abonnement Unibet Coolblue
pi_152792449
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2015 16:16 schreef TRNR het volgende:

[..]

In Nederland, vergeten te vermelden. Hehe
:D

Maar ze zitten wel in een lastige situatie. Ze hebben echt die kleppers nodig, grijpen ze daar een jaartje redelijk naast zie je dat gelijk terug in de vvk. Het is niet een festival wat qua sfeer of aankleding een topnaam heeft waar ze het een jaartje op uitzingen.
  woensdag 20 mei 2015 @ 19:03:08 #127
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_152797377
net een interview van Jan Smeets gehoord volgend jaar Pinkpop niet met Pinksteren maar 3 weken later.
pi_152797419
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 19:03 schreef KingRadler het volgende:
net een interview van Jan Smeets gehoord volgend jaar Pinkpop niet met Pinksteren maar 3 weken later.
Valt volgend jaar nog vroeger, al op 15 mei, dus was te verwachten. Ze zitten eigenlijk altijd rondom Rock am Ring en Download, anders is geen flikker te boeken.
  Moderator woensdag 20 mei 2015 @ 20:47:56 #129
332671 crew  indiaantje89
pi_152801100
quote:
2s.gif Op woensdag 20 mei 2015 19:04 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Valt volgend jaar nog vroeger, al op 15 mei, dus was te verwachten. Ze zitten eigenlijk altijd rondom Rock am Ring en Download, anders is geen flikker te boeken.
Doet denken aan een interview met Smeets, die soms problemen had met boeken van bands omdat ze dachten dat Pinkpop een gayfestival was. Leg dat nu maar uit dat Pinksteren een festival is rond pinksteren, terwijl dat 3 weken eerder is :D.
pi_152812841
Ben ook wel benieuwd naar het nieuwe album van Muse, ontzettend toffe live band :).
  Moderator vrijdag 22 mei 2015 @ 09:01:03 #131
332671 crew  indiaantje89
pi_152846161
Zo er staan veel kaarten te koop voor die Pinkpop zondag, zou dat komen ivm Sam Smith?
  vrijdag 22 mei 2015 @ 09:16:31 #132
10863 AgeEll
Caaartman, what a lovely voice
pi_152846426
Is die gozer dan zo populair?
  Moderator vrijdag 22 mei 2015 @ 09:48:58 #133
332671 crew  indiaantje89
pi_152847078
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2015 09:16 schreef AgeEll het volgende:
Is die gozer dan zo populair?
Bij veel tienermeisjes wel.
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 22 mei 2015 @ 13:52:52 #134
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_152853341
quote:
Waarom Avicii wél op Pinkpop thuishoort
Zweed draait geen vernuftige dj-set, maar maakt hits

Eindelijk heeft Pinkpop hem te pakken: Avicii, de olijke Zweed met zijn scheve petje en zijn euforische progressive house. Vorig jaar ging het nog mis, nu is ie erbij, en hij is meteen de meest opvallende boeking van deze editie. De meest spraakmakende ook, want niet iedereen ziet zijn komst zitten. Duncan Stutterheim van ID&T bijvoorbeeld. "Dan denk ik: tja, gast... Dat klopt van geen kanten. Je bent geen rockster."

Stutterheim deed zijn uitspraak bij zijn afscheid van ID&T, en natuurlijk heeft het alles te maken met zijn frustratie over de hoge gages van top-dj's. Aan zijn events gaan ze voorbij, terwijl anderen de hoofdprijs wel neerleggen. Gevolg: Avicii staat waar ie niet hoort te staan, vindt het dance icoon. "Eén ding klopt dan misschien wel, en dat is de cheque. Voor hem heel leuk, ja." Popjournalist Joris Belgers van Trouw is het met hem eens. Avicii hoort niet bij Pinkpop. Hij vindt hem een 'walgelijk gladde maar uiterst succesvolle Zweedse danceproducer die de tienduizenden handen op de festivalweide gegarandeerd op elkaar gaat krijgen, maar die helemaal niets met vernieuwende elektronische muziek te maken heeft.'

Nieuwe Revu wijdde zelfs de hele rubriek 'Wie denkt ... wel niet dat hij is' aan de komst van de Zweed. De relrubriek maakt gehakt van Avicii's kunsten. "In tegenstelling tot oudere collega’s die live inspelen op het publiek, heeft Tim Berling zijn muziek van tevoren al voorgeprogrammeerd en met een computer aan de lichtshow gekoppeld. Hoewel Avicii druk springt en zwaait achter zijn draaitafel, doet hij eigenlijk niets. Nou ja, bijna niets. Af en toe draait hij aan de volumeknop en is hij bezig met de faders." Oftewel: weg met die oplichter!

Rockistenmentaliteit
Hoort een grote dj niet op Pinkpop? Waarom eigenlijk niet? Wat is dat voor rockistenmentaliteit? En geen rockster? Met al die verhalen over drugs en helikopters is Avicii toch juist meer rockster dan George Ezra, Passenger en The Script bij elkaar? Nou ja, we weten wel dat Jan Smeets ook zijn twijfels heeft over dance op zijn festival. In 2011 zei hij daarover tegen 3voor12: "Een derde dance afsluiter in de tent kan ik me voorstellen, maar het hoofdpodium ligt anders. Op het hoofdpodium moet een band staan, dat is ons uitgaanspunt." Eén keer kende Pinkpop drie live dance-acts als headliner: in 2005 sloten The Chemical Brothers, The Prodigy en Faithless af. Het geldt als een dramatische editie, een van de slechtst bezochte in de historie. Een jaar later ging het roer om en trok Pinkpop voor het eerst serieus de beurs om een wereldtopper te halen, Red Hot Chili Peppers.

Toch kende Pinkpop ook goede dance-ervaringen. Zo stonden twee van die drie headliners - The Prodigy en The Chemical Brothers - ook op de legendarische editie van 1996. Dat jaar stonden ook Underworld, Orbital, Leftfield, Eboman en zelfs Dark Don Dave Clarke op het festival. Ongelofelijk als je daar nu bij stilstaat, een monumentaal schakelpunt in de acceptatie van elektronische muziek. De afgelopen jaren ging het ook eigenlijk altijd goed met de spaarzame dance acts op Pinkpop. Justice? Tent aan gort. Deadmau5, The Bloody Beetroots? Hoogtepunten in hun jaar. En de afgelopen editie liepen de mensen flink uit voor de frivole vioolhouse van Clean Bandit. En hoewel dance er op Pinkpop altijd een beetje bij hangt (heel anders dan bijvoorbeeld op Paaspop), kun je gerust stellen dat er vraag naar is.

Avicii zag de kans, en greep hem
Natuurlijk waren The Chemical Brothers, The Prodigy en zelfs Faithless in de jaren negentig een stuk meer credible dan Avicii nu. Zij waren het die het alternatieve publiek liet zien dan house ook voor hen was, en dat dancesterren net zo groot konden worden als rockbands. Maar Pinkpop was ook nog echt een alternatieve festival, en dat is het al een paar jaar niet meer. Pinkpop draait niet om subculturen en underground. Het meest duidelijk zien we dat aan het vorig jaar voor het eerst toegevoegde vierde podium voor kleine acts, dat het in scherpte aflegt tegen acts van die grootte op Lowlands, Down The Rabbit Hole of Best Kept Secret. De cutting edge elektronische live acts van nu - een Moderat, een James Blake - zijn dan ook veel meer thuis op festivals als Pitch en Lowlands.

Veel meer dan twintig jaar geleden volgt Pinkpop wat op de radio gebeurt, vooral bij de belangrijke mediapartner 3FM. Het verklaart de aanwezigheid van one hit radiowonders Sheppard en Magic!, het maakt George Ezra en Sam Smith (die helaas afzegde) logische boekingen. Met Nederlandse acts neemt Pinkpop liever geen al te grote gokjes: gevierde acts als Kensington en Typhoon mogen er hun ereronde komen doen. En ook Avicii is dus een logische keuze. Met Levels scoorde hij een gigantische radiohit, nota bene met een instrumentaal nummer. Nog veel groter werd hij dankzij twee cross-over hits: Wake Me Up en Hey Brother.

En daar heeft Joris Belgers simpelweg ongelijk: Avicii is wel degelijk vernieuwend. Hij is misschien (nou ja, laat misschien maar weg) schaamteloos commercieel, maar Avicii is wel een smaakmaker, een trendzetter. Neem nu Hey Brother, die gekke folk-house tune. Wie had ooit gedacht dat die combi zou werken? Terwijl het idee eigenlijk voor het oprapen lag: Avicii trekt simpelweg de mateloos populaire Mumford And Sons sound het elektronische domein in. Marcus Mumford begon zijn eerste hits allemaal met een voet op de kickdrum. Geen andere percussie, alleen die vierkwartsmaat. Die hoef je eigenlijk enkel een beetje aan te zetten, en je hebt een dansplaat. Avicii zag de kans en greep hem.

Geen dj, maar een producer
Een hele reeks producers volgde hem. Met name uit Duitsland horen we het ene na het andere akoestische deuntje met een beat, met Robin Schulz als de meesterremixer. De ingedutte megaband Coldplay keek naar hem voor inspiratie en vond die met het bombastische Sky Full Of Stars. Niet iedere Coldplay-fan was er blij mee, maar voor de band werkte het. Inmiddels is er ook alweer een nieuwe Scandinavische ster opgestaan, die de vocale house van Avicii als zijn blauwdruk gebruikt: de Noor Kygo. Die gebruikt net nog wat lichtere melodieën, maar de essentie is hetzelfde. Die jongen heeft dezelfde handicap als Avicii: hij is in feite geen dj, maar een producer.

En daar zit natuurlijk de achilleshiel. Dat is wat Jan Smeets vervelend vindt, en waar Nieuwe Revu de draak mee steekt. Avicii's ambacht is niet het draaien van een vernuftige dj-set, maar het maken van hits. Hoewel Revu er iets te makkelijk een generatieconflict van maakt (er zijn ook jongen dj's met skills), staat Avicii natuurlijk wel voor een belangrijke golf dj's voor wie hun eigen producties veel belangrijker zijn dan hun technische ervaring. Dj worden kan iedereen tegenwoordig, met drie weken oefenen heb je het in de vingers. Het gaat erom dat je tunes maakt die iedereen wil horen.

Met name de EDM-wereld worstelt met de vraag: is het nu wel of niet ok, deze manier van optreden? Mag je het gebrek aan techniek verhullen met CO2-kanonnen, visuals en vuurwerk? Music manager Peter Hillebrands van Sensation liet zich vorige week op 3voor12 kritisch uit over het kleine aantal ‘echte’ dj’s aan de top. “Er is een x-aantal artiesten dat het nog steeds doet. Chuckie bijvoorbeeld, die draait echt. Ik denk dat hij in al die jaren de beste dj is die ik gezien heb. Hij en Laidback Luke kunnen alles met draaitafels. Ik probeer daar in de programmering rekening mee te houden.” De pers heeft er ook altijd moeite mee gehad. Zie bijvoorbeeld de zuinige recensies van Hester Carvalho over Swedish House Mafia en Avicii de Ziggo Dome. Dan is daar ineens weer al aloude adagio: ze kunnen daar net zo goed hun mail staan te checken, achter die laptop van ze.

Peter van Brummelen voor Parool over Avicii in de Ziggo Dome, hetzelfde verhaal: “Wat hij daar doet achter die tafel? We gaan ervan uit dat hij live mixt, maar voor hetzelfde geld is alle muziek voorgeprogrammeerd en staat hij daar gewoon te Facebooken op zijn laptop. Vaak steekt Avicii zijn rechterarm omhoog en maakt hij met zijn vingers de bewegingen van een toetsenist. Op de videoschermen links en rechts is verder te zien dat hij de teksten van alle vocale nummers die hij draait, woord voor woord meezingt. Maar daar valt natuurlijk niets van te horen.”

Dezelfde kritiek hoor je overigens ook bij meer credible acts, maar lang niet zo sterk. Neem Daft Punk, een van de meest credible grote dance-acts ooit. Toen zij in 2007 in de HMH stonden, vroeg ook iedereen zich af wat ze nu precies stonden te doen in die piramide van ze. Maar ze hadden de tunes. Hetzelfde geldt voor Justice, dat zich verschuilde achter een muur van nep-Marshalls (leuk voor de rockliefhebbers), maar in feite natuurlijk niks anders deed dan Avicii. Pinkpop vond het prachtig.

Maar goed, als we het dan toch hebben over een generatieconflict, dan is dat het: een zaal vol mensen gaat volkomen uit zijn dak bij zo’n optreden van Avicii, net zoals het dat deed bij Skrillex en zijn ruimteschip op Lowlands, of bij de broertjes van Disclosure, die voor de vorm nog een elektronisch drumstel op het podium hebben waarmee af en toe live wat aan het geheel wordt toegevoegd. Het dance publiek weet niet anders, en keurt enkel het resultaat, terwijl de kritische recensent zich met zijn opschrijfboekje in de hoek staat af te vragen hoe het in godsnaam mogelijk is. Avicii groeide de afgelopen jaren uit tot een van de populairste dj’s van de wereld. Of eigenlijk: een van de grootste popsterren van de wereld. En dat is precies waarom hij thuis hoort op Pinkpop.
Atze ^O^
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
  Moderator vrijdag 22 mei 2015 @ 14:40:29 #135
332671 crew  indiaantje89
pi_152854686
quote:
6s.gif Op vrijdag 22 mei 2015 13:52 schreef Dark_Angelus het volgende:

[..]

Atze ^O^
Goed stuk, in het begin dacht ik ook van ja wat moet ik er mee. Avicii. Maar als je er over na gaat denken is het ergens ook wel moedig van Pinkpop om Avicii en Above & Beyond op de planken neer te zetten (vooral die laatste is bijzonder te noemen).

Niemand heeft de afgelopen 5 jaar zoveel hits en airplay gehad als Avicii denk ik, dan kan je een discussie houden of het terrecht is of niet. Maar ik betrap me er ook op dat ik zijn nummers toch wel catchy vind. Daarnaast kan je niet altijd dezelfde dancenamen boeken zoals: Chase & Status, Skrillex, Pendulum, Bloody Beetroots, Deadmau5, Boys Noize etc.
pi_152854975
Wat ik een beetje mis is het verhaal dat hij vorig jaar niet zo komen omdat hij niet volledig in het donker kon spelen, en nu wel? Terwijl hij volgens afsluiter op 3FM is, dus alsnog om 21u begint ofzo...

Het is niet mijn favoriete act, maar het is gewoon een feit dat Pinkpop heel erg 3FM/radiominded is, en dan past Avicii er prima. Die hele 'rock' sentimenten discussie gaat nergens over, zeker niet bij Pinkpop.
  Moderator vrijdag 22 mei 2015 @ 14:58:20 #137
332671 crew  indiaantje89
pi_152855157
Pinkpop en Brand bier…
Ook de komende drie jaar zal op Pinkpop, het oudste popfestival van Nederland Brand bier worden geschonken. Beide partijen zijn al vanaf de eerste editie van het festival in 1970 met elkaar verbonden.
Olivier Paquay, sponsormanager van Brand Bier: ‘Pinkpop en Brand zijn twee ijzersterke Limburgse merken. Wij passen perfect bij elkaar, zijn echte ambassadeurs voor onze provincie.’

Jan Smeets, Mr. Pinkpop: ‘De lange relatie tussen Brand en Pinkpop is heel bijzonder. Wij versterken elkaar, bieden dezelfde hoge kwaliteit. Ik ben dan ook trots en blij dat wij onze samenwerking weer kunnen verlengen.’

Activatie
Tijdens de editie van 2015 wordt het merk op het festivalterrein geactiveerd door middel van het Brand Megakrat. Paquay: ‘Over een kleine drie weken zorgen wij weer voor het mooiste plekje op Megaland, een plek met een vrij toegankelijk en uniek uitzicht. Daarnaast verzorgen wij elke dag voor meer dan 65.000 mensen een uitstekend glas bier.’

Ook dit jaar wordt er Brand Weizen op het festival geschonken. Paquay: ‘We deden dat al eerder op Pinkpop, inmiddels is het een landelijke trend om op festivals ook een speciaal bier te schenken.

http://www.marketingtribu(...)-drie-jaar/index.xml
pi_152856182
Lang verhaal van Atze, hoofdzaak is volgens mij dat festivals mainstream zijn en dat Pinkpop een mainstream festival is. Avicii en consorten verkopen tegenwoordig de kaarten.
  Moderator vrijdag 22 mei 2015 @ 16:15:37 #139
332671 crew  indiaantje89
pi_152857557
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2015 15:29 schreef CPS2000 het volgende:
Lang verhaal van Atze, hoofdzaak is volgens mij dat festivals mainstream zijn en dat Pinkpop een mainstream festival is. Avicii en consorten verkopen tegenwoordig de kaarten.
Pinkpop is toch altijd al mainstream geweest? Alleen toen waren er betere dingen te vinden in de mainstream -O-
pi_152857752
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2015 16:15 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Pinkpop is toch altijd al mainstream geweest? Alleen toen waren er betere dingen te vinden in de mainstream -O-
Yep, er was meer alternatieve muziek in de mainstream én het publiek op festivals was alternatiever. Pinkpop had altijd al verhoudingsgewijs veel mainstream publiek en doordat festivals populair zijn geworden bij iedereen tegenwoordig helemaal. Bovendien zijn de alternatieve subculturen gemarginaliseerd/verdwenen. Dus is het logisch dat ze Avicii programmeren als headliner.
  vrijdag 22 mei 2015 @ 18:30:28 #141
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_152861087
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2015 09:01 schreef indiaantje89 het volgende:
Zo er staan veel kaarten te koop voor die Pinkpop zondag, zou dat komen ivm Sam Smith?
denk het niet, allemaal mensen die Placebo niet willen zien.
  Moderator zondag 24 mei 2015 @ 13:44:06 #142
332671 crew  indiaantje89
pi_152913716
Tof! Muse gaan waarschijnlijk wat Drones meenemen voor hun show. Dat kan tof worden.



Heerlijke set _O_ kijk er wel naar uit. Helaas mochten bij dit concert de drones nog niet gebruikt worden.

[ Bericht 40% gewijzigd door indiaantje89 op 24-05-2015 14:16:06 ]
  Trouwste user 2022 maandag 25 mei 2015 @ 00:20:14 #143
7889 tong80
Spleenheup
pi_152934609
Iemand enig idee hoe en wat er op TV wordt uitgezonden ?

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Moderator maandag 25 mei 2015 @ 02:39:59 #144
332671 crew  indiaantje89
pi_152937050
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2015 00:20 schreef tong80 het volgende:
Iemand enig idee hoe en wat er op TV wordt uitgezonden ?

:P
101 tv zal sowieso uitzenden. Wie ze uitzenden is niet bekend. Daarnaast zal er wel een samenvatting komen op de NPO. De 3 headliners verwacht ik wel beeld van:)
  maandag 25 mei 2015 @ 09:15:05 #145
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_152938465
quote:
1s.gif Op maandag 25 mei 2015 02:39 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

101 tv zal sowieso uitzenden. Wie ze uitzenden is niet bekend. Daarnaast zal er wel een samenvatting komen op de NPO. De 3 headliners verwacht ik wel beeld van:)
Cultura 24 zend bijna alles Live uit.
is ook van de NPO
  Trouwste user 2022 maandag 25 mei 2015 @ 09:15:25 #146
7889 tong80
Spleenheup
pi_152938467
Wat is 101 tv ?

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 maandag 25 mei 2015 @ 09:16:48 #147
7889 tong80
Spleenheup
pi_152938477
quote:
1s.gif Op maandag 25 mei 2015 09:15 schreef KingRadler het volgende:

[..]

Cultura 24 zend bijna alles Live uit.
is ook van de NPO
Mijn digi is stuk. Van UPC een nieuwe gekregen. Hopen dat m'n broer tijd heeft het te installeren. Bedankt.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  maandag 25 mei 2015 @ 09:18:36 #148
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_152938491
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2015 09:16 schreef tong80 het volgende:

[..]

Mijn digi is stuk. Van UPC een nieuwe gekregen. Hopen dat m'n broer tijd heeft het te installeren. Bedankt.

:P
er is ook een live stream check website van Cultura
  Trouwste user 2022 maandag 25 mei 2015 @ 09:20:54 #149
7889 tong80
Spleenheup
pi_152938508
quote:
1s.gif Op maandag 25 mei 2015 09:18 schreef KingRadler het volgende:

[..]

er is ook een live stream check website van Cultura
Ok. Cool. :)

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')