de geiten. En natuurlijk een hok voor de kippen. Een haan zou ook leuk zijn, maar dat mag geloof ik niet waar ik woon.
Geiten eten gras dat staat in de tuin. Hoeveel m2 gras heeft een geit nodig? En de kippen voedsel afval? Dat laatste kan ik ruim genoeg regelen.
pi_152966148
Als een haan al niet mag, zal een geit ook zeker problemen geven. Die maken nog veel meer geluid.
Geiten eten niet alleen gras. Eigenlijk eten ze alles. Dus niet alleen je begroeing, maar ook je tuinmeubels, hek, deuren, tuinslang, wasgoed, sleutelbossen etc.
Denk er nog een keer over na.
  dinsdag 26 mei 2015 @ 07:49:08 #3
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_152966153
Heb je verder nog wensen met je tuin? Of is het geen probleem als het een beestenweide van 200m2 wordt?

Ik zou zeggen dat 1 of 2 geiten op 200m2 wel moet kunnen. Ik zou er niet teveel kippen bij zetten om te voorkomen dat het te vol raakt. En zorg voor genoeg beschutting en vermaak. Bijvoorbeeld een hok waar ze ook op kunnen klimmen.

Als je behalve die dieren bijvoorbeeld ook terrassen en nog wat planten en bomen wilt dan wordt het wel krap allemaal.
pi_152969205
Wij hadden een stukje van ongeveer 400m2 voor 4 dwerggeitjes, en we hebben momenteel een ren van 7x15 (dus plusminus 100m2) voor een stuk of 10 kippen met een haan. Als je die 200m2 dus alleen als dierenwei in wilt richten, moet dat wel lukken denk ik met 2 dwerggeitjes of een stuk of 10 kippen. Voor en 2 geitjes en 5 kippen is het denk ik wel wat klein, tenzij het erg kleine dwerggeitjes en krielkipjes zijn.

Hou er ook rekening mee dat zowel geiten als kippen erg vernielzuchtig zijn. Geiten eten weliswaar gras, maar véél liever eten ze bomen en struiken. Of de planten uit je tuin. En ze zullen dan ook zo'n beetje al het mogelijke doen om daar bij te kunnen. Ze staan bekend als zeer gemotiveerde uitbrekers, en eenmaal los gaan ze ook los, op al je planten. Daarnaast moeten ze af en toe ontwormd worden, en dan horen ze eigenlijk van wei te wisselen omdat ze zich anders her-besmetten (normaal heb je dus 2 stukken wei, bv één voor de zomer en één voor de winter, waar je afwisselt).

Ook kippen zullen graag rondscharrelen en harken je gras (of plantjes, maakt ze weinig uit) kapot, wat betekent dat er minder overblijft voor de geiten. Zeker in de winter zul je die dus bij moeten voeren met hooi. Ook hebben geiten naast alleen gras en hooi vaak nog wel wat extra's nodig in de vorm van brokjes/krachtvoer. Zeker in de winter als er weinig gras zal zijn. Kippen eten naast gras en beestjes en tafelresten ook nog graan (of legkorrels), al zouden ze misschien ook wel kunnen overleven op alleen etensresten als dat voldoende veel en gevarieerd is.

Voor zowel geiten als kippen heb je een hok nodig; geiten hebben een ontzettende hekel aan regen dus moeten goed droog kunnen zitten. Kippen moeten 's nachts op stok kunnen en een legplaats hebben voor hun eieren. Op zich kunnen ze best met elkaar in één hok, maar hou er rekening mee dat geiten graag dingen vernielen. Kippenlegbakken zijn ook uitstekende geiten-stapelbedjes en kippenzitstokken zijn zeer geschikt als evenwichtsbalk voor ondernemende geitjes. Echter is het materiaal daar niet altijd op berekend, dus zul je regelmatig spullen moeten vervangen. En kippen poepen als ze op stok zitten, dus moet er voor de geiten een geschikte ligplek zijn waar ze geen kippenpoep op hun kop krijgen.

Ik zou zeggen, bedenk vooral waarom je geiten en/of kippen wilt. Kippen zijn reuze nuttig, leggen eieren, eten restjes, en je kan ze ook nog opeten. Geiten zijn leuk om te zien, maar daarnaast eigenwijs, uitbrekerig, vernielzuchtig, bij tijd en wijle lawaaierig, en leveren van zichzelf bijzonder weinig op (behalve wellicht wat nieuwe scheldwoorden). Als ik slechts 200m2 zou hebben zou ik dan ook zeker weten kiezen voor alleen een stuk of 10 kippen. Veel meer plezier en nut voor veel minder tijd/geld/energie/frustratie :Y

Mijn advies: de boel goed in het gaas zetten, mooi hokje er in, paar fruitboompjes planten en een stuk of 10 kippen er in. Dan heb je 200m2 kippenparadijs, en in de zomer elke dag een doosje vol met verse scharreleitjes ^O^
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')