abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_152304687
Wij hebben vorig jaar een dakkapel laten plaatsen en inmiddels is de hele zolder gestuct en geschilderd. Hierna wordt het tijd voor het leggen van het laminaat en maken van MDF knieschotten onder de laagste gording van de schuine zijden. Nu heb ik twee vragen waarvan ik hoop dat jullie er mee kunnen helpen (vooral met foto's), want via Google kan ik weinig vinden, afgezien van algemene vragen/filmpjes over het maken van knieschotten.

- Hoe hebben jullie je knieschotten aan de onderzijde afgewerkt? Met een rail, geleidestukjes of anders? Heb je eventuele een rail in of op het laminaat aangebracht? Ben je tevreden over de oplossing die je hebt, wat zijn de voordelen/nadelen (stabiel, nette afwerking, handig schoonmaken, etc.)?

- We willen in de knieschotten aan weerszijden vaste panelen maken voor stopcontacten en/of netwerkpoorten en TV aansluiting. Is er iemand anders die een vergelijkbare oplossing heeft? Hoe heb je die panelen vastgemaakt en gecombineerd met de knieschotten? Hoe heb je de dozen voor de aansluitingen weggewerkt/beschermd?

Hoop vragen, alvast dank voor diegene die een antwoord hebben. Ik denk dat foto's al veel inspiratie kunnen geven over hoe je dit netjes weg kan werken. Eventueel kan ik ook foto's maken van de situatie bij ons, maar er valt weinig spannends te zien :).
pi_152305689
Ik had 4 foto,s bijna klaar. Helaas is tinypic bv een grote pot met virussen.
  dinsdag 5 mei 2015 @ 20:59:45 #3
39240 jagermaster
stof en water, dat ben ik
pi_152310402
Ben zelf ook benieuwd naar je uitwerkingen.
Bij me ouders zat er balk op de cementdekvloer waar een geleiderrail half ingefreesd was. Zelf zou ik nooit op het laminaat de rails bevestigen. Dit omdat laminaat altijd kan verschuiven, onder het laminaat een ondervloer zit waardoor het ooi minder stabiel wordt. Zou zelf de laminaat vloer tot de rails leggen en achter de rails weer verder.
Where's my fear???
  dinsdag 5 mei 2015 @ 21:07:24 #4
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_152310818
Hier in huis (nieuwbouw) zijn tijdens de bouw knieschotten geplaatst tegen regelwerk, met alleen bovenaan en langs de verticale overgangen afdekplintjes. Voor het laminaat hebben we gekozen om te werken met plakplinten die strak langs de muur lopen, rondom alle verticale plinten e.d. Ziet er simpel en strak uit vinden wij.

Op zolder heb ik nog geen knieschotten. Het huidige plan is om in de toekomst laminaat over de hele vloer te leggen en in plaats van knieschotten verrijdbare bakken te maken met schuine zijkanten. Deze zullen aan de bovenkant wel tegen een lijst aan vallen zodat je in feite hetzelfde idee hebt. We bewaren de nodige spullen op zolder maar willen er eindelijk wel een keer vanaf dat alles in dozen zit waarvan je de helft toch nooit uitpakt, vandaar deze keuze. Op enkele plaatsen willen wij ook stopcontacten e.d. maken en ergens een tv ophangen aan een vast gedeelte.

Ik ga je topic volgen.
pi_152311854
Het nadeel van een rail in het laminaat (evt. ingefreesd) vind ik dat je met plakplinten moet werken over de hele lengte van de knieschotten. Als je dan een doos van achter de knieschotten wil halen moet je hem daar altijd overheen tillen en ik heb ook de indruk dat plakplinten al na een paar jaar lelijk worden als je er regelmatig met de stofzuiger tegenaan komt (ok vrouwenargument). De zolder gaat gebruikt worden als slaapkamer van mijn zoon dus dan heb je wel iets intensiever gebruik als enkel een opslagruimte. Wel denk ik dat je met een onderrail (en bovenrail) een betere constructie hebt. Maar realiteit is ook dat ik misschien een keer per maand achter die schotten moet zijn. Ik had zelf oorspronkelijk het idee dat je de knieschotten op de cementvloer zou aanbrengen maar alle voorbeeldfilmpjes gaan uit van op het laminaat.Als het laminaat er al ligt snap ik dat je daarvoor kiest.

@Barrah: van die bakken zijn inderdaad ook best mooi, ik heb een aantal voorbeelden voorbij zien komen op internet. Nadeel vond ik vooral dat ik voor ongeveer 12m aan bakken nodig heb, als je die max een halve meter breed maakt en allemaal met de hand moet maken ben je best lang bezig. Ook heb ik bewust allemaal plastic afgesloten bakken gekocht voor achter de schotten omdat we heel snel last krijgen van zilvervisjes en die vreten dan al het papier op. We hadden eerst nog allemaal verhuisdozen en het was een grote dierentuin op zolder :(. Als je knieschotten met van die stofborstels er in hebt, heb je denk ik ook veel minder last van stof als met bakken met wielen er onder. Wij houden van low maintenance :).

Bij een merk wat ze bij de grotere bouwmarkten verkopen heb je een soort van rollertje die je met twee schroeven op het laminaat aanbrengt. Ik ben benieuwd hoe stevig die zijn en wat de ervaringen er mee zijn.
  dinsdag 5 mei 2015 @ 23:13:52 #6
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_152316750
Voor de goede orde: een knieschot is niets meer dan een dichte betimmering onder een schuin dak, waar je soms met een luik achter kunt komen. Een schuifdeursysteem noem je geen knieschot. Maar met je nieuwe reactie werd gelukkig duidelijker wat je bedoelde :)

De hoeveelheid werk van zulke rolbakken is inderdaad een groot nadeel. Ik was van plan een paar stukken dicht te houden met planken erachter. Daar kun je vanaf de zijkant bij als je de bak ernaast aantrekt. En op de voorkant heb je dus ruimte voor aansluitingen en bijvoorbeeld een tv ophangen (mijn zolder wordt een logeerkamer annex tv-kamer met een slaapbank).
pi_152340185
Nog geen fokkers met coole kabelconstructies op zolder?
pi_153811949
Het heeft een tijdje geduurd voordat het af was maar voor diegene die graag wilde weten hoe de oplossing er uit is komen te zien het (bijna) eindresultaat.

We hebben aan de zijkanten 15 cm brede panelen gemaakt met uitsparingen voor leidingen en/of elektra/netwerk. Aan de gordingen hebben we rails bevestigd met een lat en schuine kapclips (te koop bij de bouwmarkt) en daar panelen aan gehangen die rollen langs de rails. Voorlopig hebben we de geleiders niet in het laminaat bevestigd maar houdt het gewicht de deurtjes netjes recht, kan altijd nog. Op de voorzolder hebben we 2x3 deuren gemaakt en op de zolderkamer 2x4 deuren. Achter de deurtjes passen precies de grote IKEA kunststof opbergbakken, dus alle troep is nu weer fijn opgeborgen 8-) .

Dit weekend wordt nog een vensterbank geplaatst en dan is het tijd om in te richten. De zolder wordt een coole LEGO kamer voor mijn knul :) .
pi_153814291
quote:
0s.gif [b]Op

Dit weekend wordt nog een vensterbank geplaatst en dan is het tijd om in te richten. De zolder wordt een coole LEGO kamer voor mijn knul :) .
Kleine aanpassing gedaan ^O^. Tuurlijk voor je zoon _O- Dat zeggen ze allemaal :Y) .

Maar ziet er goed uit. Heeft mij ook wat ideetjes. Heb nog de zelfde uitdaging. En na 10 jaar moet er eigenlijk toch wat gebeuren op zolder.....
pi_153814729
LEGO blijft leuk voor kleine en grote jongens ;) .

Het meest lastige bij ons was dat die gordingen echt heel scheef zijn, aan een kant wel 3 cm hoogteverschil. Als je de deuren/panelen over de hele lengte wilt kunnen schuiven moeten die even hoog zijn, dus je moet de rail zodanig monteren dat de afstand tot de vloer overal gelijk is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')