In de wekelijkse showrubriek Het Geheim Van... vragen we Nederlandse celebrities een boekje open te doen over hun verslavingen, gekke gewoontes en andere dingen die we nog niet van ze weten. Deze week voormalig tv-presentatrice Viola Holt (65). Zij blijkt op een belangrijk, spiritueel keerpunt in haar leven te staan. ,,Over 4 maanden ben ik eindelijk professioneel Reiki-master''.![media_xll_2991965.jpg]()
Viola Holt hoeft maar een fractie van een seconde na te denken als haar wordt gevraagd naar een intiem geheim dat ze nog met bijna niemand deelde. De oud-omroepster en presentatrice van het ooit razend populaire middagprogramma De 5 Uur Show valt gelijk met de deur in huis ,,Nou zeg! Da's ook toevallig. Ik hoor net dat ik op 10 oktober om precies 10 uur 's ochtends - dus feitelijk op 10-10-10 - officieel door de Nederlandse paragnost Thomas Woolthuis word ingewijd als Reiki-master. Ik beschouw dat ritueel als eervol slotakkoord van een lange periode keihard oefenen en studeren''.
EnergieReiki is een van oorsprong Japanse alternatieve geneeswijze, ontwikkeld door grondlegger Mikao Usui, die wereldwijd door miljoenen mensen wordt beoefend. Wie het beheerst is, zo wordt aangenomen, in staat om met de handen 'kosmische levensenergie' over te brengen op bijvoorbeeld een ontvanger die zich slecht voelt. Of het echt helend werkt is nooit wetenschappelijk aangetoond, maar Viola Holt is er voor de volle honderd procent van overtuigd dat Reiki daadwerkelijk kan helpen. Ze kwam er jaren geleden toevallig mee in aanraking en heeft zich sindsdien met haar hele ziel en zaligheid opgewerkt tot een ware expert op dat gebied. ,,Ik behandel al geruime tijd mensen en honden. Na september hoop ik mijn eigen praktijkruimte aan huis nog intensiever te gaan gebruiken''.
Viola weet nog goed wanneer haar fascinatie voor Reiki ontstond. ,,Lang geleden, toen ik eens 5 jaar in Mexico woonde, kwam ik via via in contact met een Nederlandse boeddhist. Hij beloofde me op afstand een behandeling te zullen geven. Ik was op dat moment zo gezond als wat. Toch merkte ik dat hij duizenden kilometers verderop Reiki op mij toepaste''. Wat ze destijds ervaarde? ,,Dat is moeilijk te omschrijven en misschien net iets te persoonlijk. Een tinteling of warmte! Zo zou je het globaal kunnen typeren. Hoe dan ook voelde ik dat er iets moois en positiefs met mij gebeurde''.
Het voelt goed dat ik me op deze manier heb kunnen ontwikkelen tot een nieuwe Viola: een vrouw die niet teert op oude successen, maar zich laat verrassen door de toekomst
Viola Holt.
HondenVerbaasd over het effect ging Viola zelf ook aan de slag en volgde diverse cursussen. ,,Het klinkt misschien gek, maar ik blijk Reiki in de vingers te hebben. Ik heb ooit eens twee Dobermann Pinschers gehad en die honden reageerden opvallend goed op de energie die uit mijn handen stroomde. Als ik mijn handen boven hun koppen hield, keken ze allereerst verbaasd, sloten vervolgens hun ogen en vielen in slaap. Ongelooflijk eigenlijk dat zoiets kan. En het bleek ook te lukken met kinderen en volwassenen''.
Tijdens haar 48-jarige tv-carrière hield ze zich niet met dit soort dingen bezig, benadrukt Viola. ,,Maar sinds ik me meer op het spirituele ben gaan richten, ben ik gelukkiger dan ooit. En weet: dit had ik veel eerder moeten doen. Het voelt zo goed dat ik me op deze manier heb kunnen ontwikkelen tot een nieuwe Viola: een vrouw die niet teert op oude successen, maar zich laat verrassen door de toekomst en er iets moois van maakt''.
De energie die Viola gebruikt als 'geneesmiddel' kan bijna iedereen voelen, zo verzekert ze. ,,Als je goed met je handen tegen elkaar wrijft en je houdt ze vervolgens een eindje uit elkaar, dan zal je merken dat er tussen je handen een soort spanningsveld ontstaat. Dat is je aura, de eeuwenoude Reiki-energie: iets onmeetbaars dat mogelijk ook door Jezus werd gebruikt. Er bestaan afbeeldingen waarop hij zijn hand boven iemand houdt ter genezing of zegening. Misschien was hij wel één van de eerste Reiki-beoefenaars''.
SymbolenDe oud-presentatrice - 'ik wil nooit meer iets voor televisie doen, omdat ik daar zo langzamerhand klaar mee ben' - kijkt uit naar haar inwijdingsmoment door medium Woolthuis. Hoe dat zal gaan? ,,Thomas gaat me impregneren met de symbolen die horen bij een Reiki-master''. Daarna gaat ze als officieel Reiki-leraar en -genezeres thuis of elders aan de slag. Hoe zo'n behandeling er in Viola's met Reiki-certificaten behangen praktijklokaaltje eruit ziet? ,,Je gaat liggen op een bank en ik zet zachte muziek aan. Vervolgens ga ik met m'n handen over je heen en concentreer me op 21 speciale posities: gebieden met shakra's of energieknooppunten. Daarna laat ik de energie het werk doen''.
Volgens Viola, die in geen geval zweverig of als een soort Jomanda wil overkomen, heeft ze met Reiki al veel mensen en dieren van hun klachten afgeholpen. Met een lach: ,,Inderdaad! Ik kan niet alleen presenteren, maar nu ook dichtbij en op afstand mijn kracht aanwenden''. Of ze het als Reiki-master nog hogerop wil zoeken, ziet Viola wel. ,,Mijn doel is altijd geweest: het allerhoogste proberen te bereiken. Wat dat is doet er niet zoveel toe. Ik zie vanzelf wel weer wat er op mijn pad komt''.
Compleet gestoord.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !