abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_152679332
Ik wil in juli dit jaar misschien samen met mijn auto een reis maken door Roemenië (en de Transfăgărășan) :) Vertrekdatum is waarschijnlijk woensdag 15 juli. Het is echter mijn eerste keer. Mijn enige vorige vakantie is naar Zwitserland, ook met de auto maar een stuk dichterbij.

Hoe de rit in Roemenië zelf eruit gaat zien, heb ik grotendeels al voor ogen. Ik zit enkel nog met de heen- en terugreis :{

Mijn eerste bestemming in Roemenië is Sibiu. Dat is grof gerekend 2000km vanaf mijn woonplaats (Rotterdam) vandaan. De route loopt via Duitsland-Oostenrijk-Hongarije. Ik ga alleen, dus wil deze afstand over 3 dagen (=2 overnachtingen) verdelen :)

Ik ben geen ochtendmens en heb dan ook de voorkeur om pas tegen 10:00u te gaan rijden, dan houd ik het langer vol. Afhankelijk v/d inchecktijden van het hotel moet ik dan ook tussen 19u-22u weer stoppen. De voorkeur is om per dag max. 10 uur te rijden incl. benodigde pauzes.

Hoe zou ik de 2 overnachtingen het beste kunnen verdelen? De voorkeur is om op de eerste dag maximaal 7-8 uren te rijden, iets minder.

Mijn eerste gedachte was om de 2e nacht in Boedapest (Hongarije) door te brengen. De volgende ochtend rijd ik dan door naar Sibiu. In theorie moet het wel te doen zijn, volgens Google Maps is het 580km/7 uren rijden. Maar heeft iemand ervaring mee of dit wel realistisch is? Ik lees namelijk wel eens verhalen dat de grenscontrole Hongarije-Roemenië enkele uren vertraging kan opleveren. Is dit echt zo of al achterhaald? Of kan ik toch beter een overnachting in Boedapest overslaan en op de eerste 2 dagen wat meer rijden en de 2e nacht dichterbij de grens doorbrengen, zodat er minder kilometers overblijven op de laatste dag?

Zijn er op de route nog andere punten waar extreme vertraging van +1 uur is te verwachten? Is er een bepaalde grensovergang welke ik het beste kan nemen om de minste kans te maken op grote vertragingen?

En hoe zou het met de terugreis gaan? Die gaat vanaf Praid terug naar Rotterdam, ook weer 2000km. Zijn er op de route handige plekken met een goedkoop hotel om te overnachten, rekening houdend met de gewenste maximale rijtijd per dag? :)
pi_152685937
Dat is zo persoonlijk. en moet je dan ook vooral doen als je je zelf in schat.

op zich 2000 km , moet makkelijk te doen zijn in twee dagen . (google maps geeft wel 23 uur aan, 2100 km)
Op zich moet 2100 km makkelijk te doen zijn in 3 dagen . alhoewel ik je toch eigenlijk wel zou aanraden, probeer zoveel mogelijk kilometers te pakken in Duitsland en Oostenrijk. Want het laatste stuk zal een stuk vermoeiender zijn , als de eerste helft.
Ik raad je echt aan om te zorgen dat je na de spits Rotterdam uit gaat, en dat je ergens rond een uur of 8 a 9 stopt ergens tussen tussen de Duitse grens en Wenen.
Dat zou te halen moeten zijn, als je voldoende rekening houdt met vermoeidheid.
Mijn tips in dit is;
- zorg er voor dat je voldoende water drinkt , zelf heb ik voor langere ritten altijd een paar sixpacks met flesjes halve liter water bij me.
- wat fruit bij me; appels, druiven, bananen , wat ik zo kan snacken, zolang het maar geen spul is wat plakt, of druipt.
- om de 2 uur een kleine pauze nemen, voor mijn gevoel hoeft het niet de 20 min zijn wat je vaak hoort, vaak is effe een rondje om je auto heen lopen ; wat rekken en strekken. En dan off.
- als je moe bent, pak een power nap , 20 minuten, maar nooit te lang, dan val je in een te diepe slaap.
- GEEN overdreven hoeveelheden koffie, of erger Energy drink, als je dit gaat gebruiken om wakker te blijven; het werkt niet. Voor 5 minuten daar op, maar als het is uit gewerkt dan ben je net meer vermoeit.

Wat hotels betreft, de hotels aan de snelweg zijn vaak best duur, ik raad je aan om via booking.com te kijken welke hotels aan je route liggen en de prijs bekijken.
En wat voor mij dan vaak van belang is dat de hotels een beetje stil zijn. Dus raad ik je af om even van de snelweg af te zoeken. Ik ken me niet zo goed in in Oostenrijk, maar Duitsland is in dit eigenlijk best wel dramatisch om een goed hotel te vinden, als je er voor kiest om door te rijden tot je voelt dat je moe begint te worden.
pi_152695510
Dat het laatste stuk vermoeiender (en ook trager) gaat, is mij bekend. Vooral nadat je Roemenië in bent. Maar ja, hoeveel trager? Google Maps geeft ongeveer voor 100km 1,5 uur aan. Maar is dit realistisch?

En om het echt goed te kunnen inschatten is het wel van redelijk belang om ongeveer te weten hoeveel uren vertraging de grenscontrole bij Hongarije-Roemenië geeft. Dan kan ik daar rekening mee houden en desnoods dus meer rijden op de eerste 2 dagen :)

quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2015 18:39 schreef Roger_ het volgende:
Ik raad je echt aan om te zorgen dat je na de spits Rotterdam uit gaat, en dat je ergens rond een uur of 8 a 9 stopt ergens tussen tussen de Duitse grens en Wenen.
Bedoel je de ochtendspits? Dat is dus rond 9u 's ochtends. Ik weet eigenlijk niet of ik wel door kan rijden tot 21u 's avonds, want inchecktijden voor een hotel zijn waarschijnlijk beperkt.

Voor de heenreis ga ik sowieso boeken bij Booking.com. Die geven de inchecktijden wel aan. Maar dat klopt volgens mij niet helemaal. Want bij mijn vorige vakantie stond er 14u-22u inchecken. Dus ik kwam daar om 21:45u... bleek het gesloten. In werkelijkheid was inchecken slechts tot 19u. Ik had geluk dat de eigenaresse in hetzelfde gebouw woonde en open deed, anders moest ik in de auto slapen... :'(

En wat Booking.com betreft... als er bij incheck "vanaf 15u" staat, want betekent dat dan precies? M.a.w. om hoe laat kan je uiterlijk nog inchecken?

quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2015 18:39 schreef Roger_ het volgende:
Mijn tips in dit is;
- zorg er voor dat je voldoende water drinkt , zelf heb ik voor langere ritten altijd een paar sixpacks met flesjes halve liter water bij me.
- wat fruit bij me; appels, druiven, bananen , wat ik zo kan snacken, zolang het maar geen spul is wat plakt, of druipt.
- om de 2 uur een kleine pauze nemen, voor mijn gevoel hoeft het niet de 20 min zijn wat je vaak hoort, vaak is effe een rondje om je auto heen lopen ; wat rekken en strekken. En dan off.
- als je moe bent, pak een power nap , 20 minuten, maar nooit te lang, dan val je in een te diepe slaap.
- GEEN overdreven hoeveelheden koffie, of erger Energy drink, als je dit gaat gebruiken om wakker te blijven; het werkt niet. Voor 5 minuten daar op, maar als het is uit gewerkt dan ben je net meer vermoeit.
Op het fruit na, doe ik dit op lange ritten al :) Koffie of energiedrank raak ik nooit aan :)
pi_152705070
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2015 22:10 schreef Fien1989 het volgende:
Voor de heenreis ga ik sowieso boeken bij Booking.com. Die geven de inchecktijden wel aan. Maar dat klopt volgens mij niet helemaal. Want bij mijn vorige vakantie stond er 14u-22u inchecken. Dus ik kwam daar om 21:45u... bleek het gesloten. In werkelijkheid was inchecken slechts tot 19u. Ik had geluk dat de eigenaresse in hetzelfde gebouw woonde en open deed, anders moest ik in de auto slapen... :'(

Wat betreft ochtend spits, dat weet je dan waarschijnlijk beter als ik.
Ik weet dat Duitsland erg dramatisch is in omdat er niet echt ketens zijn, en dan ben je inderdaad een beetje over gelaten aan de nauwkeurigheid hoe eea is vermeld op internet. Toch heb ik in al mijn zakelijk als wel privé reizen weinig last er van gehad.
Maar toch zijn er ook in Duitsland een paar Ibis hotels door gedrongen. Daar kun je gegarandeerd nog laat in checken. Zelf heb ik voor Frankrijk nog zo'n ouderwets papieren boekjes liggen, sinds mijn navigatie systemen het laten afweten wat betreft de functie "vind POI op mijn route"
pi_152772834
Ik heb even nader naar de route gekeken en kom voorlopig tot zoiets uit:

Rotterdam => Passau (890km, 8,5 uren)

In Passau (langs de Duitse-Oostenrijkse grens) overnachten. Dan de volgende dag via Oostenrijk en Hongarije de Roemeense grens over en direct daarna overnachten:

Passau => Arad (800km, 7,5 uren)

En op de derde dag lekker uitslapen en dan het laatste stukje tot aan Sibiu rijden en dan lekker rustig aandoen en de daarop volgende dag de Transfagarasan rijden :)

Arad => Sibiu (290km, 3,5 uren)

De afstanden en rijtijden komen van Google Maps. Het lijkt erop dat het ook goed doorrijdt in Hongarije en de "traagheid" pas begint bij de grens Hongarije-Roemenië. Klopt dit wel in werkelijkheid?

In Arad heb ik een hotel gevonden via Booking.com waarbij de inchecktijden 14u-24u staan vermeldt. Als dit klopt, is het dus ook geen ramp als er wat vertraging is bij de grensovergang. Daarbij houd ik eigenlijk ook een beetje in het achterhoofd dat de drukte bij de grens minder zou zijn aan het einde van de middag/begin van de avond (want rond die tijd zou ik dan daar aankomen) :)

Zijn er eigenlijk nog openingstijden bij de grenscontrole of is dat 24/7 open?
pi_152790748
Wat denk je zelf, dat grenzen sluiten om 17;00 :P
Zie!
  woensdag 20 mei 2015 @ 15:29:54 #7
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_152791013
Vorig jaar nauwelijks oponthoud gehad bij de grens van Roemenie naar Hongarije, bij Oradea. Geen idee of dat de andere kant op erger is overigens. Overigens was dat in het voorjaar, in de zomer is het misschien drukker. Je zou kunnen overwegen een hotel in Szeged te nemen en de volgende ochtend de grens over te gaan. Maar langer dan een half uur vertraging bij een grens heb ik echt al jaren niet meer gehad, dus ik denk dat het allemaal wel mee valt.

Als ik je route zo zie heb je snelweg zo'n beetje tot de grens en daarna niet meer. Dus dat het vanaf de grens traag wordt kan wel kloppen ja ;).
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_152801041
quote:
10s.gif Op woensdag 20 mei 2015 15:20 schreef johnson555 het volgende:
Wat denk je zelf, dat grenzen sluiten om 17;00 :P
Maar er werken daar toch mensen? Is dat in die landen dan ook 24/7 :P Roemenië is geen Schengen-land, dus volgens mij kan je er niet in/uit zonder controle.

quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 15:29 schreef De_Hertog het volgende:
Vorig jaar nauwelijks oponthoud gehad bij de grens van Roemenie naar Hongarije, bij Oradea. Geen idee of dat de andere kant op erger is overigens. Overigens was dat in het voorjaar, in de zomer is het misschien drukker. Je zou kunnen overwegen een hotel in Szeged te nemen en de volgende ochtend de grens over te gaan. Maar langer dan een half uur vertraging bij een grens heb ik echt al jaren niet meer gehad, dus ik denk dat het allemaal wel mee valt.
Ik hoop dat het in de zomer ook meevalt :)

Wat wordt er eigenlijk gedaan bij de grenscontrole? Wordt er alleen ID-kaarten en rijbewijzen gecontroleerd of moet je uitstappen en wordt echt de hele auto incl. bagage gecontroleerd? In het laatste geval kan ik de vertraging wel voorstellen :{
pi_152802080
Misschien even iets gemist, maar ga je alleen? Onderweg lijkt je niks leuk om even een dag te pauzeren? In Hongarije heb je namelijk heerlijke thermaalbaden. Zeker de moeite waard om een dagje te weken :D .
pi_152802312
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 21:10 schreef Skeletor. het volgende:
Misschien even iets gemist, maar ga je alleen? Onderweg lijkt je niks leuk om even een dag te pauzeren? In Hongarije heb je namelijk heerlijke thermaalbaden. Zeker de moeite waard om een dagje te weken :D .
Ik ga inderdaad alleen :) Alleen de auto en bagage gaan mee :)

Thermaalbaden of andere zwembad-achtigen lijken me niks, ik ben namelijk bang voor water zodra het boven buik-hoogte komt :')
  donderdag 21 mei 2015 @ 09:30:12 #11
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_152813294
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 20:46 schreef Fien1989 het volgende:

[..]

Wat wordt er eigenlijk gedaan bij de grenscontrole? Wordt er alleen ID-kaarten en rijbewijzen gecontroleerd of moet je uitstappen en wordt echt de hele auto incl. bagage gecontroleerd? In het laatste geval kan ik de vertraging wel voorstellen :{
Wisselt per grens, humeur van de controleur en hoe je je gedraagt. Ooit een grensovergang gehad waar bij de eerste post niemand zat, bij de tweede zaten de beambten van beide landen gezellig te kaarten. Die wilden onze paspoorten even zien, maar vooral omdat ze niet vaak Nederlandse paspoorten zagen en even wilden kijken. Wat gezellig gekletst en we mochten weer verder.
Ook ooit gehad dat na de laatste post iemand in een onduidelijk outfit ons staande hield en om onze paspoorten vroeg, die we dus al twee keer hadden laten zien aan officiëler uitziende mensen. Mijn reisgenoot vertrouwende het niet helemaal en vroeg wij hij eigenlijk was, toen bleek hij toch echt van de politie te zijn. En mocht onze auto aan de kant, ging alle bagage eruit voor inspectie en moest de auto zelf door een x-ray scanner.
Maar zelfs die laatste situatie, hoe lang het ook lijkt te duren op het moment zelf, was binnen een half uur voorbij. Het grootste oponthoud krijg je niet van de controles zelf maar van de drukte vooraf: als er veel auto's de grens over willen staat er al snel een file, zelfs al wordt alleen maar even naar de paspoorten gekeken.
Hoe druk het bij die grens is weet ik niet. Als je op veilig wilt spelen, overnacht vóór de grens en ga 's ochtends het land in. Of kijk eens een paar keer op Google Maps hoe veel file er staat rond de tijd dat je verwacht aan te komen. ;)
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_152820368
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 20:46 schreef Fien1989 het volgende:

[..]

Maar er werken daar toch mensen? Is dat in die landen dan ook 24/7 :P Roemenië is geen Schengen-land, dus volgens mij kan je er niet in/uit zonder controle.

[..]

grensposten werken inderdaad 24/7 (gewoon verdeeld over diensten neem ik aan)

grenscontrole in die landen kan uiteenlopen van erg makkelijk naar extreem langzaam.
had een keer bij de grens met slovenie/kroatie het volgende.
slovenie uitrijden; grenswacht keek niet eens naar ons, zat te kaarten met andere collegas, zag dat het eu paspoorten waren en toedeloe _O- :W wnr je het land uitgaat, boeit t ze niet echt meer lijkt.
kroatie inrijden; elke paspoort werd gecheckt,gescand en vragen gesteld in t kroatisch :? _O- wij zo da da (ja ja), geen controle van de auto zelf( dit gebeurde weer wel in bv. Bulgarije maar ander verhaal) >:O
Zie!
pi_152821290
Het uitpakken van de bagage en auto is dus een soort steekproef?

Hmmm... dat is niet echt leuk als alles uitgepakt wordt... waarschijnlijk helpen ze alleen maar met uitpakken en mag je naderhand zelf weer alles netjes gaan maken... :{

Land in meer controle... dus op de heenreis kan ik verwachten dat Roemenië inrijden langer duurt en bij de terugreis dat Hongarije weer in, wat langer duurt :{

Overnachten vlak voor de grens is dan misschien inderdaad wel een beter idee... :{
  donderdag 21 mei 2015 @ 16:06:46 #14
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_152824691
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 14:13 schreef Fien1989 het volgende:
Het uitpakken van de bagage en auto is dus een soort steekproef?
Jep. Je kunt het een beetje sturen door bijvoorbeeld vriendelijk te zijn en zo veel mogelijk mee te werken (of je kansen vergroten door, zoals een vriend van me ooit deed, 100 euro in je paspoort hebben zitten als je het afgeeft) maar je kunt ook gewoon pech hebben.

quote:
Hmmm... dat is niet echt leuk als alles uitgepakt wordt... waarschijnlijk helpen ze alleen maar met uitpakken en mag je naderhand zelf weer alles netjes gaan maken... :{
Ik weet niet of hier richtlijnen voor zijn, maar de paar keer dat we bagage-inspectie hadden moesten we het zelf open maken op aanwijzing en was tas open doen voldoende. Echt bagage uitpakken heb ik nooit gehad, ik bedoelde dat alle tassen uit de auto moesten.

Ik zou er overigens ook weer niet al te veel achter zoeken. Ja, het kan even duren als je pech hebt, en als je het niet gewend bent lijkt het misschien heel wat, maar het is allemaal niet zo bijzonder. Mijn tip om vóór de grens te overnachten was meer in verband met eventueel file, en omdat het misschien prettig is om 's ochtends de grens over te gaan in plaats van na een lange dag rijden. Maar als het niet goed in je plan past, vooral niet doen - al probeer ik persoonlijk op reis zo weinig mogelijk te plannen. ;)
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  maandag 25 mei 2015 @ 11:59:29 #15
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_152940857
Mooie onderneming ... ! Ik ben gisteren teruggekeerd van een trip door Centraal-Europa met o.a Dresden, Praag, Salzburg en Dachau als bestemmingen, maar je voornemens zijn nog een stuk extremer :+ Ben benieuwd naar je uiteindelijke bevindingen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')