De techniek is er wel toe in staat, maar er zitten nog kosten aan. Voor verenigingen, rommelmarkten, e.d. zitten er kosten aan een pinapparaat + de verbinding. Ik weet niet of transactiekosten nog bestaan, maargoed die zullen dan wel afgeschaft zijn. Het was wel ooit een van de redenen om de chipknip te ontwikkelen. Pas toen dit (transactiekosten) met pinnen werd opgelost kwam ook de reclame voor het pinnen van kleine bedragen. Geld geeft nu kosten aan de opdrachtgever van het drukken, met alles digitaal gaat dit ook meer naar de gebruikers. Zal ook nog weleens een reden kunnen zijn.
Daarnaast is het niet altijd even snel. Sommige pinapparaten zijn tegenwoordig snel, snel genoeg om niet meer langzamer te zijn dan de gemiddelde chartale transactie (in een winkel met kassa-lade). Maar de meeste zitten daar nog flink boven, zeker na het afschaffen van de magneetstrip die een stuk sneller was.
De tweede reden snap ik iets meer, maar schaf dan gewoon de biljetten van 200 en 500 af en zet een limiet op biljetbetalingen, net zoals dat nu ook met muntbetalingen al in de wet staat (max 50 munten per transactie dacht ik).