Etappe 2: Albenga - Genova, 177 kmNa de ploegentijdrit die heel verrassend door Orica werd gewonnen is het dan tijd voor de eerste rit in lijn. Een van de weinige vlakke ritten en dan is deze rit niet eens helemaal vlak. Desondanks absoluut een rit voor de sprinters. De roze trui zal dus nog wel bij de Australiërs blijven. Misschien dat de drager van die trui wel kan veranderen. Een kans voor Matthews om die vervelende Gerrans af te lossen.
![tappa_dettagli_tecnici_planimetria_02.jpg?v=20150423125849]()
![tappa_dettagli_tecnici_altimetria_02.jpg?v=20150415150607]()
De start is voor het eerst in Albenga, een stadje met 24.000 inwoners in de provincie Savona. We zitten nog steeds in de regio Liguria en aan de kust. Daar blijven we ook zo ongeveer de hele dag, met uitzondering van het begin van de etappe. Albenga is wel een mooi stadje met een historisch centrum. Verder vooral een typisch stadje aan de kust. Deze kerk wordt genoemd als een hoogtepunt van Albenga, dan weet je eigenlijk wel dat er verder niet veel meer over te vertellen is.
![28116437.jpg]()
We moeten naar Genua, dat is eigenlijk enorm makkelijk. Je gaat richting het oosten en blijft gewoon de kust volgen. Doen we niet, eerst een stukje naar het zuiden om daarna landinwaarts te gaan. Als je in deze regio landinwaarts gaat kom je meteen een aantal heuvels tegen, dat is nu niet anders. Renners die wel eens de Trofeo Laigueglia hebben gereden bevinden zich nu op bekend terrein. Na een kilometer of 14 verlaten de renners de kustlijn en fietsen ze richting Stellanello, waar ze aan de klim richting Testico beginnen. Een klim die ook vaak voorkomt in de Trofeo Laiglueglia. Toch nog best een aardige klim, maar zo vroeg in de etappe dat het verder geen verschil zal maken. Sowieso niet echt een hele beslissende klim, de Trofeo Laiglueglia wordt doorgaans niet door een echte klimmer gewonnen. Dit jaar Cimolai bijvoorbeeld, als hij al met gemak boven komt in Testico kan het nooit veel zijn. Mooie kerk wel in dit dorpje.
![Testico-Sv.jpg]()
Na deze klim dalen we snel af en komen we iets voorbij onze startplaats weer bij de kust terecht. Daar komt eigenlijk ook bijna geen verandering meer in de rest van de rit. Als het een beetje hard waait en deze wind staat een beetje gunstig kan dat nog leuke taferelen opleveren, maar die kans schijnt niet zo groot te zijn. Dan moet de spanning misschien maar komen van de tussensprints. Verder vooral genieten van het uitzicht. Daar is bijzonder weinig mis mee.
![foto4.jpg]()
De eerste tussensprint is in Savona, een plaats die met enige regelmaat voorkomt in de Giro. Vorig jaar eindigde hier nog een rit, gewonnen door Michael Rogers. Deze tussensprint is na 102 kilometer. Een kilometer of 10 later is in Varazze de tweede tussensprint. Na deze tweede tussensprint moeten de renners nog even een stukje klimmen. Niet om de sprinters te lossen, maar omdat er blijkbaar toch een blauwe trui uitgedeeld moet worden. Een klimmetje naar Pratozanino. Kilometer of 4, met nog best een pittige eerste kilometer, maar daarna zwakt het nogal af. Uiteindelijk maar een procent of vijf gemiddeld, daar gaat niets gebeuren. Na 124 kilometer koers zijn de renners boven en dalen ze via Sciarborasca weer af richting de kust en richting Genua. In Arenzano zijn de renners weer beneden. Lijkt me ook wel een prima locatie om te vertoeven.
![Arenzano_panorama.jpg]()
Dan zijn de renners al bijna in Genua. Nog niet bij de finish, maar wel al bij de stad zelf. De weg langs de kust blijft de nodige bochten hebben, maar verder is er niets aan de hand. Gewoon brede wegen, in tegenstelling tot de ploegentijdrit. Na 152 kilometer rijden de renners Genua binnen en na 158 kilometer passeren ze voor het eerst de streep, dan moet er nog een kleine 20 kilometer afgelegd worden. Twee rondjes van 9,5 kilometer. Dit rondje kent wel een aantal bochten, maar in de laatste twee kilometer zijn er maar twee bochten en de laatste bocht is op 900 meter van de streep. Voor de Giro een rustige finale. Helemaal vlak is het niet, er is nog wel een aantal meter hoogteverschil en de laatste meters lopen licht op. Niet zwaar genoeg om de echte sprinters in de problemen te brengen, maar wellicht nog wel een kans om jezelf op te blazen als je te vroeg gaat.
![teVErTa.png]()
![UGpAECD.png]()
Genua is een behoorlijke grote stad. Bijna 600.000 inwoners. Een stad die je ook best mooi mag noemen, overal waar je kijkt is wel wat fraais te zien. Misschien dat de Giro daarom zovaak in Genua te vinden is. Liefst 41 keer is er een etappe geëindigd in deze stad. Daarnaast zijn er ook met enige regelmaat ritten begonnen in Genua. De laatste keer dat een etappe eindigde in Genua is wel alweer een hele tijd geleden. In 2004 won Bradley McGee hier. Andere bekende winnaars in Genua zijn Alfredo Binda, Gino Bartali en Francesco Moser. Geen straf om hier te winnen dus. De renners finishen op de Via XX Settembre, een toch best wel fraaie straat.
![63394003.jpg]()
Het is morgen waarschijnlijk prima weer. Graad of 23, droog en vermoedelijk niet al te veel wind. Dat is dan misschien weer jammer, want als je toch de hele dag langs de kust fietst zou een beetje wind wel voor wat spanning en sensatie kunnen zorgen, maar dat bewaren we dan maar voor later. De sprinters verdienen ook wel een kansje. Genua is een mooie stad had ik al gezegd, dus dat zal ik dan maar bewijzen met een paar foto's.
![Genoa-Le-Strade-Nuove-and-the-system-of-the-Palazzi-dei-Rolli.jpg]()
![GVA1_7_genova.jpg]()
Het is de eerste kans voor de sprinters, dus is het wel een goed idee om eens naar de aanwezige sprinters te kijken. AG2R heeft geen sprinter bij, dus die hoeven we niet vooraan te verwachten. Androni Giocattoli heeft dan wel weer een aantal snelle mannen, Oscar Gatto en Davide Appollonio. Dat zijn natuurlijk niet de echte toppers, maar vooral Gatto kan je nog wel een keer verwachten als de finale wat lastiger is. Astana houdt zich hier niet mee bezig, dus gaan we door naar Bardiani. Een heel contingent snelle mannen daar, Battaglin, Colbrelli en Ruffoni. Voor de vlakke ritten mogen we vooral wat verwachten van Ruffoni. Niet dat hij meteen gaat winnen, maar kan toch aardig kort rijden, zoals hij een tijdje terug in de Ronde van Turkije deed. Battaglin en Colbrelli zien we wel een keer verschijnen als het wat lastiger wordt. BMC heeft niet echt iemand voor een vlakke rit, misschien dat ze Rick Zabel uitspelen, maar die gaat ook niet meteen een rol van betekenis spelen. De Poolse goden van CCC hebben met Grega Bole iemand die we in de gaten moeten houden als er een klein groepje aan de meet komt na een lastige rit, maar zal morgen ook niet direct voor ritwinst gaan. Etixx heeft natuurlijk Tom Boonen, maar het is nog maar de vraag of hij nu al een beetje in vorm is. Anders hebben ze Meersman nog. FDJ heeft een vrij treurige ploeg, maar misschien dat Kevin Reza een keer een bij de eerste 10 kan sprinten. IAM heeft met Pelucchi zo'n rare jongen die ineens iets kan winnen om dan weer maanden niets te presteren. Valt niet veel zinnigs over die jongen te zeggen. Bij Lampre zal het vooral van Sacha Modolo moeten komen, die voor de Giro altijd goed in vorm is om dan tijdens de Giro niets meer te laten zien. Zal dit jaar wel niet anders zijn. Misschien dat Roberto Ferrari dit jaar nog een keer kan verrassen.
Een van de grote favorieten in een vlakke sprint is natuurlijk Greipel. Laatst nog een ritje in Turkije gewonnen, dus met de vorm zal het wel goed zijn. Movistar heeft Juanjo Lobato, die zich een tijdje heeft teruggetrokken om te trainen. Dan weet je het bij Movistar wel, tijdje lekker trainen in Colombia of Andorra of waar dan ook en dan meteen vlammen. Bij Nippo - Vini Fantini hebben ze twee snelle jongens met Colli en Grosu. Colli laat soms nog wel iets aardigs zien, maar de Roemeen Grosu is het een beetje kwijt. Leek een talent, maar niet veel meer van over. Orica heeft natuurlijk Matthews. Alessandro Petacchi rijdt tegenwoordig bij Southeast en misschien krijgt hij het voor elkaar om nog een keer een goede sprint te rijden. Anders zal het van Manuel Belletti moeten komen, die dit jaar al wat koersen gewonnen heeft, maar dan vooral na een wat glooiender parcours. Cannondale heeft niets bij, Giant dan weer wel. Alle ogen zullen zijn gericht op Mezgec, die nog niet echt in topvorm is dit jaar. Wie weet komt dat deze Giro nog, anders zal Arndt nog wel een keer een kans krijgen. Alexander Porsev en Sergei Chernetckii zijn de B-sprinters van Katusha. Onze goden van Lotto-Djumbo hebben met Moreno Hofland een troef, maar die gaat natuurlijk binnenkort weer ziek worden en daarna afstappen. Saai. Viviani kan misschien sprinten voor Sky, als hij niet hoeft te werken voor Porte. De mannen van Oleg letten alleen maar op Bertje, dus daar hoeven we bij de massasprints niet veel van te verwachten. Tot slot komen we dan uit bij Trek, waar wel wat rappe mannen zitten. Nizzolo is altijd goed voor een paar ereplaatsen en als het parcours wat uitdagender is zal Felline zijn kans mogen gaan.
Aardig wat snelle mannen aan de start, maar dan moet ik er toch nog vijf kiezen gebaseerd op niks.
1. Matthews. Loopt een beetje op, dus dan is hij toch altijd wel op z'n best. Bovendien natuurlijk in een extra goede stemming door het winnen van de ploegentijdrit. Pakt gewoon het roze.
2. Lobato. Loopt net wat te weinig op, zodra het harder oploopt kan hij weer gaan telefoneren.
3. Greipel. Wel een ritje gewonnen in Turkije, maar ook een paar keer best afwezig. Een derde plaats dan maar.
4. Nizzolo. Altijd goed voor een ereplaats, maar daadwerkelijk iets winnen in de Giro lijkt teveel gevraagd.
5. Modolo. Zo goed buiten de Giro, zo matig in de Giro. Ach, vijfde worden is ook mooi.