abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_152485141
In onze badkamer is getegeld tot 1.80 (oid) en wij willen over de oude tegels heen gaan tegelen tot aan het plafond. De oude tegels gaan er niet uit omdat die destijds in specie gedrukt zijn en goed vast zitten. We hebben in de keuken wel de tegels verwijderd en daar kwam een heus slagveld onder vandaan.

Nu willen we het stuk boven de oude tegels op gelijke hoogte trekken, zodat er daarna overheen getegeld kan worden. Er zit nu pleisterwerk (gips?) boven de tegels. Voor zover ik kan zien zijn er 2 opties:

- Roodband/goudband erboven, maand laten drogen, dispersieprimer erover en dan tegelen
- Wandoforte erboven, waar je direct op kan tegelen na een maand.

Roodband heb ik al in huis, maar wat is het verschil met Wandoforte? Is wandoforte echt beter/handiger om overheen te tegelen?

Aanvullende vraag: ik ga de oude tegels voorbehandelen met een quartzprimer, maar moeten die ook nog geėgaliseerd worden of kan ik kleine verschillen in hoogte overbruggen met de tegellijm?
  maandag 11 mei 2015 @ 11:59:35 #2
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_152485367
Nog een alternatief:
Ik heb met montage kit van pattex multiplex geplakt en daar overheen getegeld.
Hoefde slechts een nachtje te drogen
So we just called him Fred
pi_152487131
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 11:59 schreef FredvZ het volgende:
Nog een alternatief:
Pak dan Wedi-plaat. Dat is er speciaal voor om dit soort hoogteverschillen uit te vlakken.
  PR/Manusje van alles maandag 11 mei 2015 @ 14:48:13 #4
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_152489992
quote:
1s.gif Op maandag 11 mei 2015 13:00 schreef bbtb77 het volgende:

[..]

Pak dan Wedi-plaat. Dat is er speciaal voor om dit soort hoogteverschillen uit te vlakken.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_152509024
Nooit geen roodband gebruiken in de badkamer. Kun je inderdaad beter wandoforte pakken. Maandje drogen is trouwend wel heel lang. Paar dagen is genoeg. Als de verschillen in je oude tegelwerk echt heel veel zijn kun je die beter vast uitvlakken met de vlakke kant van de spaan met poederlijm. Is het minimaal kun je er zo overheen tegelen.
  maandag 11 mei 2015 @ 23:44:14 #6
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_152510349
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 11:59 schreef FredvZ het volgende:
Nog een alternatief:
Hout in de badkamer, liever niet.
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
  maandag 11 mei 2015 @ 23:48:45 #7
211039 Noodels
None of this
pi_152510477
Koop goedkope tegels van dezelfde dikte en tegel het zover je wilt, dit hoeft niet netjes recht....

De meeste verschillen kun je wel opvullen met tegellijm zolang het geen centimeters zijn.
pi_152513952
zakje uitvlakmortel. eerst beto contact erover
pi_152513962
tegels eraf beuken, gladsmeren met kalkstuk of een andere relatief harde en grove mortel.
Tegelen en voila, je badkamer wordt niet kleiner :)

Kost hetzelfde als opvullen alleen werkt vele malen makkelijker.
pi_152514405
Bedankt voor de adviezen ^O^. Ik ga maar eens een paar zakken uitvlakmortel/wandoforte halen. De tegels die erop zitten, zitten mooi recht/strak dus dan hoef ik daar alleen een primer overheen te smeren.

quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 07:35 schreef mafkeezzz1981 het volgende:
tegels eraf beuken, gladsmeren met kalkstuk of een andere relatief harde en grove mortel.

Nou, tegels eraf beuken noem ik niet 'makkelijker' want de tegels zitten beter vast dan de muur erachter. De bakstenen erachter vielen eerder uit de muur dan de tegels (ja echt) :+.
pi_152550151
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 07:35 schreef mafkeezzz1981 het volgende:
tegels eraf beuken, achterliggende laag waarop de huidige tegels geplakt zitten, erafbeuken gladsmeren met kalkstuk of een andere relatief harde en grove mortel.

zie rectificatie ;)
Als ze echt zo vast zitten als jij zegt dan laten zitten.
Ik vind alleen gevoelsmatig de combi: nieuwe tegel, nieuwe lijmlaag, oude tegel, oude lijmlaag, oude stuc / smeerlaag nooit zo geslaagd. Dit neemt niet weg dat ik ook weleens tegel op tegel geplakt heb, maar dat was een mezelf opgelegde tijdsdruk kwestie. HEt zit nog steeds goed vast trouwens, 8 jaar na dato :)

Veel klusplezier weer :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')