abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_152707691
quote:
Duitse econoom pleit voor afschaffen contant geld

De economie is ermee gediend als er geen contact geld meer in omloop is. Dat zegt de Duitse econoom Peter Bofinger, een econoom uit Würzburg die lid is van de Sachverstandigenrat, een adviesorgaan van de Duitse regering.

Bofinger zegt in het Duitse weekblad Der Spiegel dat het met de huidige stand van de techniek nergens meer op slaat om met munten en biljetten te betalen. 'Denkt u er alleen maar aan hoeveel tijd verloren gaat als mensen bij de kassa moeten zoeken naar kleingeld en de caissière naar wisselgeld.'

Een aanzienlijk belangrijker argument is, zegt de econoom, dat zwartwerken en drugshandel moeilijker worden. 'Bijna een derde van de eurocontanten die in omloop zijn, bestaat uit biljetten van ¤ 500. Voor boodschappen gebruikt niemand die. Figuren die het daglicht schuwen, handelen ermee hun zaken af.'

Bofinger stelt voor dat de regering in Berlijn het thema inbrengt bij het G7-topoverleg in het Beierse Elmau in de tweede week van juni.

De gedachte om contanten af te schaffen, is niet nieuw. Eerder pleitten onder anderen de Amerikaanse economen Larry Summers, een vroegere minister van financiën, en Kenneth Rogoff voor een einde van het munten- en biljettentijdperk.

Het pleidooi van Bofinger is om een andere reden wel opmerkelijk. Bofinger is een Duitser en uitgerekend Duitsland een land is waar het nog de regel is dat met contanten of zelfs bankcheques wordt betaald.

Bron: https://fd.nl/economie-po(...)chaffen-contant-geld
Hoewel er voordelen aan kleven, ben ik toch een tegenstander van dit "idee".
De overheid krijgt zo wel heel veel macht en kan jou als burger in feite met 1 druk op de knop uitschakelen. Je kunt dan immers niets meer kopen, want contant geld bestaat niet meer.
pi_152707743
Hij was er bijna!!

quote:
Duitse econoom pleit voor afschaffen contant geld
Voor al uw dwaze oneliners en geavanceerde sofisterij
pi_152707763
quote:
Een aanzienlijk belangrijker argument is, zegt de econoom, dat zwartwerken en drugshandel moeilijker worden. 'Bijna een derde van de eurocontanten die in omloop zijn, bestaat uit biljetten van ¤ 500. Voor boodschappen gebruikt niemand die. Figuren die het daglicht schuwen, handelen ermee hun zaken af.'
Haal dan die biljetten eruit...
pi_152707860
zwartgeld/drugsgeld wordt daardoor inderdaad wellicht lastiger, maar ook kleine alledaagse dingen zoals geld samenleggen in een cafe, of geld in een envelop doen voor een verjaardag/bruilfot enz..
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  maandag 18 mei 2015 @ 11:38:29 #5
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_152707894
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 11:33 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

Dat dacht ik ook gelijk :') _O-
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_152707901
Gewoon grote aankopen bancair laten doen in plaats van de mogelijkheid van contant, voor de rest contanten behouden. Dan is er in ieder geval een soort van controle mogelijk. Dus even een nieuwe Mercedes á contant afrekenen is er dan niet meer bij.
Voor al uw dwaze oneliners en geavanceerde sofisterij
pi_152707921
Leve de totalitaire staat der europa _O_ _O_ _O_

:r
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
  maandag 18 mei 2015 @ 11:39:39 #8
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_152707935
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 11:30 schreef J0kkebr0k het volgende:
De overheid krijgt zo wel heel veel macht en kan jou als burger in feite met 1 druk op de knop uitschakelen. Je kunt dan immers niets meer kopen, want contant geld bestaat niet meer.
En als ze morgen zeggen dat de biljetten niet meer geldig zijn kun je ook niks meer hoor.

quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 11:33 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

Dan wordt hoogstens het koffertje waar ze het in moeten stoppen wat groter. Zie Amerika, daar hebben ze geen biljetten boven de $100, toch wordt er genoeg in drugs gehandeld.
The colour of her eyes were the colour of insanity
  maandag 18 mei 2015 @ 11:40:19 #9
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_152707958
Dit is gewoon een poging zwart geld aan te pakken.
Nadeel ondervond ik vorige week, stroomuitval in het dorpje, leuk als je dan met electronisch geld wil afrekenen in het restaurant.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 18 mei 2015 @ 11:40:58 #10
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_152707968
Maar.... Goud is zo zwaar.....
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_152707972
Wat zou zo'n beslissing doen met de goudprijs :7
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
  maandag 18 mei 2015 @ 11:41:35 #12
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_152707994
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 11:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Inderdaad. En of de economie daar beter van wordt? Er worden een boel luxegoederen betaald van zwart geld.
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_152708000
quote:
10s.gif Op maandag 18 mei 2015 11:39 schreef BORRREETJEEE het volgende:
En als ze morgen zeggen dat de biljetten niet meer geldig zijn kun je ook niks meer hoor.
Nee maar de rest van het land ook niet.
pi_152708022
Gewoon contant geld blijven gebruiken en uit principe niet pinnen, tenzij het echt niet anders kan.
pi_152708040
quote:
14s.gif Op maandag 18 mei 2015 11:42 schreef Biekuh het volgende:
Gewoon contant geld blijven gebruiken en uit principe niet pinnen, tenzij het echt niet anders kan.
Dat doen meer mensen dan je denkt.
  maandag 18 mei 2015 @ 11:43:31 #16
45206 Pietverdriet
pi_152708051
quote:
10s.gif Op maandag 18 mei 2015 11:41 schreef BORRREETJEEE het volgende:

[..]

Inderdaad. En of de economie daar beter van wordt? Er worden een boel luxegoederen betaald van zwart geld.
En het gaat niet helpen. Er gaat gewoon een tweede economie ontstaan in Dollars of Britse Ponden
pi_152708055
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2015 11:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Nadeel ondervond ik vorige week, stroomuitval in het dorpje, leuk als je dan met electronisch geld wil afrekenen in het restaurant.
En het is een manier om mensen nog gedetailleerder te kunnen tracken.
  maandag 18 mei 2015 @ 11:43:56 #18
230788 n8n
Pragmatisch
pi_152708061
Leuk dan gaan gangsters met dollars betalen in Europa.
Specialization is for insects”.—Robert Heinlein
pi_152708075
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2015 11:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Hier ging pas heel het winkelcentrum dicht omdat er geen 1 winkel meer is die een ouderwetse kassa heeft die dus zonder internetlink met het hoofdkantoor werkt.
  maandag 18 mei 2015 @ 11:45:14 #20
321876 Cherna
Fuck the System
pi_152708083
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 11:30 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Hoewel er voordelen aan kleven, ben ik toch een tegenstander van dit "idee".
Zouden die alu hoedjes dan toch uiteindelijk gelijk krijgen?
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_152708089
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2015 11:43 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En het gaat niet helpen. Er gaat gewoon een tweede economie ontstaan in Dollars of Britse Ponden
Dit ook ja. Als contant geld afgeschaft moet worden, doe het dan op mondiaal niveau. Maar liever helemaal niet.
pi_152708112
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2015 11:43 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Die is er al buitenlandse valuta maar ook goud/diamanten enz.
  maandag 18 mei 2015 @ 11:46:58 #23
45206 Pietverdriet
pi_152708126
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 11:44 schreef Stokken_en_stenen het volgende:

[..]

Hier ging pas heel het winkelcentrum dicht omdat er geen 1 winkel meer is die een ouderwetse kassa heeft die dus zonder internetlink met het hoofdkantoor werkt.
Leuk als er een cyberaanval komt zoals Estland het in 2007 mocht ervaren
pi_152708136
quote:
12s.gif Op maandag 18 mei 2015 11:43 schreef Stokken_en_stenen het volgende:

[..]

Dat doen meer mensen dan je denkt.
Dat zal best. We doen het echter zelf, 'Big Brother' is alleen zo machtig omdat wij denken dat 'ie dat is. Zo simpel is het. Zoals ik zei doen we het zelf.
pi_152708146
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2015 11:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Leuk als er een cyberaanval komt zoals Estland het in 2007 mocht ervaren
Meeste betalingsverkeer bestaat natuurlijk al uit digitale stromen. Indien iemand dit langdurig plat weet te leggen is er een probleem.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')