abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 17 mei 2015 @ 03:57:49 #1
107058 Lord_of_the_String
vechter voor waarheid
pi_152668934
Interessant artikel. Ben me er een beetje aan in het verdiepen wat de mogelijkheden zijn.
Dit artikel gaat vooral over de regels die een BOA (opsporingsambtenaar) moet volgen, maar de eerste regel geeft aan dat iedere burger iemand mag aanhouden in geval van heterdaad (;

Artikel 53
1. In geval van ontdekking op heeter daad is ieder bevoegd den verdachte aan te houden.

Wikipedia omschrijft verder, dat een burger bij aanhouding ook de dader in gijzeling mag nemen, in afwachting van een bevoegd ambtenaar, bijvoorbeeld politie. Hierbij mag dwang worden gebruikt, zoals de dader tegen de grond drukken of opsluiten. In geval de dader zich met geweld verzet tegen deze aanhouding gelden de regels voor zelfverdediging, waarbij gepast geweld mag worden gebruikt.

Uitgezonderd zijn de zogenaamde Wet-Mulder-overtredingen. En burgers mogen hierbij geen wapens gebruiken, dit in tegenstelling tot de politie. Bij andere overtredingen mag het dus wel degelijk.

Voor zover ik het begrijp mag je dus een inbreker aanhouden, gijzelen, en vervolgens aan de politie overdragen. Als de inbreker geweld gebruikt, mag je je met gepast geweld verdedigen.

Zelfs burengerucht (een irritante buur die je uit de slaap houdt, of iemand die je kerkdienst verstoord) valt onder heterdaad en burgerarrest mag plaatsvinden.

Dit gaat nogal ver. Waarom zijn er zo weinig mensen die van dit recht gebruik maken? Okay, het kan link zijn, maar een beetje vent kan een situatie inschatten en iemand zonder problemen overmeesteren. Helemaal als je met meerdere personen iemand aanhoudt.

Om de mogelijkheden nog verder door te trekken, maar hier ontbreekt mij de kennis: stel, je bent met een groep vrienden in een uitgaansgebied en je ziet dat een of twee politieagenten iemand in de boeien slaan, en vervolgens doorslaan en ongepast geweld gebruiken. Bijvoorbeeld de verdachte terwijl hij geboeid is slaan of schoppen. Sta je dan als groep in je recht om deze agent(en) aan te houden, te overmeesteren en te gijzelen in afwachting van.. ehm.. de politie? Of is een BOA of politieagent hier tegen beschermt door de wet (even afgezien van het feit dat een agent waarschijnlijk gewapend is) Duidelijk zeggen tegen deze agent(en) dat ze bij deze aangehouden zijn, om je intenties duidelijk te maken natuurlijk. En een filmpje maken met je phone als bewijsmateriaal natuurlijk.

Go! Tijd voor een sociaal experiment! ;)

Edit: kom er net achter dat dit onderwerp hier al eens besproken is. Maar toch misschien leuk om het nog eens aan te kaarten.

[ Bericht 3% gewijzigd door Lord_of_the_String op 17-05-2015 04:05:13 ]
"Ego is de god die de regels maakt vandaag. Waarheid is onbelangrijk,
beter dan de ander lijken is het ideaal." Lord of the String Oktober 2015
pi_152669616
Zulke dingen gebeuren toch wel bij winkeldiefstallen en overvallen? Volgens mij houden burgers wel eens anderen aan.

Alleen dat bij geluidsoverlast van de buren doen: nogal slecht voor de onderlinge relatie. Daarnaast moet het wel heel erg extreem zijn, wil de politie daar iemand voor oppakken.

Een agent zelf oppakken zou ik niet proberen als ik jou was. Of er moet een heel goede reden zijn en je moet daarbij twintig vrienden met een camera hebben... Alsnog zou ik het niet doen
  zondag 17 mei 2015 @ 09:14:39 #3
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_152669776
Alles mag zolang de politie het maar niet weet of ziet is mijn ervaring.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  zondag 17 mei 2015 @ 09:29:24 #4
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_152669910
Je ziet het wel eens bij beveiligers. Dat zijn gewoon burgers met evenveel bevoegdheden als een normale burger. Zij maken wel eens gebruik van hun rechten bij heterdaadjes.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_152670536
Er zijn wat posts weg. Gewoon ontopic meeposten of wegblijven. Als je niet normaal kunt meeposten, dan mag je wegblijven. De zogenaamd stoere praat mag verder ook achterwege blijven. Als je moet vragen of iets gepast is, dan is het niét gepast.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  zondag 17 mei 2015 @ 10:26:04 #6
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_152670571
Ik neem aan dat dat mag omdat in dat artikel niet staat dat dat niet mag (en omdat ik zo gauw ook geen andere artikelen kon vinden waarin staat dat dat niet mag)
pi_152670615
edit: weg

[ Bericht 49% gewijzigd door Five_Horizons op 17-05-2015 10:28:51 ]
r0bin's freenas server, sponsored by Petturik's 100 mbit card.
pi_152670689
je mag een boa/agent aanhouden als hij zich niet kan legitimeren op jouw verzoek.
zelfs als hij in uniform en patrouillewagen rondrijdt.
dan moet er een echte agent met legitimatie langskomen om z'n identiteit vast te stellen.

burgerarrest op mods mag dan weer niet. dat heb ik net mogen ondervinden :')
r0bin's freenas server, sponsored by Petturik's 100 mbit card.
pi_152671137
quote:
3s.gif Op zondag 17 mei 2015 03:57 schreef Lord_of_the_String het volgende:
maar een beetje vent kan een situatie inschatten en iemand zonder problemen overmeesteren.
Heb je over deze zin en situatie wel een beetje nagedacht?

Je vraag over het aanhouden van politie is wel interessant en ik weet het antwoord niet. Ik vermoed dat het in extreme situaties mag maar dat in principe jouw perspectief van wat als 'overdadig geweldig gebruiken' is niet opweegt tegen A het inschattingsvermogen van de politie zelf en B op dat moment niet relevant is omdat er ze een handeling in functie verrichten en het lijkt me dat ze in dat soort situaties enigszins beschermd zijn (voor hun eigen veiligheid niet door elke mongool aan hoeven laten houden als ze een gewelddadige verdachte proberen onder controle te krijgen). Verder kunnen ze later ook nog alsnog vervolgd worden als er bewijs voor is. Daarom mag je ze ook filmen en zijn ze daar niet in beschermd om maar wat te noemen.
Fylax is op televisie geweest
  zondag 17 mei 2015 @ 15:05:27 #10
107058 Lord_of_the_String
vechter voor waarheid
pi_152677821
Interessant, ik had dit laat in de nacht gepost, want ik was hierover aan het nadenken. Heeft blijkbaar een hele discussie losgemaakt die grotendeels weg is.

Het is allemaal puur speculatief natuurlijk. Met de situatie inschatten bedoel ik wat ik zeg. Een gewapende agent ga ik natuurlijk niet proberen te overmeesteren, en een burger die wat jaartjes in de sportschool heeft doorgebracht blijf ik ook uit de buurt.

Bij mij leefde het onderbuik gevoel dat als een agent de wet grof overtreedt hij mijns inziens zijn privileges verliest en gewoon burger is. Ik heb weleens iemand bij mij aan de deur gehad, die zich meldde met de woorden "recherche, opendoen!" er stond een gast voor de deur met een alcohol kegel van hier tot gunder die wel even met mij wou praten. Heb hem verder rustig te woord gestaan, maar achteraf gezien had ik gewoon de politie moeten inschakelen. Geen idee of hij echt bij de recherche zat trouwens. Ik nam aan van niet en heb hem behandeld als een verwarde man.. voorzichtig en niet-provocerend. Je weet maar nooit als er alcohol in zit.. en hij was nogal stevig gebouwd.

Agenten zijn ook maar mensen. Buiten diensttijd denken dat ze me mogen ondervragen terwijl ze dronken zijn.. beetje triest vind ik dat. Ondervragen is trouwens "staande houden" volgens de wet, en geen aanhouding. Dit is iets wat een burger niet mag doen.
"Ego is de god die de regels maakt vandaag. Waarheid is onbelangrijk,
beter dan de ander lijken is het ideaal." Lord of the String Oktober 2015
pi_152678345
Ik denk dat het moeilijker is om ze erop te pakken direct (op dat moment) als ze te ver gaan, maar dat de gevolgen voor hen wat dat betreft ook groot genoeg zijn als het wel zo is (en dat er genoeg onderzoek naar wordt gedaan, denk aan alle nieuwsberichten erover dat een agent moest verantwoorden waarom hij een man schoot die met een mes op hem afkwam enzovoort). Naar mijn idee is die bescherming van de politie-agent en de straf als ze misbruik van die bescherming maken wel evenredig.
Fylax is op televisie geweest
  zondag 17 mei 2015 @ 16:26:16 #12
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_152681296
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2015 15:05 schreef Lord_of_the_String het volgende:
Agenten zijn ook maar mensen. Buiten diensttijd denken dat ze me mogen ondervragen terwijl ze dronken zijn.. beetje triest vind ik dat. Ondervragen is trouwens "staande houden" volgens de wet, en geen aanhouding. Dit is iets wat een burger niet mag doen.
quote:
Artikel 52 Sv
Iedere opsporingsambtenaar is bevoegd de identiteit van de verdachte vast te stellen op de wijze, bedoeld in artikel 27a, eerste lid, eerste volzin, en hem daartoe staande te houden.
quote:
Artikel 27a Sv, eerste lid, eerste volzin
De verdachte wordt ten behoeve van het vaststellen van zijn identiteit gevraagd naar zijn naam, voornamen, geboorteplaats en geboortedatum, het adres waarop hij in de basisregistratie personen is ingeschreven en het adres van zijn feitelijke verblijfplaats.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')