abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_152826000
President Obama heeft toestemming gegeven voor luchtaanvallen op IS (Islamitische Staat)-strijders in het noorden van Irak. Ook zijn er voedselpakketten gedropt in de bergen van Sinjar waar tienduizenden vluchtelingen zich schuilhouden. Volgens Obama zijn de luchtaanvallen op beperkte schaal nodig, omdat de levens van Amerikanen op het spel staan, net als die van veel onschuldige burgers. In de stad Arbil werken een hoop Amerikanen. IS-strijders zijn die stad de afgelopen dagen steeds meer genaderd. Obama benadrukt dat er geen militairen naar Irak worden gestuurd. Eind 2011 kwam er officieel een einde aan de Amerikaanse militaire missie in Irak. De afgelopen dagen zijn tienduizenden Koerdische jezidi's en christenen gevlucht voor de soennitische IS-strijders.

Volgens de VN en vluchtelingen/ooggetuigen is er sprake van grootschalig seksueel misbruik door IS-strijders tegen vrouwen, tienermeisjes en jongens die tot de minderheden in Irak behoren. 1.500 yezidi's en christenen zouden mogelijk gedwongen worden om als seksslaaf te dienen. Ook zouden er 500 jezidi's levend begraven zijn door IS en gevonden zijn in een massagraf.

Vanuit hun bolwerk Falluja, dat IS in januari van dit jaar in handen kreeg, probeert de beweging steeds meer regio's in Irak te veroveren. Met de bezetting van Mosul heeft IS strategisch een gevoelige klap uitgedeeld aan de Iraakse strijdkrachten, die na vier dagen van gevechten de moed hebben opgegeven en de stad zijn ontvlucht. Net als 500.000 burgers overigens. Sinds 29 juni 2014 gaat "ISIS" (Islamitische Staat in Irak en de Levant) als "IS" (Islamitische Staat) door het leven: ze hebben een kalifaat opgericht dat uit delen van Irak en Syrië bestaat.

Kaart van de uiteindelijke staat die IS wil vestigen in het Midden-Oosten

Kaart van de huidige militaire situatie
Paars = Iraakse regering
Grijs = IS
Groen = Koerdistan (Peshmerga)

Zie ook:
Kaart van de huidige militaire situatie in Irak en Syrië
Uitgebreide kaart van de militaire situatie in Irak

Het NPU (Oftwel Nineveh Plain Protection Units) is een Assyrisch militie die december 2014 is ontstaan, hun doel is om de oorspronkelijke bewoners van Irak te beschermen dat zijn Assyriërs. Officieel zijn er 5500 leden aangesloten maar sinds de meest recente schatting zijn er nu al bijna 10.000 leden aansloten en ze groeien nog dagelijks. Het NPU word al gesteund door ''American Mesopotamian Organization '' en ze zoeken ook steun bij de Verenigde Staten en de EU. Het NPU zit nu in de provincie Nineveh (Ninawa) Ook een van de meest belangrijke doelen van het NPU is het creëren van een Assyrisch land. Dit gaat het dan waarschijnlijk worden.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Er bestaan duidelijke aanwijzingen dat Turkije ISIS direct en indirect steunt. Een videobeeld:

Updates:
The Levantine War - Reddit
https://twitter.com/IraqiSecurity
#freefrederike
pi_152826008
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 16:50 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Maar gelukkig is nu alles koek en ei.... :Y _O-
Voor de Koerden en Sji'ieten is het iig beter dan onder Saddam. Nu hebben ze zelfbestuur en dergelijke.
#freefrederike
  donderdag 21 mei 2015 @ 16:54:49 #3
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_152826098
quote:
4s.gif Op donderdag 21 mei 2015 16:52 schreef PizzaMizza het volgende:

[..]

Voor de Koerden en Sji'ieten is het iig beter dan onder Saddam. Nu hebben ze zelfbestuur en dergelijke.
Ja nou....een land verscheurt door oorlog, ISIS op de loer, corruptie, ellende en moordpartijen....heeeeeerlijk....wat een nonsens....dit land is er meer op achteruit gegaan dan vooruit....
pi_152826120
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 16:54 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Ja nou....een land verscheurt door oorlog, ISIS op de loer, corruptie, ellende en moordpartijen....heeeeeerlijk....wat een nonsens....dit land is er meer op achteruit gegaan dan vooruit....
Het was altijd al zo. Irak-Iran oorlog duurde meerdere jaren en leverde 1.3 miljoen dodn op MINIMAAL. Dus vergeleken met die tijd, is het idd beter.

Qua democratie is het land zwaar vooruit gegaan. Qua mensenrechten ook, aangezien de grote meerderheid nu over zichzelf mag regeren ipv door een dictator die behoorde tot de minderheid.
#freefrederike
  donderdag 21 mei 2015 @ 16:58:57 #5
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_152826217
quote:
4s.gif Op donderdag 21 mei 2015 16:55 schreef PizzaMizza het volgende:

[..]

Het was altijd al zo. Irak-Iran oorlog duurde meerdere jaren en leverde 1.3 miljoen dodn op MINIMAAL. Dus vergeleken met die tijd, is het idd beter.

Qua democratie is het land zwaar vooruit gegaan. Qua mensenrechten ook, aangezien de grote meerderheid nu over zichzelf mag regeren ipv door een dictator die behoorde tot de minderheid.
DCus jij vergelijkt de ene ellende met de andere? Ik vind nog steeds dat wij als Westen grote fouten hebben begaan aangaande het M.O.
Saddam was een idioot, net als Ghadaffi, maar was nog steeds beinvloedbaar. Nu is er niets meer.
En Saddam en de rest van de dictators zijn kindertjes vergeleken waar ISIS voor staat!
pi_152826281
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 16:58 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

DCus jij vergelijkt de ene ellende met de andere? Ik vind nog steeds dat wij als Westen grote fouten hebben begaan aangaande het M.O.
Saddam was een idioot, net als Ghadaffi, maar was nog steeds beinvloedbaar. Nu is er niets meer.
En Saddam en de rest van de dictators zijn kindertjes vergeleken waar ISIS voor staat!
Ik reageerde slechts op iemands bericht dat Saddam weer geliefd zou zijn, een valse claim.

En nee, Saddam is geen kind vergeleken met ISIS, Sterker nog, Saddam is de grote vader van ISIS. ISIS zou nog jaren moeten moorden om op hetzelfde niveau als Saddam te staan.

De grote fout was het ottomaanse rijk opsplitsen.
#freefrederike
pi_152830930
http://rt.com/news/260913-russia-iraq-weapons-isis/

Moskou is bereid Irak te bewapenen :)
pi_152831058
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 19:38 schreef vigen98 het volgende:

Hopelijk geven ze er zelfdestructie-mechanismes bij..
Leugenachtige wolven: Op vrijdag 15 januari 2016 01:20 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Volgens berichten heeft het Turkse leger bombardementen uitgevoerd op Noord-Aleppo
12 jets vanuit Diyarbakir.
pi_152831178
quote:
4s.gif Op donderdag 21 mei 2015 17:01 schreef PizzaMizza het volgende:

[..]

De grote fout was het ottomaanse rijk opsplitsen.
De grote fout was het kalifaat opsplitsen?
pi_152831450
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 19:45 schreef Irakees het volgende:

[..]

grootste fout waren de abrahamistische religies die in die regio ontstonden
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_152831474
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 19:52 schreef Bensel het volgende:

[..]

grootste fout waren de abrahamistische religies die in die regio ontstonden
Dat kruis in je vlag verwijderen.
pi_152832603
quote:

Eerder ISIS, dat Iraakse leger slaat op de vlucht en laat de wapens achter die vervolgens in Syrië en Irak aan het front ingezet worden.
pi_152832973
markito0171 twitterde op donderdag 21-05-2015 om 20:22:13 #US Pentagon deliver 3000 AT4 russian anti tank rockets to #Iraqrange 300-500m against approaching vehicles packed with explosives reageer retweet
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_152833042
quote:

Poetin _O_ onze eindbaas _O_
pi_152833397
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 19:45 schreef Irakees het volgende:

[..]

Het Ottomaanse rijk was geen kalifaat maar een sultanaat.
#freefrederike
pi_152833416
quote:

En dan het liefst weer aan ramadi-soldaten geven.
#freefrederike
pi_152833519
Wel weer een mooi filmpje vandaag, met die bazooka!
pi_152833558
quote:
4s.gif Op donderdag 21 mei 2015 20:40 schreef PizzaMizza het volgende:

[..]

Dat was in het begin zo, maar ze gingen later meer dan 500+ jaar als kalifaat door het leven.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ottoman_Empire

Caliph
- 1362–1389 Murad I (first)
- 1922–1924 Abdülmecid II (last)
pi_152833935
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 20:43 schreef Irakees het volgende:

[..]

Dat was in het begin zo, maar ze gingen later meer dan 500+ jaar als kalifaat door het leven.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ottoman_Empire

Caliph
- 1362–1389 Murad I (first)
- 1922–1924 Abdülmecid II (last)
Ik denk niet dat je het Ottomaanse rijk als kalifaat kunt beschouwen als je eens leest wat de sultans allemaal in petto hadden, heel veel niet-islamitische dingen. :P

Maar goed, voor mijn punt: bij het opsplitsen van het Ottomaanse rijk, werden veel volkeren genegeerd in het opsplitsen waardoor vandaag de dag een land als Irak bestaat. Zelfde geldt met Syrie. Deze landen hebben geen etnische of religieuze basis om als land te dienen. Vandaar ook de grote tegenstellingen en oorlogen.

Zelfde geldt trouwens met Libanon, elke made up-state belandt in zo'n crisis.
#freefrederike
pi_152834003
quote:
4s.gif Op donderdag 21 mei 2015 20:40 schreef PizzaMizza het volgende:

[..]

:')
pi_152834009
quote:
4s.gif Op donderdag 21 mei 2015 20:51 schreef PizzaMizza het volgende:

[..]

Ik denk niet dat je het Ottomaanse rijk als kalifaat kunt beschouwen als je eens leest wat de sultans allemaal in petto hadden, heel veel niet-islamitische dingen. :P

Maar goed, voor mijn punt: bij het opsplitsen van het Ottomaanse rijk, werden veel volkeren genegeerd in het opsplitsen waardoor vandaag de dag een land als Irak bestaat. Zelfde geldt met Syrie. Deze landen hebben geen etnische of religieuze basis om als land te dienen. Vandaar ook de grote tegenstellingen en oorlogen.

Zelfde geldt trouwens met Libanon, elke made up-state belandt in zo'n crisis.
dit is zo'n beetje de kern van de problematiek in het gehele m-o, onnatuurlijk gecreëerde natie staten
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_152834093
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 20:52 schreef Triggershot het volgende:

[..]

:')
De titel claimen om gebied te veroveren maakt je geen kalief.
#freefrederike
pi_152834177
quote:
99s.gif Op donderdag 21 mei 2015 20:53 schreef Slayage het volgende:

[..]

dit is zo'n beetje de kern van de problematiek in het gehele m-o, onnatuurlijk gecreëerde natie staten
Precies, maar goed, wat verwacht je anders als Groot-Brittannië en Frankrijk het mogen doen zonder de volkeren daar zelf te betrekken?
#freefrederike
pi_152834275
quote:
4s.gif Op donderdag 21 mei 2015 20:54 schreef PizzaMizza het volgende:

[..]

De titel claimen om gebied te veroveren maakt je geen kalief.
Vriend, ik ben de autoriteit op FOK! als het gaat om het Ottomaanse rijk.

De Sultan's vanaf Selim I in de 16e eeuw voldeden aan alle voorwaarden van het zijn van een Kalief.
pi_152834343
quote:
7s.gif Op donderdag 21 mei 2015 20:58 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Vriend, ik ben de autoriteit op FOK! als het gaat om het Ottomaanse rijk.

De Sultan's vanaf Selim I in de 16e eeuw voldeden aan alle voorwaarden van het zijn van een Kalief.
Ik ben ook een autoriteit, maar ik ga nu helaas loungen. Dus wellicht als ik je morgen quote in het Turkentopic?
#freefrederike
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')