abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_152186357
Hallo allemaal,

Heb een wo propedeuse rechtsgeleerdheid afgerond, het inleidende vak belastingrecht vond ik daarbij het meest interessant. Aangezien ook nog eens de toekomstperspectieven bij fiscaal erg goed lijken zat ik te denken om de bachelor fiscaal recht te doen.

Ik maak me echter zorgen over de moeilijkheidsgraad van de studie fiscaal recht.
Rechtsgeleerdheid was voor mij een kwestie van dingen uit je hoofd leren, goed omgaan met de wettenbundel om vervolgens oké cijfers(6-7-8) te scoren op de tentamens, ik was overigens geen voorbeeldstudent mbt uren maken voor de studie... Mijn taalgevoel is erg sterk te noemen, ik kan teksten en wetten goed analyseren. Daarnaast heb ik een sterk geheugen en kan ik zeer veel informatie opslaan. Ik zou de studie overigens aan de erasmus volgen.

Vraag me echter af of deze competenties voldoende zijn om fiscaal recht te behalen, heb gehoord dat het abstracter is en dus een abstract denkniveau vordert(in welke mate?), en dat de béta-leerlingen sterker zijn op de opleiding.

Denk dat mijn cijfermatig inzicht goed genoeg moet zijn, wiskunde a en m&o gehad op t vwo. Ben voor de rest echter geen abstracte denker, ben concreet. Kan iemand die fiscaal recht heeft gestudeert of dit nog studeert zijn licht hierover laten schijnen? Vallen er tijdens de studie bijv studenten af die het niet aankunnen ivm de moeilijkheidsgraad?
  vrijdag 1 mei 2015 @ 18:30:11 #2
380899 2thmx
FvD-moslim
pi_152186578
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2015 18:22 schreef crentist het volgende:
Mijn taalgevoel is erg sterk te noemen
,(...)
heeft gestudeert
:')

Anyway, ik heb fiscale economie gestudeerd, bijna hetzelfde als fiscaal recht. De studie is in principe extreem simpel; 't is een typische leer-een-boek-uit-je-hoofdstudie. Wat dat betreft dus niet anders dan andere rechtenstudies. Je zult inderdaad wel zo nu en dan bijvoorbeeld een balans tegenkomen of wat eenvoudige berekeningen moeten maken, maar dat stelt vrij weinig voor.

Je medestudenten bij fiscaal recht zijn dezelfde mongolen die de rest van de juridische faculteit bevolken, dus als je enigszins intelligent bent, dan red je 't allemaal op je sloffen.
Voegt hoogtepunten toe aan jullie druilerige bestaan.
pi_152186727
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2015 18:30 schreef 2thmx het volgende:

[..]

Anyway, ik heb fiscale economie gestudeerd, bijna hetzelfde als fiscaal recht. De studie is in principe extreem simpel; 't is een typische leer-een-boek-uit-je-hoofdstudie. Wat dat betreft dus niet anders dan andere rechtenstudies. Je zult inderdaad wel zo nu en dan bijvoorbeeld een balans tegenkomen of wat eenvoudige berekeningen moeten maken, maar dat stelt vrij weinig voor.

Je medestudenten bij fiscaal recht zijn dezelfde mongolen die de rest van de juridische faculteit bevolken, dus als je enigszins intelligent bent, dan red je 't allemaal op je sloffen.
Vind mezelf niet erg intelligent eerlijk gezet, vrij simpel persoon eerder, of ik stel misschien te hoge eisen aan mezelf. Heb je tijdens de master wel een verzwaring ervaren? Bij de fiscaal juridische vakken dan?
  vrijdag 1 mei 2015 @ 18:42:39 #4
380899 2thmx
FvD-moslim
pi_152186909
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2015 18:35 schreef crentist het volgende:

[..]

Vind mezelf niet erg intelligent eerlijk gezet, vrij simpel persoon eerder, of ik stel misschien te hoge eisen aan mezelf. Heb je tijdens de master wel een verzwaring ervaren? Bij de fiscaal juridische vakken dan?
Nope, is hetzelfde niveau. Het is eerder verbredend dan verdiepend; het is niet zo dat de kennis uit je bachelor wordt uitgediept o.i.d. maar eerder aangevuld met qua moeilijkheidsgraad gelijkwaardige nieuwe kennis. In veel gevallen wordt zelfs nog een (groot) deel van wat in de bachelor al behandeld is nog eens herhaald :').

Ik heb niet in R'dam maar in M'tricht gestudeerd trouwens, geen idee hoe 't allemaal bij de EUR zit.

De arbeidsmarkt voor fiscalisten is trouwens nog steeds prima, dus wat dat betreft is fiscaal recht wel aan te raden t.o.v. pakweg straf- of staatsrecht.
Voegt hoogtepunten toe aan jullie druilerige bestaan.
  zaterdag 2 mei 2015 @ 00:32:45 #5
433555 CaryAgos
graag verwijderen
pi_152198909
quote:

[..]

Geldt dat alleen voor de juridische vakken of ook de economische vakken? Wat doe je nu voor werk als ik vragen mag?
  zaterdag 2 mei 2015 @ 10:37:36 #6
263417 Keyos
Like a Boss
pi_152202906
Ik studeer op dit moment de bachelor rechtsgeleerdheid en fiscaal rechten aan de EUR, zelf vind ik de fiscale bachelor zelfs makkelijker dan die van rechtsgeleerdheid.

Het lastigste vak van de fiscale bachelor is zelfs een civiel vak (verbintenissenrecht en in mindere mate goederenrecht). Van bijna alle mensen op de opleiding die moeite hebben met een vak, zijn het die 2.

Wel vind ik de gemiddelde persoon die rechten studeert fijner dan de average fiscalist, maar dat is persoonlijk natuurlijk. Veel van de mensen op de opleiding zijn te dom om te poepen en hun wereld is niet groter dan Big 4 accountantskantoren. Zelf neig ik meer naar de advocatuur, heb totaal geen interesse in Big 4.

Qua wiskunde valt het allemaal mee, zoals net gezegd moet je wel af en toe wat met een balans doen. Heb je een beetje een cijfermatig gevoel zijn die balansen vanzelfsprekend makkelijker om te doorzien, lastig is het allemaal niet.

Alleen voor de vakken winst, fiscaal comptabele toepassingen en in mindere mate VPB behandel je balansposten, no worries.

[ Bericht 11% gewijzigd door Keyos op 02-05-2015 13:44:58 ]
The Only Thing We Learn From History Is That We Learn Nothing From History - Hagel.
pi_152206677
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 10:37 schreef Keyos het volgende:
Ik studeer op dit moment de bachelor rechtsgeleerdheid en fiscaal rechten aan de EUR, zelf vind ik de fiscale bachelor zelfs makkelijker dan die van rechtsgeleerdheid.

Het lastigste vak van de fiscale bachelor is zelfs een civiel vak (verbintenissenrecht en in mindere mate goederenrecht). Van bijna alle mensen op de opleiding die moeite hebben met een vak, zijn het die 2.

Wel vind ik de gemiddelde persoon die rechten studeert fijner dan de average fiscalist, maar dat is persoonlijk natuurlijk. Veel van de mensen op de opleiding zijn te dom om te poepen en hun wereld is niet groter dan Big 4 accountantskantoren. Zelf neig ik meer naar de advocatuur, heb totaal geen interesse in Big 4.

Qua wiskunde valt het allemaal mee, zoals net gezegd moet je wel af en toe wat met een balans doen. Heb je een beetje een cijfermatig gevoel zijn die balansen vanzelfsprekend makkelijker om te doorzien, lastig is het allemaal niet.

Alleen voor de vakken winst, fiscaal comptabele toepassingen en in mindere mate VPB behandel je balansposten, no worries.

Oke dat klinkt goed, hoe verhoudt zich t propeseusejaar tot de rest van bachelor? Op gebied van moeilijkheid,abstract denkniveau?
  zaterdag 2 mei 2015 @ 14:10:32 #8
263417 Keyos
Like a Boss
pi_152206975
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 13:58 schreef crentist het volgende:

[..]

Oke dat klinkt goed, hoe verhoudt zich t propeseusejaar tot de rest van bachelor? Op gebied van moeilijkheid,abstract denkniveau?
Het propedeusejaar is wel duidelijk makkelijker dan de jaren erna. Veel mensen die het nog wel konden bijbenen in de propedeuse, hebben nu problemen om enkele vakken af te ronden (verbintenissenrecht en goederenrecht zijn echt killers voor de mensen die het kantje boort aankunnen). Mijn cijfers in het eerste jaar waren ook beduidend spectaculairder dan de jaren erna, maar ben er ook wat meer naast gaan doen.

Doel je trouwens op het propedeusevak van fiscaal recht of de propedeuse in het algemeen? De propedeuse is voor beide opleidingen namelijk hetzelfde.

Wel vind ik de fiscale bachelor niet lastig te noemen, je gaat nergens echt heel erg diep op in, het belangrijkste met fiscaal recht tentamens is dat je soms de ratio achter een regeling moet begrijpen om deze toe te passen. De tekst in een artikel is vaak complex, waardoor je meer van het artikel moet weten om deze juist toe te passen.

Heb toevallig een tijdje terug het vak VPB gedaan, ik vond het verre van lastig, het kan alleen wel zijn dat de cijfers ontzettend gaan tegenvallen en veel mensen er moeit mee hebben. Ik kan niet voor een ander oordelen of iets lastig is of niet. Wat ik wel weet is dat ik voor mijn rechtsgeleerdheid vakken harder heb moeten studeren voor een goed cijfer dan bij fiscaal.
The Only Thing We Learn From History Is That We Learn Nothing From History - Hagel.
  zaterdag 2 mei 2015 @ 14:59:13 #9
433555 CaryAgos
graag verwijderen
pi_152208102
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 14:10 schreef Keyos het volgende:

[..]

Het propedeusejaar is wel duidelijk makkelijker dan de jaren erna. Veel mensen die het nog wel konden bijbenen in de propedeuse, hebben nu problemen om enkele vakken af te ronden (verbintenissenrecht en goederenrecht zijn echt killers voor de mensen die het kantje boort aankunnen). Mijn cijfers in het eerste jaar waren ook beduidend spectaculairder dan de jaren erna, maar ben er ook wat meer naast gaan doen.

Doel je trouwens op het propedeusevak van fiscaal recht of de propedeuse in het algemeen? De propedeuse is voor beide opleidingen namelijk hetzelfde.

Wel vind ik de fiscale bachelor niet lastig te noemen, je gaat nergens echt heel erg diep op in, het belangrijkste met fiscaal recht tentamens is dat je soms de ratio achter een regeling moet begrijpen om deze toe te passen. De tekst in een artikel is vaak complex, waardoor je meer van het artikel moet weten om deze juist toe te passen.

Heb toevallig een tijdje terug het vak VPB gedaan, ik vond het verre van lastig, het kan alleen wel zijn dat de cijfers ontzettend gaan tegenvallen en veel mensen er moeit mee hebben. Ik kan niet voor een ander oordelen of iets lastig is of niet. Wat ik wel weet is dat ik voor mijn rechtsgeleerdheid vakken harder heb moeten studeren voor een goed cijfer dan bij fiscaal.
Zijn er meer mensen die dat vinden of ben jij een van de weinigen?
pi_152208157
Ik heb zowel Nederlands recht als Fiscaal recht gedaan en ik vond het niveau niet veel verschillen. Fiscaal is denk ik gemiddeld moeilijker, rechtsgeleerdheid heeft zowel vakken boven als onder dat niveau.
  zaterdag 2 mei 2015 @ 15:17:55 #11
263417 Keyos
Like a Boss
pi_152208549
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 15:01 schreef Tchock het volgende:
Ik heb zowel Nederlands recht als Fiscaal recht gedaan en ik vond het niveau niet veel verschillen. Fiscaal is denk ik gemiddeld moeilijker, rechtsgeleerdheid heeft zowel vakken boven als onder dat niveau.
Yeah, bij rechtsgeleerdheid je er toch vaak wel een paar "cadeautjes" tussen zitten. Zag laatst dat er een slagingspercentage was van 95% bij international public law, en het een uitzondering was als je een 7 had. Dat soort cadeautjes heb je niet bij de meeste fiscale vakken. Volgens mij heb ik VPB best goed gemaakt, zou zomaar kunnen dat je daar bij de beste 5% zit als je een 8 haalt (net als bij het vak winst).
pi_152213818
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 14:10 schreef Keyos het volgende:

[..]

Ja ik bedoelde inderdaad gewoon de propedeuse,ik vond het eerste jaar prima te doen omdat ik gewoon goed kan leren denk ik, hetgeen mij zorgen bereid is dat ik hoge cijfers heb gehaald voor tentamens doordat ik dingen dan uit mijn hoofd leerde en wist wanneer ik ze moet toepassen, maar er eigenlijk niet echt inzicht erin had.. Ik zou bijvoorbeeld bij een mondeling waar dieper zou worden doorgevraagd door de mand vallen denk ik. Misschien is dit iets herkenbaars voor rechtenstudenten? In dat geval maak ik me geen zorgen want het eerste jaar had ik wel wat prima goede cijfers en ben dus niet kantje boord aan me propedeuse gekomen.

Edit: moet er wel bij zeggen dat ik altijd via slimsfuderen sv's leerde en nooit zelf naar hoorcolleges ging bijvoorbeeld. Mbt tot mijn inzichtverhaal

[ Bericht 3% gewijzigd door crentist op 02-05-2015 19:21:28 ]
  zaterdag 2 mei 2015 @ 20:29:22 #13
365082 IPA35
Patriarch
pi_152215997
quote:
mongolen die de rest van de juridische faculteit bevolken
Still no Letteren.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_152268175
Mja, rechten zweeft tussen mbo-hbo niveau, of je nou fiscaal of nederlands recht doet, echt moeilijk zal het nooit worden.
pi_152268288
quote:
14s.gif Op maandag 4 mei 2015 17:07 schreef TheSolution het volgende:
Mja, rechten zweeft tussen mbo-hbo niveau, of je nou fiscaal of nederlands recht doet, echt moeilijk zal het nooit worden.
Ervaringsdeskundige?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')