abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_152973263
quote:
15s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 09:56 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Sociale huurwoningen zijn een vrij ingeburgerd begrip, zie deze omschrijving op de site van de rijksoverheid.
Kijk even in dit topic, en je ziet dat het voor sommige mensen aanleiding is om te doen alsof 700 euro per maand betalen voor een klein huisje een vorm van liefdadigheid is.

quote:
Ik maak er geen karikatuur van, het is een gegeven dat woningcorporaties bezit hebben in de probleemwijken, dat het plaatsen van nieuwe kandidaten met voorrang voor ergernis kan zorgen bij de bestaande bewoners en dat het voor de door jou genoemde huishoudens vrij lastig is er tussen te komen. Het modaal inkomen is natuurlijk een samenraapsel van starters, parttimers, 40-plussers en zzp'ers, maar dat wil niet zeggen dat bewoners van sociale huurwoningen allemaal Jan Modaal zijn. Sterker nog, aangezien veel timmermannen, onderwijzers, verpleegkundigen en politieagenten samenwonen komen ze al gauw boven de ¤ 34.911, wat de bovengrens is voor de kerndoelgroep van sociale huurwoningen. ¤ 34.911 is overigens ruim 500 euro minder dan het modale salaris in 2015, dus zal de door jou genoemde Jan Modaal "teveel" verdienen voor 90% van de sociale voorraad.
Maar alles tot die bovengrens hoort er gewoon bij, en leerkrachten en verpleegkundigen e.d., allemaal heel normale en hogeropgeleide beroepen, zijn vaak wel even bezig voordat ze boven die grens uitkomen, en dan heb je ook nog mensen die nadat ze die grens passeren in dat huis willen blijven wonen. De zgn scheefleners die onze banken het brood uit de mond stoten door zich niet aan grote schulden vast te ketenen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 26 mei 2015 @ 13:57:47 #102
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_152973636
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 13:44 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Kijk even in dit topic, en je ziet dat het voor sommige mensen aanleiding is om te doen alsof 700 euro per maand betalen voor een klein huisje een vorm van liefdadigheid is.
Geen liefdadigheid, echter ook geen commerciële exploitatie.
Een willekeurige belegger zou meer vragen indien de markt dat zou rechtvaardigen. Zie ook de weerzin bij sommige users in dit topic als corporaties hun bezit trachten te verkopen aan buitenlandse beleggers of scheefwoners "wegpesten" om bezit te behouden voor de kerndoelgroep.

quote:
Maar alles tot die bovengrens hoort er gewoon bij, en leerkrachten en verpleegkundigen e.d., allemaal heel normale en hogeropgeleide beroepen, zijn vaak wel even bezig voordat ze boven die grens uitkomen, en dan heb je ook nog mensen die nadat ze die grens passeren in dat huis willen blijven wonen. De zgn scheefleners die onze banken het brood uit de mond stoten door zich niet aan grote schulden vast te ketenen.
Ze zijn inderdaad wel even bezig, meestal in een tijd waar ze, door een gebrekkige doorstroming, het product sociale huurwoning mislopen vanwege te weinig inschrijftijd. De gemiddelde docent VO begint op 2400 en zal na 5 jaar toch echt de trede gepasseerd zijn waarop hij of zij nog in aanmerking komt voor een sociale huurwoning. Met andere woorden; de leerkracht van 40+, met bovenmodaal inkomen, zit in een huurwoning waar zijn jongere collega van 25 financieel meer "recht" op heeft en baat bij heeft. Maar nee,

Volgens de website van Aedes wonen er in Nederlandse corporatiewoningen ca. 650.000 huishoudens met een inkomen boven de ¤ 40.000. Daarmee is bijna één op de drie huishoudens een huishouden dat inmiddels teveel salaris ontvangt voor het huurproduct dat hij krijgt. Tevens is 60% van de sociale huurders ouder dan 45 jaar en is het ook een groot generatieprobleem. Natuurlijk moet je 65-plussers met alleen een AOW'tje niet wegpesten uit een sociale huurwoning, maar doordat alleen naar het inkomen ten tijde van instroming wordt gekeken, vallen jongere huishoudens buiten de boot en zitten de oudere huishoudens vast in hun sociale huurwoning.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_152974314
quote:
15s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 13:57 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Geen liefdadigheid, echter ook geen commerciële exploitatie.
Een willekeurige belegger zou meer vragen indien de markt dat zou rechtvaardigen. Zie ook de weerzin bij sommige users in dit topic als corporaties hun bezit trachten te verkopen aan buitenlandse beleggers of scheefwoners "wegpesten" om bezit te behouden voor de kerndoelgroep.
Die gelegenheid krijgt zo'n belegger ook alleen maar van de overheid, het betreft uberhaupt een markt die binnen overheidskaders is gecreeerd. De prijs/woongenot-verhouding heeft in ieder geval niets met liefdadigheid te maken.

quote:
Ze zijn inderdaad wel even bezig, meestal in een tijd waar ze, door een gebrekkige doorstroming, het product sociale huurwoning mislopen vanwege te weinig inschrijftijd. De gemiddelde docent VO begint op 2400 en zal na 5 jaar toch echt de trede gepasseerd zijn waarop hij of zij nog in aanmerking komt voor een sociale huurwoning. Met andere woorden; de leerkracht van 40+, met bovenmodaal inkomen, zit in een huurwoning waar zijn jongere collega van 25 financieel meer "recht" op heeft en baat bij heeft. Maar nee,

Volgens de website van Aedes wonen er in Nederlandse corporatiewoningen ca. 650.000 huishoudens met een inkomen boven de ¤ 40.000. Daarmee is bijna één op de drie huishoudens een huishouden dat inmiddels teveel salaris ontvangt voor het huurproduct dat hij krijgt.
Dat stoelt op het idee dat de overheid mag en moet bepalen hoeveel van je inkomen je aan wonen kwijt bent. Dat idee stuit mij tegen de liberale inborst.

quote:
Tevens is 60% van de sociale huurders ouder dan 45 jaar en is het ook een groot generatieprobleem. Natuurlijk moet je 65-plussers met alleen een AOW'tje niet wegpesten uit een sociale huurwoning, maar doordat alleen naar het inkomen ten tijde van instroming wordt gekeken, vallen jongere huishoudens buiten de boot en zitten de oudere huishoudens vast in hun sociale huurwoning.
De sociale woningbouw faalt inderdaad in het corrigeren van de markt als geheel, maar het gehele huisvestingsbeleid faalt in wat zijn primaire doelstelling zou moeten zijn, nl. Nederlanders zoveel mogelijk laten wonen zoals ze willen tegen de laagst mogelijke kosten in verhouding tot het woongenot. Dat probleem wordt uiteraard niet veroorzaakt door mensen als TS, die zoals iedereen moet wonen en probeert het voor zichzelf zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen. Dat kan nooit een oorzaak zijn, dat is een gegeven.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 26 mei 2015 @ 14:48:17 #104
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_152975000
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 14:21 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Die gelegenheid krijgt zo'n belegger ook alleen maar van de overheid, het betreft uberhaupt een markt die binnen overheidskaders is gecreeerd. De prijs/woongenot-verhouding heeft in ieder geval niets met liefdadigheid te maken.
Liefdadigheid is het andere uiterste, ik zou het omschrijven als een 'merit good'.

quote:
Dat stoelt op het idee dat de overheid mag en moet bepalen hoeveel van je inkomen je aan wonen kwijt bent. Dat idee stuit mij tegen de liberale inborst.
Zolang de overheid direct of indirect de woningmarkt inperkt, zoals je in je eerdere alinea terecht opmerkt, is het niet meer dan logisch dat de overheid die markt tracht in te richten naar een ideale situatie. Dat de overheid hierin niet slaagt is evident.
pi_152978080
gelukkig werkt mijn partner voornamelijk in het buitenland ;-).. De keren dat hij in Amsterdam is is op 1 hand te tellen.. Zodra hij naar een klant moet (99% van zijn tijd) is reistijd = werktijd ;-).. dus betaald..

dus nog steeds appel en ei. Het is max. 3 uur per dag .. 15 uur per week dus.. waarvan dus 99% werktijd is.... En hem boeit het sowieso niet.. nog nooit "om de hoek" gewerkt
pi_152980285
quote:
1s.gif Op maandag 25 mei 2015 21:13 schreef Wijnbo het volgende:

[..]

Ehhh. Ik begon op 2700 bruto in 2009. Dat is 35k. Zal wel ietsje gestegen zijn, zo raar is dat toch niet...
Het inkomen is niet raar.

Dat je dan verwacht dat je sociale hulp krijgt daarentegen wel. Dan mis je enig gezond verstand, wat vaak wel een voorwaarde is voor jobs met mooie startsalarissen (wat 38k zeker is)
pi_152984701
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 13:16 schreef Uitgebloed het volgende:

[..]

Je woont daar dus voor een appel en een ei plus maandelijks 40 uur extra tijd die je inlevert aan reistijd. Onbetaald. Ook vrije tijd is geld waard.. dus zo 'appel en ei' is het ook weer niet.
60 uur zelfs...
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  dinsdag 26 mei 2015 @ 19:30:42 #108
442834 Uitgebloed
Geen rood kruis meer..
pi_152984889
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 19:25 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

60 uur zelfs...
Ik heb het sommetje simpel gemaakt.

5 dagen per week, 4 weken in een maand en een half uurtje reistijd enkele reis als gemiddelde reistijd genomen voor de forens.

Dan kom je op 40 uur maandelijks dat het je extra kost aan reistijd, omdat je dan zo lekker goedkoop woont. Ofwel; je moet dan wel heel erg naar je zin wonen wil dat acceptabel zijn voor mij.
Ook hoi!
pi_152986391
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 17:01 schreef Holenbeer het volgende:

[..]

Het inkomen is niet raar.

Dat je dan verwacht dat je sociale hulp krijgt daarentegen wel. Dan mis je enig gezond verstand, wat vaak wel een voorwaarde is voor jobs met mooie startsalarissen (wat 38k zeker is)
Dat je met zo'n inkomen verwacht enigszins fatsoenlijk te kunnen wonen zou dan weer niet raar moeten zijn, maar dat kan het wel zijn in Nederland.
pi_152986602
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 20:13 schreef OngeschiktX het volgende:

[..]

Dat je met zo'n inkomen verwacht enigszins fatsoenlijk te kunnen wonen zou dan weer niet raar moeten zijn, maar dat kan het wel zijn in Nederland.
Tuurlijk kun je wel fatsoenlijk wonen met dat inkomen.
Alleen mss. niet in de door TS geprefereerde buurt, in de villa van zijn dromen, voor 500 euro.
Make my day!
pi_152986754
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 20:20 schreef agter het volgende:

[..]

Alleen mss. niet in de door TS geprefereerde buurt, in de villa van zijn dromen, voor 500 euro.
Een sociale huurwoning een villa noemen, dan kan ik je niet serieus nemen.

Ik heb het zelf ook ervaren. In sommige delen van Nederland is er voor TS' groep nauwelijks wat te krijgen. Dan is het geen kwestie meer van iets maar accepteren, maar gewoon niet kunnen wonen. Ik ken heel veel jonge werkenden die nog in een studentenwoning zitten of met anderen samen wonen omdat er geen woningen zijn voor die groep. En iemand die veel minder verdient, heeft wel het recht op een woning, vaak zelfs een eengezinswoning. En nee dan heb ik het niet over villa's of riante woningen, want dat zijn sociale huurwoningen zeker niet.

Ik ben zelf inmiddels die grens voorbij, maar het was wel een jaar of 3 redelijk behelpen op de woningmarkt.
pi_152986796
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 20:25 schreef OngeschiktX het volgende:

[..]

Een sociale huurwoning een villa noemen, dan kan ik je niet serieus nemen.

Ik heb het zelf ook ervaren. In sommige delen van Nederland is er voor TS' groep nauwelijks wat te krijgen. Dan is het geen kwestie meer van iets maar accepteren, maar gewoon niet kunnen wonen. Ik ken heel veel jonge werkenden die nog in een studentenwoning zitten of met anderen samen wonen omdat er geen woningen zijn voor die groep. En iemand die veel minder verdient, heeft wel het recht op een woning, vaak zelfs een eengezinswoning. En nee dan heb ik het niet over villa's of riante woningen, want dat zijn sociale huurwoningen zeker niet.

Ik ben zelf inmiddels die grens voorbij, maar het was wel een jaar of 3 redelijk behelpen op de woningmarkt.
waar heb ik het over sociale huurwoningen in mijn reactie?
Die zijn er nl toch helemaal niet voor 40k inkomens?
Maar je gaat mij niet vertellen dat er voor dat inkomen niets te wonen valt.
Make my day!
pi_152986821
Wat laat ts om een woning te kopen?
Je hebt vast al een paar tienduizend euro spaargeld, zo niet dan wel wanneer je het huis koopt en je bent maandelijks veel minder kwijt.
pi_152986857
Gewoon een dag minder gaan werken.
  dinsdag 26 mei 2015 @ 20:30:04 #115
442834 Uitgebloed
Geen rood kruis meer..
pi_152986919
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 20:28 schreef hpeopjes het volgende:
Gewoon een dag minder gaan werken.
Foei! Dat is opperen om fraude te plegen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ook hoi!
pi_152987034
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 20:30 schreef Uitgebloed het volgende:

[..]

Foei! Dat is opperen om fraude te plegen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat is absoluut geen fraude hoor.
pi_152987041
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 20:20 schreef agter het volgende:

[..]

In een kansenwijk waar je je leven niet zeker bent of in Delfzijl zeker :')
  dinsdag 26 mei 2015 @ 20:39:18 #118
442834 Uitgebloed
Geen rood kruis meer..
pi_152987268
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 20:33 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

Dat is absoluut geen fraude hoor.
Echt wel! Vraag maar aan de bekrompen Karr-1 :Y
Ook hoi!
pi_152987330
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 20:33 schreef Arthur_Spooner het volgende:

[..]

In een kansenwijk waar je je leven niet zeker bent of in Delfzijl zeker :')
Lijkt me dat je best iets kunt kopen met dat inkomen?
Make my day!
pi_152987593
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 20:26 schreef agter het volgende:

[..]

waar heb ik het over sociale huurwoningen in mijn reactie?
Die zijn er nl toch helemaal niet voor 40k inkomens?
Maar je gaat mij niet vertellen dat er voor dat inkomen niets te wonen valt.
TS vraagt op een manier om toch sociaal te huren en je hebt het over een woning van <500/maand, dus dat impliceer je wel. Maakt voor het verhaal verder niet uit; vrije sector woningen van <500/maand zijn er in veel steden helemaal niet en duurdere vrije sector woningen kom je ook moeilijk in ivm inkomenseisen.
pi_152987737
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 20:40 schreef agter het volgende:

[..]

Lijkt me dat je best iets kunt kopen met dat inkomen?
Ja vast wel maar waarom schoolverlaters meteen de koopmarkt opduwen en maximaal laten lenen? Meeste schoolverlaters hebben amper spaargeld en daarbij nog een studieschuld. Het is veel verstandiger om eerst je financiën op orde te krijgen, schulden aflossen en sparen. Wat dat betreft is sociale huur ideaal. Laat ze desnoods een tijdelijk huurcontract aangaan van een paar jaar.
pi_152990620
Ik woon nu ook alweer 3 jaar in een studentenkamer met ongeveer 35k per jaar. Ergens gaan wonen waar ik mijn eigen spul heb kost mij sowieso 800-900 euro p/m, en dan krijg je niets moois. Netto verdien ik ongeveer 1800, dus dat zou echt een groot gedeelte van mijn inkomen opslokken.

Ik spaar gewoon nu wat door nog in een studentenhuis te wonen en ga over een tijdje wat kopen. Huren zonder huursubsidie is wel te doen, maar dan krijg je heel weinig voor wat je betaald. Je bent dan echt geld aan het verbranden.
pi_152990807
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 20:13 schreef OngeschiktX het volgende:

[..]

Hangt van je eisen af. Als je binnen de ring in een grote stad op loopafstand van het centrum wilt wonen, kan het best lastig zijn inderdaad.
pi_152994897
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 19:30 schreef Uitgebloed het volgende:

[..]

Ik heb het sommetje simpel gemaakt.

5 dagen per week, 4 weken in een maand en een half uurtje reistijd enkele reis als gemiddelde reistijd genomen voor de forens.

Dan kom je op 40 uur maandelijks dat het je extra kost aan reistijd, omdat je dan zo lekker goedkoop woont. Ofwel; je moet dan wel heel erg naar je zin wonen wil dat acceptabel zijn voor mij.
Om nog maar niet te spreken over die auto. Die moet ook rijden en die uren worden blijkbaar ook deels betaald. Tsja, de kosten worden dus lekker overgeheveld. Erg fijn als je een leasebak hebt, maar als je in één van de vele sectoren werkt waar die krengen niet zomaar worden uitgedeeld, valt de optie al weg. Want 1,5u rijden zal zeker 100km zijn, da's 1.000km per week en dus krap 50k per jaar als je niet veel 'in het buitenland werkt'. Weg is je voordeel van het goedkope wonen, want een beetje auto kost 20 ct/km en dus 10k per jaar.

Beetje creatief rekenen is dit. Er wordt voorgesteld dat het goedkoop is, maar dat is het niet. Alleen de verdeling van de kosten is nogal in het voordeel van troela, waardoor het voor hen goedkoop is. Onderaan de streep is het gewoon een dure optie.
Schip ahoy!
pi_152995044
Dat is echt een naadje-inkomen. Ik had het ook toen ik nog in ploegendienst werkte. 38k en je komt niet in aanmerking voor sociale huur, verdient te weinig voor particuliere huur en de bank ziet je aankomen met je tijdelijke contract. Oftewel je kan nergens heen.

Uiteindelijk via via iets gevonden op basis van de leegstand wet. Maar om nou te zeggen het is een goedkope woning, nou nee. Ook zou je langer bij je ouders kunnen blijven wonen en sparen om geld in te leggen voor risico-afkoop bij een bank. Vanaf 20.000 eigen inleg bij hypotheek met tijdelijk contract willen sommige banken nog wel praten. Dat heb je in 2 jaar bij elkaar als je fulltime werkt met een redelijk salaris.
  woensdag 27 mei 2015 @ 08:04:40 #126
421920 StefDeStuntpiloot
Vlieg toch op joh
pi_152998573
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 20:50 schreef Arthur_Spooner het volgende:

[..]

Ja vast wel maar waarom schoolverlaters meteen de koopmarkt opduwen en maximaal laten lenen? Meeste schoolverlaters hebben amper spaargeld en daarbij nog een studieschuld. Het is veel verstandiger om eerst je financiën op orde te krijgen, schulden aflossen en sparen. Wat dat betreft is sociale huur ideaal. Laat ze desnoods een tijdelijk huurcontract aangaan van een paar jaar.
Dit. Dit is precies hoe ik er ook over denk. Je krijgt in het huidige milieu waar je meteen een 'scheefwoner' bent, alleen uitgaande van een bruto inkomen, geen enkele gelegenheid om een fatsoenlijk buffertje op te bouwen. Op de lange termijn brengt dat juist meer ellende, want hoe vaak zie je niet starters een véél te dure koopwoning en/of max hypotheek afsluiten, om daarna in de ellende te komen als het op de arbeidsmarkt of qua werkgelegenheid even tegen zit?

Ik had me altijd voorgenomen om de eerste jaren minimaal te huren en dan een spaarpotje op te bouwen, maar dat wordt me zowat onmogelijk gemaakt tenzij ik ruim boven de 3K bruto maandinkomen zit waardoor ik zelfs bij een dure particuliere huurwoning geld over heb.
  woensdag 27 mei 2015 @ 08:07:17 #127
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_152998598
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2015 08:04 schreef StefDeStuntpiloot het volgende:

[..]

Dit. Dit is precies hoe ik er ook over denk. Je krijgt in het huidige milieu waar je meteen een 'scheefwoner' bent, alleen uitgaande van een bruto inkomen, geen enkele gelegenheid om een fatsoenlijk buffertje op te bouwen. Op de lange termijn brengt dat juist meer ellende, want hoe vaak zie je niet starters een véél te dure koopwoning en/of max hypotheek afsluiten, om daarna in de ellende te komen als het op de arbeidsmarkt of qua werkgelegenheid even tegen zit?

Ik had me altijd voorgenomen om de eerste jaren minimaal te huren en dan een spaarpotje op te bouwen, maar dat wordt me zowat onmogelijk gemaakt tenzij ik ruim boven de 3K bruto maandinkomen zit waardoor ik zelfs bij een dure particuliere huurwoning geld over heb.
Waarom kan je niet sparen als je een huurwoning hebt à 700/800 p/maand en een inkomen van 2700 bruto?
pi_152998648
quote:
15s.gif Op woensdag 27 mei 2015 08:07 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Waarom kan je niet sparen als je een huurwoning hebt à 700/800 p/maand en een inkomen van 2700 bruto?
Het kan wel, maar het is wel afhankelijk van veel factoren. Als je een auto ofzo hebt gaat het hard met je geld. Heb je die niet, hou je maandelijks genoeg over om te sparen. Vakanties zijn ook niet goedkoop (al is het natuurlijk de vraag of je op vakantie moet gaan als je wil sparen).
Schip ahoy!
  woensdag 27 mei 2015 @ 08:16:29 #129
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_152998667
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2015 08:14 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Het kan wel, maar het is wel afhankelijk van veel factoren. Als je een auto ofzo hebt gaat het hard met je geld. Heb je die niet, hou je maandelijks genoeg over om te sparen. Vakanties zijn ook niet goedkoop (al is het natuurlijk de vraag of je op vakantie moet gaan als je wil sparen).
Mja, dat is dus een beetje het "en dit, en dat" probleem. Als je prioriteit ligt bij het opbouwen van een buffer is dat ook in de vrije huursector goed mogelijk. Dat werkende jongeren dan inderdaad niet drie keer op vakantie kunnen, een mooie auto rijden, de nieuwste iPhone gebruiken en drie keer per week een terrasje kunnen pakken is evident, maar niet de schuld van de huursector.
  woensdag 27 mei 2015 @ 08:21:05 #130
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_152998701
TS, Felicitaties en join the club. Bedank de politiek en wen er maar aan dat jij tot de "rijken" behoord en vooral mag bijdragen en er tot je pensioen (met 72) bij zal dragen om zielige mensen van een inkomen en een huis te voorzien
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_152998792
quote:

[..]

Nee natuurlijk niet, 2000 netto met zulke woonlasten :')

Daarbij zijn huurwoningen in die categorie ook nog eens zeer schaars en je komt er nieteens in aanmerking vanwege de inkomenseisen.
  woensdag 27 mei 2015 @ 08:33:52 #132
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_152998817
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2015 08:30 schreef Arthur_Spooner het volgende:

[..]

Daarbij zijn huurwoningen in die categorie ook nog eens zeer schaars en je komt er nieteens in aanmerking vanwege de inkomenseisen.
Niet iedere verhuurder heeft dezelfde inkomenseisen en een woonquote van 35% is vrij normaal. Je krijgt daarnaast nog vakantiegeld en evt 13e maand, dat kan ook direct naar je buffer.
pi_152998818
quote:
12s.gif Op woensdag 27 mei 2015 08:16 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Mja, dat is dus een beetje het "en dit, en dat" probleem. Als je prioriteit ligt bij het opbouwen van een buffer is dat ook in de vrije huursector goed mogelijk. Dat werkende jongeren dan inderdaad niet drie keer op vakantie kunnen, een mooie auto rijden, de nieuwste iPhone gebruiken en drie keer per week een terrasje kunnen pakken is evident, maar niet de schuld van de huursector.
Tering, nering, etc ;). Het is inderdaad vaak én én én. Maar daar hebben ze in het verleden aflossingsvrije hypotheken voor uitgevonden en tegenwoordig kopen op afbetaling met 0% rente :+

Anderzijds is het eigenlijk te idioot voor woorden dat je wanneer je rond modaal zit, je buiten alle regelingen valt en dus fors moet betalen (o.a. voor de grote groep die binnen de regelingen valt). Want met 750 euro huur ben je er niet. g/w/l erbij, tv + internet en je zit ruim over 900 euro. Dan is bijna de helft van je besteedbaar inkomen op aan wonen. Da's best veel.
Schip ahoy!
  woensdag 27 mei 2015 @ 08:36:58 #134
421920 StefDeStuntpiloot
Vlieg toch op joh
pi_152998846
quote:

[..]

Van een bruto maandinkomen van 2700 blijft, laten we zeggen, zo'n 2100 netto over. Leg ik dat eens naast mijn eigen vaste maandlasten (en we zijn met z'n tweeën, vriendin studeert nog):

- 750 huur + 40 servicekosten
- 120 GWE
- 40 Gemeentelijke heffingen
- +/- 250 boodschappen
- +/- 300 directe autokosten (dus onderhoud e.d. niet meegerekend): wegenbelasting, verzekering, benzine, en dan heb ik maar een klein kutauto`tje van 2008
- 20 verzekeringen (inboedel, rechtsbijstand)
- 130 zorgverzekering (zorgtoeslag is boven de 30K bruto per jaar nauwelijks iets)
- 20 Telefoonabo

Kom je al uit op ruim 1650 per maand alleen al aan vaste lasten die je uit moet geven aan dingen die je nodig hebt, blijft 450 over. En dan zijn wij ook nog vrij zuinig (vrienden van ons zijn over de 300 per maand aan boodschappen kwijt en zitten over de 150 GWE). Heb je eens iets aan de auto of wasmachine, dan gaat dat ook al van dat restje af. Dan is er nog kleding, want je loopt natuurlijk niet in je onderbroek rond. Blijven met een beetje geluk nog enkele honderdjes over als je geen gekke dingen doet.

[ Bericht 2% gewijzigd door StefDeStuntpiloot op 27-05-2015 08:56:48 ]
pi_152998849
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2015 08:21 schreef Pietverdriet het volgende:
TS, Felicitaties en join the club. Bedank de politiek en wen er maar aan dat jij tot de "rijken" behoord en vooral mag bijdragen en er tot je pensioen (met 72) bij zal dragen om zielige mensen van een inkomen en een huis te voorzien
Dit. Mensen die roepen dat modaal (of iets meer zelf) een fantastisch inkomen is, hebben niet in de gaten hoeveel je mag afdragen in de vorm van belastingen en premies en dat daar verder niets tegenover staat.

De mensen die daaronder zitten (waaronder een groot aantal inactieven) profiteren daarvan. Nivellering is een feest! :Z

En sociale huur :'): 700 euro voor een simpel huisje dat allang is afbetaald door woningcorporaties die eigenlijk van datzelfde volk zijn en op miljarden aan gelden blijven zitten (mede door de overheid).
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_152998850
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2015 08:30 schreef Arthur_Spooner het volgende:

[..]

Volgens mij is het zelfs minder netto.

Dus dan heb je (ik noem wat gemiddelde bedragen): 800 huur + 100 euro ziektekostenverzekering + 125 energiekosten + 25 Internet + 25 telefoonkosten + 100 onvoorzien/overige kosten= 1175 euro en dan heb je puur de basis, nl. een dak boven je hoofd. Dan moet je nog eten, je wilt wel eens iets nieuws aan, reiskosten (want geen auto), iemand een cadeautje geven, etc. Het kan allemaal best, maar het is niet het miljonairssalaris waar de meeste mensen vanuit lijken te gaan.

Bovendien krijgen alle schoolverlaters nu natuurlijk geen 2700 euro als startsalaris. Dat ligt veel lager.
  woensdag 27 mei 2015 @ 08:41:58 #137
45206 Pietverdriet
pi_152998907
quote:
14s.gif Op woensdag 27 mei 2015 08:37 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dit. Mensen die roepen dat modaal (of iets meer zelf) een fantastisch inkomen is, hebben niet in de gaten hoeveel je mag afdragen in de vorm van belastingen en premies en dat daar verder niets tegenover staat.

De mensen die daaronder zitten (waaronder een groot aantal inactieven) profiteren daarvan. Nivellering is een feest! :Z

En sociale huur :'): 700 euro voor een simpel huisje dat allang is afbetaald door woningcorporaties die eigenlijk van datzelfde volk zijn en op miljarden aan gelden blijven zitten (mede door de overheid).
Ja maar, ja maar, zij hebben dat nodig!!
  woensdag 27 mei 2015 @ 08:42:12 #138
421920 StefDeStuntpiloot
Vlieg toch op joh
pi_152998913
quote:
12s.gif Op woensdag 27 mei 2015 08:16 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Niks "en dit, en dat". Een auto heb je gewoon nodig want je moet toch op je werk komen. Openbaar vervoer is stervensduur en in de provincie, waar ik woon, vaak geen oplossing want je komt gewoon niet waar je moet komen tenzij je 's morgens om 5 uur gaat opstaan en pas om 8 uur 's avonds thuis wilt zijn. Mijn telefoon is een ouwe Samsung Galaxy S4, mijn auto is een klein kutding van bijna 10 jaar oud en in mijn woonkamer staat nog een eerste generatie LCD TV. En ik ben er hartstikke content mee, maar rijkelijk en decadent leef ik niet. En ergens is dat wel raar, want met mijn inkomen (zo'n anderhalf keer modaal) had ik me altijd voorgesteld te kunnen leven als een god in Frankrijk.

Hoe zo veel mensen, vooral 'de minima', het voor elkaar krijgen om in splinternieuwe auto's te rijden en constant met de nieuwste iPhone (inclusief bijbehorend abo) rond te lopen is me een raadsel. Of ze zitten allemaal dik in schulden en/of kopen alles op krediet.
pi_152999108
Ja, als je dan ook nog eens de ‘luxe’ hebt bij je huis te werken: de arbeidsmarkt is al wat jaren aan het veranderen, met als gevolg dat je vandaag een prima baan hebt binnen een straal van 20 km en over twee maanden werk je helaas 40km verderop, omdat je baas besloten had je contract toch niet te verlengen. Dat je daar niet met het openbaar vervoer (leuk alternatief, sowieso… :') ) niet kan komen, maakt verder niet uit. Misschien kun je wel daarheen verhuizen! _O-
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  woensdag 27 mei 2015 @ 09:01:36 #140
45206 Pietverdriet
pi_152999144
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2015 08:42 schreef StefDeStuntpiloot het volgende:

Hoe zo veel mensen, vooral 'de minima', het voor elkaar krijgen om in splinternieuwe auto's te rijden en constant met de nieuwste iPhone (inclusief bijbehorend abo) rond te lopen is me een raadsel. Of ze zitten allemaal dik in schulden en/of kopen alles op krediet.
Beetje zwart erbij werken
pi_152999206
quote:
11s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 00:06 schreef dodoria het volgende:

[..]

Ja het is een schande he?! En mijn tweede huis was maar een huis met 3 slaapkamers en een mini tuin. Toen kregen we de kritiek dat dat echt niet kon hoor, een huis zonder garage en zonder grasveldje voor de kinderen om te spelen... Of nog erger: we konden de toekomstige kinderen toch niet een slaapkamer laten delen? De horror! Het lijkt wel alsof ik altijd te klein koop voor wat de omgeving verwacht....Foei! (ik zal maar niet zeggen wat voor kritiek we krijgen op onze 23 jaar oude auto)
Herkenbaar! Mijn vriend en ik hebben een jaar geleden een ruim appartement gekocht, 110 m2 met balkon. Tijdens de housewarming vroeg een vriend van ons hoe lang we hier wilden blijven wonen. Wij: 5-10 jaar, maar als we geen kinderen krijgen, misschien wel véél langer of gaan we zelfs nooit meer weg. Hij: maar je wil toch wel wat groters hebben?!

En dat terwijl wij van een flatje van 70 m2 vandaan kwamen en ons koning te rijk voelden (en nog steeds voelen). Ik snap die behoefte aan groter/meer nooit zo.
  woensdag 27 mei 2015 @ 09:07:57 #142
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_152999215
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2015 08:34 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Tering, nering, etc ;). Het is inderdaad vaak én én én. Maar daar hebben ze in het verleden aflossingsvrije hypotheken voor uitgevonden en tegenwoordig kopen op afbetaling met 0% rente :+

Anderzijds is het eigenlijk te idioot voor woorden dat je wanneer je rond modaal zit, je buiten alle regelingen valt en dus fors moet betalen (o.a. voor de grote groep die binnen de regelingen valt). Want met 750 euro huur ben je er niet. g/w/l erbij, tv + internet en je zit ruim over 900 euro. Dan is bijna de helft van je besteedbaar inkomen op aan wonen. Da's best veel.
Zeker, relatief gezien is je woonquote op dat moment niet te benijden.
Groot voordeel is dat je als fulltime werkende niet al teveel tijd hebt om je geld uit te geven ;).
  woensdag 27 mei 2015 @ 09:11:26 #143
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_152999259
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2015 08:36 schreef StefDeStuntpiloot het volgende:

[..]

Van een bruto maandinkomen van 2700 blijft, laten we zeggen, zo'n 2100 netto over. Leg ik dat eens naast mijn eigen vaste maandlasten (en we zijn met z'n tweeën, vriendin studeert nog):

- 120 GWE
- +/- 250 boodschappen
- +/- 300 directe autokosten (dus onderhoud e.d. niet meegerekend): wegenbelasting, verzekering, benzine, en dan heb ik maar een klein kutauto`tje van 2008
- 130 zorgverzekering (zorgtoeslag is boven de 30K bruto per jaar nauwelijks iets)
- 20 Telefoonabo

Kom je al uit op ruim 1650 per maand alleen al aan vaste lasten die je uit moet geven aan dingen die je nodig hebt, blijft 450 over. En dan zijn wij ook nog vrij zuinig (vrienden van ons zijn over de 300 per maand aan boodschappen kwijt en zitten over de 150 GWE). Heb je eens iets aan de auto of wasmachine, dan gaat dat ook al van dat restje af. Dan is er nog kleding, want je loopt natuurlijk niet in je onderbroek rond. Blijven met een beetje geluk nog enkele honderdjes over als je geen gekke dingen doet.
Het is inderdaad duidelijk dat jouw auto je grootste "luxe" hobby is, naast je vriendin natuurlijk ;).
Groot voordeel is dat zij onder normale omstandigheden binnen afzienbare tijd ook een netto maandinkomen zal inbrengen, dus dan gaat het sparen dubbel zo hard en halveren jouw maandlasten. Zeker, voor eenverdieners en stellen waarvan slechts één van de twee partners werkt is 2100 niet zoveel, maar bij een hoop beroepen voor 2800 p/maand kan je ook met het OV een eind komen en bij veel starters is er thuis geen tweede mond te voeden, of in elk geval geen tweede mond zonder eigen inkomen.
  woensdag 27 mei 2015 @ 09:17:20 #144
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_152999336
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2015 08:42 schreef StefDeStuntpiloot het volgende:

[..]

Niks "en dit, en dat". Een auto heb je gewoon nodig want je moet toch op je werk komen. Openbaar vervoer is stervensduur en in de provincie, waar ik woon, vaak geen oplossing want je komt gewoon niet waar je moet komen tenzij je 's morgens om 5 uur gaat opstaan en pas om 8 uur 's avonds thuis wilt zijn. Mijn telefoon is een ouwe Samsung Galaxy S4, mijn auto is een klein kutding van bijna 10 jaar oud en in mijn woonkamer staat nog een eerste generatie LCD TV. En ik ben er hartstikke content mee, maar rijkelijk en decadent leef ik niet. En ergens is dat wel raar, want met mijn inkomen (zo'n anderhalf keer modaal) had ik me altijd voorgesteld te kunnen leven als een god in Frankrijk.

In de provincie, waar jij woont, zijn de woonlasten doorgaans een stuk lager en zijn de wachttijden voor een corporatiewoning niet zo hoog als in Amsterdam, waar iedereen voor een pepernoot binnen de ring wil wonen. Ik snap best de frustratie en ik voel mij met 2k netto ook geen rijke jongen die zich alles kan permitteren, maar het is ook weer niet zo dat een huurwoning van 700 euro een onhaalbare kaart is voor een starter en alsof het moeilijk rondkomen is. Met 2k netto gewoon 200 euro sparen, al helemaal wanneer je een partner hebt met een eigen inkomen(tje) is echt geen gekkigheid, je moet alleen niet verwachten dat het zo eenvoudig gaat als thuiswonen of dat je geld te besteden hebt voor allerlei luxe.
  woensdag 27 mei 2015 @ 09:19:51 #145
45206 Pietverdriet
pi_152999375
quote:
15s.gif Op woensdag 27 mei 2015 09:17 schreef GSbrder het volgende:

[..]

In de provincie, waar jij woont, zijn de woonlasten doorgaans een stuk lager en zijn de wachttijden voor een corporatiewoning niet zo hoog als in Amsterdam,
Wat niet wil zeggen dat het betaalbaar is en er geen wachtlijst is.
  woensdag 27 mei 2015 @ 09:21:18 #146
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_152999399
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2015 09:19 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat niet wil zeggen dat het betaalbaar is en er geen wachtlijst is.
Met het eerder genoemde inkomen is het betaalbaar en de wachttijd kun je thuis uitzitten, in een studentenwoning of als woningdeler met een vriend.
  woensdag 27 mei 2015 @ 09:22:03 #147
421920 StefDeStuntpiloot
Vlieg toch op joh
pi_152999422
quote:
15s.gif Op woensdag 27 mei 2015 09:11 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Het is inderdaad duidelijk dat jouw auto je grootste "luxe" hobby is, naast je vriendin natuurlijk ;).
Groot voordeel is dat zij onder normale omstandigheden binnen afzienbare tijd ook een netto maandinkomen zal inbrengen, dus dan gaat het sparen dubbel zo hard en halveren jouw maandlasten. Zeker, voor eenverdieners en stellen waarvan slechts één van de twee partners werkt is 2100 niet zoveel, maar bij een hoop beroepen voor 2800 p/maand kan je ook met het OV een eind komen en bij veel starters is er thuis geen tweede mond te voeden, of in elk geval geen tweede mond zonder eigen inkomen.
Mijn auto is geen luxe, het is gewoon iets dat ik nodig heb. ;) En een auto is gewoon stervensduur.

Over een half jaartje is vriendinlief afgestudeerd en dan brengt die ook een leuk inkomen (tussen de 2500 en 3000 bruto) binnen, dan hebben we het helemaal goed. Begrijp me niet verkeerd, we hebben nu absoluut niet te klagen, maar de verhoudingen liggen nou eenmaal krom en door dat hele geduw in de woonmarkt en die 'scheefwonen'-stempel die je tegenwoordig zo snel krijgt, wordt je wel constant in een situatie gedrukt waar je een groot gedeelte van je inkomen aan woonlasten kwijt bent. Ik had graag wat minder woonlasten gehad zodat ik een leuke buffer op kon bouwen voor wanneer we straks een huis gaan kopen. Want een hypotheek is en blijft toch een schuld waar je 20 à 30 jaar aan vast zit die je zo veel mogelijk moet minimaliseren.

En ik blijf er bij, met mijn inkomen zou ik het eigenlijk (nu al) veel beter moeten hebben. Al helemaal als ik dat vergelijk met mijn werkloze familielid die een sociaal huurappartement heeft dat niet alleen veel minder kost, waar die huursubsidie over krijgt, vrijstelling van gemeentelijke heffingen, kindertoeslag want uiteraard al 2 koters hebben rondlopen, maximale zorgtoeslag, aanspraak op potjes bij de gemeente voor bijvoorbeeld een wasmachine en zwemlessen voor de kinderen, en ga zo maar door.
  woensdag 27 mei 2015 @ 09:28:34 #148
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_152999554
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2015 09:22 schreef StefDeStuntpiloot het volgende:

[..]

Mijn auto is geen luxe, het is gewoon iets dat ik nodig heb. ;) En een auto is gewoon stervensduur.

Over een half jaartje is vriendinlief afgestudeerd en dan brengt die ook een leuk inkomen (tussen de 2500 en 3000 bruto) binnen, dan hebben we het helemaal goed. Begrijp me niet verkeerd, we hebben nu absoluut niet te klagen, maar de verhoudingen liggen nou eenmaal krom en door dat hele geduw in de woonmarkt en die 'scheefwonen'-stempel die je tegenwoordig zo snel krijgt, wordt je wel constant in een situatie gedrukt waar je een groot gedeelte van je inkomen aan woonlasten kwijt bent. Ik had graag wat minder woonlasten gehad zodat ik een leuke buffer op kon bouwen voor wanneer we straks een huis gaan kopen. Want een hypotheek is en blijft toch een schuld waar je 20 à 30 jaar aan vast zit die je zo veel mogelijk moet minimaliseren.

En ik blijf er bij, met mijn inkomen zou ik het eigenlijk (nu al) veel beter moeten hebben. Al helemaal als ik dat vergelijk met mijn werkloze familielid die een sociaal huurappartement heeft dat niet alleen veel minder kost, waar die huursubsidie over krijgt, vrijstelling van gemeentelijke heffingen, kindertoeslag want uiteraard al 2 koters hebben rondlopen, maximale zorgtoeslag, aanspraak op potjes bij de gemeente voor bijvoorbeeld een wasmachine en zwemlessen voor de kinderen, en ga zo maar door.
In een vrije marktsituatie had jij het inderdaad (nu al) veel beter gehad, maar we hebben in Nederland een verzorgingsstaat waar domme beslissingen, zoals het krijgen van kinderen in een werkloze en uitzichtloze situatie, niet wordt afgestraft uit angst dat de kinderen wat tekort komen. Dat is heel erg zuur en goed dat jij het "goede" doet, wat er van je verwacht wordt althans. Het opbouwen van vermogen en/of het creeren van gratis woongenot, wat je doet door een hypotheek af te lossen, gaat je veel jaren kosten en een 50-plusser met jouw inkomen, een afbetaalde hut en kinderen die al het huis uit zijn zal vele malen rianter kunnen leven dan een starter die gedwongen is te huren. Wees blij dat jouw inkomen alleen maar zal toenemen en je relatieve woonlasten zullen afnemen.
pi_153000049
quote:
Compleet mee eens. In Nederland is het goed toeven met een uitkering/ minimum loon als je in een sociale huurwoning zit (werkloos en een koopwoning is wat minder...).
Ook heb je weinig te klagen als je een riant inkomen vanaf 4K p/m hebt. Tussen de grofweg ¤ 2500 en ¤ 3200 ben je in NL gewoon de sigaar. Je komt niet meer in aanmerking voor allerlei toeslagen, je komt niet meer in aanmerking voor sociale huurwoningen, je verdiend netto vaak net niet voldoende voor een leuke particuliere woning, kopen is vaak nog lastig, en als je al een koopwoning hebt profiteer je niet maximaal van HRA, maar je mag wel overal maximaal belasting over betalen. Personen in deze salariscategorie zijn de melkkoe van de staat. (helaas behoor ik er zelf ook toe)
pi_153000340
quote:
Het verschil is minimaal. Het duurt niet lang meer of je bent als minima beter af dan als modaal verdiener. Het meest absurde is nog dat veel van deze mensen het belachelijk vinden dat je klaagt terwijl je zo'n goed salaris hebt. En dat terwijl hun vuistdiep in het subsidiepotje zitten die deels dankzij mijn afdrachten mogelijk worden gemaakt.
Never argue with idiots. First they will lower you to their level then beat you with experience.
  woensdag 27 mei 2015 @ 10:06:48 #151
45206 Pietverdriet
pi_153000382
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2015 10:05 schreef eight het volgende:

[..]

Het verschil is minimaal. Het duurt niet lang meer of je bent als minima beter af dan als modaal verdiener. Het meest absurde is nog dat veel van deze mensen het belachelijk vinden dat je klaagt terwijl je zo'n goed salaris hebt. En dat terwijl hun vuistdiep in het subsidiepotje zitten die deels dankzij mijn afdrachten mogelijk worden gemaakt.
http://www.denhaagtekijk.(...)uro%20overhouden.htm
  woensdag 27 mei 2015 @ 16:54:20 #152
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_153011932
quote:
1s.gif Op maandag 25 mei 2015 18:54 schreef agter het volgende:
Ik vind het een beetje verwend overkomen om met bijna 40k inkomen te gaan zeuren dat je geen sociale huurwoning krijgt.
TS, waar denk jij dat jij dat die woningen voor bedoeld zijn?
Je woont nog thuis. Lekker veel sparen dus voor je koopwoning.
Voor mensen.
Die hele scheefwoon ongein zorgt ervoor dat mensen met een inkomen tussen de 34k en 45k moeilijk aan een woning kunnen komen. Dat wordt nu nog gedempt door de zeer lage rente maar zodra die op 6% staat kunnen ze niets meer.

Het verstandigste is minder gaan werken dan hou je een hoger vrij besteedbaar inkomen over.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 27 mei 2015 @ 17:00:47 #153
45206 Pietverdriet
pi_153012083
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2015 16:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Voor mensen.
Die hele scheefwoon ongein zorgt ervoor dat mensen met een inkomen tussen de 34k en 45k moeilijk aan een woning kunnen komen. Dat wordt nu nog gedempt door de zeer lage rente maar zodra die op 6% staat kunnen ze niets meer.
Nee, het bouwen van te weinig woningen en huizen zorgt daarvoor.
De overheid heeft structureel minder grond bouwrijp verklaard dan er nodig was, en daarmee de prijzen opgedreven, een grote bron van inkomsten voor de overheid. Dat er nog steeds te weinig huizen zijn 70 jaar na de oorlog is het beste bewijs voor de incompetentie van de Nederlandse overheid. In D waar na de oorlog geen steen meer op de andere stond is al jaren een overschot aan woonruimte
pi_153012324
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2015 17:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De overheid heeft structureel minder grond bouwrijp verklaard dan er nodig was, en daarmee de prijzen opgedreven, een grote bron van inkomsten voor de overheid. Dat er nog steeds te weinig huizen zijn 70 jaar na de oorlog is het beste bewijs voor de incompetentie van de Nederlandse overheid. In D waar na de oorlog geen steen meer op de andere stond is al jaren een overschot aan woonruimte
Heb je een punt, maar dit zorgt er wel voor dat de slechte wijken in de Nederlandse steden nog steeds redelijk oké zijn in vergelijking met buitenlandse steden waar woningoverschot is. Kijk naar een wijk als Kreuzberg. Schitterend om eens doorheen te lopen en om uit te gaan, maar giga veel criminaliteit.
  woensdag 27 mei 2015 @ 17:17:54 #155
45206 Pietverdriet
pi_153012553
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2015 17:09 schreef jroz het volgende:

[..]

Heb je een punt, maar dit zorgt er wel voor dat de slechte wijken in de Nederlandse steden nog steeds redelijk oké zijn in vergelijking met buitenlandse steden waar woningoverschot is. Kijk naar een wijk als Kreuzberg. Schitterend om eens doorheen te lopen en om uit te gaan, maar giga veel criminaliteit.
Berlijn heeft 3,5 miljoen inwoners
Dat kan je niet vergelijken met een Nederlandse stad

En verder zie ik niet wat het NL woningbouwbeleid met criminaliteit te maken heeft, die in D sowieso lager ligt dan in NL
  woensdag 27 mei 2015 @ 17:28:49 #156
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_153012771
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2015 17:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Oh helemaal mee eens maar dat geldt voor alle Nlers. Ik had het nu specifiek over die doelgroep.
In de particuliere sector moet je dan bijna 3000 pm verdienen terwijl voor dat zelfde bedrag in de sociale sector de limiet 2800 is.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  woensdag 27 mei 2015 @ 17:35:10 #157
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_153012914
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 00:01 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ongehoord. Je eerste huis moet minstens drie slaapkamers en een tuin hebben.
Als je koopt is dat wel verstandig ja. Verhuizingen kosten bakken met geld.
pi_153013158
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2015 17:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Als je koopt is dat wel verstandig ja. Verhuizingen kosten bakken met geld.
En zo duur is het niet. Zelfs als starter kun je redelijk makkelijk een woning kopen met 3 slaapkamers.
  woensdag 27 mei 2015 @ 17:47:05 #159
421920 StefDeStuntpiloot
Vlieg toch op joh
pi_153013196
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2015 17:45 schreef Snoepje5 het volgende:

[..]

En zo duur is het niet. Zelfs als starter kun je redelijk makkelijk een woning kopen met 3 slaapkamers.
In een bijstandswijk ja. :)
  woensdag 27 mei 2015 @ 17:47:44 #160
67670 Skv
Cynist.
pi_153013219
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2015 17:45 schreef Snoepje5 het volgende:

[..]

wat? In Drenthe ofzo zeker.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_153013743
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2015 17:47 schreef Skv het volgende:

[..]

wat? In Drenthe ofzo zeker.
Nee hoor, dood normale stad (rand).

Bijvoorbeeld utrecht of nijmegen. Voor ¤165.000 tot 175000 von heb je al een nieuwbouw woning met 3 slaapkamers + zolder evt 4e slaapkamer. Een beetje starter kan een hypotheek van 160.000 krijgen en een starterslening van 35.000 kan iedereen krijgen mits de gemeente meedoet.

Met een hypotheek van 160.000 ben je netto niet meer dan 600-650 pm kwijt. Ideaal toch.
  woensdag 27 mei 2015 @ 18:22:59 #162
67670 Skv
Cynist.
pi_153014230
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2015 18:07 schreef Snoepje5 het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld utrecht of nijmegen. Voor ¤165.000 tot 175000 von heb je al een nieuwbouw woning met 3 slaapkamers + zolder evt 4e slaapkamer. Een beetje starter kan een hypotheek van 160.000 krijgen en een starterslening van 35.000 kan iedereen krijgen mits de gemeente meedoet.

Met een hypotheek van 160.000 ben je netto niet meer dan 600-650 pm kwijt. Ideaal toch.
Utrecht, 160.000, 3 a 4 slaapkamers? Verbaast me ten zeerste. Ik ben hier al meer dan 180k verder voor een appartementje aan de rand van het centrum met 1 slaapkamer.
pi_153014536
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2015 18:22 schreef Skv het volgende:

[..]

Utrecht, 160.000, 3 a 4 slaapkamers? Verbaast me ten zeerste. Ik ben hier al meer dan 180k verder voor een appartementje aan de rand van het centrum met 1 slaapkamer.
Utrecht is wat duurder als Nijmegen. Maar Voor 189.000 heb ik zo een huis bij Utrecht gevonden (nieuwbouw) met 3 slaapkamers + zolder. En met een hypotheek van 160.000 en starterslening zit je dan weliswaar aan je max, maar is het wel mogelijk.
http://www.funda.nl/nieuw(...)-veiling-te-utrecht/

En bij de rand van Nijmegen beginnen ze vanaf 165.000 met 3 slaapkamers. ( 4-5 minuten fietsen in centrum Nijmegen ).

Centrum Arnhem ook, prima te doen al dan niet met 2 slaapkamers + zolder.

[ Bericht 4% gewijzigd door Snoepje5 op 27-05-2015 18:38:57 ]
  woensdag 27 mei 2015 @ 19:17:51 #164
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_153015942
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2015 18:07 schreef Snoepje5 het volgende:

[..]

Schitterend een starterslening nog meer trucjes om geld van jong naar oud te laten vloeien.
pi_153016108
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2015 19:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Schitterend een starterslening nog meer trucjes om geld van jong naar oud te laten vloeien.
Verklaar je nader?

In principe is het gewoon een lening die je gaat aflossen. Alleen los je de eerste jaren niets af omdat dit vanwege je inkomen vaak niet haalbaar is.

Niks mis mee toch?
  woensdag 27 mei 2015 @ 19:34:14 #166
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_153016429
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2015 19:23 schreef Snoepje5 het volgende:

[..]

Verklaar je nader?

In principe is het gewoon een lening die je gaat aflossen. Alleen los je de eerste jaren niets af omdat dit vanwege je inkomen vaak niet haalbaar is.

Niks mis mee toch?
Het is bedacht zodat de prijzen van de huidige huizenbezitters niet verder hoeven te zakken omdat ze onverkoopbaar zijn.
Dat wordt vervolgens gedaan door een lening te verstrekken zodat de starter boven de leennormen kan lenen.

Dat is nu nog hartstikke leuk maar ik kan je nu al vertellen dat dit weer tot schrijnende gevallen gaat leiden.
  woensdag 27 mei 2015 @ 19:35:36 #167
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_153016477
Goede analyse, ice. Als startersleningen iets niet doen, dan is het duurzaam een probleem oplossen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_153023783
Dat lijkt me duidelijk. De hypotheekverstrekkers vinden in de huidige markt iets acceptabel, maar nee, een gemeente knikker daar zomaar 20% bovenop. Alsof dat geld voortaan zomaar op de bankrekening komt vallen. En alle dodo's die er voor vallen promoten het want 'lekker de eerste jaren geen rente', maar uiteindelijk moet het bedrag toch gewoon betaald worden :{.
Schip ahoy!
pi_153023913
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2015 17:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En verder zie ik niet wat het NL woningbouwbeleid met criminaliteit te maken heeft, die in D sowieso lager ligt dan in NL
[ afbeelding ]
Cijfers uit 2007, waren dat de enige die je kon vinden met de door jou gewenste rangorde of onderzoeken ze geen misdaadcijfers meer tegenwoordig
pi_153025330
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2015 08:36 schreef StefDeStuntpiloot het volgende:

[..]

- 120 GWE
- +/- 250 boodschappen
- 20 Telefoonabo

Dit is bijna exact mijn situatie. Ik verdien zelf nu 2900 bruto, en krijg netto zo'n 2150 ofzo. Er wordt heel makkelijk gedacht dat dat een ruim inkomen is.

Totale onzin, als ik een maand super zuinig leef, niet uit ga, goedkoop eet, geen extra dingen koop kan ik misschien 400 euro 'sparen'. Poeh hey wat een rijkdom!
Als mijn auto uit 2004 stuk gaat heb ik al een behoorlijk probleem, terwijl het bijna niet te doen is om mijn werk met ov te bereiken (wat ook nog heel duur is)

En banken staan echt niet in de rij voor een hypotheek, bovendien wil ik liever niet nu vast zitten aan een koopwoning omdat mijn toekomst misschien niet eens in mijn huidige woonplaats ligt. Soms wordt er op fok! gedaan alsof eventjes een huis kopen hetzelfde is als boodschappen doen bij de appie.
٩๏̯͡๏)۶
  woensdag 27 mei 2015 @ 23:48:32 #171
421920 StefDeStuntpiloot
Vlieg toch op joh
pi_153027494
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2015 22:49 schreef Ronaldsen het volgende:
Soms wordt er op fok! door de maatschappij gedaan alsof eventjes een huis kopen hetzelfde is als boodschappen doen bij de appie.
Ik krijg erg vaak dingen naar mijn hoofd geslingerd in de trant van "Och, jij verdient toch genoeg" of "Dat kun jij makkelijk betalen". Ja, mijn bruto inkomen is hoog, maar 'onder de streep' blijft er echt geen kapitaal over. Zo ook voor mijn huur (nogmaals, 750 kale huur + 40 servicekosten voor een appartement van 80 m² in de provincie), want dat moet voor iemand met mijn inkomen maar een kleinigheidje zijn dat ik makkelijk kan missen.

In mijn geval is dat nog een graadje erger want ik heb naast mijn parttime baan een eigen bedrijfje. Daar komt 'bruto' ook vrij veel op binnen (omzet), en als kennissen hier wel eens een factuur zien liggen met een bedrag van 3 of zelfs 4 nullen, dan krijg ik wel eens "Wauw!" te horen, maar wat denk je dat de apparatuur die ik heb wel niet allemaal kost, en verzekeringen (vooral arbeidsongeschiktheidsverzekering is een whopper), en andere onkosten/investeringen van het bedrijf. En dan hetgeen dat 'netto' overblijft (winst), wordt nog eens zwaar belast.

Helaas wordt dit fenomeen alleen maar erger en doet de overheid hier doodleuk aan mee, met maatschappelijke stempels als 'scheefwoner' die je op je voorhoofd gedrukt krijgt zodra je in een sociaal huurappartementje zit en ook maar een beetje meer gaat verdienen.

Zat enkele weken geleden een (beroeps)werkloze kennis van mijn ouders, die gelijk met mij op bezoek was, zich te beklagen dat 'ie maar liefst 2 weken op zijn geld moest wachten van de sociale dienst om zijn nieuwe wasmachine te kopen, want zijn oude was kapot. Daar gaat mijn bloed echt van koken.
pi_153027604
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2015 23:48 schreef StefDeStuntpiloot het volgende:
Zat enkele weken geleden een (beroeps)werkloze kennis van mijn ouders, die gelijk met mij op bezoek was, zich te beklagen dat 'ie maar liefst 2 weken op zijn geld moest wachten van de sociale dienst om zijn nieuwe wasmachine te kopen, want zijn oude was kapot. Daar gaat mijn bloed echt van koken.
Waarom? Wou je soms een tijdje met die "beroepswerkloze" ruilen?
  woensdag 27 mei 2015 @ 23:56:17 #173
421920 StefDeStuntpiloot
Vlieg toch op joh
pi_153027685
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2015 23:52 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

Waarom? Wou je soms een tijdje met die "beroepswerkloze" ruilen?
Als mijn wasmachine kapot gaat dan moet ik die van dat beetje eigen geld dat aan het einde van de maand over blijft zelf betalen, zulke mensen krijgen het cadeau (uiteindelijk ten koste van dat kapitaal dat elke maand van mijn bruto inkomen af gaat) en nog is het niet goed.
pi_153027721
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2015 23:56 schreef StefDeStuntpiloot het volgende:

[..]

Als mijn wasmachine kapot gaat dan moet ik die van dat beetje eigen geld dat aan het einde van de maand over blijft zelf betalen, zulke mensen krijgen het cadeau (uiteindelijk ten koste van dat kapitaal dat elke maand van mijn bruto inkomen af gaat) en nog is het niet goed.
Gewoon lekker met hem ruilen joh.
  donderdag 28 mei 2015 @ 00:00:43 #175
421920 StefDeStuntpiloot
Vlieg toch op joh
pi_153027764
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2015 23:58 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

Gewoon lekker met hem ruilen joh.
Nee, liever niet, ik haal voldoening uit mijn werk en ik ben niet graag afhankelijk van anderen, laat staan een financieel staatsinfuus dat gesponsord wordt door hard werkende medelanders. :W
pi_153027795
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 00:00 schreef StefDeStuntpiloot het volgende:

[..]

Nee, liever niet, ik haal voldoening uit mijn werk en ik ben niet graag afhankelijk van anderen, laat staan een financieel staatsinfuus dat gesponsord wordt door hard werkende medelanders. :W
Beetje jammer.
  Moderator donderdag 28 mei 2015 @ 00:07:47 #177
257132 crew  Awsom
pi_153027878
Je hebt 11.000 bruto verdient en je jaarinkomen is 38.000? Que?
pi_153029616
Ik heb toch sterk het idee dat het een kwestie is van dat de verwachtingen en de realiteit te ver uit elkaar liggen.
Als je verwacht dat je met je eerste salaris: in een prima huis kunt wonen, en daarnaast een auto kunt rijden, en dan eventueel zelfs ook nog op vakantie kunt en/of kunt sparen, tja, dan kom je bedrogen uit als je een modaal startsalaris verdient.
Ik heb het idee (maar kan ik verkeerd hebben), dat vooral degenen die vanuit papa en mama thuis beginnen zulke onrealistische verwachtingen hebben.

Voordat ik startte op de arbeidsmarkt was ik arme student op een kamer in de hoofdstad.
Mijn eerste salaris was modaal, dus ik was in een klap een stuk rijker dan daarvoor. Mijn verwachtingen en behoeftes waren niet direct hoger dan toen ik nog student was, dus er was ineens voldoende financiele ruimte om wat meer te doen.
In de lijstjes die hier gegeven worden aan vaste lasten kun je zien dat als er bijvoorbeeld gekozen zou worden om geen auto te nemen dat er meer dan voldoende ruimte over is om duur te huren of te kopen. Het is dus (imo) wel een kwestie van keuzes.

Bij mij was de keuze: geen auto, mar alles op de fiets/openbaar vervoer, maar wel meteen een klein opknap appartement kopen. (dus geen 3 slaapkamers) en daarnaast sparen. Ging prima, omdat ik gewend was te leven als student. Ik heb pas na 3 jaar een auto gekocht. En na, op de kop af, 5 jaar sparen en hypotheek afbetalen kon ik (ondertussen met partner) een woning kopen die meer naar onze wens was.
Als ik direct een auto had gewild en een ruime woning, had ik nu pas op de onderste trede van de 'property ladder' gestaan.
pi_153029666
quote:
99s.gif Op donderdag 28 mei 2015 00:07 schreef Awsom het volgende:
Je hebt 11.000 bruto verdient en je jaarinkomen is 38.000? Que?
2014 versus 2015
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  donderdag 28 mei 2015 @ 08:15:00 #180
421920 StefDeStuntpiloot
Vlieg toch op joh
pi_153030453
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 02:42 schreef dodoria het volgende:
Bij mij was de keuze: geen auto, mar alles op de fiets/openbaar vervoer,
Dat een auto een luxe is, wordt ook hier op Fok véél te makkelijk geroepen. Voor veel mensen is het geen luxe, maar iets waar je niet onder uit komt. Het alternatief (lees: het OV) is vaak nog duurder of ook geen oplossing.

Niet iedereen woont in de randstad en op fietsafstand van het werk.

quote:
maar wel meteen een klein opknap appartement kopen. (dus geen 3 slaapkamers) en daarnaast sparen. Ging prima, omdat ik gewend was te leven als student. Ik heb pas na 3 jaar een auto gekocht. En na, op de kop af, 5 jaar sparen en hypotheek afbetalen kon ik (ondertussen met partner) een woning kopen die meer naar onze wens was.
Mooi dat dat voor jou goed heeft uitgepakt, maar je ziet zelf toch ook wel in dat het in het algemeen niet verstandig is om een of ander rottig appartementje te kopen? Hoe goedkoop dat ook is, je zit toch al aan een hypotheek vast en of je het, wanneer je naar en mooiere woning wilt, nog op tijd en zonder verlies kwijt kunt, is ook maar de vraag. Vooral hier in de provincie kom je een appartement, ook de mooie, aan de straatstenen niet kwijt.

[ Bericht 7% gewijzigd door StefDeStuntpiloot op 28-05-2015 08:22:57 ]
  donderdag 28 mei 2015 @ 10:16:45 #181
67670 Skv
Cynist.
pi_153032743
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 08:15 schreef StefDeStuntpiloot het volgende:

[..]

Dat een auto een luxe is, wordt ook hier op Fok véél te makkelijk geroepen. Voor veel mensen is het geen luxe, maar iets waar je niet onder uit komt. Het alternatief (lees: het OV) is vaak nog duurder of ook geen oplossing.

Niet iedereen woont in de randstad en op fietsafstand van het werk.

[..]

Mooi dat dat voor jou goed heeft uitgepakt, maar je ziet zelf toch ook wel in dat het in het algemeen niet verstandig is om een of ander rottig appartementje te kopen? Hoe goedkoop dat ook is, je zit toch al aan een hypotheek vast en of je het, wanneer je naar en mooiere woning wilt, nog op tijd en zonder verlies kwijt kunt, is ook maar de vraag. Vooral hier in de provincie kom je een appartement, ook de mooie, aan de straatstenen niet kwijt.
Hier in de stad worden huizen alweer boven de vraagprijs verkocht, binnen een week. Zie daar als starter maar tegenaan te concurreren. ;( Ik blijf voorlopig sparen en huren. Maargoed, het financierbare deel van de hypotheek daalt naar 90% per 2018, dus het geld dat ik spaar moet daar al voor worden gereserveerd.
  donderdag 28 mei 2015 @ 10:43:55 #182
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_153033322
quote:
7s.gif Op donderdag 28 mei 2015 10:16 schreef Skv het volgende:

[..]

Hier in de stad worden huizen alweer boven de vraagprijs verkocht, binnen een week. Zie daar als starter maar tegenaan te concurreren. ;( Ik blijf voorlopig sparen en huren. Maargoed, het financierbare deel van de hypotheek daalt naar 90% per 2018, dus het geld dat ik spaar moet daar al voor worden gereserveerd.
100% in 2018.
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 28 mei 2015 @ 10:44:39 #183
421920 StefDeStuntpiloot
Vlieg toch op joh
pi_153033335
quote:
1s.gif Op donderdag 28 mei 2015 10:43 schreef Lienekien het volgende:

[..]

100% in 2018.
Dit. Naar 90% in 2028.
  donderdag 28 mei 2015 @ 10:45:41 #184
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_153033359
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 10:44 schreef StefDeStuntpiloot het volgende:

[..]

Dit. Naar 90% in 2028.
Staat dat al vast? Dat is snel, als het voorstel net vandaag in het nieuws komt.
The love you take is equal to the love you make.
pi_153033360
Er wordt toch alleen naar het jaarinkomen van het afgelopen jaar gekeken? Dan maakt het niet uit of je dit in 4 of in 12 maanden hebt verdiend.
  donderdag 28 mei 2015 @ 11:21:52 #186
67670 Skv
Cynist.
pi_153034247
quote:
1s.gif Op donderdag 28 mei 2015 10:43 schreef Lienekien het volgende:

[..]

100% in 2018.
Euh, ja, je hebt gelijk, 100% in 2018 en 90% in 2028. Punt blijft dat er gespaard moet worden omdat kosten koper etc daaruit betaald moeten worden. Dat kan je niet meer meefinancieren. Plus verhuiskosten, kosten om eea op te knappen, schilderen, vloertjes te leggen etc.
  donderdag 28 mei 2015 @ 13:21:40 #187
346939 Janneke141
pi_153037649
quote:
7s.gif Op donderdag 28 mei 2015 11:21 schreef Skv het volgende:

[..]

Euh, ja, je hebt gelijk, 100% in 2018 en 90% in 2028. Punt blijft dat er gespaard moet worden omdat kosten koper etc daaruit betaald moeten worden. Dat kan je niet meer meefinancieren. Plus verhuiskosten, kosten om eea op te knappen, schilderen, vloertjes te leggen etc.
Ik vind dat eigenlijk niet meer dan logisch.
  donderdag 28 mei 2015 @ 13:27:59 #188
421920 StefDeStuntpiloot
Vlieg toch op joh
pi_153037901
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 13:21 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik vind dat eigenlijk niet meer dan logisch.
Aan één kant wel ja, want ergens vind ik het ook niet meer dan logisch dat je zelf capabel moet zijn om een (start)kapitaaltje op te bouwen. Maar de overheid gaat er gemakshalve van uit dat starters zo eenvoudig en zo veel kunnen sparen. :D
  donderdag 28 mei 2015 @ 13:28:43 #189
346939 Janneke141
pi_153037922
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 13:27 schreef StefDeStuntpiloot het volgende:

[..]

Aan één kant wel ja, want ergens vind ik het ook niet meer dan logisch dat je zelf capabel moet zijn om een (start)kapitaaltje op te bouwen. Maar de overheid gaat er gemakshalve van uit dat starters zo eenvoudig en zo veel kunnen sparen. :D
De denkfout zit 'm erin dat het voor iedereen zomaar mogelijk zou moeten zijn om op je 25e een huis te kopen. Is niet zo.
  donderdag 28 mei 2015 @ 13:34:41 #190
421920 StefDeStuntpiloot
Vlieg toch op joh
pi_153038131
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 13:28 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

De denkfout zit 'm erin dat het voor iedereen zomaar mogelijk zou moeten zijn om op je 25e een huis te kopen. Is niet zo.
Nee, zeker niet. En eerlijk is eerlijk, genoeg lui die tegen zichzelf beschermd moeten worden. Want hoe veel jonge stellen met prille relaties (en nog erger, overhaaste kinderen) zie je niet op 2 inkomens een maximale hypotheek opnemen en vervolgens met een dikke restschuld bij pa en ma intrekken omdat de relatie op de klippen loopt?

Maar geef starters dan ook ruimte om een buffer, een startkapitaaltje op te bouwen om zo financieel gezond de toekomst in te gaan.
  donderdag 28 mei 2015 @ 13:36:29 #191
346939 Janneke141
pi_153038187
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 13:34 schreef StefDeStuntpiloot het volgende:
Maar geef starters dan ook ruimte om een buffer, een startkapitaaltje op te bouwen om zo financieel gezond de toekomst in te gaan.
Het toverwoord is 'lastenverlichting' maar dat staat niet in het Haagse woordenboek.

Het is deels ook wel een kwestie van keuzes maken trouwens.
  donderdag 28 mei 2015 @ 13:49:15 #192
421920 StefDeStuntpiloot
Vlieg toch op joh
pi_153038612
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 13:36 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het toverwoord is 'lastenverlichting' maar dat staat niet in het Haagse woordenboek.

Het is deels ook wel een kwestie van keuzes maken trouwens.
Kijk eens een stukje terug in het topic, daar heb ik mijn hele lijstje vaste lasten neergezet. Nog meer 'lastenverlichting' zit er bij mij niet in; ik heb mezelf al helemaal kapotbezuinigd om op het einde van de maand ook maar een beetje over te houden en te sparen. Het is gewoon ontzettend moeilijk als starter (en dan ben ik al bijna 30), want werkelijk alles is duurder. Mijn ouders kunnen veel makkelijker rondkomen van eenzelfde inkomen, want hun autoverzekering is goedkoper, hun hypotheek is deels afbetaald dus de vaste woonlasten liggen een stuk lager, enzovoorts.

De combi starter en Jan Modaal zijn, is gewoon killing voor je financiën.
  donderdag 28 mei 2015 @ 13:51:11 #193
346939 Janneke141
pi_153038679
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 13:49 schreef StefDeStuntpiloot het volgende:

[..]

Kijk eens een stukje terug in het topic, daar heb ik mijn hele lijstje vaste lasten neergezet. Nog meer 'lastenverlichting' zit er bij mij niet in; ik heb mezelf al helemaal kapotbezuinigd om op het einde van de maand ook maar een beetje over te houden en te sparen. Het is gewoon ontzettend moeilijk als starter (en dan ben ik al bijna 30), want werkelijk alles is duurder. Mijn ouders kunnen veel makkelijker rondkomen van eenzelfde inkomen, want hun autoverzekering is goedkoper, hun hypotheek is deels afbetaald dus de vaste woonlasten liggen een stuk lager, enzovoorts.

Met lastenverlichting bedoelde ik dan ook vooral fiscale maatregelen - de dingen die je niet zelf in de hand hebt.
pi_153038795
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 13:49 schreef StefDeStuntpiloot het volgende:
Kijk eens een stukje terug in het topic, daar heb ik mijn hele lijstje vaste lasten neergezet.
[...]
Je woont dan ook vrij duur natuurlijk :{
Huur een bezemkast of zoek een huisgenoot. :Y

Maar ik snap dat het wrang is dat paupers voor veel minder dan jij betaalt in een riante onrendabelenwoning zitten en nog huurtoeslag krijgen ook. :s)

[ Bericht 21% gewijzigd door quinoahipster op 28-05-2015 14:02:44 ]
pi_153045920
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 10:44 schreef StefDeStuntpiloot het volgende:

[..]

Dit. Naar 90% in 2028.
Zo te zien gaat dat niet door.
http://www.nu.nl/wonen/40(...)hypotheekregels.html
Dear heart, please stop getting involved in Everything.Your job is just to pump blood,So stick to it.
  donderdag 28 mei 2015 @ 18:07:15 #196
346939 Janneke141
pi_153045965
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 18:04 schreef mrs.bashful het volgende:

[..]

Het was natuurlijk ook slechts een voorstel/ideetje van een of andere adviescommissie. Geen wetsvoorstel of kabinetsplan, ofzo.

Op zich jammer, al zou het niet aan de overheid moeten zijn om te bepalen wat iemand zou mogen lenen, maar aan de bank.
  donderdag 28 mei 2015 @ 18:09:23 #197
45206 Pietverdriet
pi_153046020
Ik kan iedere starter die het qua werk kan, aanraden net over de grens in D te gaan wonen. Huizenprijzen liggen veel lager en de lokale lasten ook, hypotheekrentes zijn ook lager.
  donderdag 28 mei 2015 @ 18:09:26 #198
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_153046023
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 18:04 schreef mrs.bashful het volgende:

[..]

Als dat wel door zou gaan zou de overheid wat aan de vrijstellingsgrenzen van de VRH moeten doen, dat zouden ze immers niet kunnen maken; dat je max 90% van de aankoopprijs mag lenen, maar dat je het benodigde bedrag (10% plus alle aankoopkosten) in je eentje al niet voor een huis van 2 ton zou kunnen sparen zonder VRH te moeten betalen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 28 mei 2015 @ 18:20:03 #199
45206 Pietverdriet
pi_153046234
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 18:09 schreef Leandra het volgende:

[..]

Als dat wel door zou gaan zou de overheid wat aan de vrijstellingsgrenzen van de VRH moeten doen, dat zouden ze immers niet kunnen maken; dat je max 90% van de aankoopprijs mag lenen, maar dat je het benodigde bedrag (10% plus alle aankoopkosten) in je eentje al niet voor een huis van 2 ton zou kunnen sparen zonder VRH te moeten betalen.
Tja, een bouwspaarcontract, een rekening waar je in kan sparen zonder dat je fictief rendement betaald met als voorwaarde dat het in de aankoop van een huis wordt gestopt. Bij voorkeur uit bruto loon.
  donderdag 28 mei 2015 @ 19:06:13 #200
67670 Skv
Cynist.
pi_153047390
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 13:27 schreef StefDeStuntpiloot het volgende:

[..]

Dat wordt vanaf nu helemaal een feest, nu de basisbeurs wegvalt. Iedereen die studeert (nouja, bijna iedereen) begint met werken met tienduizenden schuld. De IB is relatief hoog, dus van je al niet al te enorme startloontje hou je niet extreem veel over. Als je daarbij ook nog aanzienlijk moet sparen dan is het kopen van een huis behoorlijk buiten bereik over een paar jaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')