abonnement Unibet Coolblue
pi_152195348
Hallo,

Ik ga binnenkort studeren en met het nieuwe leenstelsel in Nederland betekent dit dat ik mag lenen, aangezien ik dit geld niet nodig heb ga ik het ook niet lenen om te spenderen aan dagelijkse dingen. Maar gezien de super lage rente + gunstige afbetalings mogelijkheden leek het me zonde om niet te gaan lenen. Daarop had ik bedacht dat ik maximaal zou kunnen bijlenen en het vervolgens zou kunnen investeren in een paar fondsen en indices om zo rond de 8% rendement per jaar uit te komen. (ik weet dat die 8% geen gegeven is)

467.13*12*5/2=¤14.013,9 > het gemiddelde bedrag tijdens mijn studie periode van ongeveer 5 jaar

Dan krijg je dit als rendement als je uitgaat van 1% vermogensbelasting (ongeveer, eerste paar jaar betaal je niks) en 1% rente op je lening (conservatief vergeleken de 0.6% die je nu betaald)

14.013,9*(1.08-1.01-1.01)^5-14.013,9=¤4.739,86

Het klinkt misschien niet denderend maar het lijkt me wel heel leuk om op een dergelijke manier geld te verdienen. En het echte rendement krijg je in princiepe pas als je de maximale 35 jaar neemt om het aftebetalen (meteen ook mijn plan b als er een crisis o.i.d. valt in de komende 5 jaar.) En anders kan je het na die 5 jaar aflossen met een leuke winst.

Ik ben benieuwd wat jullie van het idee vinden en als ik denk of reken fouten heb gemaakt hoor ik het graag.

Mvg,
Mark
  vrijdag 1 mei 2015 @ 23:36:05 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_152197280
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2015 22:35 schreef markvs het volgende:
Hallo,

Ik ga binnenkort studeren en met het nieuwe leenstelsel in Nederland betekent dit dat ik mag lenen, aangezien ik dit geld niet nodig heb ga ik het ook niet lenen om te spenderen aan dagelijkse dingen. Maar gezien de super lage rente + gunstige afbetalings mogelijkheden leek het me zonde om niet te gaan lenen. Daarop had ik bedacht dat ik maximaal zou kunnen bijlenen en het vervolgens zou kunnen investeren in een paar fondsen en indices om zo rond de 8% rendement per jaar uit te komen. (ik weet dat die 8% geen gegeven is)

467.13*12*5/2=¤14.013,9 > het gemiddelde bedrag tijdens mijn studie periode van ongeveer 5 jaar

Dan krijg je dit als rendement als je uitgaat van 1% vermogensbelasting (ongeveer, eerste paar jaar betaal je niks) en 1% rente op je lening (conservatief vergeleken de 0.6% die je nu betaald)

14.013,9*(1.08-1.01-1.01)^5-14.013,9=¤4.739,86

Het klinkt misschien niet denderend maar het lijkt me wel heel leuk om op een dergelijke manier geld te verdienen. En het echte rendement krijg je in princiepe pas als je de maximale 35 jaar neemt om het aftebetalen (meteen ook mijn plan b als er een crisis o.i.d. valt in de komende 5 jaar.) En anders kan je het na die 5 jaar aflossen met een leuke winst.

Ik ben benieuwd wat jullie van het idee vinden en als ik denk of reken fouten heb gemaakt hoor ik het graag.

Mvg,
Mark
Je kunt het wel doen en als je van een termijn van 35 jaar uitgaat dan haal je die 8% misschien ook wel. Het te verwachten rendement op dit moment is echter lager.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 1 mei 2015 @ 23:38:43 #3
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_152197346
DUO rente is variabel toch? blijft altijd relatief laag tov. reguliere rente, maar wel handig om niet te vergeten.

Verder in mijn ogen een prima plan. Heb zelf helaas mijn stufi er doorheen gebrast. Maar goed, dat zijn keuzes :P .
  vrijdag 1 mei 2015 @ 23:50:42 #4
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_152197718
Kan het zonder al te veel risico? Vast en zeker.

Ik vind het persoonlijk alleen verwerpelijk. Studieleningen zijn voor mensen die zelf geen studie kunnen financieren en die via deze weg toch kans op een mooie toekomst hebben.

Wat jij doet is daar misbruik van maken en uiteindelijk het systeem voor iedereen die na jou komt naar de kloten helpen.
  Moderator vrijdag 1 mei 2015 @ 23:57:57 #5
257132 crew  Awsom
pi_152197935
Beleggen, les 1:

Beleg alleen met eigen geld dat je kunt missen.
pi_152204560
quote:
99s.gif Op vrijdag 1 mei 2015 23:57 schreef Awsom het volgende:
Beleggen, les 1:

Beleg alleen met eigen geld dat je kunt missen.
Dat is niet zijn eigen geld, daarom kan hij het missen. Gewoon doen.
pi_152212886
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2015 22:35 schreef markvs het volgende:
Hallo,

Ik ga binnenkort studeren en met het nieuwe leenstelsel in Nederland betekent dit dat ik mag lenen, aangezien ik dit geld niet nodig heb ga ik het ook niet lenen om te spenderen aan dagelijkse dingen. Maar gezien de super lage rente + gunstige afbetalings mogelijkheden leek het me zonde om niet te gaan lenen. Daarop had ik bedacht dat ik maximaal zou kunnen bijlenen en het vervolgens zou kunnen investeren in een paar fondsen en indices om zo rond de 8% rendement per jaar uit te komen. (ik weet dat die 8% geen gegeven is)

467.13*12*5/2=¤14.013,9 > het gemiddelde bedrag tijdens mijn studie periode van ongeveer 5 jaar

Dan krijg je dit als rendement als je uitgaat van 1% vermogensbelasting (ongeveer, eerste paar jaar betaal je niks) en 1% rente op je lening (conservatief vergeleken de 0.6% die je nu betaald)

14.013,9*(1.08-1.01-1.01)^5-14.013,9=¤4.739,86

Het klinkt misschien niet denderend maar het lijkt me wel heel leuk om op een dergelijke manier geld te verdienen. En het echte rendement krijg je in princiepe pas als je de maximale 35 jaar neemt om het aftebetalen (meteen ook mijn plan b als er een crisis o.i.d. valt in de komende 5 jaar.) En anders kan je het na die 5 jaar aflossen met een leuke winst.

Ik ben benieuwd wat jullie van het idee vinden en als ik denk of reken fouten heb gemaakt hoor ik het graag.

Mvg,
Mark
Vermogensbelasting (of officieel vermogensrendementsheffing) hoef je niet te betalen over je studieschuld, dat is namelijk niet je vermogen (=bezetting-schuld). Gezien de hoge koersen en de lage rentes op obligaties is een verwachte rendement van 8% per jaar wel extreem hoog. Daarnaast is het beleggen met geleend geld (ook al is de rente laag, wat natuurlijk ook niet zonder reden is) extra risicovol. Met geluk kun je er mee verdienen, maar voor hetzelfde geld blijf je met een flinke restschuld zitten. Met geleend geld zou ik nog een stapje voorzichter zijn dan met je eigen geld.
pi_152212938
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 12:12 schreef Terrorizer het volgende:

[..]

Dat is niet zijn eigen geld, daarom kan hij het missen. Gewoon doen.
Hij moet het natuurlijk uiteindelijk wel terugbetalen. De schuld wordt niet kwijtgescholden als het rendement negatief uitvalt.
  Moderator zaterdag 2 mei 2015 @ 19:08:18 #9
257132 crew  Awsom
pi_152213767
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 12:12 schreef Terrorizer het volgende:

[..]

Dat is niet zijn eigen geld, daarom kan hij het missen. Gewoon doen.
:')
pi_152218285
Nooit beleggen met geleend geld, zeker niet als de koersen zo hoog staan als ze momenteel staan.

Aan de andere kant, het is een hele goedkope lening met hele gunstige voorwaarden.Maar vergeet niet dat het hebben van een studieschuld een behoorlijk impact heeft op de hoogte van een eventuele hypotheek. Dat kan net het verschil zijn tussen een mooi huis kunnen kopen of dat huis niet kunnen kopen.

En nogmaals gezien de huidige koersen zou ik niet al teveel rendement verwachten de komende 5 jaar.

Ik zou het niet doen.
pi_152219805
quote:
99s.gif Op vrijdag 1 mei 2015 23:57 schreef Awsom het volgende:
Beleggen, les 1:

Beleg alleen met eigen geld dat je kunt missen.
Hier ben ik het in principe mee eens, maar met een dergelijke klein bedrag zie ik geen tot weinig problemen. In het aller ergste geval komt er een hele hele erg crisis waardoor ik alles kwijt ben, en in dat geval is het totaal geen probleem om de lening over 35 jaar terug te betalen onder de gunstige voorwaarden.
pi_152219890
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 21:47 schreef Distortion het volgende:
Nooit beleggen met geleend geld, zeker niet als de koersen zo hoog staan als ze momenteel staan.

Aan de andere kant, het is een hele goedkope lening met hele gunstige voorwaarden.Maar vergeet niet dat het hebben van een studieschuld een behoorlijk impact heeft op de hoogte van een eventuele hypotheek. Dat kan net het verschil zijn tussen een mooi huis kunnen kopen of dat huis niet kunnen kopen.

En nogmaals gezien de huidige koersen zou ik niet al teveel rendement verwachten de komende 5 jaar.

Ik zou het niet doen.
Bedankt voor de reactie! Ik ben het met je eens dat nu niet een heel goed instap moment is door de hoge standen maar dat vang ik op door het gelijk verspreid over 5 te investeren. En een studieschuld is volledig om te zetten in een hypotheek overigens en op ieder moment direct aftelossen.
pi_152220065
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 18:31 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Vermogensbelasting (of officieel vermogensrendementsheffing) hoef je niet te betalen over je studieschuld, dat is namelijk niet je vermogen (=bezetting-schuld). Gezien de hoge koersen en de lage rentes op obligaties is een verwachte rendement van 8% per jaar wel extreem hoog. Daarnaast is het beleggen met geleend geld (ook al is de rente laag, wat natuurlijk ook niet zonder reden is) extra risicovol. Met geluk kun je er mee verdienen, maar voor hetzelfde geld blijf je met een flinke restschuld zitten. Met geleend geld zou ik nog een stapje voorzichter zijn dan met je eigen geld.
Thanks! Ik vroeg me al af of je schuld van je vermogen mocht aftrekken maar fijn dat je het verduidelijkt. Ik ben het overigens niet met je eens dat 8% over een lange periode (max. 35 jaar) hoog is, cijfers wijzen uit dat koerswinst + dividend sinds het begin van de beurzen neerkomt rond een dikke 8% en dan komt inflatie daarr nog bij.
pi_152220090
Als je slim bent en denkt dat je dit kan, gewoon doen.

Velen hier vinden het nogal kut van je als je het doet want het is niet echt 'aardig' want de overheid geeft jou geld voor andere redenen, maar he, je komt nergens als je een softie blijft.
“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
pi_152220290
quote:
11s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 22:44 schreef SherlockHolmes het volgende:
Als je slim bent en denkt dat je dit kan, gewoon doen.

Velen hier vinden het nogal kut van je als je het doet want het is niet echt 'aardig' want de overheid geeft jou geld voor andere redenen, maar he, je komt nergens als je een softie blijft.
Hahah inderdaad, ik vind het juist wel mooi om geld te verdienen aan zoiets en persoonlijk snap ik ook niet waarom mensen het dan wel vinden kunnen dat iedereen zijn of haar basisbeurs uitgeeft aan bier maar dat het niet kan dat je ergens in investeert met een lening van de overheid die je overigens daarna gewoon terug betaalt.
pi_152220402
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 22:50 schreef markvs het volgende:

[..]

Hahah inderdaad, ik vind het juist wel mooi om geld te verdienen aan zoiets en persoonlijk snap ik ook niet waarom mensen het dan wel vinden kunnen dat iedereen zijn of haar basisbeurs uitgeeft aan bier maar dat het niet kan dat je ergens in investeert met een lening van de overheid die je overigens daarna gewoon terug betaalt.
Precies, het is gewoon moraal in orde _O-

Alleen ben ik een anti-lening persoon. Ik zou niet echt iets lenen en dan zonder 100% zekerheid gaan gebruiken. Ik zou ook nooit lenen. Het gevoel van 'dit moet ik terugbetalen' kan ik niet echt aan, dat vind ik klote.

Gewoon je ballen eraf werken dus en je centjes verdienen _O-
“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
pi_152220626
quote:
11s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 22:53 schreef SherlockHolmes het volgende:

[..]

Precies, het is gewoon moraal in orde _O-

Alleen ben ik een anti-lening persoon. Ik zou niet echt iets lenen en dan zonder 100% zekerheid gaan gebruiken. Ik zou ook nooit lenen. Het gevoel van 'dit moet ik terugbetalen' kan ik niet echt aan, dat vind ik klote.

Gewoon je ballen eraf werken dus en je centjes verdienen _O-
Achja laat ik het zo zeggen ik heb geen moment medelijden met de overheid wanneer ik dat geld leen en er aandelen van koop maarr misschien ben ik dan een klein beetje gewetenloos ;) . M'n ballen er af werken doe ik sowieso al, het gaat me er ook meer om om het systeem in mijn voordeel te gebruiken en die kleine winst die daar waarschijnlijk uit volgt is een mooie plus :X .
pi_152220688
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 23:00 schreef markvs het volgende:

[..]

Achja laat ik het zo zeggen ik heb geen moment medelijden met de overheid wanneer ik dat geld leen en er aandelen van koop maarr misschien ben ik dan een klein beetje gewetenloos ;) . M'n ballen er af werken doe ik sowieso al, het gaat me er ook meer om om het systeem in mijn voordeel te gebruiken en die kleine winst die daar waarschijnlijk uit volgt is een mooie plus :X .
Nee da's helemaal waar, alleen je moet dan wel goed zorgen dat je 't geld niet verliest, maar ook echt rendement gaat maken. Als 't zo super veilig en risk-less was dan zou iedereen beleggen. ;)
“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
  Moderator zondag 3 mei 2015 @ 03:17:06 #19
257132 crew  Awsom
pi_152226097
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 22:37 schreef markvs het volgende:

[..]

Hier ben ik het in principe mee eens, maar met een dergelijke klein bedrag zie ik geen tot weinig problemen. In het aller ergste geval komt er een hele hele erg crisis waardoor ik alles kwijt ben, en in dat geval is het totaal geen probleem om de lening over 35 jaar terug te betalen onder de gunstige voorwaarden.
Nou lekker aggressief beleggen dan. Waarom maak je dit topic als je toch al hebt besloten dat je dit gokje wilt wagen?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')