abonnement Unibet Coolblue
pi_152459547
Ik ben van plan om binnenkort ETF's en waarschijnlijk ook aandelen in dollars te gaan kopen. Beleggen in dollars brengt een valutarisico met zich mee, en afhankelijk of de dollar daalt of stijgt kan dat goed of heel slecht uitpakken. Nu is niet iedereen het erover eens of het nodig is dit risico af te dekken, maar stel ik zou dit wel willen doen (voor een redelijk lange termijn, minstens 2 jaar), dan zijn er voor zover ik weet een aantal mogelijkheden:

- Opties of futures, ik heb dit niet helemaal uitgezocht moet ik eerlijk zeggen, maar ik dacht dat dit voor relatief kleine bedragen (<¤50000) niet echt geschikt was.
- Forex (Ik heb een account bij Binck, dus om te kunnen handelen in forex moet ik overstappen of een tweede account maken bij een andere broker, en dat was ik eigenlijk niet van plan. Ik heb wel eens gekeken wat dit kost bij bijv. plus500, maar op de lange termijn is dit veel te duur, omdat je betaalt per dag dat je de positie open hebt.)

Iets waar ik vrij weinig over kan vinden is het afdekken van dit risico met behulp van een ETF die de dollar/euro index volgt. Er zijn er niet heel veel te vinden, maar ik kwam de volgende tegen: een ETF die met een 5x leverage short de dollar/euro index volgt. Dus als de dollar daalt, stijgt de ETF 5x zoveel, en natuurlijk andersom, als de dollar stijgt, daalt de ETF 5x zo veel. Er is ook een 3x variant op de markt.

http://www.etfsecurities.(...)-%20EUR%20-%20EN.pdf

Stel ik ben van plan om voor $10000 (~¤8930) aan Amerikaanse aandelen te kopen, en ik wil dit voor min of meer 100% afdekken. Mijn idee was om dan voor $2000=~¤1790 de ETF te volgen. Als de dollar dan daalt van 1.12 naar 1.20 (+7,1%) over een bepaalde periode, en de koers van de aandelen verandert niet, dan worden mijn aandelen ¤8333 waard (-¤600). De ETF wordt dan
5*7,1=35,5% hoger, dus ¤2429 (+¤639).

Waarom verschilt dit iets? Volgens mij heb ik geen rekenfout gemaakt. Heeft dit iets te maken met het feit dat als er eerst een daling van 50% is, je dan een stijging van 100% nodig hebt om weer terug bij af te zijn?

De fee voor de ETF is 0.98%, dus dat zou me ongeveer ¤20 op jaarbasis kosten. Een ETF zonder leverage wordt al snel duurder, doordat je meer geld moet inleggen om het zelfde bedrag af te denkken.

Wat denken jullie? Is dit een goed idee of zie ik iets belangrijks over het hoofd? Ik kan er heel weinig informatie over vinden, wat meestal betekent dat het niet echt een goed idee is of dat er gewoon nog niemand aan heeft gedacht. Andere mogelijkheden, uitleg, of handige linkjes over het afdekken van een valutarisico zijn ook welkom :)
pi_152461664
waarom wil je de valutarisico niet dragen? Het gaat om een vrij klein bedrag. Een ETF kost je kapitaal als je'm koopt, naast de transactiekosten. Futures zou waarschijnlijk niet kunnen, want zelfs een e-mini een basis heeft van 63,5k, dacht ik.

Een andere optie zou een turbo/sprinter zijn. Daar heb je meteen ook leverage. Je moet alleen oppassen dat je alweer instapt als je uitgestopt wordt (betekent dat je winst hebt gemaakt aan de andere kant van je hedge)
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_152464857
De reden dat ik het valutarisico niet wil dragen is vooral de huidige stand van de dollar; ik verwacht dat, op de lange termijn, de koers weer terug richting de 1,30 zal gaan. En aangezien de huidige koers iets meer dan 1,10 is, is dit best een groot verschil. Ik had er inderdaad even niet aan gedacht dat het geld dat de ETF kost anders op mijn spaarrekening staat. Scheelt toch weer iets meer dan een procent

Turbo's/sprinters had ik nog niet echt bekeken. Ik dacht dat deze vooral voor korte termijn beleggingen met hefboom waren. Als ik vaak moet instappen zal dit natuurlijk weer extra transactiekosten met zich meebrengen, maar zal het eens uitzoeken komende week.
pi_152469644
Als de dollar zakt van 1,12 naar 1,30 verlies je dus geld. Waarom zou je dat willen doen?
pi_152470414
Precies, dan verlies ik geld. Maar ik zou toch graag Amerikaanse ETF's en/of aandelen kopen. Daarom was mijn idee om een short USD long EUR tracker te kopen, zodat ik evenveel geld verdien met de tracker als dat ik verlies met de aandelen door valutarisisco.
pi_152475719
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2015 21:10 schreef Luc2000 het volgende:
Precies, dan verlies ik geld. Maar ik zou toch graag Amerikaanse ETF's en/of aandelen kopen. Daarom was mijn idee om een short USD long EUR tracker te kopen, zodat ik evenveel geld verdien met de tracker als dat ik verlies met de aandelen door valutarisisco.
Amerikaanse aandelenmarkten staan op all-time highs. Statistisch gezien volgen daarop in de historie niet de allerbeste jaren. Dus wat is je reden om nu in Amerika in te stappen?
pi_152477678
Dat is een goeie, en eerlijk gezegd twijfel ik daar ook over. De zaken waar ik over aan het nadenken ben:

- Losse Amerikaanse aandelen: Hier ga ik waarschijnlijk nu niet aan beginnen, tenzij ik echt iets leuks tegenkom

- ETF's in dollars over de Amerikaanse markt (bijv VTI): hier twijfel ik over, waarschijnlijk stap ik wel nu in met een relatief laag bedrag. Het zou prima zo kunnen zijn dat alles nog een jaar of misschien wel meer jaren goed gaat. Daarom was ik van plan om met een een relatief laag bedrag te beginnen, en als de beurs dan uiteindelijk weer instort (want dat gaat vroeg of laat gebeuren), meer geld te investeren.

- ETF's in dollars over andere delen in de wereld (bijv. SCZ, DLS): Hier was ik wel van plan om investeren, ook hier kan het nog een tijd goed gaan, en ik heb altijd nog geld achter de hand voor het geval beurzen crashen, of om bij de kopen. Het is meer dat een groot aantal ETF's niet in een euro variant te krijgen zijn. Ik ben echter nog bezig met uitzoeken, voor dollar ETF's is er een mooi overzicht te vinden op etfdb.com, voor euro etf's is alles wat lastiger te vinden. Volgens morningstar.nl is het aanbod in ieder geval een stuk beperkter.

Bedankt voor de reacties trouwens, ook al was dit niet helemaal de bedoeling van het topic :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')