abonnement Unibet Coolblue
pi_152277529
Wanneer krijg je het nou?

Stel je hebt 1 aandeel (CEO jwz) in een bedrijf en dat heeft 40 cent per aandeel dividend. Laten we zeggen dit bedrijf geeft dit elk halfjaar.

Ik zie nu op DEZE site dat dit op een bepaalde datum gebeurt? Dus als ik dit ene aandeel een dag voordat ze dividend uitkeren heb gekocht dan krijg ik het?

Dat kan toch niet, het is toch niet zo dat ik al mn geld op een aandeel stort, dividend binnen 1 dag krijg en dan daarna verkoop met een shitload aan winst?

Hoe werkt dit?
“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
  maandag 4 mei 2015 @ 21:25:45 #2
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_152277886
Een aandeel gaat ex-dividend op bijvoorbeeld 1 mei. Als je het aandeel dan in bezit hebt, krijg je 40 cent. De uitbetaling is dan iets later, bijvoorbeeld op 18 mei.

Doorgaans daalt een aandeel op de ex-dividendatum vrijwel altijd. Dus winst haal je er niet zo snel uit.
pi_152278271
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 21:25 schreef BasEnAad het volgende:
Een aandeel gaat ex-dividend op bijvoorbeeld 1 mei. Als je het aandeel dan in bezit hebt, krijg je 40 cent. De uitbetaling is dan iets later, bijvoorbeeld op 18 mei.

Doorgaans daalt een aandeel op de ex-dividendatum vrijwel altijd. Dus winst haal je er niet zo snel uit.
Maar je moet het aandeel dus op beide data nog hebben om het dividend te krijgen? Dit is logisch, maar ik moet t ff confirmed krijgen :P
“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
  maandag 4 mei 2015 @ 21:39:38 #4
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_152278480
quote:
11s.gif Op maandag 4 mei 2015 21:34 schreef SherlockHolmes het volgende:

[..]

Maar je moet het aandeel dus op beide data nog hebben om het dividend te krijgen? Dit is logisch, maar ik moet t ff confirmed krijgen :P
Nee, je hoeft het aandeel alleen te hebben voordat de beurs open gaat op de ex-dividenddatum.
pi_152279023
Zelfs dan nog. Een aandeel daalt per definitie altijd op een ex dividend datum. Theoretisch is de daling gelijk aan het dividend. De waarde van een aandeel wordt immers vaak dmv een ddm berekend en na de ex dividend heb je een dividend minder in je som.

In de praktijk klopt dit ook ongeveer. Hier pak je dus geen winst mee.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_152280175
Aah oke, thanks allemaal! :)
“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
pi_152280356
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 21:51 schreef miro86 het volgende:
Zelfs dan nog. Een aandeel daalt per definitie altijd op een ex dividend datum. Theoretisch is de daling gelijk aan het dividend. De waarde van een aandeel wordt immers vaak dmv een ddm berekend en na de ex dividend heb je een dividend minder in je som.

In de praktijk klopt dit ook ongeveer. Hier pak je dus geen winst mee.
Maar kan je dan ook op een ex dividend datum van een bepaalde bedrijf short gaan op dat bedrijf? Dan zal je toch in principe winst pakken?
  maandag 4 mei 2015 @ 23:07:08 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_152282278
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 21:51 schreef miro86 het volgende:
Zelfs dan nog. Een aandeel daalt per definitie altijd op een ex dividend datum. Theoretisch is de daling gelijk aan het dividend. De waarde van een aandeel wordt immers vaak dmv een ddm berekend en na de ex dividend heb je een dividend minder in je som.

In de praktijk klopt dit ook ongeveer. Hier pak je dus geen winst mee.
Een aandeel daalt helemaal niet per definitie altijd op de exdiv datum.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_152286220
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 23:07 schreef LXIV het volgende:

[..]

Een aandeel daalt helemaal niet per definitie altijd op de exdiv datum.
Bron? Ik maakte wel een aanname - geen belastingen. Betekent niet dat de prijs niet omlaag gaat, alleen met iets minder dividenden na belastingen.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_152286347
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 22:20 schreef Djibril het volgende:

[..]

Maar kan je dan ook op een ex dividend datum van een bepaalde bedrijf short gaan op dat bedrijf? Dan zal je toch in principe winst pakken?
bedenk wat je doet bij een short. Je leent een aandeel van iemand, die verkoop je. Op een later punt koop je die aandeel en geef je hem terug aan degene van wie je geleend had.
Je verkoopt voor een tientje, aandeel betaalt een euro dividend en je koopt m voor 9 euro. Een euro winst, toch? Fout.
Bij het lenen van je aandeel moet je de uitlener schadeloos stellen. Je moet hem dus dat dividend betalen. Netto zit je op 0.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_152288261
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 01:03 schreef miro86 het volgende:
Bron?
1 voorbeeld is genoeg om de stelling te onderbouwen dat een aandeel niet per definitie daalt op de ex-dividend datum. Hier heb je er een: https://www.google.com/finance?q=NYSE%3ACNL

Zoals je ziet, start het aandeel de dag met een daling die ongeveer gelijk is aan het dividend. Gedurende de dag komt er echter nieuwe informatie over het bedrijf binnen. Misschien dat een analyst zijn inzichten bekend maakt. Ook is het mogelijk dat een grote koper tot de ex-dividend datum heeft gewacht met kopen, omdat dividend voor deze koper fiscaal niet efficient is. Of de beurs als geheel is optimistisch gestemd.

Er zijn allerlei redenen denkbaar waardoor het dividend effect teniet wordt gedaan door andere effecten op de prijs, zodat het aandeel hoger eindigt op de ex-dividend datum.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 5 mei 2015 @ 09:01:04 #12
78918 SeLang
Black swans matter
pi_152288718
miro86 heeft gelijk.

Natuurlijk loopt een aandeel het uitgekeerde dividend soms direct weer in en soms ook niet, maar dat middelt zich uit. Er zit geen structurele winst in het kopen van aandelen net voor de ex-dividend datum en verkopen op de dag erna. Opties, futures e.d. prijzen dividenduitkeringen ook gewoon in dus daar valt ook niets te halen.

Los van eventuele belasting effecten dan. Ik herinner me vaag dat begin jaren '90 een mega transactie in Koninklijke Olie in NL zelfs het mainstream nieuws haalde. De dag voor de ex-dividend datum was er een partij die massaal de aandelen dumpte en tegelijkertijd put-opties schreef, zodat de aandelen direct daarna ex-dividend werden teruggeleverd. De reden om dit te doen: het vermijden van dividend belasting. Maar dit is dus juist de omgekeerde strategie die TS voorstelt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_152289210
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 08:22 schreef Bodembel het volgende:

[..]

1 voorbeeld is genoeg om de stelling te onderbouwen dat een aandeel niet per definitie daalt op de ex-dividend datum. Hier heb je er een: https://www.google.com/finance?q=NYSE%3ACNL

Zoals je ziet, start het aandeel de dag met een daling die ongeveer gelijk is aan het dividend. Gedurende de dag komt er echter nieuwe informatie over het bedrijf binnen. Misschien dat een analyst zijn inzichten bekend maakt. Ook is het mogelijk dat een grote koper tot de ex-dividend datum heeft gewacht met kopen, omdat dividend voor deze koper fiscaal niet efficient is. Of de beurs als geheel is optimistisch gestemd.

Er zijn allerlei redenen denkbaar waardoor het dividend effect teniet wordt gedaan door andere effecten op de prijs, zodat het aandeel hoger eindigt op de ex-dividend datum.
Zover klopt het. er zijn genoeg andere effecten die tegelijkertijd meespelen, maar ceteris paribus, de allerbelangrijkste regel in de economie, daalt een aandeel per definitie op de ex-div datum.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_152292594
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 09:01 schreef SeLang het volgende:
miro86 heeft gelijk.

Natuurlijk loopt een aandeel het uitgekeerde dividend soms direct weer in en soms ook niet, maar dat middelt zich uit. Er zit geen structurele winst in het kopen van aandelen net voor de ex-dividend datum en verkopen op de dag erna. Opties, futures e.d. prijzen dividenduitkeringen ook gewoon in dus daar valt ook niets te halen.

Los van eventuele belasting effecten dan. Ik herinner me vaag dat begin jaren '90 een mega transactie in Koninklijke Olie in NL zelfs het mainstream nieuws haalde. De dag voor de ex-dividend datum was er een partij die massaal de aandelen dumpte en tegelijkertijd put-opties schreef, zodat de aandelen direct daarna ex-dividend werden teruggeleverd. De reden om dit te doen: het vermijden van dividend belasting. Maar dit is dus juist de omgekeerde strategie die TS voorstelt.
Toch een interessant idee. maar ik begrijp niet echt wat je er mee opschiet. De dividendbelasting is toch nooit meer dan het dividend dat je krijgt. Dus het gewoon laten staan levert toch uiteindelijk meer op aan dividend dan dat het kost aan dividendbelasting?
pi_152292818
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 08:22 schreef Bodembel het volgende:

[..]

1 voorbeeld is genoeg om de stelling te onderbouwen dat een aandeel niet per definitie daalt op de ex-dividend datum. Hier heb je er een: https://www.google.com/finance?q=NYSE%3ACNL

Zoals je ziet, start het aandeel de dag met een daling die ongeveer gelijk is aan het dividend. Gedurende de dag komt er echter nieuwe informatie over het bedrijf binnen. Misschien dat een analyst zijn inzichten bekend maakt. Ook is het mogelijk dat een grote koper tot de ex-dividend datum heeft gewacht met kopen, omdat dividend voor deze koper fiscaal niet efficient is. Of de beurs als geheel is optimistisch gestemd.

Er zijn allerlei redenen denkbaar waardoor het dividend effect teniet wordt gedaan door andere effecten op de prijs, zodat het aandeel hoger eindigt op de ex-dividend datum.
Hier schiet de prijs weer omhoog door het nieuws dat uitkomt zoals je zegt, maar er is toch vaker geen nieuws dan wel nieuws? Of plannen zij dat expres op de ex-dividend datum? Want anders lijkt me het logistisch dat de prijs verder daalt dan dat de dividend is en wanneer je een kleine speler met een snelle internetverbinding hier toch wat aan kan verdienen? (trouwens had je als je snel was in dit geval toch ook nog steeds 3 cent op 1 aandeel gehaald?)
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 5 mei 2015 @ 12:08:11 #16
78918 SeLang
Black swans matter
pi_152292823
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 11:58 schreef Rengar het volgende:

[..]

Toch een interessant idee. maar ik begrijp niet echt wat je er mee opschiet. De dividendbelasting is toch nooit meer dan het dividend dat je krijgt. Dus het gewoon laten staan levert toch uiteindelijk meer op aan dividend dan dat het kost aan dividendbelasting?
Die put-optie heeft de ex-dividend al ingeprijsd dus je koopt de aandelen dan effectief ex-dividend (dus voor een lagere prijs). Dus een aandeel dat ¤50 kost (incl ¤2,50 dividend) verkoop je voor ¤50 en koop je in feite op hetzelfde moment ex-dividend terug voor ¤47,50. Zo betaal je geen dividendbelasting over die ¤2,50.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_152293781
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 12:08 schreef SeLang het volgende:

[..]

Die put-optie heeft de ex-dividend al ingeprijsd dus je koopt de aandelen dan effectief ex-dividend (dus voor een lagere prijs). Dus een aandeel dat ¤50 kost (incl ¤2,50 dividend) verkoop je voor ¤50 en koop je in feite op hetzelfde moment ex-dividend terug voor ¤47,50. Zo betaal je geen dividendbelasting over die ¤2,50.
En bovendien was dat in veel gevallen op voorhand tussen een aantal partijen afgesproken, zodat niemand prijsrisico liep, en de partij die de aandelen 'verkocht' en later ex div terugkocht toevallig geen recht op verrekening dividendbelasting had, en de partij die de aandelen eventjes hield wel :)

De koop/verkoop prijs hield daarmee rekening zodat ieder een stukje van de belastingbuit kreeg.

Overigens was dat fraus legis, ofwel belastingfraude, maar bewijs dat maar eens als het over veel partijen loopt....
so long and thanks for all the fish
pi_152293856
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 21:39 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Nee, je hoeft het aandeel alleen te hebben voordat de beurs open gaat op de ex-dividenddatum.
Op het tijdstip 23.59 op de dag voor ex div dacht ik. Het heeft te maken met de eigendom van de stukken op de dag van dividend toekenning , niet met het tijdstip van opening van de beurs.
so long and thanks for all the fish
pi_152294404
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 12:07 schreef Rengar het volgende:
Hier schiet de prijs weer omhoog door het nieuws dat uitkomt zoals je zegt, maar er is toch vaker geen nieuws dan wel nieuws?
Voor de meeste bedrijven is er op een gemiddelde beursdag inderdaad geen specifiek bedrijfsnieuws. Toch bewegen de koersen van deze bedrijven vrijwel elke dag.

Soms is er positief nieuws over de economie als geheel. Kopers gaan er vanuit dat ons voorbeeld bedrijf daar ook van profiteert. Dit is dus indirect toch 'nieuws' betreffende het bedrijf. Het kan ook zijn dat een groot fonds heeft besloten in het bedrijf te stappen en z'n inkoopprogramma die dag start.

Je moet hier 'nieuws' dus in de meest brede betekenis opvatten. Niet louter de persberichten van het bedrijf zelf.
pi_152294712
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 12:43 schreef crashbangboom het volgende:
Overigens was dat fraus legis, ofwel belastingfraude, maar bewijs dat maar eens als het over veel partijen loopt....
Hoezo is het belastingfraude? Het klinkt eerder als een vorm van belastingontwijking, je moet namelijk over dividend belasting betalen maar deze partij heeft nooit dividend ontvangen en hoeft daardoor dus ook geen dividendbelasting te betalen. Het lijkt me dat de belastingdienst je niet kan verbieden om net voor het ex-dividend moment te verkopen en daarna weer te kopen. Gewoon een vorm van slim boekhouden/zaken doen :)
pi_152295103
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 12:08 schreef SeLang het volgende:

[..]

Die put-optie heeft de ex-dividend al ingeprijsd dus je koopt de aandelen dan effectief ex-dividend (dus voor een lagere prijs). Dus een aandeel dat ¤50 kost (incl ¤2,50 dividend) verkoop je voor ¤50 en koop je in feite op hetzelfde moment ex-dividend terug voor ¤47,50. Zo betaal je geen dividendbelasting over die ¤2,50.
Maar dan krijg je dus ook geen dividend?

ps. Als je short gaat moet je het dividend weer afstaan maar dan moet de andere partij (redelijk logisch) toch ook de dividend belasting betalen?
pi_152295138
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 13:12 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Hoezo is het belastingfraude? Het klinkt eerder als een vorm van belastingontwijking, je moet namelijk over dividend belasting betalen maar deze partij heeft nooit dividend ontvangen en hoeft daardoor dus ook geen dividendbelasting te betalen. Het lijkt me dat de belastingdienst je niet kan verbieden om net voor het ex-dividend moment te verkopen en daarna weer te kopen. Gewoon een vorm van slim boekhouden/zaken doen :)
fraus legis: een stelsel aan handelingen enkel gericht op het bepalen van voorzienbaar incidenteel fiscaal voordeel.

Als je (wezenlijk) prijsrisico zou lopen zou het wat anders zijn, maar dat werd hier dus uitgesloten. In weze bleek de oorspronkelijke eigenaar economisch eigenaar van de stukken, en was de transactie alleen gunstig door de belastingeffecten, en diende verder geen enkel doel.

De meeste zaken zijn met een dikke transactie afgekocht :)
so long and thanks for all the fish
pi_152312887
je krijgt je geld op de datum van de betaalbaarstelling
dit kan je vinden bij je broker en op de website van het bedrijf zelf
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')