abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_152487021
Hallo allemaal,

Al zo'n 3 jaar ben ik ingeschreven bij Studentenwoningweb, maar heb er tot nu toe nog geen gebruik van gemaakt. In september begin ik met een master van de UvA op het Science Park en wil verhuizen. Nu vind ik het moeilijk in te schatten wat de beste zoekstrategie voor een woning van studentenwoningweb is. De contactcentra geven ook weinig bruikbaar advies hierover.

Als ik het aanbod bekijk op studentenwoningweb, dan staat er een indicatie "Mijn slaagkans: zeer hoog" bij veel van het aanbod, maar dan staat eronder bijvoorbeeld "Aantal reacties: 40. Als ik nu reageer sta ik op plaats: 20." Betekend dat dan dat er 20 studenten voorrang boven mij hebben, dus dat ik alleen die woning krijg toegewezen als al die 20 de woning afwijzen? Dus dat mijn slaagkans helemaal niet "zeer hoog" is, maar eigenlijk gewoon laag?

Heeft iemand van jullie meer ervaring met Studentenwoningweb? Het mooiste voor mij zou zijn om op Science park zelf een (zelfstandige) kamer te vinden of anders in de buurt A'dam oost, centrum of zuid. Welke tijd is het beste om een kamer te vinden, juni, juli of augustus?

[ Bericht 1% gewijzigd door scientistt op 11-05-2015 13:16:51 ]
pi_152487659
Als jij op plaats 20 staat staan er dus 19 boven je.

Dus gewoon reageren op alle woningen die voor jou interessant zijn en er het beste van hopen.
Denk ik dan.
  maandag 11 mei 2015 @ 13:49:08 #3
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_152488354
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 12:55 schreef scientistt het volgende:
Welke tijd is het beste om een kamer te vinden, juni, juli of augustus?
De periode december t/m mei
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
  woensdag 13 mei 2015 @ 00:20:58 #4
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_152548288
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 13:20 schreef 44rdbei het volgende:
Als jij op plaats 20 staat staan er dus 19 boven je.

Dus gewoon reageren op alle woningen die voor jou interessant zijn en er het beste van hopen.
Denk ik dan.
Het ligt er maar aan hoeveel van die 19 er gemiddeld afzien van de woning. Als dat er 95% zijn, dan heb je alsnog 38% kans dat jij het wordt. Niemand met ervaring?
  woensdag 13 mei 2015 @ 10:18:47 #5
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_152552520
De indicatie van SSW (laag tot zeer hoog) is gebaseerd op de gemiddelde inschrijfduur van de mensen die in dat complex een kamer hebben gekregen. Wanneer jouw inschrijf hoger is dan het gemiddelde krijg je een "hoog tot zeer hoge" kans en wanneer deze lager is dan gemiddeld " laag tot zeer laag".

Het is om die reden verstandig om voornamelijk te reageren op complexen met een "zeer hoge" kans, omdat jouw inschrijftijd overeenkomt met dat type woning. Anders zul je het altijd op moeten nemen tegen mensen die bijvoorbeeld 5 of 6 jaar wachttijd hebben.

Als er in een complex maar weinig kamers tegelijkertijd aangeboden worden dan is de concurrentie alsnog er hevig. Het kan dan best zijn dat je #20 wordt. Wanneer je tussen de 1 en 10 scoort (qua wachtenden) maak je een reële kans om in aanmerking te komen. De procedure van de kamer verlening duurt een paar weken en studenten met veel wachttijd schrijven zich vaak in voor meerdere / dezelfde soort woningen. Dus het is goed mogelijk dat de studenten die hoog scoren al voorzien zijn wanneer de kamer weggeven wordt.

De beste strategie is om alleen te reageren om complexen waar je kans maakt en nadat je een kamer hebt gekregen door te blijven reageren voor een "upgrade". Het kan best zijn dat je na 5 a 6 maanden reageren geluk hebt en in een hele mooie kamer terecht komt.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  woensdag 13 mei 2015 @ 10:22:41 #6
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_152552637
Gek genoeg is augustus trouwens de beste maand om te reageren op SSW. Hoewel de vraag dan veel groter is (veel nieuwe studenten) is het aanbod dan ook veel groter (studenten vertrekken ook weer). Omdat het systeem werkt met wachttijd heb je als woningzoekende (met wachttijd) niet veel last van de nieuwe studenten, aangezien die nog niet over voldoende wachttijd beschikken om kans te maken op de meeste woningen. Het kan best zijn dat er 200+ studenten reageren op een woning, maar alleen diegene met 3 jaar wachttijd of meer maken een kans (en dat kunnen er best maar een stuk of 10 zijn).

Aangezien het aanbod groter is heb je wel keus uit meer woningen, en aangezien men maar 1x per week mag reageren is de spreiding ook veel groter.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  woensdag 13 mei 2015 @ 10:55:31 #7
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_152553533
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 10:18 schreef Ryon het volgende:
Mooie antwoorden, dank! Het is inderdaad niet het meest doorzichtige systeem.

[ Bericht 3% gewijzigd door tfors op 13-05-2015 11:51:27 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')