Ik ben begonnen op FOK! als een tienertje dat nog de goedheid in het internet zag. Boy, ben ik daar op de harde manier achter gekomen..

Ik liet iets té veel van m'n echte zelf zien, waardoor ik direct te linken was met mijn dagelijks leven. En op die manier heb ik met de rotte plek van trollende KLB'ertjes kennisgemaakt. Die vielen mij en mijn toenmalige vriend en vrienden via Hyves/Facebook/email lastig, waarmee ik in mijn dagelijks internetloze leven gezeik en gezeur kreeg door dingen die op internet gezegd werden.
Daar ben ik toen erg van geschrokken, maar omdat ik FOK! al had opgenomen als mijn #1 tijdverdrijf op het internet toen doorgegaan met een account dat niet zomaar te linken was aan mijzelf.
Inmiddels zie ik ook, als twintiger, hoe vreselijk dom en naief ik toen was

En dat er idd een scheiding te trekken valt tussen mensen die hier komen om te trollen, zich verschuilen achter de anonimiteit en daarmee ook schijt hebben aan de persoon achter de username van anderen, en tussen de mensen die hier een internetversie van zichzelf zijn en dus oprecht hun eigen sores kwijt willen en dingen uit hun dagelijks leven willen delen.
Daar moet je imo zelf een soort balans in zien te vinden. Je kunt tot op zekere hoogte jezelf laten zien op het forum, terwijl je in je achterhoofd houdt vanaf welk punt mensen die kwaad willen je ook daadwerkelijk kwaad zouden kunnen doen.
Inmiddels, jaren later, nu FOK! mijn dagelijks leven geïnfiltreerd heeft op de pósitieve manier (real-life vrienden en een toffe vriend eraan overgehouden waarmee ik al een tijdje samenwoon), ben ik daar wat milder in. Mensen kunnen me niet zo snel meer kwaad doen in mijn dagelijks leven, omdat een groot deel van mijn dagelijks leven sowieso al uit FOK!kers bestaat die dat soort kut-trolls snappen en er ook gewoon schijt aan hebben. Mijn 'nieuwe' anonieme account is voor velen dus al niet zo anoniem meer

Anyway, zelf gebruik ik FOK! een beetje als een mengeling. Als moderator kan ik inmiddels niet meer alles zomaar zeggen, dus een beetje de klootzak uithangen door te trollen (wat ik sowieso al niet echt deed) gaat niet meer. Meestal ben ik gewoon mezelf op het forum, of een internet-versie van mezelf. Dan zeg ik dingen iets droger of ongenuanceerder dan ik in het dagelijks leven zou doen, maar zeg ik nog steeds dingen waar ik zelf wel echt achter sta.
Ik haal daar ook het meeste plezier uit voor mezelf. Zo heb ik echt leuke mensen leren kennen, maar ook de grootste lol gehad om de meest onzinnige dingen.
FOK!