abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_152220155
http://www.morningstar.nl/nl/news/34396/wat-is-een-etf.aspx

Ik heb dat stukje gelezen, maar mijn domme brein snapt nog steeds niet wat het verschil tussen een ETF van bijvoorbeeld de AEX is, en een beleggingsmandje van de AEX.
“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
pi_152220259
Een mandje met verschillende beleggingen erin dat de prestaties daarvan volgt. Kan bijvoorbeeld alle bedrijven uit de AEX zijn of verschillende grondstoffen.
pi_152220357
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 22:49 schreef PaulieWalnuts het volgende:
Een mandje met verschillende beleggingen erin dat de prestaties daarvan volgt. Kan bijvoorbeeld alle bedrijven uit de AEX zijn of verschillende grondstoffen.
Ja, zo ver ben ik gekomen! :D

Alleen het verschil tussen ETF en een beleggingsfonds snap ik niet. Een beleggingsfonds volgt iets, wordt bijgehouden door een manager, en een ETF volgt iets en wordt bijgehouden. Wat is dan het verschil?
“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
pi_152227926
quote:
11s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 22:51 schreef SherlockHolmes het volgende:

[..]

Ja, zo ver ben ik gekomen! :D

Alleen het verschil tussen ETF en een beleggingsfonds snap ik niet. Een beleggingsfonds volgt iets, wordt bijgehouden door een manager, en een ETF volgt iets en wordt bijgehouden. Wat is dan het verschil?
Een beleggingsfonds wordt actief beheerd door een manager die bepaalde dingen uitkiest. Een ETF is passief en blijft dezelfde dingen volgen.

Een actief fonds kost een belegger ook veel meer dan een passieve ETF. Daarnaast lukt het de meeste actieve fondsbeheerders al jaren niet om de grote indexen te verslaan en zijn zij die meerkosten vaak niet waard.
pi_152229440
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 09:01 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Een beleggingsfonds wordt actief beheerd door een manager die bepaalde dingen uitkiest. Een ETF is passief en blijft dezelfde dingen volgen.

Een actief fonds kost een belegger ook veel meer dan een passieve ETF. Daarnaast lukt het de meeste actieve fondsbeheerders al jaren niet om de grote indexen te verslaan en zijn zij die meerkosten vaak niet waard.
Aah dus dat is het verschil.
Dank! :)
“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
pi_152229594
Dan is er toch geen verschil? Als een fonds alleen aex aandelen doet dan is het enige verschil de kosten toch ? 0,15 of 0,5 %
  † In Memoriam † zondag 3 mei 2015 @ 11:44:46 #7
230491 Zith
pls tip
pi_152229604
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 11:44 schreef arjan1112 het volgende:
Dan is er toch geen verschil? Als een fonds alleen aex aandelen doet dan is het enige verschil de kosten toch ? 0,15 of 0,5 %
Als dat fonds precies de AEX bijhoudt zonder er van af te wijken... dan is er geen verschil nee.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_152230786
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 11:44 schreef arjan1112 het volgende:
Dan is er toch geen verschil? Als een fonds alleen aex aandelen doet dan is het enige verschil de kosten toch ? 0,15 of 0,5 %
Daarom hebben ze nu het begrip active share geïntroduceerd. Dat meet in hoeverre een actief fonds afwijkt van de normale indexen en dus zijn hoge kosten waard is.
pi_152231740
Zlfs als een fonds de AEX precies bijhoudt is er een verschil in de vorm.
Een beleggingsfonds is, zoals de naam al zegt, een fonds. Je geeft de manager wat geld, die doet er wat mee (in dit geval de aex bijhouden) en na een tijdje haal je je geld uit het fonds (plus of min wat rendement en kosten).
Een ETF is een exchange traded fonds, en ja zoals de naam al zegt, hij wordt verhandeld op de beurs. Je koopt dus kleine mandjes van aandelen (bijv 1/10 van de aex) en die verkoop je. Theoretisch gezien zou je ook kunnen uitstappen door de onderliggende aandelen op te eisen, maar in de praktijk wordt de ETF verwacht deze te verkopen en je krijgt cash.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_152231792
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 11:44 schreef arjan1112 het volgende:
Dan is er toch geen verschil? Als een fonds alleen aex aandelen doet dan is het enige verschil de kosten toch ? 0,15 of 0,5 %
Dan is er altijd de vraag van hoe volgt een fonds de aex. Is het een long position of een derivaten pot met de rf long. Ik denk dat fondsen vaker synthetisch zullen zijn
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')